GTV 3.0 V6 spruitstukken op GTA

  • 75 Reacties
  • 18361 Gelezen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Offline Gais

  • ******
  • 1020
  • ongenuanceerdedieselhater
GTV 3.0 V6 spruitstukken op GTA
« Gepost op: 20 februari 2013, 12:23:18 »
Op Alfaowner.com zie ik deze upgrade regelmatig voorbijkomen. GTA spruitstukken (met kat) worden vervangen door fase 1 GTV 3.0 V6 spruitstukken zonder kat. Klinkt erg aantrekkelijk, maar hier kom ik het niet vaak tegen. Iemand al eens gedaan?
Klaar met frituren, koken doe je op gas.

*

Offline Jacco156SS

  • **
  • 49
  • Geslacht: Man
  • Mooi rood is niet lelijk
Re:GTV 3.0 V6 spruitstukken op GTA
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2013, 10:02:41 »
Ik heb het idee ook gehad om die conversie te doen maar de meldingen dat het geluid nogal kan gaan dreunen zonder de demping van die kats heeft me ervan weerhouden. Ik heb ook geen idee hoe het zonder die kats gaat mbt de keuring en aangezien het nogal een klus is om ze eronder te zetten (met name het achterste spruitstuk) zie ik het niet zitten om ze ieder jaar twee keer te gaan wisselen...  :-\
Motormanagementmeldingen schijnen nogal mee te vallen.

Maar het idee dat ie dan nog harder doorhaalt en dat die twee straalkachels onder de motorkap verdwijnen klinkt idd erg lekker..  ;D  :yes!

*

Offline Gais

  • ******
  • 1020
  • ongenuanceerdedieselhater
Re:GTV 3.0 V6 spruitstukken op GTA
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2013, 11:33:55 »
Ik zou het wel aandurven bij mijn GT, zeker op LPG. 2 kats moet voldoende zijn. Moet ik wel een keer tegen een setje spruitstukken aanlopen en een goed excuus hebben om ze te laten monteren. Distributiewissel of koppeling oid.
Klaar met frituren, koken doe je op gas.

*

Offline Jacco156SS

  • **
  • 49
  • Geslacht: Man
  • Mooi rood is niet lelijk
Re:GTV 3.0 V6 spruitstukken op GTA
« Reactie #3 Gepost op: 21 februari 2013, 11:51:51 »
Spruitstukken moeten toch wel te vinden zijn? Heb het idee dat de 916 GTVs niet aan de straatstenen te slijten zijn en er een redelijk aantal in onderdelen worden verkocht.


*

Offline ArjanB

  • ******
  • 1790
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:GTV 3.0 V6 spruitstukken op GTA
« Reactie #4 Gepost op: 21 februari 2013, 12:43:51 »
Spruitstukken moeten toch wel te vinden zijn? Heb het idee dat de 916 GTVs niet aan de straatstenen te slijten zijn en er een redelijk aantal in onderdelen worden verkocht.

 :yes!


Ik had er ook al vaak over gelezen. Maar meer herrie zit ik niet echt op te wachten (is een GTA niet de auto naar, is geen boyracer maar meer een GT vind ik); sneller oppakken en langer doortrekken is natuurlijk altijd leuk. Maar...niks went sneller dan meer vermogen, na korte tijd weet je niet meer beter. En dan blijft irritatie over de herrie misschien hangen  Deuh
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

*

Offline Gais

  • ******
  • 1020
  • ongenuanceerdedieselhater
Re:GTV 3.0 V6 spruitstukken op GTA
« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2013, 12:54:00 »
Lijkt mee geen steekhoudend argument aangezien een fase 2 blok nooit 4 kats heeft gehad. Heb jaren zelf een GTV als daily driver gehad en dat was echt geen herrieschopper met zijn originele uitlaat. Zelfs niet na verwijderen van de tussendemper en een RVS Alfaholics uitlaat.
Klaar met frituren, koken doe je op gas.

*

Offline Pjotr 156

  • ******
  • 12260
  • Geslacht: Man
  • Keep that engine alive
Re:GTV 3.0 V6 spruitstukken op GTA
« Reactie #6 Gepost op: 21 februari 2013, 19:44:06 »
:yes!


Ik had er ook al vaak over gelezen. Maar meer herrie zit ik niet echt op te wachten (is een GTA niet de auto naar, is geen boyracer maar meer een GT vind ik); sneller oppakken en langer doortrekken is natuurlijk altijd leuk. Maar...niks went sneller dan meer vermogen, na korte tijd weet je niet meer beter. En dan blijft irritatie over de herrie misschien hangen  Deuh

de mijne gaat met regazzon demper en gelijke lengte voorpijpen niet de stilste zijn
maar de voorste kats blijven voorlopig zitten (het koppel onderin is ook leuk en neem je met weghalen ook een beetje weg)
mss de achterst 2 eens vervangen door andere of geen kats

maar denk dat ik met een groter inlaat al heel wat goed maak kwa doorhalen  :D

*

Offline Henkio

  • *
  • 5563
  • Geslacht: Man
  • bezig mn 155 weer op de weg te krijgen.
Re:GTV 3.0 V6 spruitstukken op GTA
« Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2013, 20:52:55 »
ik heb op mijn ombouwer de 2,5 v6 spruitstukken zitten van de fase 2. die hebben ook geen kat. nou heb ik ook de fase 2 ecu nog dus die kats heb ik sowieso niet nodig..

zijn de gtv 3.0 spruitstukken nog groter?? of passen die 1 op 1 op de gta voorpijpen?


*

Offline Henkio

  • *
  • 5563
  • Geslacht: Man
  • bezig mn 155 weer op de weg te krijgen.
Re:GTV 3.0 V6 spruitstukken op GTA
« Reactie #8 Gepost op: 21 februari 2013, 21:00:57 »
wellicht kan dit ook??

http://www.ebay.de/itm/Abgaskrummer-Set-Alfa-Romeo-166-V6-3-0L-24V-60630781-/251119554508?pt=DE_Autoteile&hash=item3a77e44fcc

voorpijp op maat laten maken en knallen maar! flippy1

*

Offline Allerd

  • *
  • 2280
  • Geslacht: Man
  • AANDACHTSHOER!
Re:GTV 3.0 V6 spruitstukken op GTA
« Reactie #9 Gepost op: 21 februari 2013, 22:15:41 »
156 en gtv zijn volgens mij gelijk , 166 is anders
heb laatst een gt 3.2 omgebouwd naar 156 spruitstukken met speciale voorpijpen (geen equal length) van die uitlatenbakker van henk wzrdofoz ofzo
Low&Slow

*

Offline Gais

  • ******
  • 1020
  • ongenuanceerdedieselhater
Re:GTV 3.0 V6 spruitstukken op GTA
« Reactie #10 Gepost op: 22 februari 2013, 09:27:19 »
Dan zouden 2.5 spruitstukken ook moeten passen? Maakt het al een stuk makkelijker om een setje te scoren en op de plank te leggen. Deze mod komt hoog op de verlanglijst. flippy1
Klaar met frituren, koken doe je op gas.

*

Offline Allerd

  • *
  • 2280
  • Geslacht: Man
  • AANDACHTSHOER!
Re:GTV 3.0 V6 spruitstukken op GTA
« Reactie #11 Gepost op: 22 februari 2013, 19:40:28 »
volgens mij kon ik bij gus van alfatune zo aangeven welke spruitstukken je gaat gebruiken , hadden zij er een passend spruitstuk voor!
Low&Slow

*

Offline 405T16

  • *****
  • 1328
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re:GTV 3.0 V6 spruitstukken op GTA
« Reactie #12 Gepost op: 25 februari 2013, 01:17:48 »
Dit is een erg goede modificatie voor een GTA, deze geeft circa 20 pk extra maar kost circa 8 uur sleutelen!

Dus enkel in combinatie met andere werkzaamheden aan het blok waarvoor deze uit de motorruimte wordt gehaald is het economisch enigszins haalbaar.
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

*

Offline ArjanB

  • ******
  • 1790
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:GTV 3.0 V6 spruitstukken op GTA
« Reactie #13 Gepost op: 25 februari 2013, 10:19:20 »
Dit is een erg goede modificatie voor een GTA, deze geeft circa 20 pk extra maar kost circa 8 uur sleutelen!

Dus enkel in combinatie met andere werkzaamheden aan het blok waarvoor deze uit de motorruimte wordt gehaald is het economisch enigszins haalbaar.


Gert Jan,

bedankt voor je reactie. Heb jij deze modificatie gedaan? 20pk extra lijkt wel heel er veel...klinkt goed dus  :thumbsup:
waarom moet blok hiervoor worden uitgebouwd - kun je er anders niet bij?

En laatste vraag: als deze mod zoveel pk's brengt, waarom heeft Alfa dan de moeite gedaan een GTA spruitstuk te ontwerpen welke slechter is dan de reeds 'op voorraad liggende' 2.5 / 3.0 spruitstukken?
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

*

Offline Jumping Jack Flash

  • ******
  • 4276
  • Geslacht: Man
  • Marlin Barracuda
Re:GTV 3.0 V6 spruitstukken op GTA
« Reactie #14 Gepost op: 25 februari 2013, 11:47:22 »
Gert Jan,

bedankt voor je reactie. Heb jij deze modificatie gedaan? 20pk extra lijkt wel heel er veel...klinkt goed dus  :thumbsup:
waarom moet blok hiervoor worden uitgebouwd - kun je er anders niet bij?

En laatste vraag: als deze mod zoveel pk's brengt, waarom heeft Alfa dan de moeite gedaan een GTA spruitstuk te ontwerpen welke slechter is dan de reeds 'op voorraad liggende' 2.5 / 3.0 spruitstukken?

nieuwe uitlaatgasnormen...  de GTA is nieuwer en moet sneller na de koude start aanvaardbare uitlaatgasresultaten geven.
156 2.4 JTD in afbraak, alle onderdelen beschikbaar, behalve panelen (wegens krom of gekrast)

*

Offline sid3windr

  • ******
  • 9253
  • Geslacht: Man
  • Tom zonder H
Re:GTV 3.0 V6 spruitstukken op GTA
« Reactie #15 Gepost op: 25 februari 2013, 12:08:05 »
Pardon, blok eruithalen? Waarvoor zou dat goed zijn? Voorpijp weg, ECU weg, en gaan maar!
De normaalste Belg van heel Nederland

*

Offline ArjanB

  • ******
  • 1790
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:GTV 3.0 V6 spruitstukken op GTA
« Reactie #16 Gepost op: 25 februari 2013, 13:59:40 »
nieuwe uitlaatgasnormen...  de GTA is nieuwer en moet sneller na de koude start aanvaardbare uitlaatgasresultaten geven.

onzinnige reden dus...een GTA is sowieso niet zuinig, beetje meer uitstoot: boeien. Maar 20pk extra...  purk1
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

*

Offline Jumping Jack Flash

  • ******
  • 4276
  • Geslacht: Man
  • Marlin Barracuda
Re:GTV 3.0 V6 spruitstukken op GTA
« Reactie #17 Gepost op: 25 februari 2013, 14:43:22 »
zo onzinnig was het niet...

zonder de nieuwe uitlaat was er geen GTA geweest...
156 2.4 JTD in afbraak, alle onderdelen beschikbaar, behalve panelen (wegens krom of gekrast)

*

Offline Henkio

  • *
  • 5563
  • Geslacht: Man
  • bezig mn 155 weer op de weg te krijgen.
Re:GTV 3.0 V6 spruitstukken op GTA
« Reactie #18 Gepost op: 25 februari 2013, 15:02:46 »
die 20 pk geloof ik eerlijk gezegd niet zo..

Maar let op he Gais, ik weet niet in hoeverre 156 2,5 spruitstukken passen op de rest van je uitlaatlijn. GTA spruitstukken hebben andere hoeken dan die van de 156 2,5 fase 2.. Dat gaat niet probleemloos passen. dus je komt dan toch aan het aanpassen. Weet niet hoe dat zit met GTV spruistukken..

*

Offline bullettooth

  • ******
  • 1694
  • Geslacht: Man
  • Toon op 't Root
Re:GTV 3.0 V6 spruitstukken op GTA
« Reactie #19 Gepost op: 25 februari 2013, 15:18:24 »
GTA's (alle 3.2 varianten) zijn CF3! of te wel euro III.. (milieu sjabba).

166 uitlaat past zowie zo niet ('totaal ander concept auto')

Enkel in de GTV is er in CF1 t/m CF3 geleverd!

Uitlaat kan (met aanpassing van lamdba posities) omgebouwd worden van CF3 naar CF2.


Ik verwacht dat het 'niet zoveel oplevert', (igg geen 20 pk!)

Check:
CF1:
 http://www.squadra-tuning.nl/autos/categorie/202/auto/50.html

CF2:
 http://www.squadra-tuning.nl/autos/categorie/203/auto/51.html

CF3:
 http://www.squadra-tuning.nl/autos/categorie/204/auto/52.html
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2013, 15:22:21 door bullettooth »
Alfa's in het heden:
155 WB V6 Q2
156 SW GTA Q2

Alfa in het verleden:
156 1.8 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
155 SB V6
155 2.0TS
75 2.0TS '90
33 1.7 16V

*

Offline ArjanB

  • ******
  • 1790
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:GTV 3.0 V6 spruitstukken op GTA
« Reactie #20 Gepost op: 25 februari 2013, 16:09:52 »
lees net op Alfaowner.com een verhaal dat als je cf2 spruitstukken monteert, dit de oliefilter blokkeert. Dus je moet wat aanpassen - en dat is handiger met de motor eruit..
    Yes pipes need to be moved etc, this is why we take the engine out to swap the manifolds, you can make a much better job of moving the pipes as required.
    The pipes need to be unclipped and moved to change the oil filter as per 156 2.5 V6 CF2.

Link: http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-gta/367169-cf2-manifold-installation-roadblock-3-2-gt-rhd.html....
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

*

Offline sid3windr

  • ******
  • 9253
  • Geslacht: Man
  • Tom zonder H
Re:GTV 3.0 V6 spruitstukken op GTA
« Reactie #21 Gepost op: 25 februari 2013, 16:11:15 »
Ik heb [156 2.5] CF2 spruitstukken [op een 3.0] en een GTA-oliefilterblok+oliefilter. Blokkeert niets..? Maar het kan natuurlijk wel, ik heb geen GTA.

En achterste manifold is ook al gedemonteerd geweest met de motor er nog in, door JJF, onder mijn toeziend lichtschijnend gereedschapaangevend oog  alfanerd1
De normaalste Belg van heel Nederland

*

Offline Pjotr 156

  • ******
  • 12260
  • Geslacht: Man
  • Keep that engine alive
Re:GTV 3.0 V6 spruitstukken op GTA
« Reactie #22 Gepost op: 25 februari 2013, 19:11:49 »
GTA's (alle 3.2 varianten) zijn CF3! of te wel euro III.. (milieu sjabba).

166 uitlaat past zowie zo niet ('totaal ander concept auto')

Enkel in de GTV is er in CF1 t/m CF3 geleverd!

Uitlaat kan (met aanpassing van lamdba posities) omgebouwd worden van CF3 naar CF2.


Ik verwacht dat het 'niet zoveel oplevert', (igg geen 20 pk!)

Check:
CF1:
 http://www.squadra-tuning.nl/autos/categorie/202/auto/50.html

CF2:
 http://www.squadra-tuning.nl/autos/categorie/203/auto/51.html

CF3:
 http://www.squadra-tuning.nl/autos/categorie/204/auto/52.html

kijk eens hoe mooi het koppel verloop van de cf3 is  fruyt1
het gaat niet alleen om hoeveel pks er op een punt uit komen maar hoe de pks en koppel vrij komen ( en dat is bij een GTA helemaal niet verkeerd)

*

Offline Masso

  • ******
  • 1709
  • Geslacht: Man
  • Echte mannen hebben geen tang nodig....
Re:GTV 3.0 V6 spruitstukken op GTA
« Reactie #23 Gepost op: 25 februari 2013, 19:54:40 »
Ik ga het meemaken met mijn upgrade volgende maand.
Ik ben het met Henkio eens, 20pk lijkt me sterk, maar ik zal niet huilen als dat zo is...

*

Offline ArjanB

  • ******
  • 1790
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:GTV 3.0 V6 spruitstukken op GTA
« Reactie #24 Gepost op: 26 februari 2013, 11:57:34 »
GTA's (alle 3.2 varianten) zijn CF3! of te wel euro III.. (milieu sjabba).

166 uitlaat past zowie zo niet ('totaal ander concept auto')

Enkel in de GTV is er in CF1 t/m CF3 geleverd!

Uitlaat kan (met aanpassing van lamdba posities) omgebouwd worden van CF3 naar CF2.

Toon, je bent echt een specialist!

In AlfaOwner topic hierover komt zelfde verhaal terug:

- Just GTV V6 CF2 and 156 V6 CF2 (needs rear bank lambda boss adding); The CF1 24v V6s had EGR but they removed it for the CF2
- 2.5 a lot cheaper, but you need to spend 5 minutes welding a boss for a sensor
There'd be nothing stopping you putting a lambda boss in the downpipe for the rear bank and use 156 V6 CF2 manifolds without welding in a lambda boss, but you'd need to use a lambda sensor with a longer cable or cut the cable and add in wire (a bit dodgy). Its easier just putting the lambda boss in the manifold before you fit it and use the pipes off the shelf.
- 3.0 no mod required, also harder to find. Therefore more expensive.
- You can not keep standard downpipes with any of them - Autolusso make the pipes that fit and I believe Gus from Alfatune does as well.
- No-one makes downpipes that fit the 166 manifolds as far as I know. 156 V6 & GTV V6 are the same apart from the rear manifold from a GTV V6 already has a lambda boss in it.

en een plaatje bij het praatje (ook nog heatwrapped):


Conclusie:
+ minder hitte in motorruimte door vervallen van de kat, 'plus you get all the pops and crackles back (my main reason for wanting to do it) that were on the older engines'. Kan ook 'gekookte' ecu voorkomen (wat ik UK diverse keren is gebeurd...)
+ (iets?) meer trekkracht (of is dat subjectief door minder gunstig koppelverloop?)
- andere downpipes nodig
- oliekoeler en oliefilter verplaatsen(?)
+/- iets meer geluid
- andere ecu nodig??

Is bovenstaande conclusie juist en compleet?  ???
En komt de auto nog wel door APK als kats zijn vervallen?
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP