GTV 3.0 V6 spruitstukken op GTA

• 75 Reacties
  • 18354 Gelezen

*

Offline Henkio

• *
  • 5563
  • Geslacht: Man
  • bezig mn 155 weer op de weg te krijgen.
Re:GTV 3.0 V6 spruitstukken op GTA
« Reactie #25 Gepost op: 26 februari 2013, 12:06:52 »
mijn versie:

2,5 spruitstukken op een GTA blok en ik heb geen probleem met mn oliefilter.(althans, je kunt er niet bij maar das bij alle v6.. :-X Deuh)
geluid..., tja, ik heb dr niet heel erg veel verschil van gemerkt.. Leek wat anders dan mn 2,5 maar niet heel veel verschil. Dat kwam pas bij het RVS.. ;D
omdat ik fase 2 heb, heb ik dat geklooi niet met de lambda's. Ik heb daar gewoon geen lambda's zitten die een GTA wel heeft.
APK geen probleem. Ik heb een racekat op de plek waar normaal de standaardkat zit en dat voldoet.

*

Offline sid3windr

• 9253
  • Tom zonder H
« Reactie #26 Gepost op: 26 februari 2013, 12:19:13 »
Andere ECU heb je zeker niet nodig.
De normaalste Belg van heel Nederland

*

Offline Masso

• 1709
  • Echte mannen hebben geen tang nodig....
« Reactie #27 Gepost op: 26 februari 2013, 12:51:03 »
mijn versie:

2,5 spruitstukken op een GTA blok en ik heb geen probleem met mn oliefilter.(althans, je kunt er niet bij maar das bij alle v6.. :-X Deuh)
geluid..., tja, ik heb dr niet heel erg veel verschil van gemerkt.. Leek wat anders dan mn 2,5 maar niet heel veel verschil. Dat kwam pas bij het RVS.. ;D
omdat ik fase 2 heb, heb ik dat geklooi niet met de lambda's. Ik heb daar gewoon geen lambda's zitten die een GTA wel heeft.
APK geen probleem. Ik heb een racekat op de plek waar normaal de standaardkat zit en dat voldoet.

Je hebt fase 2?
OK, je hebt waarschijnlijk Motronic 3.1 met 2x lambda voor/na kat?

Ik heb er maar 1, dus dat scheelt een hele kerstboom.
Enige wat ik nuttig vind in de Motronic 7.3.1 is de klopsensor die ik dan niet heb, anderzijds...waar heb je het over...

Vermogensverschil weet ik niet, het wordt zoeken.
Ik heb hetzelfde idee wat Henkio nu bevestigt: spaghetti bochtstukken zullen het verschil maken.
Ik zoek nog een setje, nieuw ben ik €1500,- verder (bedankt voor de tip nog Henk ;) )

*

Offline sid3windr

• 9253
  • Tom zonder H
« Reactie #28 Gepost op: 26 februari 2013, 13:45:54 »
Henk heeft net zoals jij en ik 1 lambdasensor, voor de kat :)

*

Offline ArjanB

• 1790
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
« Reactie #29 Gepost op: 26 februari 2013, 14:04:55 »
Henk heeft net zoals jij en ik 1 lambdasensor, voor de kat :)

en GTA originale? Die heeft er toch twee in motorruimte (spruitstuk) zitten die vervallen bij montage van cf2 spruitstuk?
En heeft een Bosch Motronic ME7.3. Kan die blijven werken bij montage van lambdasonde in spruitstuk (zoals in de 3.0 v6)?

Zijn rest van mijn conclusies (zie topic hierboven) correct?
Hebben jullie ook andere downpipe moeten monteren?
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

*

Offline Jumping Jack Flash

• 4276
  • Marlin Barracuda
« Reactie #30 Gepost op: 26 februari 2013, 14:19:13 »
Ik heb [156 2.5] CF2 spruitstukken [op een 3.0] en een GTA-oliefilterblok+oliefilter. Blokkeert niets..? Maar het kan natuurlijk wel, ik heb geen GTA.

En achterste manifold is ook al gedemonteerd geweest met de motor er nog in, door JJF, onder mijn toeziend lichtschijnend gereedschapaangevend oog  alfanerd1

ik had die ervaring al verdrongen uit mijn brein....
156 2.4 JTD in afbraak, alle onderdelen beschikbaar, behalve panelen (wegens krom of gekrast)

*

Offline sid3windr

• 9253
  • Tom zonder H
« Reactie #31 Gepost op: 26 februari 2013, 14:44:05 »
"Och een olielekje" :P

Henk en ik hebben allebei een wzrdofoz downpipe.

*

• 4276
  • Marlin Barracuda
« Reactie #32 Gepost op: 27 februari 2013, 04:06:09 »
ow ja....

moet binnenkort misschien opnieuw, als je nieuwe oliekoeler eronder gaat?
156 2.4 JTD in afbraak, alle onderdelen beschikbaar, behalve panelen (wegens krom of gekrast)

*

Offline sid3windr

• 9253
  • Tom zonder H
« Reactie #33 Gepost op: 27 februari 2013, 22:19:12 »
Yeah, ik wil er al niet aan denken Deuh

*

• 4276
  • Marlin Barracuda
« Reactie #34 Gepost op: 28 februari 2013, 04:14:55 »
had ik daar geen sleutels op maat voor gemaakt?

kopeh?

*

Offline ArjanB

• 1790
« Reactie #35 Gepost op: 28 februari 2013, 09:36:06 »
Back to topic    Back to topic

Het vervallen van de kats (in de GTA) zorgt dan voor minder hitte in motorruimte, right?
Afgelopen weekend de GTA even goed de sporen gegeven (nou ja, 160-170 op snelweg dus valt wel mee) en direct olie temp naar 100 graden (derde blokje). Terwijl het buiten 2 graden is!
Bij goed gassen op een polderweg: idem - ook direct derde blokje aan bij een buitentemp van rond vriespunt  :o

Ben benieuwd hoe dat gaat als het straks weer 30 graden is...
(twee jaar terug op Assen bij 22 graden kon ik maar twee ronden goed gassen en liep olietemp meteen op naar 120graden - dus weer van het gas af grrr  >:()

Misschien is de oliekoeler niet meer goed, maar als de kats zo'n hitte afgeven is cf2 een goede oplossing om temperatuur naar benden te brengen?

En APK - kan een GTA minus twee kats nog door de keuring?

*

Offline sid3windr

• 9253
  • Tom zonder H
« Reactie #36 Gepost op: 28 februari 2013, 09:44:07 »
had ik daar geen sleutels op maat voor gemaakt?

kopeh?

Volgens mij niet :)

En apk: ja, zoals hierboven al bevestigd :)

*

Offline Henkio

• *
  • 5563
« Reactie #37 Gepost op: 28 februari 2013, 11:15:14 »
Je hebt fase 2?
OK, je hebt waarschijnlijk Motronic 3.1 met 2x lambda voor/na kat?

Ik heb er maar 1, dus dat scheelt een hele kerstboom.
Enige wat ik nuttig vind in de Motronic 7.3.1 is de klopsensor die ik dan niet heb, anderzijds...waar heb je het over...

Vermogensverschil weet ik niet, het wordt zoeken.
Ik heb hetzelfde idee wat Henkio nu bevestigt: spaghetti bochtstukken zullen het verschil maken.
Ik zoek nog een setje, nieuw ben ik €1500,- verder (bedankt voor de tip nog Henk ;) )

masso,

ik heb dus de originele fase 2 spruitstukken he, geen spaghettidingen ofzo. Wat anders is aan mijn uitlaattraject is de gelijke lengte voorpijp. (die heeft tom ook en sander ook). Die maakt het verschil. En dat ding kost zo'n 550 euro met verzenden bij benadering.. net wat de pond doet op t moment.. Fase 2 betekent idd wat tom zegt, 1 lambda voor de kat en that's it.

@Arjan: volgens mij komt een GTA ook zonder de helft van de kast door de apk. meot je arthur ff vragen. die heeft er ook verwijderd. Ook die vraag over je olietemp moet je ff ergens anders stellen. Denk dat Coen dat wel weet. Volgens mij is die 120 graden namelijk niet echt direct een probleem..

*

Offline julles

• 1418
« Reactie #38 Gepost op: 28 februari 2013, 14:25:24 »
Nee maar voor het mooie kun je het op 110 graden houden. Met de cf2 spruitstukken, die kun je helemaal inpakken met van dat glasvezelband! Houd je de hitte in de uitlaat is beter voor de doorstroming! Dus ook vermogenswinst/ geen verlies.

*

Offline ArjanB

• 1790
« Reactie #39 Gepost op: 28 februari 2013, 14:33:04 »
Nee maar voor het mooie kun je het op 110 graden houden. Met de cf2 spruitstukken, die kun je helemaal inpakken met van dat glasvezelband! Houd je de hitte in de uitlaat is beter voor de doorstroming! Dus ook vermogenswinst/ geen verlies.
dat dacht ik dus ook.

@Arjan: volgens mij komt een GTA ook zonder de helft van de kast door de apk. meot je arthur ff vragen. die heeft er ook verwijderd. Ook die vraag over je olietemp moet je ff ergens anders stellen. Denk dat Coen dat wel weet. Volgens mij is die 120 graden namelijk niet echt direct een probleem..
Wie is Arthur (forumnaam)?

In jouw uitlaat zitten standaard 2 kats (right?) - en bij mij 4, vandaar dat ik opnieuw de vraag stelde van APK terwijl jij zei dat het geen probleem zou moeten zijn.
Die 120 graden...ik vind het wel erg veel, ondanks dat de olie veel kan hebben.
100 graden bij temperaturen rond vriespunt zonder extreem te pushen vind ik ook niet echt rustgevend. Zal Coen, of Toon, eens vragen  :ok:

*

Offline julles

• 1418
« Reactie #40 Gepost op: 28 februari 2013, 14:35:09 »
Misschien eens overdenken om TSL toe te voegen aan je olie. Dit houdt de temperatuur ook wel wat lager. Zorgt namelijk voor minder wrijving. Ook hebben je lagers en nokkenassen minder te leiden hierna.

*

Offline sid3windr

• 9253
  • Tom zonder H
« Reactie #41 Gepost op: 28 februari 2013, 14:45:11 »

Arthur flippy1

In jouw uitlaat zitten standaard 2 kats (right?) - en bij mij 4, vandaar dat ik opnieuw de vraag stelde van APK terwijl jij zei dat het geen probleem zou moeten zijn.

1 kat.

*

Offline Henkio

• *
  • 5563
« Reactie #42 Gepost op: 28 februari 2013, 15:00:14 »
precies Tom. 1 kat Arjan. Das meer dan genoeg. Wil geen half dierenasiel onder mn auto.. ;D

*

• 4276
  • Marlin Barracuda
« Reactie #43 Gepost op: 28 februari 2013, 15:27:25 »
dat dacht ik dus ook.

Die 120 graden...ik vind het wel erg veel, ondanks dat de olie veel kan hebben.
100 graden bij temperaturen rond vriespunt zonder extreem te pushen vind ik ook niet echt rustgevend. Zal Coen, of Toon, eens vragen  :ok:

3 kats bij jouw auto....

*

Offline 405T16

• 1328
  • Grand Theft Auto
« Reactie #44 Gepost op: 28 februari 2013, 16:00:11 »
Gert Jan,

bedankt voor je reactie. Heb jij deze modificatie gedaan? 20pk extra lijkt wel heel er veel...klinkt goed dus  :thumbsup:
waarom moet blok hiervoor worden uitgebouwd - kun je er anders niet bij?

En laatste vraag: als deze mod zoveel pk's brengt, waarom heeft Alfa dan de moeite gedaan een GTA spruitstuk te ontwerpen welke slechter is dan de reeds 'op voorraad liggende' 2.5 / 3.0 spruitstukken?

Nee ik (nog) niet, wel heb ik equal length pipes en katvervangers voor de secundaire katalysatoren (2 lege middenpijpen ).
Ik wil nog steeds een vermogens-meting doen maar heb nu ?©?©n katalysator weggeblazen. (irritant dreunen)
Merk wel dat je veel inlevert op comfort als je gaat modificeren. v6tech1

Ik zag op een workshop vermogensmeting op 10 dec. 2011 bij Van Beek Auto Racing
202 kW, 275 pk, voor een lichtjes gekietelde 147 GTA van Marvin ? met een inlaatbuis zonder resonantie kamer en
deze uitlaatspruitstuk modificatie. Verder helemaal standaard. http://www.alfaclub.eu/news.php?lang=nl&nid=289

202 kW = 275 pk, echt een mooie waarde. 20 pk meer dan standaard.
Zijn wel 8 uur bezig om uitlaatspruitstukken te wisselen. Zit echt meer in want het motormanagement was nog niet aangepast.

Met externe tuning moet je net als Ron Sanen rond de 300 pk kunnen halen. (Niet echt legaal zonder katalysatoren)
Voor echte V6 tuning moet je Martijn maar eens om advies vragen.  :italoflag:
Heftige race nokkenassen, flowen, compressie verhogen, balanceren en blueprinten (uitwegen) etc. etc.

Er is heel veel mogelijk als je diepe zakken hebt. http://www.mannessen.nl/tuning
Als je het combineert met groot onderhoud zoals een distributie- en koppelings-wissel valt het misschien wel mee.  :-\

Laatste tip: tank BP 98 of Aral 102 octaan, je weet niet wat je meemaakt, zoveel extra power gewoon in je tank.
Goedkoopste en leukste tuning voor een GTA. Gegarandeerd geen bijwerkingen, behalve enthousiast gegiebel.  :thumbsup:
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2013, 16:31:58 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

*

Offline Pjotr 156

• 12260
  • Keep that engine alive
« Reactie #45 Gepost op: 28 februari 2013, 19:03:58 »
Back to topic    Back to topic

Het vervallen van de kats (in de GTA) zorgt dan voor minder hitte in motorruimte, right?
Afgelopen weekend de GTA even goed de sporen gegeven (nou ja, 160-170 op snelweg dus valt wel mee) en direct olie temp naar 100 graden (derde blokje). Terwijl het buiten 2 graden is!
Bij goed gassen op een polderweg: idem - ook direct derde blokje aan bij een buitentemp van rond vriespunt  :o

Ben benieuwd hoe dat gaat als het straks weer 30 graden is...
(twee jaar terug op Assen bij 22 graden kon ik maar twee ronden goed gassen en liep olietemp meteen op naar 120graden - dus weer van het gas af grrr  >:()

Misschien is de oliekoeler niet meer goed, maar als de kats zo'n hitte afgeven is cf2 een goede oplossing om temperatuur naar benden te brengen?

En APK - kan een GTA minus twee kats nog door de keuring?

waar ben je bang voor met een olie temperatuur van 120 gr  ??? (goede olie kan dat best hebben  :yes! en wel meer  :yes!
en dat ga je zonder kats niet naar beneden brengen

*

Offline ArjanB

• 1790
« Reactie #46 Gepost op: 28 februari 2013, 19:04:32 »
Gert-Jan

Bedankt voor reactie.
Flinke tuning is niet mijn doel - wil de GTA mooi standaard houden. :yes!
Ik wil geen dempers verwijderen (teveel herrie past vind ik niet bijkarakter GTA) en zie de cf2 als mooie manier op temperatuur in motorruimte naar beneden te brengen en misschien wat pk's erbij.
Die 270pk is mooi maar als je verder leest staat er:
 De grootste verrassing was een 147 GTA die een vermogen opbracht van 273 pk terwijl een identieke GTA met dezelfde modificatie er ???maar?? 232 pk opbracht.
Deuh

Dus succes niet verzekerd?

@Henk: had met Arthur gecheckt maar die heeft tussendemper verwijdert, spruitstuk is std. En rijdt op lpg...dus zijn uitlaatgaswaardes zijn sowieso anders.
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2013, 19:08:31 door ArjanB »

*

Offline ArjanB

• 1790
« Reactie #47 Gepost op: 28 februari 2013, 19:06:33 »
waar ben je bang voor met een olie temperatuur van 120 gr  ??? (goede olie kan dat best hebben  :yes! en wel meer  :yes!
en dat ga je zonder kats niet naar beneden brengen

hmmm. Food for thought. Op engelse forum melden ze wel effect van lagere tempetatuur.
Vind jij 120graden geen reden om snel van het gas af te gaan?

*

Offline AlfaNerd

• 9609
  • V6 Power .
« Reactie #48 Gepost op: 28 februari 2013, 19:24:15 »
Boven de 130 graden is niet goed  , ben je wel zeker van de aangegeven waarde ?
* * * PERSOONLIJKE PAGINA VAN DE NERD * * *
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

*

Offline Pjotr 156

• 12260
  • Keep that engine alive
« Reactie #49 Gepost op: 28 februari 2013, 19:30:34 »
hmmm. Food for thought. Op engelse forum melden ze wel effect van lagere tempetatuur.
Vind jij 120graden geen reden om snel van het gas af te gaan?

koelwater en stoelverwarming wel maar olietemperatuur nee dan moet met mijn motorfiets steeds van het gas  ;D

mijne GTA heeft schade opgelopen door agip olie en niet door soms 4 blokjes olietemperatuur

je kunt de koeling op de oliekoeler iets verbeteren maar vraag me af wanneer die actief word  ???