Cruise control ECU

• 15 Reacties
  • 3889 Gelezen

*

Offline Masso

• 1709
  • Geslacht: Man
  • Echte mannen hebben geen tang nodig....
Cruise control ECU
« Gepost op: 24 maart 2013, 17:58:27 »
Weer iemand toevallig welke ECUs cruise control ondersteunen?

Die met de originele AR cc stokkie werkt, zonder een Goldcruise kastje ernaast bedoel ik.

ME2.1 dus niet...
Dat weten we dan ook weer....drive by wire me reet...ik heb niet eens een van de benodigde pinnetjes in mijn kast om zelf bekabeling te trekken...geldwolven.

Tim adviseerde mij een ME3.1 te zoeken, ik heb meerdere gevonden, meeste uit 166, maar niemand "weet het zeker" als ik daar naar vraag.

Ik kan wel Bosch nummers uit de foto's in een boschecu site tikken, maar dan krijg ik bijvoorbeeld 1662.5V6 als toepassing, maar geen verdere specs.

*

Offline Masso

• 1709
Re:Cruise control ECU
« Reactie #1 Gepost op: 27 maart 2013, 10:31:36 »
Wordt gewoon een cc kastje ernaast, moeite niet waard.

*

Offline Henkio

• *
  • 5563
  • bezig mn 155 weer op de weg te krijgen.
« Reactie #2 Gepost op: 27 maart 2013, 10:41:59 »
Mijn 166 heeft cc.. is een 3.0 v6 en is fase 2. Wellicht kun je die ecu gebruiken en laten voorzien van gta software voor je 3.2.

*

Offline Masso

• 1709
« Reactie #3 Gepost op: 27 maart 2013, 11:26:37 »
Dank Henkio,
Ik heb zoveel gelezen op Alfaowner en even contact gehad met Stephan dat ik er niet aan ga beginnen.
Exact welke modellen en ECUs is al bijna niet te doen, ze schijnen ook met verschillende software te zijn uitgevoerd.
Volgens Stephan is de ME3.1 dus met meerdere kats of voor/na lambda sensor, enz. terwijl ik dacht dat het katalysator festijn bij de ME7.3.1 begon.

Om een indruk te geven van alle info die ik heb vergaard:
  • ME2.1: Een of andere pin niet aanwezig, kenveld in software versnelling niet aanwezig.
  • ME3.1: verschillende types, uit 166 en uit 156 fase 3, wel alle JTD s
  • Sowieso andere kabelboom, dus compleet vervangen
  • Bij sommige ME3.1 ECUs schijnt het "vinkje" softwarematig uit te staan
  • Bij andere ME3.1 ECUs moet de gehele software geupdatet worden, zit een tussenfase ergens in software ontwikkeling kennelijk
  • Heb je alles gehad => ECU is gecodeerd met contactslot en sleutels natuurlijk, moet dat weer opgelost worden
  • Je kan wellicht de code compleet wissen, maar wat voor gevolgen heb je dan met je startblokkering?
  • Of je moet de hele zooi overzetten: contactslot/startblokkeringsmodule en de ME3.1 ECU natuurlijk, en bekabeling....
  • Niemand kan mij vertellen welke s/n bovenstaande wel of niet hebben
  • Op marktplaats/e-bay/whatever kan ik middels omschrijving of foto's de partno.s aflezen
  • Een of andere Bosch website geeft op onderdeelnummer alleen de uitvoering auto waar het in zat, b.v. "1662.5V624v"
  • Alle verkopers "weten het niet zeker" of er cruise control in de auto's zat waar ze de ECUs uit gerukt hebben
  • Alle verkopers niet eens weten what the @%^& ME3.1 is
  • Jan zegt: "wist je dat niet joh?"

Conclusie: Gold Cruise of zo  met elektro servo motortje op gaskabel en AR hendel als bediening gebruiken.

*

Offline Henkio

• *
  • 5563
« Reactie #4 Gepost op: 27 maart 2013, 12:09:12 »
  Kortom. Een zootje dus.

Ik weet dat mijn v6 166 maar 1 lambda heeft en gewoon 1 kat. Denk dat je dat dan wel spelend moet krijgen maar tis idd wel een klotewerk met kabelbomen enzo..

Ik heb toen ook de complete motorkabelboom met sensoren van mn cf2 op de 3.2 gezet..

Denk dat een aftermarketoplossing idd veel makkelijker is als je cc wil..

*

Offline Masso

• 1709
« Reactie #5 Gepost op: 27 maart 2013, 12:29:13 »
Inderdaad

Ik moet dadelijk trouwens bij je buurten/checken als ik zo ver ben hoe je bepaalde sensoren (niet) hebt aangesloten.
Ik wacht nu op mijn Helix drukgroep zodat ik de krukas kan balanceren. Levertijd is 2 weken hoorde ik van Coen eergisteren.

*

Offline julles

• 1418
« Reactie #6 Gepost op: 27 maart 2013, 12:36:40 »
Martijn heeft nog de cruise liggen van mijn oude v6. Was een After Market die wel goed werkte!

*

Offline Masso

• 1709
« Reactie #7 Gepost op: 27 maart 2013, 12:46:13 »
Dank Julles, ik heb de (2e hands gekochte) AR cc hendel er al ingebouwd met kapje...ik kan alleen nergens heen met de bedrading in de ECU. Da's heel het punt.
En ja, ik heb meerdere cruise controls al zelf ingebouwd, ook in mijn Ulysse, vandaar dat ik al dit gezeik niet snap, het is een simpel speed signal en throttle position feedback control systeem zo'n cruise control, met een release signaal middels je rempedaal/verlichtingsschakelaar. Optie is een koppelingsschakelaar van €25 et voila....maaarrrr neeeeee Alfa wil weer geld verdienen en wat Kees en Tim terecht tegen mij zeiden vanochtend: in die tijd was het heel wat en is daar geen rekening mee gehouden.

*

Offline Masso

• 1709
« Reactie #8 Gepost op: 27 maart 2013, 12:46:58 »
Maar als Martijn de unit nog heeft liggen, graag een p.m. mijn kant op. :thumbsup:

*

Offline Jumping Jack Flash

• 4276
  • Marlin Barracuda
« Reactie #9 Gepost op: 27 maart 2013, 12:57:47 »
diesels hebben geen ME3.1 he...  ook niet in 166 :)
156 2.4 JTD in afbraak, alle onderdelen beschikbaar, behalve panelen (wegens krom of gekrast)

*

Offline Masso

• 1709
« Reactie #10 Gepost op: 27 maart 2013, 13:08:21 »
diesels hebben geen ME3.1 he...  ook niet in 166 :)

Ik geloof je, daarom dat ik afgehaakt ben met alle verwarrende info, dat bedoelde ik ermee te zeggen.

*

Offline Henkio

• *
  • 5563
« Reactie #11 Gepost op: 27 maart 2013, 16:46:27 »
Dat klopt maar hoeft dus niet te boeien.denk dat het in principe mogelijk moet zijn met een 166 ecu.maar tis net wat je zegt.tis een enorme klus om alles om te bouwen waarschijnlijk..ik zal van de week voor de grap eens kijken wat voor stekkers ed die ecu heeft.

*

Offline Masso

• 1709
« Reactie #12 Gepost op: 27 maart 2013, 16:47:30 »
okee!

*

jasper_o

« Reactie #13 Gepost op: 17 april 2013, 15:52:35 »
Even een oude topic uit de kast: ik keek vandaag in mn ecuscan en kwam als parameters allemaal cruisecontrol zaken tegen in mn 115 pk fase 3 jtd. Wat moet er nu gebeuren om cc in te bouwen?

*

Offline Masso

• 1709
« Reactie #14 Gepost op: 17 april 2013, 17:02:45 »

Ik heb zelf uit ellende en zatheid maar een simpele waeco (vacuum bediend) bij conrad besteld. Die ga ik op mijn gaspedaal aansluiten en klaar.
Gezeik.

Uit mijn lees escapades hoe het nou precies zit schijnen JTDs idd cc functie in hun ECUs te hebben, als het goed is heb je geen ME2.1.
Ik heb geen ervaring met JTDs, dus kan ik je inhoudelijk pinnetje voor pinnetje niet verder helpen, ,aar kijk even op alfaowners forum, daar zijn een aantal topics over.
Wat ik begrepen heb is dat sommige nieuwe software geflashed moeten krijgen en anderen weer niet, kwestie van een vinkje aan/uit zetten.

Als je een witte stekker onder je stuur hebt (kapje eraf halen), is het letterlijk plug & play met een cc stokje en een onderkapje met uitsparing hiervoor (of een dremel, kan ook).
Die zijn overal online voor een meiertje te koop.  :thumbsup:

*

jasper_o

« Reactie #15 Gepost op: 17 april 2013, 21:35:57 »
Tnx,

Ga een snorren op alfaowner.... Als ik nieuws heb zal ik het melden.  :ok: