Wegliggingsproblemen door PZero

  • 83 Reacties
  • 12523 Gelezen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Offline ArjanB

  • ******
  • 1790
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Wegliggingsproblemen door PZero
« Gepost op: 16 juni 2013, 22:18:50 »
Ongeveer maand geleden heb ik op mijn GTA beide achterbanden (P6000) vervangen door PZero 225 45/17
Na montage heb ik tijdens Viva Italia 20minuten op het circuit Assen gereden.

Sindsdien heb ik echt flinke wegliggingsproblemen achter: bij kleine stuurcorrecties deint de auto flink na. Alsof schokdempers niet werken, of stabilisatorstang los hangt, of de hele achteras niet meer in de ophangingsrubbers hangt  ??? ???

Toon (die ook Bilstein en FMs bij mij heeft gemonteerd net iets eerder, tot volle tevredenheid) heeft wielophanging nagekeken maar kan niets vinden. Toen scenario 2: banden voor en achter wisselen, om effect van de banden uit te sluiten.
En...probleem weg, volgens Toon (heb zelf nog niet gereden)....het ligt aan de banden  :-X
Verdacht werd mogelijk dat de banden van MO-specificatie zijn (Mercedes-spec) maar dat is op de band niet terug te vinden. Bovendien betekent MO-spec alleen ander compound, geen slappere wang.

- Zijn er mensen hiero die ook PZero's hebben (niet de Nero of Rosso) - en wat zijn jullie ervaringen?
- Is dit probleem bekend, evt van andere bandenmerken?
- Kan er een produktiefout zijn?


Allesweter Google weet van niks...uit alle tests komen PZero als zeer goede, sportieve band en mijn ervaringen zijn nu heel anders. Sterker nog: de oude P6000 powergy's doen het beter dan deze PZeros wat toch paradepaardje van Pirelli is  :-X

Ga morgen bandenleverancier bellen (AllTyreCompany Eindhoven) maar wil wel voorbereid bellen, dus jullie input wordt gewaardeerd!
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

*

Offline BellaNuvola

  • *
  • 2067
  • Geslacht: Man
  • Ongeacht de kleur:een 156 is altijd bruin! (roest)
Re:Wegliggingsproblemen door PZero
« Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2013, 22:22:57 »
Even voor de duidelijkheid: je hebt het over de fonkelnieuwe P-Zero; niet over de P-Zero system assimetrico??
Want met de laatste heb ik geen problemen - pas geleden gemonteerd.
Alfa-rijder vanaf 1987.
Nu nog een 156 1.8 TS in Azzurro Nuvola met beige leder op 17 inch Selespeed wielen. Afgeleverd op 11 januari 1999 door (toen nog dealer) Madeno Racing.

*

Offline cmva

  • ***
  • 134
Re:Wegliggingsproblemen door PZero
« Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2013, 22:27:05 »
Ik heb ook pZero op mijn gta,alleen rij ik er niet mee op een circuit.op de andere gta  heb ik Dunlop,19  inch,merk weinig verschil tussen beide.

*

gravety

Re:Wegliggingsproblemen door PZero
« Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2013, 22:36:53 »
ik had pzero nero 235 40 19 en had het gevoel dat de auto over de weg dweilde!

Het leek net of ik constant spoorvorming had in het wegdek.

Sinds twee weken nieuwe vredestein ultrac vorti 235 40 19, kan niets anders zeggen dan: SUPER BANDEN!

*

Offline ArjanB

  • ******
  • 1790
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:Wegliggingsproblemen door PZero
« Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2013, 22:43:59 »
ik had pzero nero 235 40 19 en had het gevoel dat de auto over de weg dweilde!

Het leek net of ik constant spoorvorming had in het wegdek.

Precies!!
Maar dat is toch niet normaal? Zeker toch niet voor topmodel van een sportief merk als Pirelli?

Even voor de duidelijkheid: je hebt het over de fonkelnieuwe P-Zero; niet over de P-Zero system assimetrico??
Nope, de 'echte' PZero (is best verwarrend)
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

*

Offline AlfaNerd

  • ******
  • 9609
  • Geslacht: Man
  • V6 Power .
Re:Wegliggingsproblemen door PZero
« Reactie #5 Gepost op: 16 juni 2013, 22:51:39 »
MO-codering betekent NIET Alleen een andere compound , ook het profiel kan volledig anders zijn . :yes!

Je hebt wel zeker weten de juiste draairichting en binnen- en buitenzijde geplaatst ?
* * * PERSOONLIJKE PAGINA VAN DE NERD * * *
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

*

Offline bullettooth

  • ******
  • 1694
  • Geslacht: Man
  • Toon op 't Root
Re:Wegliggingsproblemen door PZero
« Reactie #6 Gepost op: 16 juni 2013, 22:53:27 »
Ik heb het effect ervaren. De achterkant lijkt (bij hoge snelheid, wisselen van links naar rechts op snelweg bij 140 plus) 'los te zitten'. alsof de achterkant wordt opgetild.... heel vaag.

Omdat ik idd nix aan de achterkant kon ontdekken en stiekem de banden al verdacht vond (niet van wege naam of merk, maar puur de chronologie van events) heb ik de banden van voor naar achter gelegd.

WERELD van verschil!!! Gewoon met volle vertrouwen de GTA van links naar recht 'gegooid'  ;D op de snelweg.. Geen centje pijn. (zoals het ook hoort).


De voorkant voelt nu wel wolliger aan, maar nooit gevaarlijk..
Alfa's in het heden:
155 WB V6 Q2
156 SW GTA Q2

Alfa in het verleden:
156 1.8 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
155 SB V6
155 2.0TS
75 2.0TS '90
33 1.7 16V

*

Offline AlfaNerd

  • ******
  • 9609
  • Geslacht: Man
  • V6 Power .
Re:Wegliggingsproblemen door PZero
« Reactie #7 Gepost op: 16 juni 2013, 22:56:03 »
Vreemd , heel vreemd .  :-\
Geen breuk in een wang aan de binnenkant toevallig ?
* * * PERSOONLIJKE PAGINA VAN DE NERD * * *
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

*

Offline ArjanB

  • ******
  • 1790
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:Wegliggingsproblemen door PZero
« Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2013, 23:14:51 »
Vreemd , heel vreemd .  :-\
Geen breuk in een wang aan de binnenkant toevallig ?

Bedoel je breuk in staalgordel?
 
Is dat zichtbaar?
Is dat te testen / aan te tonen?

Zou dat door produktiefout veroorzaakt kunnen zijn?
Is (helemaal niet wild of ruig) rijden op circuit van invloed op breuk? Circuit lijkt mij vergelijkbaar met rijden in polder (nogmaals ik reed niet als coureur op zoek naar laatste seconde)

Toon: mijn gevoel was in beide stuurrichtingen vage wegligging, dus beide banden zelfde probleem; eens?

nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

*

Offline bullettooth

  • ******
  • 1694
  • Geslacht: Man
  • Toon op 't Root
Re:Wegliggingsproblemen door PZero
« Reactie #9 Gepost op: 16 juni 2013, 23:18:46 »


Toon: mijn gevoel was in beide stuurrichtingen vage wegligging, dus beide banden zelfde probleem; eens?



Yep
Alfa's in het heden:
155 WB V6 Q2
156 SW GTA Q2

Alfa in het verleden:
156 1.8 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
155 SB V6
155 2.0TS
75 2.0TS '90
33 1.7 16V

*

Offline amazinged

  • ******
  • 1767
  • Geslacht: Man
  • Op gas moet je koken, maar vooral ook rijden!
    • auto aankoopkeuringen en diagnose
Re:Wegliggingsproblemen door PZero
« Reactie #10 Gepost op: 17 juni 2013, 06:33:07 »
t Is heel simpel! De wangen van de P-zero zijn 'slapper' zijdelings dan je andere paar banden!

EN OF die spec MO daar ook verschil in kan maken!

Bij 2 verschillende typen banden ALTIJD de zijdelings stugste band achter gooien!

Hier onlangs de zijdelings knetterharde RE050 achter vervangen door de prima maar veel soepeler CS5 vervangen. Exact hetzelfde gevoel! Nu de stugge Michelins die voor zaten naar achteren en probleem opgelost!

Wil je t zeker weten? Laat maar eens alle lucht eruit lopen en voel met je handen het verschil in de wang van de band.! 
156SW 1.8TS LPI G3 | 164 TS 1995 LPI G3 |166 2.4JTD 10V Massimo Eigen Mapping | 166 2.4JTD 20V

*

Offline Jobo_156

  • *
  • 8199
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re:Wegliggingsproblemen door PZero
« Reactie #11 Gepost op: 17 juni 2013, 08:42:43 »
Maar dat is nog steeds geen reden om als een krab over de weg te moeten rijden... Lijkt mij..
Ikzelf heb de RE050 voorop, en de SC3 op de achteras , oftewel hard--> zacht.
Geen enkel probleem
Portfolio

Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Distinctive

Gehad:

Lancia Delta 1.4 Tjet 2011
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999

*

Offline KhaZ

  • ******
  • 2634
  • Geslacht: Man
  • Turismo Internazionale
Re:Wegliggingsproblemen door PZero
« Reactie #12 Gepost op: 17 juni 2013, 08:47:56 »
Nergens last van, heb altijd als ik nieuwe banden heb gekocht P Zero en/of Rosso gekocht (maar nooit PZero zonder iets die jij nu hebt).
Huidig: Passat Variant 2.0 TDI 180pk
Ex: Alfa Romeo 156 1.8 TS 16V Ti

*

Offline ArjanB

  • ******
  • 1790
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:Wegliggingsproblemen door PZero
« Reactie #13 Gepost op: 17 juni 2013, 08:59:58 »
Nergens last van, heb altijd als ik nieuwe banden heb gekocht P Zero en/of Rosso gekocht (maar nooit PZero zonder iets die jij nu hebt).

De Nero's en Rosso's zijn minder sportief dan de PZero (zonder toevoeging) gepositioneerd, voor de GTA wordt de PZero aanbevolen; de andere types (behalve Rosso) zijn niet in 225/45 leverbaar.

Volgens Pirelli zelf:

PZero : "Sportieve kenmerken bieden kracht en controle bij het rijden met topwagens. P ZERO??¢-banden, ontwikkeld voor alle prestigieuze sportwagens en auto???s met hoog vermogen, zijn ook het overwegen waard voor krachtige middenklassers"


PZero Nero heet tegenwoordig NeroGT: "Uitstekende bandenkeuze voor tuners en de meest veeleisende sportieve rijders.
Ideale vervanging van ultra lage profielbanden op wielen met een brede diameter"


PZero Rosso:"De ideale keuze voor een optimaal evenwicht tussen prestaties en comfort op auto???s met middelhoog tot hoog vermogen"

nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

*

Offline Bob156

  • *****
  • 575
Re:Wegliggingsproblemen door PZero
« Reactie #14 Gepost op: 17 juni 2013, 09:12:09 »
t Is heel simpel! De wangen van de P-zero zijn 'slapper' zijdelings dan je andere paar banden!

EN OF die spec MO daar ook verschil in kan maken!

Bij 2 verschillende typen banden ALTIJD de zijdelings stugste band achter gooien!

Hier onlangs de zijdelings knetterharde RE050 achter vervangen door de prima maar veel soepeler CS5 vervangen. Exact hetzelfde gevoel! Nu de stugge Michelins die voor zaten naar achteren en probleem opgelost!

Wil je t zeker weten? Laat maar eens alle lucht eruit lopen en voel met je handen het verschil in de wang van de band.! 


Deze ervaringen heb ik ook, dan wel met 16 inch en andere merk banden.
Giulietta QV 275Pk 400Nm

*

Offline BellaNuvola

  • *
  • 2067
  • Geslacht: Man
  • Ongeacht de kleur:een 156 is altijd bruin! (roest)
Re:Wegliggingsproblemen door PZero
« Reactie #15 Gepost op: 17 juni 2013, 09:44:12 »
Jawel hoor, de p zero system assimetrico is leverbaar in 225/45/17.

Denk je er trouwens wel aan dat de kolommetjes die je aan haalt van Pirelli zelf zijn? Daar hebben hun eigen marketing boys & grills zich intensief over gebogen.
Leuk te zien dat die kolommen helemaal niet vergelijkbaar zijn: zo staat er bij de ene de remprestaties genoemd; bij de andere helemaal niet. Het blijven Italianen.....
Alfa-rijder vanaf 1987.
Nu nog een 156 1.8 TS in Azzurro Nuvola met beige leder op 17 inch Selespeed wielen. Afgeleverd op 11 januari 1999 door (toen nog dealer) Madeno Racing.

*

Offline ArjanB

  • ******
  • 1790
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:Wegliggingsproblemen door PZero
« Reactie #16 Gepost op: 17 juni 2013, 09:52:48 »
Jawel hoor, de p zero system assimetrico is leverbaar in 225/45/17.
Klopt!

Denk je er trouwens wel aan dat de kolommetjes die je aan haalt van Pirelli zelf zijn? Daar hebben hun eigen marketing boys & grills zich intensief over gebogen.
Zeker - geeft aan hoe zij zelf tegen hun banden aan kijken en de PZero's dus als sportief positioneren. Daaruit leid ik dan af dat mijn wegliggingsproblemen dus niet moet kunnen!
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

*

Alfa One

Re:Wegliggingsproblemen door PZero
« Reactie #17 Gepost op: 17 juni 2013, 09:53:52 »
Heb zelf ook zo'n probleem ervaren op mijn 159. Voorheen zaten er Bridgestone Potenza's op. Op een bepaald moment moesten de voorbanden vervangen worden en plaatste ik er Michelin's op. Alles ok, na verloop van tijd moesten de achterbanden gewisseld worden. Op dat moment waren er geen Michelin's beschikbaar, dus laat er Uniroyal op leggen. Bij het wegrijden leek het bij de eerste bocht dat de wagen over zijn velgen rolde. Eerst dacht ik aan een onvoldoende opgeblazen band. Gaan kijken, alles in orde. vervolgens dacht ik misschien dat het kwam omdat ze nieuw waren.

De volgende dag moest ik een serieuze rit maken en voelde mij de hele rit er toch al niet al te veilig bij. Bij het terug naar huis moest ik een normaal gezien leuke bocht pakken, plots wou de achterkant de rest inhalen. Was behoorlijk schrikken. Vervolgens gedacht aan een slechte uitlijning, terug laten doen (er was geen probleem) en daar pas voor het eerst gehoord van minder sterke wanden?! Ik vind het vreemd dat zoiets niet echt bekend is en dat mensen van dit soort problemen niet op de hoogte gesteld worden.

Zodra ik dit wist heb ik de banden van achter naar voor gelegd en andersom en is het inderdaad beter. Maar toch is het niet super, vind ik...

*

Offline Jobo_156

  • *
  • 8199
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re:Wegliggingsproblemen door PZero
« Reactie #18 Gepost op: 17 juni 2013, 10:07:45 »
Er zijn een aantal merken die bekend staan om harde wangen en om zachte wangen.
Misschien een idee om dat lijstje op te stellen hier ?

Harde wang:

- Bridgestone RE050A
- Michelin Pilot Sport (Exalto)
- Yokohama YK580

Gemiddeld:

-Hankook Ventus S1
-Pirelli P Zero (Nero) (Corsa)
-Falken ZE 512

Zachte Wang:
- Conti SportContact 2/3/5
- Michelin Premacy HP
- Pirelli P7 Cinturato
- Conti PremiumContact






Portfolio

Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Distinctive

Gehad:

Lancia Delta 1.4 Tjet 2011
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999

*

Offline Tjerry_V6

  • ******
  • 1910
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds geen Radio
Re:Wegliggingsproblemen door PZero
« Reactie #19 Gepost op: 17 juni 2013, 10:11:11 »
Zal altijd aan de combi liggen. En die is merk, type en afstelling bepalend. En niet zozeer aan de band.
Heb je stugge vering i.c.m. iets slappere wangen van de band
Of heb je iets slappere vering i.c.m. stevige wangen van de band
Of beide hard of zacht.


Tjerry
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

*

Offline Bredabounce

  • ****
  • 372
  • Geslacht: Man
Re:Wegliggingsproblemen door PZero
« Reactie #20 Gepost op: 17 juni 2013, 10:13:28 »
Heb zelf ook zo'n probleem ervaren op mijn 159. Voorheen zaten er Bridgestone Potenza's op. Op een bepaald moment moesten de voorbanden vervangen worden en plaatste ik er Michelin's op. Alles ok, na verloop van tijd moesten de achterbanden gewisseld worden. Op dat moment waren er geen Michelin's beschikbaar, dus laat er Uniroyal op leggen. Bij het wegrijden leek het bij de eerste bocht dat de wagen over zijn velgen rolde. Eerst dacht ik aan een onvoldoende opgeblazen band. Gaan kijken, alles in orde. vervolgens dacht ik misschien dat het kwam omdat ze nieuw waren.

De volgende dag moest ik een serieuze rit maken en voelde mij de hele rit er toch al niet al te veilig bij. Bij het terug naar huis moest ik een normaal gezien leuke bocht pakken, plots wou de achterkant de rest inhalen. Was behoorlijk schrikken. Vervolgens gedacht aan een slechte uitlijning, terug laten doen (er was geen probleem) en daar pas voor het eerst gehoord van minder sterke wanden?! Ik vind het vreemd dat zoiets niet echt bekend is en dat mensen van dit soort problemen niet op de hoogte gesteld worden.

Zodra ik dit wist heb ik de banden van achter naar voor gelegd en andersom en is het inderdaad beter. Maar toch is het niet super, vind ik...

Ik heb exact dezelfde ervaring met de Uniroyals (Rainsport, 215). Nu heb ik deze achterop liggen...Pzero's voor... dat scheelt al een hoop.
Over de Pzero''s niks dan lof wat mij betreft. Veel grip, redelijk confort, weinig geluid.
Ik heb niet de ervaring dat de pzero's onder de auto vandaan willen rollen...
AR156C#2277
2012 Alfa Romeo 159 2.0 JTDm TI SW Nero
[X] 2010 | 159 1750 TBI TI SW Chiaccio Bianco
[X] 2005 | 156 2.4JTD 20v SW Grigio Luce di Amalfi
[X] 2004 | 156 2.4JTD 20v Grigio Metallico
[X] 2003 | 156 1.9JTD 16v SW Grigio Kafla

*

Offline flippy

  • ******
  • 15529
  • Geslacht: Vrouw
  • "Is dit beleid of is hier over nagedacht?"
Re:Wegliggingsproblemen door PZero
« Reactie #21 Gepost op: 17 juni 2013, 11:09:35 »
ik heb dit gehad met michelins, dacht bij de eerste afrit dat mn banden zo van de velg afliepen....
Het glas is niet half vol of half leeg, het glas is gewoon te groot ;D
?æʇǝıu ʞoo ǝɾ puıʌ ʇuɐʇıɹɹı ʇsǝq ʞɾıluǝƃıǝ sı uǝzǝl doʞ ǝp do
heute gestolen, morgen in polen
I am dyslexic of Borg, your ass will be laminated.

*

Offline KhaZ

  • ******
  • 2634
  • Geslacht: Man
  • Turismo Internazionale
Re:Wegliggingsproblemen door PZero
« Reactie #22 Gepost op: 17 juni 2013, 11:13:17 »
Het lijkt me een productiefout.
Huidig: Passat Variant 2.0 TDI 180pk
Ex: Alfa Romeo 156 1.8 TS 16V Ti

*

Offline ArjanB

  • ******
  • 1790
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:Wegliggingsproblemen door PZero
« Reactie #23 Gepost op: 17 juni 2013, 11:50:52 »
Heb zojuist contact gehad met Pirelli.

Werd door iemand van een contactcenter te woord gestaan, snapte niet helemaal wat en hoe, maar gaf me zijn email adres zodat ik probleem uitgebreid in een mail kan beschrijven. Dit heb ik gedaan, hij zou intern een en ander gaan doorzetten en uitzoeken.

Ik ben benieuwd, ik ben blij met jullie reacties dat dit goed is (ik geloof niet dat een PZero met slappe wang is ontworpen, zeker niet gezien het uitgebreide PZero programma wat Pirelli erop na houdt; dan zou ik een slappe wang eerder bij een andere zero-variant verwachten).

Wordt vervolgd....
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

*

Offline Jumping Jack Flash

  • ******
  • 4276
  • Geslacht: Man
  • Marlin Barracuda
Re:Wegliggingsproblemen door PZero
« Reactie #24 Gepost op: 17 juni 2013, 12:45:17 »
probeer ondertussen eens met flink  hogere bandenspanning?  +0.4 bar zou ik proberen...  kan ook op de vooras...
156 2.4 JTD in afbraak, alle onderdelen beschikbaar, behalve panelen (wegens krom of gekrast)