Eenvoudige tuning JTD 20v

  • 111 Reacties
  • 26881 Gelezen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Offline Martijn_vK

  • *****
  • 964
  • Geslacht: Man
Eenvoudige tuning JTD 20v
« Gepost op: 11 augustus 2013, 13:21:17 »
Wat is nou de meest simpele manier om wat extra power uit een 20v te trekken en hem iets lekkerder te laten tokkelen? Chippen okee, maar ik wil wel iets verder gaan. Ik zit te denken aan t volgende:

- Turbo loshalen en flink reinigen wat nooit kwaad kan bij zo'n rokert
- EGR afsluiten
- Downpipe
- WMI
- ?

Iemand tips en aanwijzingen waar ik op letten moet en welke spullen het beste zijn? Vooral de downpipe ben ik benieuwd naar.  fruyt1
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

*

Offline Allerd

  • *
  • 2280
  • Geslacht: Man
  • AANDACHTSHOER!
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2013, 13:36:21 »
een turbo van een audi  ;D
Low&Slow

*

Offline Allerd

  • *
  • 2280
  • Geslacht: Man
  • AANDACHTSHOER!
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2013, 13:38:26 »
maar serieus

turbo ff naar coen
downpipe en katvv
wmi

en je hebt al een hele serieuze diesel te pakken.

en fmic is ook zeer welkom , maar een wat grotere ingreep.
Low&Slow

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2013, 13:39:18 »
een turbo van een audi  ;D

Stukje goekoper is het deze turbo aanpassen en dan meteen zwaardere lagers er in  :ok:
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline Martijn_vK

  • *****
  • 964
  • Geslacht: Man
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2013, 14:40:00 »
Whahaha, dat bedoel ik dus met eenvoudig... Beetje betaalbaar  ;). Komtie met oudie aan  Hahaha. FMIC is leuk, maar vergt weer wat meer dan alleen ff "iets ergens tussenschroeven". Wat kost een downpipe voor een 20v?

Hmmm, combinatie verstelbare VPB en turbo onder handen nemen lijkt me dan wel wat, Coen!
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

*

Offline Martijn_vK

  • *****
  • 964
  • Geslacht: Man
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2013, 10:58:12 »
Hmmm, ik ben op internet op zoek gegaan naar een downpipe om de voorkat te lozen, maar ik kan er bij de gerenommeerde zaakjes niks over vinden... Iemand een idee?

En heeft iemand toevallig (vast wel) ervaring met het inlaatkitje van JS-tuning?

Citaat
Deze verbeterd de flow naar het spruitstuk door het vervallen van twee 45gr bochten en een gestroomlijnde binnenzijde die een perfecte overgang biedt van intercoolerslang naar inlaatspruitstuk. Daarnaast komt het EGR toevoerkanaal volledig te vervallen alsmede de gasklep om de flow verder te verbeteren. Resulteerd in aanzienlijk soepelere loop bij lagere toerentallen en snellere opbouw van turbodruk. De kit bevat: inlaatpijp, heavy duty siliconen koppelslang, aluminium buiswerk, EGR afdichtplaatje, klemmen en boutjes. Let op: na modeljaar 2003 kan een softwarematige uitschakeling van de EGR noodzakelijk zijn

Klinkt goed! Indien compleet ook redelijk eenvoudig zelf te monteren lijkt me. En schappelijk geprijsd.
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

*

Offline fly-by

  • ******
  • 2101
  • Geslacht: Man
  • Bella is een beest!
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #6 Gepost op: 12 augustus 2013, 11:42:33 »

En heeft iemand toevallig (vast wel) ervaring met het inlaatkitje van JS-tuning?

Klinkt goed! Indien compleet ook redelijk eenvoudig zelf te monteren lijkt me. En schappelijk geprijsd.
Ik had het op een 1.9

minder dippen, nog makkelijker oppakken in laag toeren en lijkt net iets makkelijker te lopen...

*

Offline Jobo_156

  • *
  • 8199
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #7 Gepost op: 12 augustus 2013, 12:07:55 »
Hmmm, ik ben op internet op zoek gegaan naar een downpipe om de voorkat te lozen, maar ik kan er bij de gerenommeerde zaakjes niks over vinden... Iemand een idee?

En heeft iemand toevallig (vast wel) ervaring met het inlaatkitje van JS-tuning?

Klinkt goed! Indien compleet ook redelijk eenvoudig zelf te monteren lijkt me. En schappelijk geprijsd.





Inlaatkitje + downpipe is via zowel Coen als JS te krijgen  :thumbsup:
Verder een absorptiedemper kopen! Dat scheelt echt veel als je deze upgrades geplaatst hebt.
Ik heb het in fasen gedaan . Eerst inlaatkit , toen Downpipe + RVS kat v.v. , en als laatste stap de Absorptiedemper.
Hoeft niet gek veel te kosten , is maar net hoever je wilt gaan
Portfolio

Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Distinctive

Gehad:

Lancia Delta 1.4 Tjet 2011
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999

*

Offline Martijn_vK

  • *****
  • 964
  • Geslacht: Man
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #8 Gepost op: 12 augustus 2013, 12:40:55 »




Inlaatkitje + downpipe is via zowel Coen als JS te krijgen  :thumbsup:
Verder een absorptiedemper kopen! Dat scheelt echt veel als je deze upgrades geplaatst hebt.
Ik heb het in fasen gedaan . Eerst inlaatkit , toen Downpipe + RVS kat v.v. , en als laatste stap de Absorptiedemper.
Hoeft niet gek veel te kosten , is maar net hoever je wilt gaan

Nice!

In hoeverre ga je nog aan de APK-regels (roetmeting) voldoen als je dit soort ingrepen doet? Ik bedoel, de kat ertussenuit halen, EGR afdichten enzo....
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #9 Gepost op: 12 augustus 2013, 12:43:41 »
Voor de apk is het geen probleem.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline Jobo_156

  • *
  • 8199
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #10 Gepost op: 12 augustus 2013, 13:04:13 »
Als je geluk hebt gaat ie juist minder roeten. En je CO wordt bizar laag door optimale verbranding. (ik had 0,01 % op de laatste APK)
Portfolio

Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Distinctive

Gehad:

Lancia Delta 1.4 Tjet 2011
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999

*

Offline Martijn_vK

  • *****
  • 964
  • Geslacht: Man
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #11 Gepost op: 12 augustus 2013, 14:16:39 »
Coen, je hebt een PB ;)
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

*

Offline Jobo_156

  • *
  • 8199
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #12 Gepost op: 12 augustus 2013, 15:03:37 »
 ;D
Zo begint het bij iedereen  Hahaha
Portfolio

Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Distinctive

Gehad:

Lancia Delta 1.4 Tjet 2011
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999

*

Offline ArjanB

  • ******
  • 1790
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #13 Gepost op: 12 augustus 2013, 15:12:32 »
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

*

Offline Martijn_vK

  • *****
  • 964
  • Geslacht: Man
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #14 Gepost op: 12 augustus 2013, 15:28:14 »
Woehaha ik laat me graag meeslepen en verleiden  Applaus

Die Alfa gaat alleen nog weg tussen de spreekwoordelijke 6 plankies  Amen
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

*

Offline Henkio

  • *
  • 5563
  • Geslacht: Man
  • bezig mn 155 weer op de weg te krijgen.
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #15 Gepost op: 12 augustus 2013, 16:07:54 »
dat zeggen dr ook wel meer na een week.. flippy1

*

Offline Jobo_156

  • *
  • 8199
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #16 Gepost op: 12 augustus 2013, 16:16:29 »
 Hahaha
Portfolio

Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Distinctive

Gehad:

Lancia Delta 1.4 Tjet 2011
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999

*

Offline BellaNuvola

  • *
  • 2067
  • Geslacht: Man
  • Ongeacht de kleur:een 156 is altijd bruin! (roest)
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #17 Gepost op: 12 augustus 2013, 17:31:35 »

Die Alfa gaat alleen nog weg tussen de spreekwoordelijke 6 plankies  Amen

Als je nog een paar jaar wacht kun je de doorgerotte plankjes van de Alfa zo van elkaar trekken en in die kist leggen flippy1 flippy1 flippy1
Alfa-rijder vanaf 1987.
Nu nog een 156 1.8 TS in Azzurro Nuvola met beige leder op 17 inch Selespeed wielen. Afgeleverd op 11 januari 1999 door (toen nog dealer) Madeno Racing.

*

Offline BellaNuvola

  • *
  • 2067
  • Geslacht: Man
  • Ongeacht de kleur:een 156 is altijd bruin! (roest)
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #18 Gepost op: 12 augustus 2013, 17:33:48 »




Inlaatkitje + downpipe is via zowel Coen als JS te krijgen  :thumbsup:
Verder een absorptiedemper kopen! Dat scheelt echt veel als je deze upgrades geplaatst hebt.
Ik heb het in fasen gedaan . Eerst inlaatkit , toen Downpipe + RVS kat v.v. , en als laatste stap de Absorptiedemper.
Hoeft niet gek veel te kosten , is maar net hoever je wilt gaan
Sorry, even off-topic: moooooooooooi, dat blauw op die afdekkap :yes! :ok:
Ja, nog steeds...
Alfa-rijder vanaf 1987.
Nu nog een 156 1.8 TS in Azzurro Nuvola met beige leder op 17 inch Selespeed wielen. Afgeleverd op 11 januari 1999 door (toen nog dealer) Madeno Racing.

*

Offline Martijn_vK

  • *****
  • 964
  • Geslacht: Man
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #19 Gepost op: 14 oktober 2013, 18:37:35 »
Nog ff een oude vraag doen herleven...

De absorptiedemper waar hier over gesproken wordt, is dat de einddemper?

Het lijstje in de volgorde die ik zou willen aanhouden:

1. Chiptuning (wel goed, niet Squadra=veel te duur)
2. Inlaatkit (EGR-kanaal afbreken, gasklep weg, betere flow)
3. Downpipe
4. Absorptiedemper
5. Turborevisie incl. verzwaarde lagers

En als ik dan nog eens ergens wat centjes vandaan weet te schrapen:

6. WMI
7. FMIC

Allemaal erg leuk, maar kost genoeg natuurlijk. Van budget-tuning kan je zo al niet meer spreken  ;D
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

*

Offline Jobo_156

  • *
  • 8199
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #20 Gepost op: 14 oktober 2013, 22:35:58 »
Nog ff een oude vraag doen herleven...

De absorptiedemper waar hier over gesproken wordt, is dat de einddemper?



klopt. Dat is de einddemper. Maar dat is het leukst icm een downpipe en RVS kat v.v.
Portfolio

Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Distinctive

Gehad:

Lancia Delta 1.4 Tjet 2011
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #21 Gepost op: 14 oktober 2013, 23:35:59 »
In dit verhaal is goede software wel erg belangrijk.Zou daar niet te veel op besparen.Kan een wereld van verschil zijn wat rijden betreft.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline Martijn_vK

  • *****
  • 964
  • Geslacht: Man
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #22 Gepost op: 15 oktober 2013, 10:56:57 »
Snap ik, Coen. Ik wil ook niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, maar ik ben veel te eigenwijs om klakkeloos aan te nemen dat Squadra het zo veel beter kan dan een ander. Ik geloof best dat ze goed zijn, maar als ik naar een Tunex of whatever ga, kan ik volgens mij ook de software op mijn specifieke exemplaar laten aanpassen. Misschien niet zo vreselijk verfijnd als bij Squadra, maar wel voor een derde van de kosten.

Feit blijft dat het misschien handiger is dat de hardwareaanpassingen in de software worden meegenomen. Hmmm, ik laat alle ideeen nog even met elkaar strijden.
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

*

Offline frankie

  • ******
  • 1006
  • Geslacht: Man
  • ex-AR156 Club #86
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #23 Gepost op: 15 oktober 2013, 11:53:35 »
Wat ik niet helemaal snap in je stelling, is dat je w?©l bereid bent geld uit te geven aan hardware. Ik bedoel, FMI, downpipe, turborevisie etc. dat kost ook serieus knaken, en vervolgens wil je besparen op software optimalisatie? Mij lijkt juist, als ik dan toch geld ga uitgeven aan hardware upgrades, dan wil ik uiteindelijk ook het beste resultaat en dus ook een goeie chiptuning. De meerprijs t.o.v. de totaalkost is procentueel niet eens zo groot.

Maar goed, da's maar mijn persoonlijke mening.
www.clubalfaromeo.nl
www.gta-register.nl

*

Offline Martijn_vK

  • *****
  • 964
  • Geslacht: Man
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #24 Gepost op: 15 oktober 2013, 13:08:31 »
Haha, snap ik Frankie. Maar zie het zo. Het gaat allemaal in etappes. Ik rij nu rond met een standaard auto met lekkende EGR en andere kleine kwaaltjes die uiteindelijk een dikke stapel flappen vergen. En hij heeft al aardig wat gekost om hem op dit niveau te krijgen. Een snelle upgrade is goedkopere chiptuning. Daarna kan het nog wel een tijdje duren voordat er serieuzere (hardware)aanpassingen volgen. Ik heb een volgorde geplaatst, maar geen planning  ;)

Ik stel mezelf maar een beperkt budget beschikbaar voor mijn auto. Er zijn nog vele andere zaken die ik wil aanpakken behalve deze tuning. Op de lange termijn zal er heus nog wel gekeken worden naar de software, op het moment dat er aan de turbo gesleuteld wordt. FMIC en WMI zijn wat mij betreft optioneel en in ieder geval nog ver weg (lees enkele jaren, tenzij ik de loterij win of alles opeens gratis wordt  :P)
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2013, 13:42:37 door Martijn_vK »
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013