Eenvoudige tuning JTD 20v

  • 111 Reacties
  • 26882 Gelezen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #100 Gepost op: 04 april 2014, 13:51:43 »
+1..

Ik heb er juist een verzwaarde versie in gezet om alles heel te houden

Daarbij rijdt het veel lekkerder en het schakelen gaat sneller.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline JS JTD

  • *****
  • 558
  • Geslacht: Man
    • JTD-Performance
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #101 Gepost op: 04 april 2014, 14:51:54 »
Ik heb het zelf ervaren dat mijn ori vliegwiel helemaal aan barrels was binnen 100.000 km... En toen had ik nog niet eens gek gedaan.

100.000 km?

Als ik er eentje kan vinden die dat houdt dan teken ik ervoor...  ;D
JTD-Performance.com

*

Offline Jobo_156

  • *
  • 8199
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #102 Gepost op: 04 april 2014, 20:31:46 »
100.000 km?

Als ik er eentje kan vinden die dat houdt dan teken ik ervoor...  ;D
flippy1 flippy1
Portfolio

Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Distinctive

Gehad:

Lancia Delta 1.4 Tjet 2011
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999

*

Offline Pjotr 156

  • ******
  • 12260
  • Geslacht: Man
  • Keep that engine alive
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #103 Gepost op: 04 april 2014, 21:01:53 »
100.000 km?

Als ik er eentje kan vinden die dat houdt dan teken ik ervoor...  ;D

denk dat ik de 4ton wel ga halen op de eerste  :D 

*

Offline Martijn_vK

  • *****
  • 964
  • Geslacht: Man
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #104 Gepost op: 05 april 2014, 09:38:15 »
20v Downpipes vind je vrijwel nooit 2e hands,maar zie ook prijzen in het lijstje die aan de erg lage kant zijn.

Welke prijzen vind je aan de lage kant? Het meeste heb ik van internet geplukt of opgevraagd hier en daar...
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

*

Offline fly-by

  • ******
  • 2101
  • Geslacht: Man
  • Bella is een beest!
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #105 Gepost op: 05 april 2014, 11:20:47 »
Ik denk inderdaad dat zowel soft- ans hardware belangrijk zijn om een en ander juist op elkaar afstemmen zodat alles goed functioneert. Maar kosten zijn altijd de grootste killer of all. Maar er is genoeg wat 'helpt' en niet zo duur is. Optimaal? Nee. Leuk en werkend? JA!

Om nog even terug te komen op het onderwerp, de eenvoudigste zinvolle manieren van tunen van mijn 20v zijn:

EGR afdichten (€15)
Inlaatkit (€120)
Downpipe (€165)
Katvervanger + RVS (€150)
FMIC (€400)
WMI (€400)
Turborevisie/upgrade (€500)
Software remap (€500)

Al met al best wat mogelijkheden op motorisch vlak, voot niet al te veel centjes... Je krijgt er wel een heel dikke auto van... Iemand nog aanvullingen?
Inlaat vergroten! Niet te vergeten, daar wordt ook het vermogen geknepen.
Turbo upgrade (grotere turbo) ben je volgens mij wel wat meer centen kwijt dan 500 euro...  
kvv,middenpijp ?©n sportdemper  :yes!

*

Offline fly-by

  • ******
  • 2101
  • Geslacht: Man
  • Bella is een beest!
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #106 Gepost op: 05 april 2014, 11:24:01 »
koppeling, vliegwiel, q2, versnellingbakolie, brembo's, schokdempers, eibach antirolkit, etc,...
Als je de auto helemaal rond upgrade is de tuning duuuuuuuuuuuuuuuurrrr  Deuh

*

Offline fly-by

  • ******
  • 2101
  • Geslacht: Man
  • Bella is een beest!
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #107 Gepost op: 05 april 2014, 11:26:09 »
Ow zie de topic naam juist... eenvoudige tunung jtd  ;D

*

Offline n0sTRa

  • ******
  • 3841
  • Geslacht: Man
  • lid nr. : #1371
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #108 Gepost op: 05 april 2014, 12:52:28 »
Als je wil heb ik al een fmic liggen  :ok:
EX AR 156 3.2 Selespeed GTA - EX AR 916 Spider 2.0TS - EX AR 75 TS :: EX AR 156 2.0TS - EX AR 156 V6 - EX AR GT JTD

*

Offline Jobo_156

  • *
  • 8199
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #109 Gepost op: 05 april 2014, 22:22:42 »
Ow zie de topic naam juist... eenvoudige tunung jtd  ;D
;D ;D
Portfolio

Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Distinctive

Gehad:

Lancia Delta 1.4 Tjet 2011
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999

*

Offline ArjanB

  • ******
  • 1790
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #110 Gepost op: 06 april 2014, 00:06:10 »
Eenvoudig hoeft niet meteen goedkoop te betekenen

 ;D
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

*

Offline Martijn_vK

  • *****
  • 964
  • Geslacht: Man
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #111 Gepost op: 06 april 2014, 03:36:45 »
koppeling, vliegwiel, q2, versnellingbakolie, brembo's, schokdempers, eibach antirolkit, etc,...
Als je de auto helemaal rond upgrade is de tuning duuuuuuuuuuuuuuuurrrr  Deuh

Hahaha, dat is niet echt eenvoudige tuning meer  ;D en al helemaal niet motorisch.

Ik heb een garage, ik heb een krik, ik heb wat assteunen en ik heb een kist vol doppen, sleutels, imbussen, torxen en meer van die rommel. Oja, en een busje WD40 en een brandertje  ;) daarmee moet het gebeuren. Aanpassingen aan de structuur van een inlaatspruitstuk etc. laar ik liever aan de pro's over. Met eenvoudige tuning bedoel ik echt de simpele dingen die je thuis op je oprit kan monteren en waar je niet twee weken je auto voor kwijt bent. Een turborevisie is dus eigenlijk al geen eenvoudige ingreep meer.

Het is zoeken naar de grens. Hoeveel kan het motortje gekieteld worden voordat je de randapparatuur moet gaan bijwerken? Bij welke aanpassingen is het tijd om je koppeling mee te pakken en wanneer een remmenupgrade installeren? Een paar kleine dingetjes willen doen zoals een downpipe en een verbeterd inlaattraject levert je niet gelijk 100 Nm meer op dus koppeling en vliegwiel kunnen blijven zitten. Maar ga je dan verder met bijvoorbeeld een FMIC en aangepaste software is alles nog steeds redelijk eenvoudig, maar kan je koppeling inmiddels wel eens verzwaard worden. Etcetra etcetera.

Het lijstje wat ik plaatste is een beetje een leidraad voor wat er mogelijk is. Ik vind het gewoon leuk om stapje voor stapje die auto een beetje beter te maken. De bedragen enzo is wat ik hier en daar gevonden heb en betreffen nieuwe spullen. Natuurlijk is het aan te raden ook te zoeken naar tweedehands spullen want dat kan je een hoop geld schelen. En als je zelf een beetje handig bent kun je ook een hoop zelf maken, zoals een rechte pijp ipv de kat en een universele intercooler met wat universele (gebogen) slangen.

Inlaat vergroten! Niet te vergeten, daar wordt ook het vermogen geknepen.
Turbo upgrade (grotere turbo) ben je volgens mij wel wat meer centen kwijt dan 500 euro... 
kvv,middenpijp ?©n sportdemper  :yes!

Upgraden van de turbo bedoel ik een behandelingetje door Coen mee ;), niet een hele andere turbo met pas maken en alles erop en eraan want dan ga je al heel snel over de dagwaarde van je Bella heen.

+1..

Ik heb er juist een verzwaarde versie in gezet om alles heel te houden

Okee, ik had juist gedacht dat door de relatieve complexiteit van de duo massa hij ook snel stuk is... Snel gaat trillen als er teveel koppel op wordt losgelaten. En daarom een single massa. Maar er zijn sterkere versies voor een 20v? Op mijn oldtimertje zette ik juist een afgedraaid en dus veel lichter vliegwiel zodat je meer paarden overhoudt aan de wieltjes...
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013