Eenvoudige tuning JTD 20v

  • 111 Reacties
  • 26886 Gelezen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Offline Jobo_156

  • *
  • 8199
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #50 Gepost op: 01 april 2014, 09:47:31 »
SP2500 remt koud harde dan de SP2000,maar na opwarmen een heel stuk harder.Met de SP2500 heb je wel veel meer kans op piepen.

Wat doen ze met je schijven?
Heb op de vooras voor mijn gevoel iets meer remkracht nodig.
Portfolio

Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Distinctive

Gehad:

Lancia Delta 1.4 Tjet 2011
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999

*

Offline JS JTD

  • *****
  • 558
  • Geslacht: Man
    • JTD-Performance
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #51 Gepost op: 01 april 2014, 10:10:34 »
Betekent dat dat er ook een inlaatkit is voor 20V?

Nee, helaas die heb ik niet.
Ik heb wel een tijdje losse inlaatstukken in de shop gehad voor de 16v/20v, maar dan moet je alsnog met bochten gaan werken om dit aan te kunnen sluiten.

Dus een juiste inlaat zou net als het origineel direct een knikje moeten maken vanaf het spruitstuk. Misschien dat ik deze nog eens ontwerp als er genoeg vraag naar is.
JTD-Performance.com

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #52 Gepost op: 01 april 2014, 10:21:47 »
Wat doen ze met je schijven?
Heb op de vooras voor mijn gevoel iets meer remkracht nodig.

De warmte behandelde schijven kunnen hier goed mee overweg.Slijtage zal wel iets groter worden.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline karotti

  • *****
  • 600
  • Geslacht: Man
  • life starts at 200 bhp
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #53 Gepost op: 01 april 2014, 10:55:03 »
mijn collega was gister mee in de gta, en die vond dat ik met mijn remmen wel een trein kon stoppen ;D sp3000

*

Offline Serpente

  • ******
  • 3779
  • Geslacht: Man
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #54 Gepost op: 01 april 2014, 11:20:58 »
Wat doen ze met je schijven?
Heb op de vooras voor mijn gevoel iets meer remkracht nodig.

Ik heb de SP2500 al ruim een jaar op de Z. Remt echt super. Met standaard schijven. Deze slijten idd wel rap. En bij zachtjes remmen, bij lage snelheid piepen ze idd. Maar eenmaal heet gestookt is echt bizar. Blijft gewoon remmen, sterker nog steeds beter. Zelfs als de hele boel hevig rokend bijna in de fik staat nergens last van. Op de stank na dan.  ;D

Remstof is wel wat aggresiever. Regelmatig wassen is aan te raden.

*

Offline ArjanB

  • ******
  • 1790
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #55 Gepost op: 01 april 2014, 13:37:31 »
Slijtage zal wel iets groter worden.
het moet natuurlijk ergens vandaan komen.

Maar zo lezende moet je SP2500 met name monteren als je ook circuit gaan rijden / zeer sportief kunt rijden en remmen ergens op een paar mooie weggetjes zonder heuvels, drempels en gatso's, anders is het overkill met de bijbehorende nadelen (piepen, remstof).
Correct?

Of toch gewoon 2500 doen want remt gewoon beter (en dan maar wat vaker de schijven wassen)?

mijn collega was gister mee in de gta, en die vond dat ik met mijn remmen wel een trein kon stoppen ;D sp3000
Ik rij nu op de 330mm schijven en blokken (OEM upgrade), dot 5.1 en staalomvlochten leidingen maar ben niet laaiend enthousiast.
Zou wel SP2000 (of toch 2500  ;)) overwegen indien blokken op zijn.
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #56 Gepost op: 01 april 2014, 13:39:15 »
het moet natuurlijk ergens vandaan komen.

Maar zo lezende moet je SP2500 met name monteren als je ook circuit gaan rijden / zeer sportief kunt rijden en remmen ergens op een paar mooie weggetjes zonder heuvels, drempels en gatso's, anders is het overkill met de bijbehorende nadelen (piepen, remstof).
Correct?

Of toch gewoon 2500 doen want remt gewoon beter (en dan maar wat vaker de schijven wassen)?
Ik rij nu op de 330mm schijven en blokken (OEM upgrade), dot 5.1 en staalomvlochten leidingen maar ben niet laaiend enthousiast.
Zou wel SP2000 (of toch 2500  ;)) overwegen indien blokken op zijn.

Voor straatgebruik heeft de SP2000 de voorkeur.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline Jobo_156

  • *
  • 8199
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #57 Gepost op: 01 april 2014, 15:06:16 »
Voor straatgebruik heeft de SP2000 de voorkeur.

En voor iemand als ik?
Portfolio

Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Distinctive

Gehad:

Lancia Delta 1.4 Tjet 2011
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999

*

Offline Frank HF

  • ****
  • 485
  • Geslacht: Man
  • Het is SOWIESO!
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #58 Gepost op: 01 april 2014, 15:10:08 »

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #59 Gepost op: 01 april 2014, 15:27:56 »
En voor iemand als ik?

Voor jou zou de SP2500 wel voldoen  :yes!
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline Jobo_156

  • *
  • 8199
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #60 Gepost op: 01 april 2014, 16:16:50 »
@ Frank  flippy1 flippy1

Coen :thumbsup:
Dan ga ik die binnenkort ff bestellen ( voordat ik weer naar de ring ga)
Portfolio

Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Distinctive

Gehad:

Lancia Delta 1.4 Tjet 2011
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999

*

Offline 405T16

  • *****
  • 1328
  • Geslacht: Man
  • Grand Theft Auto
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #61 Gepost op: 01 april 2014, 17:05:43 »
het moet natuurlijk ergens vandaan komen.

Maar zo lezende moet je SP2500 met name monteren als je ook circuit gaan rijden / zeer sportief kunt rijden en remmen ergens op een paar mooie weggetjes zonder heuvels, drempels en gatso's, anders is het overkill met de bijbehorende nadelen (piepen, remstof).
Correct?

Of toch gewoon 2500 doen want remt gewoon beter (en dan maar wat vaker de schijven wassen)?
Ik rij nu op de 330mm schijven en blokken (OEM upgrade), dot 5.1 en staalomvlochten leidingen maar ben niet laaiend enthousiast.
Zou wel SP2000 (of toch 2500  ;)) overwegen indien blokken op zijn.

SP2000 is bijzonder ongeschikt voor circuit gebruik.  :o Als je de GTA een keertje wil laten rijden op een circuit dan kan ze enkel afraden,
voor straat gebruik wel okay.
Echte stopkracht haal je uit topmerken als Carbon Lorrain, Pagid Racing of de SP3000 blokken van FM.
Ook moet je de seals in je Brembo remklauwen wissel voor een die hogere temperaturen aan kan.
Daarnaast moet je extra koellucht regelen.
Achter je blokken horen anti tril/piep plaatjes te zitten, geen idee of ik die nog heb.

Mijn buren horen me tegenwoordig aankomen, niet de uitlaat maar als eerste horen ze die irritant piepende remmen.(SP2500)  :-[
Ik zal ze maar eens schoonmaken.  ;D
« Laatst bewerkt op: 01 april 2014, 17:16:16 door 405T16 »
"http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=109739"AR156C#1881 - mijn PP

Alfa Romeo 156 3.2 V6 GTA SW, Blu Cosmo, Vialle LPi, 7,7 km/l LPG, Quaiffe, RV-Corse tuning, CAI

*

Offline ArjanB

  • ******
  • 1790
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #62 Gepost op: 01 april 2014, 22:06:54 »
Mijn buren horen me tegenwoordig aankomen, niet de uitlaat maar als eerste horen ze die irritant piepende remmen.(SP2500)  :-[

 Deuh   Da's niet goed - van een GTA moet je busso horen!
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

*

Offline Allerd

  • *
  • 2280
  • Geslacht: Man
  • AANDACHTSHOER!
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #63 Gepost op: 01 april 2014, 22:46:44 »
SP2000 is bijzonder ongeschikt voor circuit gebruik.  :o Als je de GTA een keertje wil laten rijden op een circuit dan kan ze enkel afraden,
voor straat gebruik wel okay.
Echte stopkracht haal je uit topmerken als Carbon Lorrain, Pagid Racing of de SP3000 blokken van FM.
Ook moet je de seals in je Brembo remklauwen wissel voor een die hogere temperaturen aan kan.
Daarnaast moet je extra koellucht regelen.
Achter je blokken horen anti tril/piep plaatjes te zitten, geen idee of ik die nog heb.

Mijn buren horen me tegenwoordig aankomen, niet de uitlaat maar als eerste horen ze die irritant piepende remmen.(SP2500)  :-[
Ik zal ze maar eens schoonmaken.  ;D

schijvenpoetser  ;D
Low&Slow

*

Offline Jobo_156

  • *
  • 8199
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #64 Gepost op: 02 april 2014, 12:22:03 »
schijvenpoetser  ;D

+1 flippy1

Gaat al jaaaaren prima met SP2000 en Brembo op het circuit hier.
Maar je moet remmen, en niet aaien :)


Portfolio

Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Distinctive

Gehad:

Lancia Delta 1.4 Tjet 2011
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999

*

Offline Martijn_vK

  • *****
  • 964
  • Geslacht: Man
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #65 Gepost op: 02 april 2014, 14:34:57 »
Ah, is ik zag niks specifiek voor 20v staan dus dacht dat het alleen voor 1.9 was. Inlaatkit dezelfde dus voor alle JTD's?

p.s. EGR afgedopt zonder software modificatie? Neem aan dat je een foutmelding hebt?
p.s.2. Ik heb maar 2 kats hoor, of is het katten ;-)

Ik dacht dat de 20v 3 katten  flippy1 had? En inderdaad, software moet nog gebeuren. Ik verwijder de foutcode nu steeds met mijn telefoon en obd2-ding.

Inlaatkit is dus inderdaad niet te krijgen voor de 20v. Toch heb ik wel eens aangepaste inlaatkanalen gezien. Iemand hier tips voor?
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #66 Gepost op: 02 april 2014, 14:46:01 »
Ik dacht dat de 20v 3 katten  flippy1 had? En inderdaad, software moet nog gebeuren. Ik verwijder de foutcode nu steeds met mijn telefoon en obd2-ding.

Inlaatkit is dus inderdaad niet te krijgen voor de 20v. Toch heb ik wel eens aangepaste inlaatkanalen gezien. Iemand hier tips voor?

Kan ik wel aanpassen,maar heb dan wel het spruitstuk nodig.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline Frank HF

  • ****
  • 485
  • Geslacht: Man
  • Het is SOWIESO!
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #67 Gepost op: 02 april 2014, 15:25:05 »
SP2000 is bijzonder ongeschikt voor circuit gebruik.  :o Als je de GTA een keertje wil laten rijden op een circuit dan kan ze enkel afraden,
voor straat gebruik wel okay.
Echte stopkracht haal je uit topmerken als Carbon Lorrain, Pagid Racing of de SP3000 blokken van FM.
Ook moet je de seals in je Brembo remklauwen wissel voor een die hogere temperaturen aan kan.
Daarnaast moet je extra koellucht regelen.
Achter je blokken horen anti tril/piep plaatjes te zitten, geen idee of ik die nog heb.

Mijn buren horen me tegenwoordig aankomen, niet de uitlaat maar als eerste horen ze die irritant piepende remmen.(SP2500)  :-[
Ik zal ze maar eens schoonmaken.  ;D

Een keertje circuitrijden kan met alles. Ik heb ook met mijn stock remmen best stevige rondjes (10mins) over de ring gedaan met de 156 2.0. Dat  ging nog best redelijk.

*

Offline Jumping Jack Flash

  • ******
  • 4276
  • Geslacht: Man
  • Marlin Barracuda
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #68 Gepost op: 02 april 2014, 18:17:07 »
men 155 met 257mm remmen vooraan en 160+ pk had ook gen problemen op de ring..
156 2.4 JTD in afbraak, alle onderdelen beschikbaar, behalve panelen (wegens krom of gekrast)

*

Offline deBruijnJ

  • ******
  • 1193
  • Geslacht: Man
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #69 Gepost op: 02 april 2014, 20:28:13 »
Kan ik wel aanpassen,maar heb dan wel het spruitstuk nodig.

Ik wil niet weten hoeveel werk het is om dat ding eruit te krijgen.. Ik begreep dat daarvoor ook de distributie los moet toch?

*

Offline Martijn_vK

  • *****
  • 964
  • Geslacht: Man
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #70 Gepost op: 03 april 2014, 00:10:11 »
Hoe zit het eigenlijk met vervangingsfilters voor onze auto's? Is er wat fatsoenlijks voor te krijgen? Als ik die enorme box en allerlei dikke bochten daarna zie in mijn 20v moet er toch best wat winst te behalen zijn hier.
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

*

Offline brinkerik

  • *
  • 2982
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #71 Gepost op: 03 april 2014, 00:12:53 »
Standaard genoeg lucht, filter is wat over bemeten bij de 156.   Winst is dus alleen gevoelsmatig als je een ander filter monteerd, maar dan is sticker tuning goedkoper.
In de garage: Alfa 159  2.4 JTDm '07  -  Punto Bicilindro '12
ex:   146   1.6 Lusso 97  -   147 Veloce  '01  - 156  1.9 JTD 16v  04

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #72 Gepost op: 03 april 2014, 00:16:04 »
Standaard genoeg lucht, filter is wat over bemeten bij de 156.   Winst is dus alleen gevoelsmatig als je een ander filter monteerd, maar dan is sticker tuning goedkoper.

Wat PK's betreft is er vrijwel niets te winnen.Wat opspoelen van de turbo betreft is er in het inlaatgedeelte behoorlijk wat te verbeteren.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline Jobo_156

  • *
  • 8199
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #73 Gepost op: 03 april 2014, 08:33:08 »
Hoe zit het eigenlijk met vervangingsfilters voor onze auto's? Is er wat fatsoenlijks voor te krijgen? Als ik die enorme box en allerlei dikke bochten daarna zie in mijn 20v moet er toch best wat winst te behalen zijn hier.

Helaas is er amper winst te behalen. Sterker, met origineel had ik gewoon het beste resultaat.
 ;D

Dat is dan ook het enige in het ademhalingstraject wat nog origineel is.  ;D
Alle slangen inmiddels vervangen door alu buizen. Alle kats weg .. :) RVS eronder
Portfolio

Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Distinctive

Gehad:

Lancia Delta 1.4 Tjet 2011
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999

*

Offline Osenga

  • ******
  • 1163
  • Geslacht: Man
  • lid #378
Re:Eenvoudige tuning JTD 20v
« Reactie #74 Gepost op: 03 april 2014, 09:05:22 »
Helaas is er amper winst te behalen. Sterker, met origineel had ik gewoon het beste resultaat.
 ;D

Ook geen verbetering gemerkt met opspoelen zoals Coen opmerkte?
2011 -          AR 156 2.4 20V JTD berlina (2004)
2004 - 2011: AR 1.9JTD (1999) Squadra MAX - Bleedvalve - WMI
2011 - 2016  AR 146 1.4 TS (2000)

Jeremy Clarkson: "You cannot be a true petrol-head until you've owned an Alfa"  - "Alfa's are for nice people"