DM tuning

  • 116 Reacties
  • 24005 Gelezen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Offline Martijn_vK

  • *****
  • 964
  • Geslacht: Man
Re:DM tuning
« Reactie #50 Gepost op: 10 oktober 2013, 08:38:47 »
Nog even prijzen gecheckt van andere tuners voor mijn 2.4 JTD 20V:

Tunex - 225 euro - 210 pk, 425 Nm
OBD tuning - 399 euro - 210 pk, 450 Nm
DM tuning - 225 euro - 210 pk, 481 Nm
Rica - 526 euro - 207 pk, 435 Nm
Squadra - 560 euro - 210 pk, 425 Nm
Savali - 480 euro - 200 pk, 435 Nm

Grote namen kosten veel geld hier. Ik heb geen gegevens van Madeno kunnen vinden. Er zijn vast nog wel meer "bekende" tuners die niet hier in het lijstje staan.
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

*

Offline n0sTRa

  • ******
  • 3841
  • Geslacht: Man
  • lid nr. : #1371
Re:DM tuning
« Reactie #51 Gepost op: 10 oktober 2013, 08:49:42 »
Hier een erg tevreden klant van Squadra Tuning.

Met de 156 langs geweest hier in Brugge voor de 1.8TS van wat meer power, maar vooral veel leuker karakter, te voorzien. Prima product en vriendelijk geholpen. Daarna na een opwaardering naar mijn olie zuipend 2.0 blok terug geweest in Brugge (was ondertussen Oostkamp) waar Stephan te gast was. Volgens het uur tarief geholpen, ik dacht 60€ kwijt... en een snelle olie zuiper rijker  flippy1 flippy1

Daarna bij H&S revisie en tuning gedaan en langs geweest in Staphorst om alles perfect af te stellen. Beetje zitten proberen enz en bleek in hogere toeren arm te lopen, grotere injectoren erop, weer afgesteld tot een perfect resultaat. Top job dus van Stephan en natuurlijk ook H & S :thumbsup:

Was ik paar maand later langs geweest bij H&S ging ik waarschijnlijk bij RV Corse geweest zijn om alles af te stellen waar ik zeker van ben dat ook perfect ging geweest zijn.

Nu de GT gekocht, was al gechipt, dit bij Stephan na gevraagd en kort daarop antwoord, dus hier een massimo JTD   :ok:

In die paar jaar tijd dus wel enige ervaring en altijd tevreden en met een goed gevoel buiten gekomen  :italoflag: :italoflag:
EX AR 156 3.2 Selespeed GTA - EX AR 916 Spider 2.0TS - EX AR 75 TS :: EX AR 156 2.0TS - EX AR 156 V6 - EX AR GT JTD

*

Offline BellaNuvola

  • *
  • 2067
  • Geslacht: Man
  • Ongeacht de kleur:een 156 is altijd bruin! (roest)
Re:DM tuning
« Reactie #52 Gepost op: 10 oktober 2013, 08:51:37 »
Nog even prijzen gecheckt van andere tuners voor mijn 2.4 JTD 20V:

Tunex - 225 euro - 210 pk, 425 Nm
OBD tuning - 399 euro - 210 pk, 450 Nm
DM tuning - 225 euro - 210 pk, 481 Nm
Rica - 526 euro - 207 pk, 435 Nm
Squadra - 560 euro - 210 pk, 425 Nm
Savali - 480 euro - 200 pk, 435 Nm

Grote namen kosten veel geld hier. Ik heb geen gegevens van Madeno kunnen vinden. Er zijn vast nog wel meer "bekende" tuners die niet hier in het lijstje staan.

Reken bij Madeno op 750-800 euro.....(wel individueel gedaan op een rollentestbank)
Alfa-rijder vanaf 1987.
Nu nog een 156 1.8 TS in Azzurro Nuvola met beige leder op 17 inch Selespeed wielen. Afgeleverd op 11 januari 1999 door (toen nog dealer) Madeno Racing.

*

Offline Jobo_156

  • *
  • 8199
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re:DM tuning
« Reactie #53 Gepost op: 10 oktober 2013, 09:20:46 »
Nog even prijzen gecheckt van andere tuners voor mijn 2.4 JTD 20V:

Tunex - 225 euro - 210 pk, 425 Nm
OBD tuning - 399 euro - 210 pk, 450 Nm
DM tuning - 225 euro - 210 pk, 481 Nm
Rica - 526 euro - 207 pk, 435 Nm
Squadra - 560 euro - 210 pk, 425 Nm
Savali - 480 euro - 200 pk, 435 Nm

Grote namen kosten veel geld hier. Ik heb geen gegevens van Madeno kunnen vinden. Er zijn vast nog wel meer "bekende" tuners die niet hier in het lijstje staan.

Boven de 440-450 NM gaat je versnellingsbak niet leuk vinden... Daar moet je ook rekening mee houden!

Ik heb zowel koppeling als vliegwiel gemold door teveel vermogen in de eerste versnellingen.
Daar is nu rekening mee gehouden. Ik heb pas vanaf de 3e versnelling het volle koppel.
Ik heb vorig jaar dus ook verzwaard spul geplaatst, niet ideaal voor filerijden, maar het blijft wel heel. Daarna zijn we het project pas gestart.
Met de huidige bak mag ik ook niet hoger dan 425 NM..

Laat ik zeggen dat er bij tuning met dat soort getallen meer komt kijken dan alleen bescherming weghalen.
Thermische belasting wordt hoger, wat gaat je motortemperatuur doen? Kan de intercooler zijn werk nog optimaal doen? Wat gebeurt er met de flow ( zowel inlaat als uitlaat)
« Laatst bewerkt op: 10 oktober 2013, 09:25:46 door Jobo_156 »
Portfolio

Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Distinctive

Gehad:

Lancia Delta 1.4 Tjet 2011
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999

*

Offline Martijn_vK

  • *****
  • 964
  • Geslacht: Man
Re:DM tuning
« Reactie #54 Gepost op: 10 oktober 2013, 09:32:32 »
Job, weet jij zo in hoeverre het koppel in de eerste versnellingen is begrensd? En is het niet ook een kwestie van met beleid gasgeven als je zoveel vermogen en koppel hebt, dat je je hardware niet naar de klote laat draaien? Je een beetje inhouden bij het optrekken en niet continu het maximale vragen, als je die hardware (nog) niet hebt aangepast aan de power?
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

*

Offline Jobo_156

  • *
  • 8199
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re:DM tuning
« Reactie #55 Gepost op: 10 oktober 2013, 10:56:14 »
Er is altijd een moment dat je ff iets harder moet trappen.
Met het gaspedaal kun je geen koppel regelen.

Eerste 2 versnellingen staan begrenst op 290 NM geloof ik. Moet ik even nakijken.
Maar je moet ook ff kijken welk type aandrijfassen je hebt.Ik denk de 3poten (tripoide homokineet)...  Ik heb het oude type aandrijfassen eronder , en die kunnen veel meer hebben volgens de specialisten. Ik heb nu ook gezien waarom :)

Maar Coen kan je hier meer over vertellen

Portfolio

Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Distinctive

Gehad:

Lancia Delta 1.4 Tjet 2011
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999

*

Offline korte

  • ******
  • 2169
  • Geslacht: Man
  • 3.0 V6 24v
Re:DM tuning
« Reactie #56 Gepost op: 10 oktober 2013, 11:16:19 »

Met het gaspedaal kun je geen koppel regelen.



 ???


Ik dacht dat koppel mee opliep met het aantal toeren, zoals jij het nu stelt is het max koppel ten alle tijden beschikbaar en dat lijkt me sterk
mijn PP
Mijn Project

Details bepalen de plaatsen waar je het contrast ziet

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:DM tuning
« Reactie #57 Gepost op: 10 oktober 2013, 11:17:29 »

 ???


Ik dacht dat koppel mee opliep met het aantal toeren, zoals jij het nu stelt is het max koppel ten alle tijden beschikbaar en dat lijkt me sterk

Het mooiste is als je vlak koppel hebt,dan lopen de pk's op met de toeren.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline Jobo_156

  • *
  • 8199
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re:DM tuning
« Reactie #58 Gepost op: 10 oktober 2013, 11:18:51 »

 ???


Ik dacht dat koppel mee opliep met het aantal toeren, zoals jij het nu stelt is het max koppel ten alle tijden beschikbaar en dat lijkt me sterk

Interpetatie :)
Ik bedoel dat als je ff niet nadenkt, je gewoon meteen die 400+ NM aanspreekt.
Je kan het beter softwarematig regelen. Is toch niet fijn autorijden als je elke keer moet nadenken bij gasgeven?
Portfolio

Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Distinctive

Gehad:

Lancia Delta 1.4 Tjet 2011
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999

*

Offline korte

  • ******
  • 2169
  • Geslacht: Man
  • 3.0 V6 24v
Re:DM tuning
« Reactie #59 Gepost op: 10 oktober 2013, 11:21:27 »
Wat is een vlak koppel?


En als ik naar de tabellen kijk bij Squadra dan zie ik toch echt het koppel toenemen met het aantal toeren.... Ik begrijp niet wat Job bedoelt..



Interpetatie :)
Ik bedoel dat als je ff niet nadenkt, je gewoon meteen die 400+ NM aanspreekt.
Je kan het beter softwarematig regelen. Is toch niet fijn autorijden als je elke keer moet nadenken bij gasgeven?

Oh bedoel je dat, zeg dat dan gewoon :P ... Heeft ook wel een beetje te maken met hoe je rijdt
mijn PP
Mijn Project

Details bepalen de plaatsen waar je het contrast ziet

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:DM tuning
« Reactie #60 Gepost op: 10 oktober 2013, 11:30:18 »
Wat is een vlak koppel?


En als ik naar de tabellen kijk bij Squadra dan zie ik toch echt het koppel toenemen met het aantal toeren.... Ik begrijp niet wat Job bedoelt..



Oh bedoel je dat, zeg dat dan gewoon :P ... Heeft ook wel een beetje te maken met hoe je rijdt

Bij een flink getunde diesel kan je een behoorlijk vlak koppel hebben,wat dus betekend dat je bij lage toerentallen ook al veel koppel hebt.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline ArjanB

  • ******
  • 1790
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:DM tuning
« Reactie #61 Gepost op: 10 oktober 2013, 11:43:56 »
Maar je moet ook ff kijken welk type aandrijfassen je hebt.Ik denk de 3poten (tripoide homokineet)...  Ik heb het oude type aandrijfassen eronder , en die kunnen veel meer hebben volgens de specialisten. Ik heb nu ook gezien waarom :)

Maar Coen kan je hier meer over vertellen
Waarom dan?
En kun je oude monteren ter vervanging van de tripoide?
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

*

Offline Frank HF

  • ****
  • 485
  • Geslacht: Man
  • Het is SOWIESO!
Re:DM tuning
« Reactie #62 Gepost op: 10 oktober 2013, 11:47:20 »
Dit is een vlakke koppelcurve:




en daar hoort een PK grafiek die er zo uitziet: /

*

Offline Frank HF

  • ****
  • 485
  • Geslacht: Man
  • Het is SOWIESO!
Re:DM tuning
« Reactie #63 Gepost op: 10 oktober 2013, 11:47:46 »
Zoiets:


*

Offline shoppy

  • *
  • 7110
  • Geslacht: Man
  • Hou het netjes
    • De Winkel Advies & Support
Re:DM tuning
« Reactie #64 Gepost op: 10 oktober 2013, 12:25:12 »
Bij een maximale tuning loop je tegen de beperkingen van de auto aan.
Bij ons is dat vaak de limiet van de turbo. Die gaat op een gegeven moment verdrinken in zijn uitlaatgassen en schiet in de noodloop.
De turbo aanpassen (bijv. door Coen) is daarbij een optie.

Voorbeeld:
Mijn 1.9JTDm 16v kan maximaal 170PK kwijt. Daarna gaat ze in noodloop.
Coen heeft de turbo aangepast en nu gaat ze bij iets meer dan 200PK in noodloop (Ik gebruik de pk's maar even in het voorbeeld).
Het aanpassen van de turbo heeft overigens niet voor al dat extra vermogen gezorgd maar de WMI waar ik nu meer mee kon doen.

Maar je loopt tegen veel meer dingen aan:
De koppeling is meestal niet bestand tegen maximale tuning. Daar moet dus een zwaardere voor komen.
De homokineten krijgen het extra te verduren, vooral bij versnelling in de bochten.
Daarnaast zijn de meeste getunede auto's nog eens verlaagd ook waardoor de homokineet het nog zwaarder te verduren krijgt.

Ga je maximaal tunen dan ga je dat ook gebruiken dus is een remmen upgrade wel op zijn plaats.
Maar ook iets bredere banden voor extra grip (op een droge weg).

En tot slotte:
Je gaat sportiever rijden met maximale tuning. Er is geen hond die voor duzend eurootjes zijn hok laat opfokken en dan als een dweil op de snelweg blijft rijden.
Het leukste is tenslotte (en nu praat ik geheel en al voor mezelf) om iedereen bij het stoplicht je achterkantje te laten zien.
De wegligging is geweldig van onze auto's en dus wil je het verschil nog wel eens laten zien door op een af- of oprit naar de snelweg de bocht wat vlotter te nemen dan degene die achter je rijdt.

En dan hebben we het nog niet eens gehad of de vermenigvuldigingsfactor in boetes.

Conclusie:
Koop een Nissan Micra!!
#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio Negozio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

*

Offline aytac

  • *
  • 2995
  • Geslacht: Man
Re:DM tuning
« Reactie #65 Gepost op: 10 oktober 2013, 12:51:36 »
Conclusie:
Koop een Nissan Micra!!

 Applaus

Ik heb de mijne in de 1e versnelling laten begrenzen op 350Nm. In de 2e op 400 Nm. Pas vanaf de 3e de volledige theoretische 430Nm beschikbaar (wil toch eigenlijk echt een keer op de bank om het zeker te weten, zeker nu na de 'aanpassingen' aan inlaat en uitlaat, maar komt vast nog wel een keer :) ).

Maar dat is eigenlijk al wel te veel. Ik kan toch niet vol 100% optrekken. Laatst denk ik een keer echt goed op te trekken. Was een 6.3 amg ofzo  Hahaha
Natuurlijk is hij sneller maar weerhoud mij er niet van om een keer goed mee te gassen  ;D Ik kwam gewoon niet vooruit door ASR. In zen 1 maar net zo goed in zen 2  Deuh  Deuh

En dat doet hij wel vaker even oplichten maar deze keer zat ik dus echt vol tegen de grens aan ofzo, hij werd echt HE LE MAAL afgeknelt. Had het nog niet meegemaakt zo erg. Ik schakelde ook heel abrubt en stevig in een keer in zen 2 en vol gas gevend, wellicht daarom.

Aan de michelin pilot sport 3 ligt het vast niet in ieder geval :)

Ik snap niet hoe ze al die andere dikke auto's die af fabriek boven de 200-250 pk hebben wel gewoon al het grip kunnen overbrengen. Q2? Al heb ik er 300, als ik het niet kan overbrengen op het asfalt ben ik geen seconde sneller  v6tech1

*

Offline ArjanB

  • ******
  • 1790
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:DM tuning
« Reactie #66 Gepost op: 10 oktober 2013, 13:20:01 »
AMG is ook een achterwielaandrijver.
Bij optrekken komt zwaartepunt naar achter, doordat hij achter in de veren gaat hangen. DOor deze extra druk op achteras levert dat bij een achterwielaandrijver tot meer grip, en bij een voorwielaandrijver juist tot minder grip.
Vandaar dat er een lagere max zit op wat een voorwielaandrijver aankan.
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

*

DaniR

Re:DM tuning
« Reactie #67 Gepost op: 10 oktober 2013, 13:29:52 »
Grip moet je zoeken. Dure bmw's bijvoorbeeld hebben tal van snufjes om ervoor te zorgen dat al de pks op de weg komen. Heb je deze opties niet dan is het gewoon een kwestie van aanvoelen. En niet de voet direct naar beneden duwen.

*

Offline aytac

  • *
  • 2995
  • Geslacht: Man
Re:DM tuning
« Reactie #68 Gepost op: 10 oktober 2013, 13:35:24 »
Grip moet je zoeken. Dure bmw's bijvoorbeeld hebben tal van snufjes om ervoor te zorgen dat al de pks op de weg komen. Heb je deze opties niet dan is het gewoon een kwestie van aanvoelen. En niet de voet direct naar beneden duwen.

Ja deh snap ik, zoeken  Hahaha

Eer dat ik het heb gevonden is hij met zen achterwielaandrijving allang weg. Laat staan een 4x4  ;D

Snufjes of niet, meer dan (hoe dat ook precies heet) de maximale grip die het rubber kan overbrengen heb je niet. Een, ik noem meer wat 225 band met X kilo erop heeft X 'aantal' grip. Beste is natuurlijk als je continu op 99,99% van die waarde kan rijden, maar doe dat maar is. Ik kan het iig niet. En die snufjes die zullen er dan voor zorgen dat je 99,99% van die waarde rijd maar dan nog zit je dus wel daaraan vast. Ookal heb je 500 pk.

*

Lieuwe75

Re:DM tuning
« Reactie #69 Gepost op: 10 oktober 2013, 13:46:21 »
Er is altijd een moment dat je ff iets harder moet trappen.
Met het gaspedaal kun je geen koppel regelen.
Met het gaspedaal bepaal je juist het gewenste koppel (althans vanaf edc16)..

Voor een vlak koppel moet je een elektromotor hebben ;).

Kosten voor meer vermogen zijn vaak exponentieel ;). Het eerste stuk is het goedkoop (alleen software), dan beginnen de eerste hardware dingetjes, en om steeds verder te komen moet je meer en meer investeren ;).

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:DM tuning
« Reactie #70 Gepost op: 10 oktober 2013, 13:48:26 »

Voor een vlak koppel moet je een elektromotor hebben ;).



Nope,een electromotor heeft een aflopend koppel.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline Serpente

  • ******
  • 3779
  • Geslacht: Man
Re:DM tuning
« Reactie #71 Gepost op: 10 oktober 2013, 14:01:22 »
AMG is ook een achterwielaandrijver.
Bij optrekken komt zwaartepunt naar achter, doordat hij achter in de veren gaat hangen. DOor deze extra druk op achteras levert dat bij een achterwielaandrijver tot meer grip, en bij een voorwielaandrijver juist tot minder grip.
Vandaar dat er een lagere max zit op wat een voorwielaandrijver aankan.


*

Offline Frank HF

  • ****
  • 485
  • Geslacht: Man
  • Het is SOWIESO!
Re:DM tuning
« Reactie #72 Gepost op: 10 oktober 2013, 14:21:27 »
Tot zo'n 250PK heb ik in gelijke omstandigheden liever een voorwielaandrijver. Veel leuker.

*

Offline bullettooth

  • ******
  • 1694
  • Geslacht: Man
  • Toon op 't Root
Re:DM tuning
« Reactie #73 Gepost op: 10 oktober 2013, 15:12:02 »
Tot zo'n 250PK heb ik in gelijke omstandigheden liever een voorwielaandrijver. Veel leuker.

NO!!!!!!

Rwd is zoveel leuker!!!
Alfa's in het heden:
155 WB V6 Q2
156 SW GTA Q2

Alfa in het verleden:
156 1.8 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
155 SB V6
155 2.0TS
75 2.0TS '90
33 1.7 16V

*

Offline Jobo_156

  • *
  • 8199
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re:DM tuning
« Reactie #74 Gepost op: 10 oktober 2013, 15:14:58 »
Rwd is zoveel leuker!!!

Agree :yes! :yes!
Funfactor is heerlijk met een RWD
Portfolio

Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Distinctive

Gehad:

Lancia Delta 1.4 Tjet 2011
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999