1.9 jtd upgrade

  • 78 Reacties
  • 17887 Gelezen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Offline Jobo_156

  • *
  • 8199
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #25 Gepost op: 05 november 2013, 08:43:30 »
Ik dacht dat een turbo motor beste draaide met nog een absorptie einddemper. Hier heb ik alvast een rechte buis liggen die men kat en middendemper laat vervallen. Als ik nog eens centjes over heb koop ik dan nog een ragazzon einddemper.

Doet ie ook.  :yes!

FMIC- Rechte inlaat (iets dunnere diameter dan origineel)- geen EGR - downpipe-katloze middendemper - Absorbtiedemper
Dat is de beste opstelling


Yeah right, keep on dreaming.
Ik zet hem met alle liefde eens naast die van jou bij een stoplichtje, eens zien wie er het eerst ophoudt met doortrekken.

Hoeveel rpm kom je?
Die van mij heeft nu een dipje bij 4700 rpm  Applaus
Overigens zeg ik niet dat de mijne sneller is.. Ik weet dat ik het tegen jou ook afleg, alleen heb je in die van mij een mooier karakter flippy1 :P :P :P

En...laat de discussie maar weer komen :)
Coen zit je alweer klaar?
« Laatst bewerkt op: 05 november 2013, 08:46:41 door Jobo_156 »
Portfolio

Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Distinctive

Gehad:

Lancia Delta 1.4 Tjet 2011
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #26 Gepost op: 05 november 2013, 11:51:50 »
Doet ie ook.  :yes!

FMIC- Rechte inlaat (iets dunnere diameter dan origineel)- geen EGR - downpipe-katloze middendemper - Absorbtiedemper
Dat is de beste opstelling


Hoeveel rpm kom je?
Die van mij heeft nu een dipje bij 4700 rpm  Applaus
Overigens zeg ik niet dat de mijne sneller is.. Ik weet dat ik het tegen jou ook afleg, alleen heb je in die van mij een mooier karakter flippy1 :P :P :P

En...laat de discussie maar weer komen :)
Coen zit je alweer klaar?

Inlaatdiameter bij inlaatspruitstuk moet groter.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #27 Gepost op: 05 november 2013, 11:53:16 »
Ow ja,als je het goed aanpakt trek hij vol door tot 5500 rpm.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline Jobo_156

  • *
  • 8199
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #28 Gepost op: 05 november 2013, 11:58:23 »
Inlaatdiameter bij inlaatspruitstuk moet groter.

Kak klopt... was ff in de war met de andere buizen Deuh
Goede correctie Coen
Mijn dippie bij 4700 laat ik er wel uit programmeren.
Portfolio

Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Distinctive

Gehad:

Lancia Delta 1.4 Tjet 2011
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999

*

Offline shoppy

  • *
  • 7109
  • Geslacht: Man
  • Hou het netjes
    • De Winkel Advies & Support
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #29 Gepost op: 05 november 2013, 12:42:45 »
Ow ja,als je het goed aanpakt trek hij vol door tot 5500 rpm.

Bij mij is de koek bij 5000rpm wel op maar hij trekt wel gewoon door tot daar. Geen dipje.
#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio Negozio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

*

Offline deBruijnJ

  • ******
  • 1193
  • Geslacht: Man
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #30 Gepost op: 05 november 2013, 12:52:35 »
Ow ja,als je het goed aanpakt trek hij vol door tot 5500 rpm.

Dat lijkt me wel wat ;D De koek is bij mij wel op rond de 4000.. De uitlaat is ondertussen demperloos op een Madeno na, alleen het stuk tussen de downpipe en het stuk tot de katvv zou ruimer kunnen. Ik neem aan dat met 'goed aanpakken' de piping tussen filter - turbo en turbo - inlaat wordt bedoeld?

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar hoe mijn inlaatspruitstuk er aan toe is.. Zou me niet verbazen als dat ding voor een goed deel dichtgeroet is...

*

Offline JS JTD

  • *****
  • 558
  • Geslacht: Man
    • JTD-Performance
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #31 Gepost op: 05 november 2013, 15:04:56 »
Ow ja,als je het goed aanpakt trek hij vol door tot 5500 rpm.

Doorgaan tot 5500 rpm met behoud van vermogen zal wat lastig zijn op een 1.9 JTD.
Tenzij het vermogen niet hoog is en/of je het niet erg vindt behoorlijk wat roet uit te blaffen bovenin.

Mijne gaat ook door tot 5000 rpm, maar heeft dan ook nog 240+ pk bij 4750 rpm zonder overdreven uitstoot.

Feit is, als je de turbodruk constant houdt tot 5500 rpm dan laat de luchtmassa toch een afbouwende lijn zien vanaf 3-3.500 rpm.
Beperking is de flow van de cilinderkop, die met 4 kleppen natuurlijk sowieso een stuk gunstiger is dan met 2 kleppen/ cil.
JTD-Performance.com

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #32 Gepost op: 05 november 2013, 19:01:37 »
Doorgaan tot 5500 rpm met behoud van vermogen zal wat lastig zijn op een 1.9 JTD.
Tenzij het vermogen niet hoog is en/of je het niet erg vindt behoorlijk wat roet uit te blaffen bovenin.

Mijne gaat ook door tot 5000 rpm, maar heeft dan ook nog 240+ pk bij 4750 rpm zonder overdreven uitstoot.

Feit is, als je de turbodruk constant houdt tot 5500 rpm dan laat de luchtmassa toch een afbouwende lijn zien vanaf 3-3.500 rpm.
Beperking is de flow van de cilinderkop, die met 4 kleppen natuurlijk sowieso een stuk gunstiger is dan met 2 kleppen/ cil.

Bij vol doorgaan naar de 5500 rpm gooit hij er wel wat roet uit ja,maar daar krijg je dan ook wel wat voor terug :)
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline n0sTRa

  • ******
  • 3841
  • Geslacht: Man
  • lid nr. : #1371
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #33 Gepost op: 05 november 2013, 19:16:32 »
zwarte achterkant?
EX AR 156 3.2 Selespeed GTA - EX AR 916 Spider 2.0TS - EX AR 75 TS :: EX AR 156 2.0TS - EX AR 156 V6 - EX AR GT JTD

*

Offline Pjotr 156

  • ******
  • 12260
  • Geslacht: Man
  • Keep that engine alive
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #34 Gepost op: 05 november 2013, 19:18:22 »
zwarte achterkant?

 :!nooooo daar is i te snel voor  ;D

*

Offline Jobo_156

  • *
  • 8199
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #35 Gepost op: 06 november 2013, 08:34:11 »
zwarte achterkant?

In mijn geval wel ja  Hahaha
Past mooi bij de velgen en het dak  Deuh
Portfolio

Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Distinctive

Gehad:

Lancia Delta 1.4 Tjet 2011
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999

*

Dagav156

Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #36 Gepost op: 14 december 2013, 03:44:20 »
Nog even een nieuw filmpje gemaakt van de acceleratie! Je hoort het afblaasgeluid nietmeer -> kelk verwijderd. bij het rijden op de autosnelweg tegen 120km/h constant begon de wagen nogal hevig te schokken en viel zelf soms stil. effe aan de computer gehangen en bleek dat er 3x zoveel lucht binnenkwam dan nodig was  fruyt1. De uitlaat is nog steeds einddemperloos.. in het echt klinkt dat echt een stuk zwaarder dan op video.

/>
Gaat vlotjes voor een 1.9'tje toch? heb vrij rustig geschakeld en bij het vertrekken de koppeling vrij rustig laten opkomen dus 0-100 had sowieso 2 sec sneller gekunt  :rofl: :rofl: :rofl:
« Laatst bewerkt op: 14 december 2013, 03:54:36 door Dagav156 »

*

Offline Jobo_156

  • *
  • 8199
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #37 Gepost op: 15 december 2013, 10:04:38 »
Op wat voor bandenmaat is dit?
Want de mijne stopt echt bij 210 op de teller
Portfolio

Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Distinctive

Gehad:

Lancia Delta 1.4 Tjet 2011
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999

*

Offline Jumping Jack Flash

  • ******
  • 4276
  • Geslacht: Man
  • Marlin Barracuda
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #38 Gepost op: 15 december 2013, 10:22:05 »
bandenmaat heeft geen invloed p de teller, tenzij je er hele grote of hele kleine wielen op monteert waardoor de motor ofwel het niet meer trekt ofwel weinig belasting ondervind.

De 2.4 ging trouwens door tot 235 en ruim 4700 rpm
156 2.4 JTD in afbraak, alle onderdelen beschikbaar, behalve panelen (wegens krom of gekrast)

*

Offline Jobo_156

  • *
  • 8199
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #39 Gepost op: 15 december 2013, 10:23:47 »
Je maakt mij niet wijs dat je een 8v over de 220 kan laten lopen met alleen een luchtfiltertje en een open uitlaat
Std halen ze de 200 niet eens op de teller
« Laatst bewerkt op: 15 december 2013, 10:25:19 door Jobo_156 »
Portfolio

Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Distinctive

Gehad:

Lancia Delta 1.4 Tjet 2011
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999

*

zudi

Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #40 Gepost op: 15 december 2013, 11:00:47 »
De 146 jtd van mij doet redelijk probleemloos 215

*

Offline Pjotr 156

  • ******
  • 12260
  • Geslacht: Man
  • Keep that engine alive
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #41 Gepost op: 15 december 2013, 11:54:38 »
De 146 jtd van mij doet redelijk probleemloos 215

ja met standaard 105 pk wel mijn eerste fase 2 jtd 156 deed met gemak 210km/h op de teller maar mijn fase 3 sw (110 pk) komt niet eens aan de 190 op de teller
wel raar want van 0 naar 160 is i een stuk rapper maar daar boven word het snel minder

*

Offline Jumping Jack Flash

  • ******
  • 4276
  • Geslacht: Man
  • Marlin Barracuda
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #42 Gepost op: 15 december 2013, 12:53:38 »
Je maakt mij niet wijs dat je een 8v over de 220 kan laten lopen met alleen een luchtfiltertje en een open uitlaat
Std halen ze de 200 niet eens op de teller

ik weet niet wat er met die wagen gebeurt is, maar het lijkt inderdaad niet op enkel een uitlaat en filtertje
156 2.4 JTD in afbraak, alle onderdelen beschikbaar, behalve panelen (wegens krom of gekrast)

*

Offline aytac

  • *
  • 2995
  • Geslacht: Man
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #43 Gepost op: 15 december 2013, 13:03:10 »
bandenmaat heeft geen invloed p de teller, tenzij je er hele grote of hele kleine wielen op monteert waardoor de motor ofwel het niet meer trekt ofwel weinig belasting ondervind.

De 2.4 ging trouwens door tot 235 en ruim 4700 rpm

Bandenmaat heeft (althans KAN hebben) wel invloed op je topsnelheid?! Of kraam ik nu onzin uit  ;D

Hij moet veel harder werken als ze breder zijn (al is het al door de extra wind die ze vangen en dat kost nou eenmaal meer vermogen). Althans ik heb het destijds op de corsa wel meegemaakt. Hoe potenter de auto hoe minder het verschil word daar niet van. Maar dan is het zo dat de auto op topsnelheid zit door de versnellingsbak zeg maar en niet door zijn vermogen. Staat me zelfs iets van bij dat het bij de 2.4 jtd scheelde van 205/55/16 naar 225/45/17.

Maar waarom hoor ik niemand over eventuele tellerafwijking? Of is dat bij elke 156 hetzelfde? Bij mijn 156 was het akelig nauwkeurig met de gps. De 166 scheelt zomaar 8-9% en misschien zelfs wel iets meer.

Of hij rijd bergafwaarts in Duitsland  ;D

*

Offline Jumping Jack Flash

  • ******
  • 4276
  • Geslacht: Man
  • Marlin Barracuda
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #44 Gepost op: 15 december 2013, 13:07:03 »
de 156 die ik had scheelde nooit meer dan 3 km/u, veruit de accuraatste teller die ik heb gehad.  Met nieuwe banden was het zelfs minder dan 2 km/u en vaak maar 1 km/u

De Giulietta wijkt zo'n 4 km/u af
156 2.4 JTD in afbraak, alle onderdelen beschikbaar, behalve panelen (wegens krom of gekrast)

*

Dagav156

Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #45 Gepost op: 15 december 2013, 23:32:40 »
Op wat voor bandenmaat is dit?
Want de mijne stopt echt bij 210 op de teller
215 of 225 17 45. mijne stopte net onder de 220 zoals je ziet.

*

Dagav156

Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #46 Gepost op: 15 december 2013, 23:38:33 »
Je maakt mij niet wijs dat je een 8v over de 220 kan laten lopen met alleen een luchtfiltertje en een open uitlaat
Std halen ze de 200 niet eens op de teller
Std haalde hij net onder de 200 op de teller idd. met open luchtfilter haalde ik zo net ging 210, en met de originele luchtfilter loopt hij in de toerenbegrenzer met 220.

*

Dagav156

Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #47 Gepost op: 15 december 2013, 23:39:37 »
ik weet niet wat er met die wagen gebeurt is, maar het lijkt inderdaad niet op enkel een uitlaat en filtertje
Tis enkel de uitlaat, filter is terug de originele. Er is niets meer gebeurt met de wagen.

*

Dagav156

Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #48 Gepost op: 15 december 2013, 23:43:43 »
Bandenmaat heeft (althans KAN hebben) wel invloed op je topsnelheid?! Of kraam ik nu onzin uit  ;D

Hij moet veel harder werken als ze breder zijn (al is het al door de extra wind die ze vangen en dat kost nou eenmaal meer vermogen). Althans ik heb het destijds op de corsa wel meegemaakt. Hoe potenter de auto hoe minder het verschil word daar niet van. Maar dan is het zo dat de auto op topsnelheid zit door de versnellingsbak zeg maar en niet door zijn vermogen. Staat me zelfs iets van bij dat het bij de 2.4 jtd scheelde van 205/55/16 naar 225/45/17.

Maar waarom hoor ik niemand over eventuele tellerafwijking? Of is dat bij elke 156 hetzelfde? Bij mijn 156 was het akelig nauwkeurig met de gps. De 166 scheelt zomaar 8-9% en misschien zelfs wel iets meer.

Of hij rijd bergafwaarts in Duitsland  ;D
Bij 120 op de teller staat er 118 op de gps. Berg afwaarts ging ik ook niet  ;D

*

Offline Jobo_156

  • *
  • 8199
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #49 Gepost op: 16 december 2013, 10:32:56 »
Std haalde hij net onder de 200 op de teller idd. met open luchtfilter haalde ik zo net ging 210, en met de originele luchtfilter loopt hij in de toerenbegrenzer met 220.

JTD heeft geen toerenbegrenzer...


Wel bijzonder dat ik een volledig aangepaste inlaat, custom uitlaatlijn, aangepaste turbo, custom MM etc nodig heb om 15 km topsnelheid te winnen... ( lees : 206 kmu GPS) en dat jij meer bereikt met alleen een andere uitlaat en open luchtfilter.
Portfolio

Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Distinctive

Gehad:

Lancia Delta 1.4 Tjet 2011
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999