1.9 jtd upgrade

  • 78 Reacties
  • 17886 Gelezen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Offline katuut

  • *
  • 4315
  • Geslacht: Man
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #50 Gepost op: 16 december 2013, 10:36:35 »
Andere bandenmaat?
Last hebbend van detaildiarree

*

Lieuwe75

Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #51 Gepost op: 16 december 2013, 12:55:25 »
Ik ben van 209km/u naar 222km/u gegaan door alleen maar softwarematige aanpassing  ;)
Dan heb ik het uiteraard over gps snelheid, teller week 5-10km/u af ongeveer. En gewoon met 215/45R17.

*

Offline Allerd

  • *
  • 2280
  • Geslacht: Man
  • AANDACHTSHOER!
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #52 Gepost op: 16 december 2013, 12:59:29 »
mijn 155 ging op 15" met wieldoppen ook dik 230 en later op 17 ook nog maar 220..

los daar van is die 8 flapper van jou ook een sloom schijthok job  ;D
Low&Slow

*

Offline Osenga

  • ******
  • 1160
  • Geslacht: Man
  • lid #378
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #53 Gepost op: 16 december 2013, 13:09:17 »
Mijn ouwe 8V (105 pk) liep op 15 inch 220, daarna op 16 inch net iets over de 210. Enige modificatie was een Massimo kuur + bleedvalve (~145 pk).
2011 -          AR 156 2.4 20V JTD berlina (2004)
2004 - 2011: AR 1.9JTD (1999) Squadra MAX - Bleedvalve - WMI
2011 - 2016  AR 146 1.4 TS (2000)

Jeremy Clarkson: "You cannot be a true petrol-head until you've owned an Alfa"  - "Alfa's are for nice people"

*

Offline aytac

  • *
  • 2995
  • Geslacht: Man
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #54 Gepost op: 16 december 2013, 13:18:30 »
JTD heeft geen toerenbegrenzer...

Waarom heeft een jtd geen toerenbegrenzer?

Als het goed is heeft hij het wel namelijk, ja geen 'fysieke' (zoals vruuuger in de pomp) maar wel 'elektronisch' in de ecu.


*

Offline Jobo_156

  • *
  • 8199
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #55 Gepost op: 16 december 2013, 13:19:22 »

los daar van is die 8 flapper van jou ook een sloom schijthok job  ;D
;D ;D
Zeker weten  :yes! :rofl:

Ik ben van 209km/u naar 222km/u gegaan door alleen maar softwarematige aanpassing  ;)
Dan heb ik het uiteraard over gps snelheid, teller week 5-10km/u af ongeveer. En gewoon met 215/45R17.

Op een 16 klappert ja... het gaat hier om een 8v... Dus met een 5 bak

Met 4250 rpm zit ik aan 200 km/u GPS
« Laatst bewerkt op: 16 december 2013, 13:29:42 door Jobo_156 »
Portfolio

Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Distinctive

Gehad:

Lancia Delta 1.4 Tjet 2011
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999

*

Offline Jobo_156

  • *
  • 8199
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #56 Gepost op: 16 december 2013, 13:26:55 »

Waarom heeft een jtd geen toerenbegrenzer?


Is mij ooit uitgelegd dat het niet nodig is , omdat de injectiesnelheid enorm afneemt boven de 4500 rpm.
Bij een aantal diesels hier is dit via MM opgerekt. Daarom lopen deze tot 5000 rpm ( of verder) door.
Portfolio

Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Distinctive

Gehad:

Lancia Delta 1.4 Tjet 2011
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999

*

Offline aytac

  • *
  • 2995
  • Geslacht: Man
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #57 Gepost op: 16 december 2013, 13:31:27 »
Is mij ooit uitgelegd dat het niet nodig is , omdat de injectiesnelheid enorm afneemt boven de 4500 rpm.
Bij een aantal diesels hier is dit via MM opgerekt. Daarom lopen deze tot 5000 rpm ( of verder) door.

Daar moet iets verkeerd aan zijn hoor. Zelfs een corsa 1.5 d uit '91 heeft een toerenbegrenzer (ingebouwd in de dieselpomp) laat staan onze auto's. Ik dacht dat elke auto een toerenbegrenzer heeft (al dan niet dus 'fysiek'). Of ik zit er naast kan natuurlijk ook nog :)

Iemand die het 100% zeker weet...?

*

Offline Jobo_156

  • *
  • 8199
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #58 Gepost op: 16 december 2013, 13:35:04 »
Ik heb 'm nog nooit gehoord iig
In FES kon ik uitlezen dat mijn blokkie ooit 5800rpm heeft gedraaid.  ;D
Dat moet op het circuit geweest zijn met terugschakelen Applaus Deuh
Portfolio

Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Distinctive

Gehad:

Lancia Delta 1.4 Tjet 2011
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999

*

Offline aytac

  • *
  • 2995
  • Geslacht: Man
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #59 Gepost op: 16 december 2013, 13:40:01 »
Ik heb 'm nog nooit gehoord iig
In FES kon ik uitlezen dat mijn blokkie ooit 5800rpm heeft gedraaid.  ;D
Dat moet op het circuit geweest zijn met terugschakelen Applaus Deuh


Is mij ooit uitgelegd dat het niet nodig is , omdat de injectiesnelheid enorm afneemt boven de 4500 rpm.
Bij een aantal diesels hier is dit via MM opgerekt. Daarom lopen deze tot 5000 rpm ( of verder) door.

Nu ik het nog een keer lees, eigenlijk zeg je het zelf al ergens... Hij is dus 'origineel' al begrensd (schijnbaar) bij 4500 toeren maar ze zetten hem op 5000 (of hoger). Maar het zit er dan dus toch al eigenlijk op? Of heb ik dat nou  ;D

Trap hem maar stationair in en je zult zien dat hij niet tot 6000 toeren komt. Volgens jou zeggen is dat dus 'fysiek' (omdat injectiesnelheid afneemt) niet mogelijk? Komt echt door de ecu hoor...

Sowieso zal het zijn omdat de toeren toenemen en het niet meer lukt om in te spuiten voor BDP. Maar niet omdat injectiesnelheid afneemt. Die zal in het ergste geval hetzelfde blijven.

Moet erbij zeggen, zwaar expert ben ik niet hierin, maar iets klopt er niet aan jou 'beredenering'.

Echte experts die het ook zwaar kunnen onderbouwen zijn welkom  ;D


*

Offline Pjotr 156

  • ******
  • 12260
  • Geslacht: Man
  • Keep that engine alive
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #60 Gepost op: 16 december 2013, 13:47:24 »
Daar moet iets verkeerd aan zijn hoor. Zelfs een corsa 1.5 d uit '91 heeft een toerenbegrenzer (ingebouwd in de dieselpomp) laat staan onze auto's. Ik dacht dat elke auto een toerenbegrenzer heeft (al dan niet dus 'fysiek'). Of ik zit er naast kan natuurlijk ook nog :)

Iemand die het 100% zeker weet...?

nee hoor mijn 1.7 td (bijna zelfde motor) liep met een vast zittende wastgate gewoon over de 6000 toeren  fruyt1

*

Offline Pjotr 156

  • ******
  • 12260
  • Geslacht: Man
  • Keep that engine alive
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #61 Gepost op: 16 december 2013, 13:49:16 »
Is mij ooit uitgelegd dat het niet nodig is , omdat de injectiesnelheid enorm afneemt boven de 4500 rpm.
Bij een aantal diesels hier is dit via MM opgerekt. Daarom lopen deze tot 5000 rpm ( of verder) door.

mijn loopt door tot 5000 en dan stopt het gewoon  denk dat de inspuiting gewoon stopt 

*

Lieuwe75

Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #62 Gepost op: 16 december 2013, 14:57:02 »
Ik doelde ook iets meer op het extra snelheid die ik had van 13km/u door alleen maar software ;).
Zowat alle maps van injectie, koppelbegrenzer, gaspedaal, enz bouwen gewoon stevig af vanaf 4250 toeren. Dus als je boven de 4500 toeren komt gaat hij gewoon niks meer doen. Zit niet een hard getal in van 4500rpm is halt. Het wordt door alle maps gewoon afgebouwd.
En tevens geen fysieke begrenzer/

*

Dagav156

Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #63 Gepost op: 16 december 2013, 19:14:00 »
JTD heeft geen toerenbegrenzer...


Wel bijzonder dat ik een volledig aangepaste inlaat, custom uitlaatlijn, aangepaste turbo, custom MM etc nodig heb om 15 km topsnelheid te winnen... ( lees : 206 kmu GPS) en dat jij meer bereikt met alleen een andere uitlaat en open luchtfilter.

Je bent natuurlijk altijd vrij om eens een kijkje te komen nemen om de "originaliteit" van mijn alfa te inspecteren...
Over die toerenbegrenzer, ik ken daar niks van. Als men bij de keuring in stationair op de gas duwt om te uitstoot te meten komt de toerenteller ongeveer 4900... Vandaar het gedacht van een toerenbegrenzer.
« Laatst bewerkt op: 16 december 2013, 19:16:13 door Dagav156 »

*

Offline aytac

  • *
  • 2995
  • Geslacht: Man
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #64 Gepost op: 16 december 2013, 19:16:16 »
mijn loopt door tot 5000 en dan stopt het gewoon  denk dat de inspuiting gewoon stopt 

Waarom zou hij toch stoppen  ;D Lijkt mij gewoon de begrenzer :)

nee hoor mijn 1.7 td (bijna zelfde motor) liep met een vast zittende wastgate gewoon over de 6000 toeren  fruyt1

Misschien dat de begrenzer kapot was?

Net zo als Jobo niet heeft gehoord over een begrenzer in een jtd heb ik weer niet gehoord over motoren zonder toerenbegrenzers.

Wie verlost ons, kan nu wel gaan googlen en citaten kopieren en alles maar geen zin in  :P

Is niet om te strijden hoor dit, puur informatief  :thumbsup:

*

Offline katuut

  • *
  • 4315
  • Geslacht: Man
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #65 Gepost op: 16 december 2013, 19:17:45 »
De prelude van een maatje heeft geen begrenser.


Tenminste, tot 9250 toeren niet
Last hebbend van detaildiarree

*

Offline Pjotr 156

  • ******
  • 12260
  • Geslacht: Man
  • Keep that engine alive
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #66 Gepost op: 16 december 2013, 19:25:55 »
Waarom zou hij toch stoppen  ;D Lijkt mij gewoon de begrenzer :)

dat denk ik dus ook want het is gewoon vol optrekken en dan bij 5000 bam op (zeg maar inhouden net als bij noodloop je niet over de 3000 toeren komt

Citaat
Misschien dat de begrenzer kapot was?

Net zo als Jobo niet heeft gehoord over een begrenzer in een jtd heb ik weer niet gehoord over motoren zonder toerenbegrenzers.

Wie verlost ons, kan nu wel gaan googlen en citaten kopieren en alles maar geen zin in  :P

Is niet om te strijden hoor dit, puur informatief  :thumbsup:

had bij de roetmeting het probleem dat de roetuitstoot wel goed was maar maximaal toeren werd overschreden
toen hebben ze de brandstofpomp terug geschroefd maar toen was i ook op lage toeren niet vooruit te branden (dat noem ik geen toerenbegrenzer maar over het hele bereik minder brandstof inspuiten)  maar ja ding was ook wat te idioot want bleef met dat hok autos met 120 pk van 0 tot 120km/h ruim voor

en wat kan er stuk aan ? die dieseltjes lopen zonder electra nog door
kon soms de sleutel uit contact nemen en dan liep het ding nog een 15 minuten door (brandstofafsluiter bleef hangen  ;D
« Laatst bewerkt op: 16 december 2013, 19:28:27 door Pjotr 156 »

*

Offline aytac

  • *
  • 2995
  • Geslacht: Man
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #67 Gepost op: 16 december 2013, 19:32:05 »
dat denk ik dus ook want het is gewoon vol optrekken en dan bij 5000 bam op (zeg maar inhouden net als bij noodloop je niet over de 3000 toeren komt

had bij de roetmeting het probleem dat de roetuitstoot wel goed was maar maximaal toeren werd overschreden
toen hebben ze de brandstofpomp terug geschroefd maar toen was i ook op lage toeren niet vooruit te branden (dat noem ik geen toerenbegrenzer maar over het hele bereik minder brandstof inspuiten)  maar ja ding was ook wat te idioot want bleef met dat hok autos met 120 pk van 0 tot 120km/h ruim voor

en wat kan er stuk aan ? die dieseltjes lopen zonder electra nog door
kon soms de sleutel uit contact nemen en dan liep het ding nog een 15 minuten door (brandstofafsluiter bleef hangen  ;D

Is mechanisch in de pomp he. Precies weet ik niet. Ooit in boeken gehad, met doorsnee tekening en al maar ik ben al zo vergeetachtig en nog half dement aan het worden ook, dusja...

Zou natuurlijk zomaar kunnen dat er wel iets kapot aan kan gaan. Zeker ook omdat het mechanisch is.

Maar dat doortokkelen ken ik wel van men vaders fordje  ;D

*

Offline Jumping Jack Flash

  • ******
  • 4276
  • Geslacht: Man
  • Marlin Barracuda
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #68 Gepost op: 16 december 2013, 19:36:17 »
Waarom zou hij toch stoppen  ;D Lijkt mij gewoon de begrenzer :)

Misschien dat de begrenzer kapot was?

Net zo als Jobo niet heeft gehoord over een begrenzer in een jtd heb ik weer niet gehoord over motoren zonder toerenbegrenzers.

Wie verlost ons, kan nu wel gaan googlen en citaten kopieren en alles maar geen zin in  :P

Is niet om te strijden hoor dit, puur informatief  :thumbsup:

Benzine heeft een begrenzer.  bij een bepaald toerental wordt gewoon de onsteking uitgeschakeld.  6499 rpm = ok; 6500 rpm= geen onsteking.

Een diesel heeft ook een begrenzer, mits het een indirecte injectie betreft.  boven de begrenzer gaan bij de roettest = afkeur

Common rail diesels bouwen langzaam het vermogen af, om je aan te moedigen om een hogere versnelling te kiezen.  In de echte begrenzer raak je gewoon niet omdat de motor daar te weinig vermogen voor heeft.  ligt voor de JTD op +-5000 RPM trouwens (het punt waarop de injectie volledig stopt dus)
156 2.4 JTD in afbraak, alle onderdelen beschikbaar, behalve panelen (wegens krom of gekrast)

*

Offline aytac

  • *
  • 2995
  • Geslacht: Man
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #69 Gepost op: 16 december 2013, 19:47:14 »
Benzine heeft een begrenzer.  bij een bepaald toerental wordt gewoon de onsteking uitgeschakeld.  6499 rpm = ok; 6500 rpm= geen onsteking.

Een diesel heeft ook een begrenzer, mits het een indirecte injectie betreft.  boven de begrenzer gaan bij de roettest = afkeur

Common rail diesels bouwen langzaam het vermogen af, om je aan te moedigen om een hogere versnelling te kiezen.  In de echte begrenzer raak je gewoon niet omdat de motor daar te weinig vermogen voor heeft.  ligt voor de JTD op +-5000 RPM trouwens (het punt waarop de injectie volledig stopt dus)

En als je stationair volgas geeft? Word hij toch ook gewoon begrenst?

Of in 1, 2, 3, 4 waar je wel genoeg vermogen hebt zeg maar om de 'top' te halen.

*

Offline JS JTD

  • *****
  • 558
  • Geslacht: Man
    • JTD-Performance
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #70 Gepost op: 16 december 2013, 22:19:21 »
Een JTD heeft inderdaad geen echte begrenzer zoals JJF en Lieuwe aangeven.
Maar een benzine achtige begrenzer kan wel in de software gemaakt worden, kijk maar eens naar deze zeer rappe Punto JTD:
/>
Verder over de topsnelheid van 8-kleppers, die van Dagav156 ziet er behoorlijk rap uit in het filmpje. Maar dat zal toch wel met andere software zijn, origineel zie ik dat niet gebeuren ook al heb je een andere uitlaat.
Zo ging mijn 8 kleppertje met alleen Squadra massimo software en open uitlaat:
« Laatst bewerkt op: 16 december 2013, 22:21:05 door JS JTD »
JTD-Performance.com

*

Offline aytac

  • *
  • 2995
  • Geslacht: Man
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #71 Gepost op: 16 december 2013, 23:01:09 »
Een JTD heeft inderdaad geen echte begrenzer zoals JJF en Lieuwe aangeven.

Wat dan wel? Een neppe?  :P

Waarom kan je niet klokje rond dan als je pedaal stationair vloert?

*

Offline Jobo_156

  • *
  • 8199
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #72 Gepost op: 17 december 2013, 09:03:01 »

Zo ging mijn 8 kleppertje met alleen Squadra massimo software en open uitlaat:
/>

Precies.
De mijne loopt iets sneller van 120-170 , maar vanaf daar precies als op het filmpje van Joel...
Portfolio

Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Distinctive

Gehad:

Lancia Delta 1.4 Tjet 2011
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999

*

Offline deBruijnJ

  • ******
  • 1193
  • Geslacht: Man
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #73 Gepost op: 17 december 2013, 13:21:55 »
Wat dan wel? Een neppe?  :P

Waarom kan je niet klokje rond dan als je pedaal stationair vloert?

Omdat het motormanagement de injectie terug schroeft :yes!

Benzine heeft een begrenzer.  bij een bepaald toerental wordt gewoon de onsteking uitgeschakeld.  6499 rpm = ok; 6500 rpm= geen onsteking.

[...]

Common rail diesels bouwen langzaam het vermogen af, om je aan te moedigen om een hogere versnelling te kiezen.  In de echte begrenzer raak je gewoon niet omdat de motor daar te weinig vermogen voor heeft.  ligt voor de JTD op +-5000 RPM trouwens (het punt waarop de injectie volledig stopt dus)

*

Offline Pjotr 156

  • ******
  • 12260
  • Geslacht: Man
  • Keep that engine alive
Re:1.9 jtd upgrade
« Reactie #74 Gepost op: 17 december 2013, 13:34:56 »
Omdat het motormanagement de injectie terug schroeft :yes!


das dan toch een toeren begrenzer

mijn motorfiets heeft een toerenteller tot 11000 toeren en bij 10 zit je in het rode
maar hij heeft al over de 11000 gedraaid en er gebeurt helemaal niets (niet stotteren of inhouden gewoon doorgaan dat ding) dus ga er vanuit dat die geen toerenbegrenzer heeft