Bandenspanningscontrole - winterbanden

• 5 Reacties
  • 1980 Gelezen

*

quitocento

Bandenspanningscontrole - winterbanden
« Gepost op: 10 november 2013, 09:40:31 »
Ik wil dit jaar mijn 17" velgen voor de winter vervangen door andere 17" velgen met winterbanden, beide met dezelfde bandenmaat.
Ik heb echter bandenspanningscontrole op mijn 159.
Kan ik zelf deze velgen wisselen of moet ik hiervoor best naar de garage zoals in het boekje staat?
Dat ik de hele winter een foutmelding krijg vind ik niet erg, maar ik achteraf zou het wel terug moeten werken.

Alvast bedankt voor de hulp!

*

Offline cento-cinquanta-nove

• 5486
  • Geslacht: Man
  • ex-Lid #130 159SW 1.9 JTDm Dist.
Re:Bandenspanningscontrole - winterbanden
« Reactie #1 Gepost op: 10 november 2013, 14:08:28 »
hoe werkt dat systeem? zitten er sensoren in de velgen of meet de computer afwijkingen in omwenteling-snelheid? In het laatste geval lijkt het me geen bezwaar.

ex bella's: Nero 601 156 1.6 T.S. en Rosso Proteo 156 1.9 JTD Squadra Massimo
mijn huidige Blu Oltremare 159 SW

*

Offline Pjotr 156

• 12260
  • Keep that engine alive
« Reactie #2 Gepost op: 10 november 2013, 16:04:30 »
hoe werkt dat systeem? zitten er sensoren in de velgen of meet de computer afwijkingen in omwenteling-snelheid? In het laatste geval lijkt het me geen bezwaar.

snap niet hoe dat gaat werken den is bij en bocht dus de bandenspanning verkeerd  ???
denk dat het sensoren zijn
maar lijkt me dat je daar gewoon zonder kunt rijden   want hoe zit het anders als je de thuiskomer er onder zet  ???

*

quitocento

« Reactie #3 Gepost op: 10 november 2013, 18:44:26 »
Ik weet dus ook niet of de 159 standaard een systeem heeft met sensoren in de velg of met sensoren via het abs/esp. Als het niet let sensoren in de velg is moet het zelf lukken omdat ik dezelfde bandenmaat hou.
Thuiskomer heb ik niet ;-)

*

Offline Jumping Jack Flash

• 4276
  • Marlin Barracuda
« Reactie #4 Gepost op: 10 november 2013, 20:24:35 »
het zijn sensoren in de velg, en door middel van de individuele wielsnelheid bepaalt de ecu welke sensor op welke plaats gemonteerd is.  Dit is bij de 2de generatie althans zo, bij de eerste generatie moest elke sensor in een bepaalde volgorde ingeleerd worden en dus ook op die plaats blijven of de spanningscontrole duid het verkeerde wiel aan in geval van te lage spanning.

Geen idee welk systeem op de 159 zit, maar aangezien zen leeftijd verwacht ik de 2de generatie en is er dus niks aan het handje.  Voor de zekerheid met een krijtje je banden markeren en weer terug monteren waar ze stonden na de winter...
156 2.4 JTD in afbraak, alle onderdelen beschikbaar, behalve panelen (wegens krom of gekrast)

*

quitocento

« Reactie #5 Gepost op: 10 november 2013, 22:05:38 »
Ok, bedankt voor de info!