V6 chiptunnen

  • 26 Reacties
  • 6383 Gelezen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Offline Remy156

  • *****
  • 908
  • Geslacht: Man
  • Alfa Romeo, wat anders?!
V6 chiptunnen
« Gepost op: 23 december 2013, 21:46:41 »
Ik heb van Tim een set 3.0 buisjes overgenomen. Deze zullen worden aangepast voor de gasinjectoren en daarna worden geplaatst op mijn 2,5 V6. De volgende stap is de software laten aanpassen.

Maar bij wie? Kunnen de ervaringsdeskundigen (en dan het liefst icm LPG) hun mening/ervaring delen.
Squadra, Savali, H&S, etc ik wil alle opties open houden.
Ik weet dat er niet veel PK winst zal zijn, maar wel wat koppel en vooral driveability.

Zijn er verder hardware technisch nog dingen waarop gelet moet worden?
AR156Clublid 1715
Huidige wagenpark:
Alfa 156 2.5 V6 SW Ti
Hyundai i10

*

Veloce.

Re:V6 chiptunnen
« Reactie #1 Gepost op: 23 december 2013, 21:53:45 »
Een 2.5 met 3.0-buizen levert juist wel flinke pk-winst op! Een dikke 20pk ofzo, dat is serieus veel winst voor een atmosferische motor. Wel i.c.m een squadra-kuur, dus. Ik heb zelf enkele auto's met een Squadra-kuur gehad (75TS en TB) en ook eentje met een Savali-kuur. (155 V6) Moet zeggen dat ik altijd wel tevreden was, al heb ik de meeste ervaring met squadra. Mijn vers aangeschafte GTA heeft ook een Squadra-kuur ondergaan en merkte echt een groot verschil met de niet-aangepakte GTA's.

*

Offline Remy156

  • *****
  • 908
  • Geslacht: Man
  • Alfa Romeo, wat anders?!
Re:V6 chiptunnen
« Reactie #2 Gepost op: 23 december 2013, 22:20:16 »
Een 2.5 met 3.0-buizen levert juist wel flinke pk-winst op! Een dikke 20pk ofzo, dat is serieus veel winst voor een atmosferische motor.
leuke bijkomstigheid :ok:

Citaat
Ik heb zelf enkele auto's met een Squadra-kuur gehad (75TS en TB) en ook eentje met een Savali-kuur. (155 V6) Moet zeggen dat ik altijd wel tevreden was, al heb ik de meeste ervaring met squadra. Mijn vers aangeschafte GTA heeft ook een Squadra-kuur ondergaan en merkte echt een groot verschil met de niet-aangepakte GTA's.

Weet niet of Savali een pakket heeft, maar zit hier wel om de hoek, dus lekker makkelijk.

Wat voor verschil merk je aan de GTA?
AR156Clublid 1715
Huidige wagenpark:
Alfa 156 2.5 V6 SW Ti
Hyundai i10

*

Offline Tjerry_V6

  • ******
  • 1910
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds geen Radio
Re:V6 chiptunnen
« Reactie #3 Gepost op: 23 december 2013, 22:33:05 »
Een 2.5 met 3.0-buizen levert juist wel flinke pk-winst op! Een dikke 20pk ofzo, dat is serieus veel winst voor een atmosferische motor. Wel i.c.m een squadra-kuur, dus.
Ik ging van standaard 190 moeiteloos naar 215 pk met nog maar 1.000 km op de teller na revisie. Stond ook nog op winterbanden die snel warm worden er erg vervormen.

Tjerry

156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

*

Offline Julian

  • ****
  • 178
Re:V6 chiptunnen
« Reactie #4 Gepost op: 23 december 2013, 22:36:53 »
http://www.vireoauto.nl/index.php/savali/savali-prijslijst

Ik denk dat je dan dezelfde prijs als een 3.2 moet betalen omdat het ongeveer dezelfde is als een 2.5. Denk dat de reden dat de 2.5 niet op staat is dat er niet zoveel winst valt te behalen met de standaard buizen en voetstukken.

Ik zou hun even bellen voor de zekerheid.
Alfa Romeo 156 2.5 v6 24v Ti

www.alfavirus.nl

als het geen olie meer lekt dan is het op!

*

Offline Remy156

  • *****
  • 908
  • Geslacht: Man
  • Alfa Romeo, wat anders?!
Re:V6 chiptunnen
« Reactie #5 Gepost op: 23 december 2013, 22:44:07 »
http://www.vireoauto.nl/index.php/savali/savali-prijslijst

Ik denk dat je dan dezelfde prijs als een 3.2 moet betalen omdat het ongeveer dezelfde is als een 2.5. Denk dat de reden dat de 2.5 niet op staat is dat er niet zoveel winst valt te behalen met de standaard buizen en voetstukken.

Ik zou hun even bellen voor de zekerheid.

Gelukkig heb ik nu een setje 3.0/3.2 buisjes met voetstukken....  party

Had al een mailtje gedaan  :ok:
AR156Clublid 1715
Huidige wagenpark:
Alfa 156 2.5 V6 SW Ti
Hyundai i10

*

Offline Pjotr 156

  • ******
  • 12260
  • Geslacht: Man
  • Keep that engine alive
Re:V6 chiptunnen
« Reactie #6 Gepost op: 23 december 2013, 22:46:07 »
Gelukkig heb ik nu een setje 3.0/3.2 buisjes met voetstukken....  party

Had al een mailtje gedaan  :ok:

voetstukken nog even netjes opmaat van de buisjes maken is er nog net iets meer te halen  :ok:

*

Offline Remy156

  • *****
  • 908
  • Geslacht: Man
  • Alfa Romeo, wat anders?!
Re:V6 chiptunnen
« Reactie #7 Gepost op: 23 december 2013, 22:49:43 »
voetstukken nog even netjes opmaat van de buisjes maken is er nog net iets meer te halen  :ok:

En wat moet ik me daarbij voorstellen, qua werkzaamheden? Neem aan dat je dat ook door de tuner kan laten doen? Zal wel een secuur werkje zijn
AR156Clublid 1715
Huidige wagenpark:
Alfa 156 2.5 V6 SW Ti
Hyundai i10

*

brolli21

Re:V6 chiptunnen
« Reactie #8 Gepost op: 23 december 2013, 22:49:52 »
Mijn 156 is ook gechipt bij squdra met dikke aanzuigbuizen,en ik kan je zeggen,die is echt een klap sneller dat een gewone 2,5.

*

Offline Remy156

  • *****
  • 908
  • Geslacht: Man
  • Alfa Romeo, wat anders?!
Re:V6 chiptunnen
« Reactie #9 Gepost op: 23 december 2013, 22:54:46 »
Mijn 156 is ook gechipt bij squdra met dikke aanzuigbuizen,en ik kan je zeggen,die is echt een klap sneller dat een gewone 2,5.


Is hij ook op de testbank geweest? Heb je daar dan een uitdraai van?

Weet je wat over het koppelwinst? En het toerenbereik hiervan?
AR156Clublid 1715
Huidige wagenpark:
Alfa 156 2.5 V6 SW Ti
Hyundai i10

*

Offline Pjotr 156

  • ******
  • 12260
  • Geslacht: Man
  • Keep that engine alive
Re:V6 chiptunnen
« Reactie #10 Gepost op: 23 december 2013, 22:55:15 »
En wat moet ik me daarbij voorstellen, qua werkzaamheden? Neem aan dat je dat ook door de tuner kan laten doen? Zal wel een secuur werkje zijn

denk niet dat een tuner dat doet

houd de buisjes eens op het voetstuk dan zie je dat het gat in het voetstuk kleiner is dan de buis als je dit gelijk maakt
heb je iets meer door laat   als je nog verder wilt pas je de voetstuk ook aan op het blok (ook daar is iets te halen)
nog verder is ook de kop flowen maar dat is wel een precessie werkje en doe je niet met de kop nog op het blok (en voor die paar pk ga je niet het blok even open maken )  

*

Offline Remy156

  • *****
  • 908
  • Geslacht: Man
  • Alfa Romeo, wat anders?!
Re:V6 chiptunnen
« Reactie #11 Gepost op: 23 december 2013, 23:00:11 »
denk niet dat een tuner dat doet

houd de buisjes eens op het voetstuk dan zie je dat het gat in het voetstuk kleiner is dan de buis als je dit gelijk maakt
heb je iets meer door laat   als je nog verder wilt pas je de voetstuk ook aan op het blok (ook daar is iets te halen)
nog verder is ook de kop flowen maar dat is wel een precessie werkje en doe je niet met de kop nog op het blok (en voor die paar pk ga je niet het blok even open maken )  

Klinkt simpel, maar de vraag is of dat dat ook daadwerkelijk zo is? Zit er niet meer kunde en preciesie achter? Zou dat gaan met een drempel en een vaste hand?
AR156Clublid 1715
Huidige wagenpark:
Alfa 156 2.5 V6 SW Ti
Hyundai i10

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:V6 chiptunnen
« Reactie #12 Gepost op: 23 december 2013, 23:02:52 »
Klinkt simpel, maar de vraag is of dat dat ook daadwerkelijk zo is? Zit er niet meer kunde en preciesie achter? Zou dat gaan met een drempel en een vaste hand?

Een kop flowen is idd iets meer dan hier en daar wat weg dremelen.Het precies passend maken van de voetstukken is wel nuttig  :ok:
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline Remy156

  • *****
  • 908
  • Geslacht: Man
  • Alfa Romeo, wat anders?!
Re:V6 chiptunnen
« Reactie #13 Gepost op: 23 december 2013, 23:07:25 »
Een kop flowen is idd iets meer dan hier en daar wat weg dremelen.Het precies passend maken van de voetstukken is wel nuttig  :ok:

Ja dat van die kop flowen had ik door  flippy1

'wel nuttig' zeg je, maar door een handige leek ook zelf te doen? Anders evt op een sleuteldag ofzo, want neem aan dat jij er meer ervaring mee hebt, Coen.
AR156Clublid 1715
Huidige wagenpark:
Alfa 156 2.5 V6 SW Ti
Hyundai i10

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:V6 chiptunnen
« Reactie #14 Gepost op: 23 december 2013, 23:15:08 »
Ja dat van die kop flowen had ik door  flippy1

'wel nuttig' zeg je, maar door een handige leek ook zelf te doen? Anders evt op een sleuteldag ofzo, want neem aan dat jij er meer ervaring mee hebt, Coen.

Nee,is niet even op een sleuteldag te doen.Ik gebruik er zelf ook geen dremel voor maar een hangmotor (werkt wat beter als met een dremel).Ik doe dit soort dingen ook alleen bij losse koppen.Kleppen gaan er dan ook uit om de zittingen ook mooi passend te maken aan de kop.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline Pjotr 156

  • ******
  • 12260
  • Geslacht: Man
  • Keep that engine alive
Re:V6 chiptunnen
« Reactie #15 Gepost op: 23 december 2013, 23:20:19 »
Nee,is niet even op een sleuteldag te doen.Ik gebruik er zelf ook geen dremel voor maar een hangmotor (werkt wat beter als met een dremel).Ik doe dit soort dingen ook alleen bij losse koppen.Kleppen gaan er dan ook uit om de zittingen ook mooi passend te maken aan de kop.

gaat om de voetstukken  :ok:
en die zijn met een vijl en schuurpapier (zoeen lamelenschuurrol) zelf wel pas en glad te maken

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:V6 chiptunnen
« Reactie #16 Gepost op: 23 december 2013, 23:23:19 »
gaat om de voetstukken  :ok:
en die zijn met een vijl en schuurpapier (zoeen lamelenschuurrol) zelf wel pas en glad te maken

Ja,maar ik bedoel de voetstukken mooi pas maken op de koppen werkt het beste als je losse koppen hebt en een hangmotor met een "flappen" borsteltje,dan heb je 0,0 overgang  :ok:
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

brolli21

Re:V6 chiptunnen
« Reactie #17 Gepost op: 23 december 2013, 23:25:27 »
Is hij ook op de testbank geweest? Heb je daar dan een uitdraai van?

Weet je wat over het koppelwinst? En het toerenbereik hiervan?

Ik heb de auto gechipt gekocht,squadra maakt geen uitdraaien voor zover ik weet.
Auto is gechipt volgens de gegevens op hun site,wat dus betekend 211pk en 242Nm.

Mn maatje Jordy(morsche hier op t forum) heeft een niet gechipte 2,5,en je kan gewoon merken en voelen dat de mijne veel sneller is,bij het stoplicht houd ie het dan ook absoluut niet bij,en dat terwijl die van hem zeker niet traag is.

*

Offline Tjerry_V6

  • ******
  • 1910
  • Geslacht: Man
  • Nog steeds geen Radio
Re:V6 chiptunnen
« Reactie #18 Gepost op: 23 december 2013, 23:27:39 »
kijk eens hier voor de voetstukken bewerken

http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=88949.msg1613108#msg1613108

gr Tjerry
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

*

Offline Pjotr 156

  • ******
  • 12260
  • Geslacht: Man
  • Keep that engine alive
Re:V6 chiptunnen
« Reactie #19 Gepost op: 23 december 2013, 23:30:18 »

*

Offline Remy156

  • *****
  • 908
  • Geslacht: Man
  • Alfa Romeo, wat anders?!
Re:V6 chiptunnen
« Reactie #20 Gepost op: 28 december 2013, 06:48:39 »
Momenteel gaat de keuze uit naar 2 tuners, Savali en Squadra.

Over de laatste zijn genoeg meningen en ervaringen te vinden, veelal tevreden rijders, maar aan de dure kant.

Over Savali kan ik echter nog niet veel vinden. Zijn er hier V6 rijders met Savali software die hun mening willen delen? Heb vlak na de introductie in de Giulietta Savali mogen rijden, en dat beviel me zeer goed  fruyt1
AR156Clublid 1715
Huidige wagenpark:
Alfa 156 2.5 V6 SW Ti
Hyundai i10

*

Offline ArjanB

  • ******
  • 1790
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:V6 chiptunnen
« Reactie #21 Gepost op: 28 december 2013, 13:07:02 »
Zoek even op alfaforum.nl naar _1337_   savali.
 dat is Dennis die heeft zijn 147 GTA door savali laten tunen en daarmee squadra overschreven, was er zeer tevreden over, heeft hij in zijn topic beschreven. Hij vond savali net wat feller nog dan squadra.
Ik heb squadra en ben er heel tevreden over, denk dat beiden heel goed werk zullen leveren.
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

*

Offline Remy156

  • *****
  • 908
  • Geslacht: Man
  • Alfa Romeo, wat anders?!
Re:V6 chiptunnen
« Reactie #22 Gepost op: 28 december 2013, 14:38:47 »
Zoek even op alfaforum.nl naar _1337_   savali.
 dat is Dennis die heeft zijn 147 GTA door savali laten tunen en daarmee squadra overschreven, was er zeer tevreden over, heeft hij in zijn topic beschreven. Hij vond savali net wat feller nog dan squadra.
Ik heb squadra en ben er heel tevreden over, denk dat beiden heel goed werk zullen leveren.

Bedankt, ga ff zoeken  :thumbsup:
AR156Clublid 1715
Huidige wagenpark:
Alfa 156 2.5 V6 SW Ti
Hyundai i10

*

Offline Remy156

  • *****
  • 908
  • Geslacht: Man
  • Alfa Romeo, wat anders?!
Re:V6 chiptunnen
« Reactie #23 Gepost op: 28 december 2013, 22:11:54 »
AR156Clublid 1715
Huidige wagenpark:
Alfa 156 2.5 V6 SW Ti
Hyundai i10

*

Offline ArjanB

  • ******
  • 1790
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Re:V6 chiptunnen
« Reactie #24 Gepost op: 30 december 2013, 08:47:23 »
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP