diesel koeler ervaringen

  • 14 Reacties
  • 4797 Gelezen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Offline fly-by

  • ******
  • 2101
  • Geslacht: Man
  • Bella is een beest!
diesel koeler ervaringen
« Gepost op: 18 november 2014, 22:27:19 »
Hoi hoi, heeft iemand ervaring met een diesel koeler.
Ik ben nog wel in om een upgrade aan te brengen.

Waarom diesel koeler? Ik ga uit van het principe zoals gekoelde lucht door fmic.
Hoe kouder , hoe meer volume. Dus hoe kouder de diesel hoe meer volume met zelfde inspuittijd.
correct me if i am wrong. Ik ben hier om te leren  ;)

En dan nog hoe moet de koeler zijn. Heeft een kleintje zoals op de foto al effect of moet er een fors exemplaar
aan te pas komen?
De plaatsing? Voor een gat in de bumper , of onder de wagen?

Ik hoor het graag  :ok:

*

Offline Tiesje

  • ****
  • 292
  • Geslacht: Man
Re: diesel koeler ervaringen
« Reactie #1 Gepost op: 18 november 2014, 23:13:46 »
bericht verwijderd, foutje
« Laatst bewerkt op: 18 november 2014, 23:20:41 door Tiesje »
AR156C#2263 - mijn PP

Als je dan toch niet wacht tot het groen wordt, blijf dan ook met je tengels van het knopje af!

*

Offline Tiesje

  • ****
  • 292
  • Geslacht: Man
Re: diesel koeler ervaringen
« Reactie #2 Gepost op: 18 november 2014, 23:16:32 »
Ging niet helemaal goed.

Ik meen dat dieselkoelers met name gebruikt worden om de hete retourdiesel terug te koelen. Deze verliest bij hogere temperaturen belangrijke eigenschappen dacht ik (wordt schraal). Ook denk ik dat je theorie van volume niet helemaal opgaat, omdat de beperkende factor meestal de hoeveelheid lucht is, niet de brandstof. Ook doet koelen meer met het volume van lucht dan met het volume van een brandstof/vloeistof.

Maar ook ik ben hier om te leren, so please enlighten me :)
« Laatst bewerkt op: 18 november 2014, 23:19:49 door Tiesje »
AR156C#2263 - mijn PP

Als je dan toch niet wacht tot het groen wordt, blijf dan ook met je tengels van het knopje af!

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re: diesel koeler ervaringen
« Reactie #3 Gepost op: 18 november 2014, 23:51:24 »
Dieselkoelers worden gebruikt om de retourdiesel te koelen.Een dieselkoeler plaatsen zodat hij meer in gaat spuiten  :!nooooo

Heb het op mijn 2.4 al jaren zitten omdat bij extreme belasting de retourbarndstof erg heet was.

Voor het vermogen doet het dus 0,0 het is meer dat als je een auto hebt met veel vermogen dat je het ook constant kan gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 18 november 2014, 23:52:50 door Coen »
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline fly-by

  • ******
  • 2101
  • Geslacht: Man
  • Bella is een beest!
Re: diesel koeler ervaringen
« Reactie #4 Gepost op: 20 november 2014, 19:37:50 »
Ah okee, das duidelijk.
Maar bij mercedes las ik om meer vermogen uit de motor te halen.

Zit zo een koeler zoals op het plaatje?
komt wss van de injectierail en dan naar de dieselfilter?

*

Offline goofy

  • *
  • 1007
  • Geslacht: Man
  • 156 1.8TS- 2.5v6 sw & GTA sw
Re: diesel koeler ervaringen
« Reactie #5 Gepost op: 20 november 2014, 20:02:21 »
veel moderne auto's hebben het onder de auto zitten, fiat scudo's hebben dat bijvoorbeeld al ma ja das dan ook eigenlijk een citroen h?©

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re: diesel koeler ervaringen
« Reactie #6 Gepost op: 21 november 2014, 00:02:51 »
Ah okee, das duidelijk.
Maar bij mercedes las ik om meer vermogen uit de motor te halen.

Zit zo een koeler zoals op het plaatje?
komt wss van de injectierail en dan naar de dieselfilter?

Het is andersom,als je veel vermogen er uit haalt heb je hem nodig.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline JS JTD

  • *****
  • 558
  • Geslacht: Man
    • JTD-Performance
Re: diesel koeler ervaringen
« Reactie #7 Gepost op: 14 december 2014, 10:28:29 »
Het maakt wel uit wat voor hogedrukpomp je hebt.
De oudere types op de euro2/3 JTD's brengen aanzienlijk meer warmte in de brandstof door de wijze van drukregeling.

Maar ik sluit me verder aan bij Coen, je monteert zoiets omdat je het nodig hebt en niet om meer vermogen te halen.
JTD-Performance.com

*

Offline fly-by

  • ******
  • 2101
  • Geslacht: Man
  • Bella is een beest!
Re: diesel koeler ervaringen
« Reactie #8 Gepost op: 15 december 2014, 20:06:18 »
Jah, en wanneer weet je dat je het nodig hebt?
Haalt nu zonder probleem zijn vermogen.

*

Offline JS JTD

  • *****
  • 558
  • Geslacht: Man
    • JTD-Performance
Re: diesel koeler ervaringen
« Reactie #9 Gepost op: 15 december 2014, 22:53:48 »
Jah, en wanneer weet je dat je het nodig hebt?
Haalt nu zonder probleem zijn vermogen.

Als je wil weten of je die nodig hebt moet je beginnen met de temperatuur meten.
Maar, als er geen directe aanleiding is die in deze richting wijst dan kun je je afvragen wat het nut is.
Ik denk dat het voor straatgebruik niet gauw een probleem vormt.

Als het doel is om meer vermogen te halen, dan zijn er veel effectievere aanpassingen die je kan uitvoeren. Ik weet niet wat je huidige vermogen is, maar de juiste hardware heb je volgens mij al.
JTD-Performance.com

*

Offline fly-by

  • ******
  • 2101
  • Geslacht: Man
  • Bella is een beest!
Re: diesel koeler ervaringen
« Reactie #10 Gepost op: 17 december 2014, 19:58:59 »
Allles van bekabeling voor de egt meter ligt er. Moet hem alleen nog aansluiten op de voeding  :-[
Als ik mijn bak er onder heb gaat de wmi er weer op en gaat de turbodruk naar omhoog.
Zit op 211pk, na de verbouwingen zal ik de egt eens in de gaten houden.

(btw Jo??l, als je iets weet van de drukgroep, laat maar weten)

*

Offline JS JTD

  • *****
  • 558
  • Geslacht: Man
    • JTD-Performance
Re: diesel koeler ervaringen
« Reactie #11 Gepost op: 17 december 2014, 22:55:42 »
Allles van bekabeling voor de egt meter ligt er. Moet hem alleen nog aansluiten op de voeding  :-[
Als ik mijn bak er onder heb gaat de wmi er weer op en gaat de turbodruk naar omhoog.
Zit op 211pk, na de verbouwingen zal ik de egt eens in de gaten houden.

(btw Jo??l, als je iets weet van de drukgroep, laat maar weten)

Dat is dan de 211 pk die Olaf toen met Squadra behaald heeft denk ik?
Zo uit mijn hoofd was dat met 2800 mbar druk, originele luchtmassameter en std 3 bar mapsensor. Daar zit zeer zeker nog ruimte voor verbetering, die turbo kan makkelijk 3000 mbar doen.
Wat betreft kopp. lager heb ik geantwoord via het andere forum. ;)
JTD-Performance.com

*

Offline fly-by

  • ******
  • 2101
  • Geslacht: Man
  • Bella is een beest!
Re: diesel koeler ervaringen
« Reactie #12 Gepost op: 17 december 2014, 23:16:17 »
Yesyes nog Olaf zijn creatie.
Ik heb de laatste 2 jaar enkele andere projecten voorrang aan de wagen moeten geven
om er motorisch nog aan te verbeteren. Onderstel is wel al geheel vernieuwd.  v6tech1
De LLM is trouwens al van een 2.4

ja even een overzicht maken hoe ik het wil aanpakken:
4-bar (of 3.5?) mapsensor vind ik die gemakkelijk 2e hands? dan kan de turbodruk omhoog.
jtd 2.4 210pk injectoren (iemand een nummer zodat ik weet welke ik moet hebben?)
wmi off course  purk1
en dan terug squadra... hogere turbodruk en een en ander op elkaar af stellen.


*

Offline JS JTD

  • *****
  • 558
  • Geslacht: Man
    • JTD-Performance
Re: diesel koeler ervaringen
« Reactie #13 Gepost op: 18 december 2014, 23:16:28 »
Yesyes nog Olaf zijn creatie.
Ik heb de laatste 2 jaar enkele andere projecten voorrang aan de wagen moeten geven
om er motorisch nog aan te verbeteren. Onderstel is wel al geheel vernieuwd.  v6tech1
De LLM is trouwens al van een 2.4

ja even een overzicht maken hoe ik het wil aanpakken:
4-bar (of 3.5?) mapsensor vind ik die gemakkelijk 2e hands? dan kan de turbodruk omhoog.
jtd 2.4 210pk injectoren (iemand een nummer zodat ik weet welke ik moet hebben?)
wmi off course  purk1
en dan terug squadra... hogere turbodruk en een en ander op elkaar af stellen.

3.5 bar mapsensor is in principe voldoende. Ik weet niet of je die makkelijk 2e hands kan vinden, ik heb ze i.i.g. wel.
Als je pomp en injectors goed zijn kun je met je huidige hardware al naar 2950 mbar en +/- 100 mm3 injectie. Ik denk dat dat al een 15 pk/ 30-40 Nm oplevert.
Met WMI erbij wellicht nog een +/- 10 pk extra.
3.5 bar map is wel aan te raden, kun je nog niet iets meer druk laten programmeren en heb je een grotere marge bij drukpieken.
Is dat niet genoeg, dan kun je idd Bosch 308 injectors overwegen, maar dat is een vrij kostbare ingreep. Ook moet de software aangepast worden dat de euro 4 injectors ook worden gecorrigeerd. (zie ook het project van Allerd).
JTD-Performance.com

*

Offline fly-by

  • ******
  • 2101
  • Geslacht: Man
  • Bella is een beest!
Re: diesel koeler ervaringen
« Reactie #14 Gepost op: 23 december 2014, 19:36:39 »
ik neem nog later wel eens contact met je op voor de map-sensor en oil catchcan.  :ok:
Zal kijken wat er uit komt met wmi, en remap!