Magneti Marelli gaspedaal module box (voor benzine)

• 8 Reacties
  • 5128 Gelezen

*

Offline ArjanB

• 1790
  • Geslacht: Man
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
Magneti Marelli gaspedaal module box (voor benzine)
« Gepost op: 23 december 2014, 16:53:01 »
Kwam vandaag de gaspedaal module box van Magneti Marelli tegen:

Magneti Marelli heeft onlangs de Elaborazioni 1919 lijn uitgebreid met een aantal zeer interessante modules.
Het voordeel van deze modules is, dat deze zeer eenvoudig te installeren/monteren zijn, zeer breed toepasbaar zijn en een lage investering vergen.
Op dit moment zijn er een viertal modules te verkrijgen:
??¢ ME100T (Common Rail) 1500 toepassingen
??¢ ME110T (T-Jet, MultiAir)
??¢ ME111T (TwinAir)
??¢ ME200T (Gaspedaal Module) 2500 toepassingen

De ME200T (gaspedaal module) kan, zoals vermeld, toegepast worden op zo???n 2500 varianten. Deze module zorgt ervoor dat de acceleratie van het voertuig sterk verbetert. Kortom: gas geven is gas krijgen.
Door een relatief lage investering en een simpele installatie (montagetijd ongeveer een half uur), zorgt de ME200T ervoor dat uw voertuig, vooral op de eerste meters en in tussensprints, een stuk sportiever rijdt.
Voor alle genoemde modules is het mogelijk een afstandsbediening (ME300T) mee te leveren, zodat je kunt wisselen tussen de drie geprogrammeerde instellingen.
Voor uitgebreide informatie en toepassingen kijk op http://www.me100t.com/me100t/?page_id=23

http://www.buren-hallum.nl/wp-content/uploads/2013/05/MM-Elaborazioni-1919-Catalogus-2012-Incl-Tuning.pdf

Voor de 147/156 modellen (benzine en diesel) zou de module ME200T geschikt zijn, en ME201AR als kabel.

All modern cars equipped with electronic fuel injection systems use what is commonly referred to as ?? torque management ?? .
When tuning the engine , this is mapped as a function of output torque ; is associated with each value of torque supplied by the motor a set of functional parameters of the engine itself , such as throttle opening , amount of fuel injected , advances, phases , etc. ..
 All these parameters are managed electronically , variously combined, allow to realize all the torque that can be delivered , from minimum to maximum .
 The driver has at its disposal the accelerator pedal to apply the supply of a given torque , which will allow him to obtain the desired vehicle acceleration or maintaining a desired speed .
 For this reason, the injection control unit reads the position of the accelerator pedal (index of the will of the driver ) and , according to this delivers the corresponding torque , by suitably combining the values ​​of the parameters defined in the mapping .
 The correspondence between the accelerator pedal position and torque is commonly called ?? pedal law ?? and is normally expressed as a percentage.

If we now imagine , in the graph above , to reach the maximum torque with a pedal position of the 80 % , we would get that , with the same position of the accelerator pedal , the torque demand will be greater.
 This results in a greater feeling of readiness of the motor.
 The MM unit allows very accurate control of the original curve change management allowing to obtain a good drivability at low rpm (driving column or in the city , parking ) while ensuring maximum brightness you want.

Comparison of an original ???law pedal?? and a modified one (% max torque / % throttle pedal)

Zou dat wat zijn om een soort throttle response systeem te krijgen, zoals de 166 dat ook had?
Mijn 100HP heeft dat ook, en ik vind dat wel erg fijn: rustig als het nodig is, en een fellere reactie op gaspedaal op verzoek, ik zou dat op de 156 ook wel willen.
Zou dat ook werken icm squadra chiptuning?
Al iemand met ervaring?
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

*

Offline ArjanB

• 1790
Re: Magneti Marelli gaspedaal module box (voor benzine)
« Reactie #1 Gepost op: 27 december 2014, 00:35:13 »
Schopje.

Meningen?
Ben geen voorstander van 'kastjes' die van alles beloven, maar deze lijkt enkel gaspedaalrespons te beinvloeden en dat kan toch geen kwaad?
« Laatst bewerkt op: 27 december 2014, 00:36:33 door ArjanB »

*

Offline deBruijnJ

• 1193
« Reactie #2 Gepost op: 27 december 2014, 12:48:46 »
Ik weet niet wat zo'n ding kost, maar kun je dan niet meteen naar ?©?©n van de bekende adressen om te laten chippen? Kunnen ze de gasreactie ook meteen aanpassen..

*

Offline ArjanB

• 1790
« Reactie #3 Gepost op: 27 december 2014, 16:37:27 »
Mijn GTA is al gechipt door squadra.

Ik wil de gaspedaal response wat feller, dat kan stephan instellen.
Echter dan heb je altijd de scherpere reactie, voordeel van deze is dat die instelbaar is dus op verzoek feller, anders gewoon.
Ding kost in NL dik over de 300,- in het buitenland iets boven de 200,- dus goedkoper maar toch flink geld. Afstandbediening om de respons te wijzigen tijdens rijden is 50,-

Naast deze gaspedaal box levert Magneti Marelli ook piggyback tuning modules voor bijv jtd, die bedoel ik dus niet (en zou ik ook niet aanraden - dan beter inderdaad tunen)

*

Offline JS JTD

• 558
    • JTD-Performance
« Reactie #4 Gepost op: 22 januari 2015, 20:40:55 »
Dit is ook een piggyback module.
Het doet datgene dat alle powerboxen doen, een bepaald signaal ombuigen om hiermee een verandering in prestaties te krijgen. Dus de ECU foppen met een incorrect signaal.
Je hebt met dit kastje 3 standen terwijl je in de software oneindig veel mogelijkheden hebt wat betreft deze gasrespons.
Het is een tabel aanpassen en je kan de curve zo krijgen als jij wil.

Overigens heb ik nooit begrepen waarom je met 70-80% gaspedaalstand vol koppel/vermogen zou willen hebben maar dat terzijde.

Grappig detail nog: zoals de curven worden afgebeeld heb je dus bij half gas 100% koppel en bij vol gas 90% koppel. Ik volg deze "logica" niet...
JTD-Performance.com

*

Offline ArjanB

• 1790
« Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2015, 19:57:58 »
Bedankt voor de reacties.
Ik ga die module niet kopen, is te duur en ik heb het niet zo op signaal manipulatie.
Vraag Stephan wel om de gaspedaal respons een keertje iets scherper te zetten als hij keertje in het zuiden des lands is. Dan maar niet zelf naar keuze instelbaar (helaas).

*

Offline Martijn_vK

• 964
« Reactie #6 Gepost op: 04 februari 2015, 16:23:04 »
Nog even inhaken op deze discussie. In dat grafiekje zie ik zat ze aangeven dat bij 80% gas al 100% koppel wordt ggegeven en bij volgas is dat alweer wat minder. Zo staat het toch niet in de standaard map?
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

*

Offline Martijn_vK

• 964
« Reactie #7 Gepost op: 04 februari 2015, 22:17:19 »
Had van Magnetti Marelli toch wel iets meer verwacht als ik eerlijk ben.

En inderdaad, Sander is goed bezig!  :thumbsup:
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

*

Offline sanscorp

• *
  • 12415
  • 5 euro?
« Reactie #8 Gepost op: 08 juni 2016, 07:55:34 »
Aiii topic helemaal gemist en nu zijn we dik een jaar verder ::)

Expert zou ik niet zeggen hoor! Maar ik heb wel de gasresponse aangepast op mijn jtd :p

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.