Help, MP3 niet aan te sluiten?

• 17 Reacties
  • 4822 Gelezen

*

Jeroen72

Help, MP3 niet aan te sluiten?
« Gepost op: 17 oktober 2015, 00:05:15 »
Hallo, ik heb een Alfa159 uit 2008 met een fabriek-af audio installatie met groot scherm, navi, tel, met cd wisselaar achterin (heet dit totaal een ICS?). Ik wil erg graag m'n MP3 op deze set aansluiten, maar tot nu toe loopt alles op niets uit. Ik heb onlangs namelijk een kabel gekocht met aan de ene zijde een gele stekker en een aan de andere zijde de plug voor in m'n MP3 speler. In de winkel is me uitgelegd dat dit moet werken, maar na aansluiten, krijg ik er geen geluid uit. Kan het zijn omdat dat ik de bekabeling van m'n CD wisselaar er (bij) in heb laten zitten? En had ik de CD bekabeling er volledig uit moeten halen? Of kan het zijn dat deze audio set sowieso daarvoor niet gebouwd is door het ontbreken van een AUX ingang, software die niet compatible is (aldus weer een andere winkel)? Weer een andere winkel (car interface), zegt dat hun produkt niet werk als je audio set een ICS heeft. En toch lees ik op dit forum dat iedereen het gelukt is...

Wie kan mij helpen? Er zijn bar weinig zaken die hier echt verstand van hebben, de alfa dealer begint er sowieso al niet aan natuurlijk. Lijkt wel of niemand z'n handen er aan wil, branden. Vreemd trouwens dat Alfa in een auto van 2008 geen standaard USB voorbereiding gebouwd heeft. alfanerd1

thanks

*

Offline aytac

• *
  • 2995
  • Geslacht: Man
Re: Help, MP3 niet aan te sluiten?
« Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2015, 09:36:01 »
Volgens mij moet het een blauwe stekker zijn en moet het in de ingang van de cd wisselaar kabel zelf komen. Dus de wisselaar kabel eruit, en de blauwe erin. Gele is dacht ik voor de eventuele versterker(uitgang).

Ics noemen ze zo bij de 166, dat weet ik zeker. Bij de 159 hoor ik het voor het eerst, maar durf niet te zeggen dat het absoluut geen ics is.

*

Jeroen72

« Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2015, 11:06:17 »
Dat zou kunnen betekenen dat ik de verkeerde kabel heb gekocht en moet gaan zoeken naar een kabel met een blauwe stekker. Het moeilijke is alleen dat je niet weet welke stekker waarvoor dient. Aan de blauwe stekker zit een hele bos gekleurde kabeltjes en aan de gele stekker slechts 1 bruin kabeltje. Is de gele altijd voor cd wisselaar? Of slechts een paar kabeltjes (in de gele stekker) is voor de cd wisselaar en de rest van de kabeltjes voor iets anders? Ik heb trouwens foto's gemaakt van de stekkers aan de achterkant, mocht je meer willen zien....

Thanks

*

Offline Arthur

• 12156
  • Heb ik dat gezegd!? =================>
« Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2015, 21:41:55 »

Van de Fiat club, maar dat lijkt me dus ook gelden voor Alfa Romeo.
Geel (C1) lijkt me voor geluidsUITgangen, dus voor de bedrading van een versterker.
Blauw is wel bekend hier....dit zijn geluidsINgangen (van de CD-wisselaar).
Dus een blauwe (C3) stekker----draadje----3.5mm jack en je kunt (stereo)muziek luisteren.

In de blauwe stekker moet geloof ik wel nog een draadbrugje, om de laten weten dat een CD-wisselaar (maar nu dus een andere bron,nl. je mp3 speler) is aangesloten.

Hieronder zie je hoe in de 156 de booster wordt aangezet, weet niet of de 159 dat ook heeft...
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2015, 22:06:38 door Arthur »
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MA170 Savali tuned 194pk. 'Misschien' is 'nee' met 9 letters.

*

Jeroen72

« Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2015, 22:59:54 »
Beste Arthur, bedankt voor je info. Als ik het goed zie, moet ik dus een blauwe stekker (met kabel en plug) kopen. Wat bedoel je precies met een draadbrug in de blauwe stekker? Moet er iets met elkaar verbonden worden?
Wat doet een booster? Zo te zien kan dat de ene kabel zijn die oorspronkelijk als enige in de gele stekker zat.

Fiat heeft idd veelal dezelfde onderdelen. Ik zie trouwens dat Conrad de stekkers ook verkoopt (als mini iso stekkers)

*

Offline Arthur

• 12156
  • Heb ik dat gezegd!? =================>
« Reactie #5 Gepost op: 18 oktober 2015, 21:42:22 »
Beste Arthur, bedankt voor je info. Als ik het goed zie, moet ik dus een blauwe stekker (met kabel en plug) kopen. Wat bedoel je precies met een draadbrug in de blauwe stekker? Moet er iets met elkaar verbonden worden?
Wat doet een booster? Zo te zien kan dat de ene kabel zijn die oorspronkelijk als enige in de gele stekker zat.

Fiat heeft idd veelal dezelfde onderdelen. Ik zie trouwens dat Conrad de stekkers ook verkoopt (als mini iso stekkers)

In de 156 moest dat paarse draadje erbij gezet worden om zo de Bose versterker aan te zetten.
Volgens mij heeft de 159 dat niet.
Ik zou dus eerst de blauwe stekker en 3.5 jack kopen en kijken of het zo dan al werkt!  :thumbsup:
Mocht je dan nog geen geluid hebben, kunnen we verder kijken, maar maak je ondertussen geen extra kosten... Applaus
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MA170 Savali tuned 194pk. 'Misschien' is 'nee' met 9 letters.

*

Jeroen72

« Reactie #6 Gepost op: 24 oktober 2015, 11:35:59 »
Hallo Arthur, zojuist een blauwe stekker/jack binnengekregen en ingebouwd. Helaas (nog) geen geluid uit de set gekregen, zou het evt aan een draadbrug kunnen liggen in de blauwe stekker? ??? Thanks

*

Alfa159TI24

« Reactie #7 Gepost op: 24 oktober 2015, 16:53:48 »
Zie hier http://www.alfaowner.com/Forum/ice-andamp-blueandamp-me/186007-alfa-159-ipod-aux-in.html

Lijkt erop dat de aux in niet werkt icm nav?

*

Jeroen72

« Reactie #8 Gepost op: 29 oktober 2015, 22:32:26 »
Als ik het zo lees, dan spreken zij inderdaad alleen over de audio set zonder navigatie (afgaande op de foto's). Omdat ik een audio set met navigatie heb, zou ik dus kunnen concluderen dat hierdoor het hele feest niet door gaat?

Iemand nog tips?

Jeroen

*

Offline Rohit

• 575
« Reactie #9 Gepost op: 30 oktober 2015, 11:46:09 »
Radio eruit halen en aanbieden op marktplaats en een dubbeldin kopen en die erin zetten... heb zelf een Pioneer navi laten inbouwen scheelt ook best veel in geluidskwaliteit...
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM Squadra Massimo 160 PK 360Nm

*

Offline deBruijnJ

• 1193
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2016, 07:54:30 »
Als ik het zo lees, dan spreken zij inderdaad alleen over de audio set zonder navigatie (afgaande op de foto's). Omdat ik een audio set met navigatie heb, zou ik dus kunnen concluderen dat hierdoor het hele feest niet door gaat?

Iemand nog tips?

Jeroen

Ik heb iets vergelijkbaars gehad met de navi radio van de 156, die moet nog een signaal van de wisselaar krijgen dat er iets aan het afspelen is voordat ie wilt werken. Wat ik toen gedaan heb is het witte en rode draadje van de wisselaar kabel doorgeknipt en dan het witte en rode draadje van de line-in aansluiting daar weer aan gezet. Nogal een prutsoplossing, maarja, een dag voor je op vakantie gaat... Omdat de radio dan nog steeds 'ziet' dat er een cd speelt (wel altijd één in de wisselaar laten zitten dus) doet ie het gewoon, dat de input ergens anders vandaan komt maakt dan niet uit ;D

Een mooiere oplossing is waarschijnlijk zoiets als een ICE-link, behalve alleen een kabel zit daar ook nog een kastje aan dat de cd-wisselaar nabootst. Die zijn alleen wel een stuk duurder.

*

Offline RobertoBravo

• **
  • 45
  • 156 1.8 TS 2002
    • Mijn portfolio
« Reactie #11 Gepost op: 10 maart 2016, 21:33:49 »
Ik ben hier vandaag ook mee bezig geweest en vroeg me af hoe die draadbrug nou precies moet.

Ik heb zo'n blauwe stekker met aux kabel eraan gekocht en dan pakt hij hem niet.
Daarna een draadbrug gemaakt van data-in naar data out (hier ga ik volgens mij de mist in)
Toen kon ik de radio wel op changer zetten, en speelde hij inderdaad de muziek vanaf de aux aansluiting :thumbsup:

Echter: :'( :'( kon ik daarna de auto inene niet meer starten, want -> lege accu.

Ik doe dus iets goed fout lijkt me zo, iemand tips?

*

Offline RobertoBravo

• **
  • 45
  • 156 1.8 TS 2002
    • Mijn portfolio
« Reactie #12 Gepost op: 10 maart 2016, 21:35:39 »
Wat dit schema is niet voor de aux aansluiting of wel?
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2016, 09:42:27 door RobertoBravo »

*

Offline RobertoBravo

• **
  • 45
  • 156 1.8 TS 2002
    • Mijn portfolio
« Reactie #13 Gepost op: 22 maart 2016, 10:22:46 »
Het is me al gelukt, was inderdaad slechte accu.

*

Offline duolitre

• *
  • 8
  • alfa schadehersteller
« Reactie #14 Gepost op: 12 juni 2016, 15:22:27 »
Hoi, ik heb het zelfde probleem ook een draad brug gemaakt van data-in naar data-out maar geen geluid waarom werkt het bij jou dan wel ?? ???

*

Offline jayzen

• 888
  • La testicoli, e bella!
« Reactie #15 Gepost op: 13 juni 2016, 01:58:06 »

Lees dit even door.

http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=62182.0

*

Offline RobertoBravo

• **
  • 45
  • 156 1.8 TS 2002
    • Mijn portfolio
« Reactie #16 Gepost op: 13 juni 2016, 11:32:57 »
Hoi, ik heb het zelfde probleem ook een draad brug gemaakt van data-in naar data-out maar geen geluid waarom werkt het bij jou dan wel ?? ???

Ja bij mij werkt het prima, data in met data out verbinden, en de blauwe iso stekker ipv je cd wisselaar.

Hoe heb jij het nu aangesloten dan? misschien kan ik helpen

*

Offline duolitre

• *
  • 8
  • alfa schadehersteller
« Reactie #17 Gepost op: 13 juni 2016, 23:28:45 »
ja het zelfde data-in naar data-out, maar mijn radio is wel van standaard radio met nav en groot scherm van een 159 daar zal het verschil wel inzitten denk ik.