Stikstof

  • 10 Reacties
  • 2419 Gelezen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

artc232

Stikstof
« Gepost op: 04 mei 2016, 08:30:42 »
Wat is het nut van stikstof in je band?

De lucht bestaat al voor bijna 80% uit stikstof en bij het vullen van je band met stikstof wordt je band niet eerst vacuum gezogen...

Ik zie het nut er niet van in....

*

Offline peetje155

  • *****
  • 771
  • Geslacht: Man
Re: Stikstof
« Reactie #1 Gepost op: 04 mei 2016, 10:56:59 »

De band zou langer op spanning blijven t.o.v. gewoon lucht. party
Alfa 156SW 2.5 V6 24V ROSSO 130.

*

Offline BellaNuvola

  • *
  • 2067
  • Geslacht: Man
  • Ongeacht de kleur:een 156 is altijd bruin! (roest)
Re: Stikstof
« Reactie #2 Gepost op: 04 mei 2016, 11:06:22 »
Het voordeel is wat Peetje zegt: blijft veel langer op spanning.
Er is ook een nadeel: de banden worden veel minder warm en hebben daardoor minder grip.
Alfa-rijder vanaf 1987.
Nu nog een 156 1.8 TS in Azzurro Nuvola met beige leder op 17 inch Selespeed wielen. Afgeleverd op 11 januari 1999 door (toen nog dealer) Madeno Racing.

*

Offline peetje155

  • *****
  • 771
  • Geslacht: Man
Re: Stikstof
« Reactie #3 Gepost op: 04 mei 2016, 11:22:46 »
Het voordeel is wat Peetje zegt: blijft veel langer op spanning.
Er is ook een nadeel: de banden worden veel minder warm en hebben daardoor minder grip.

En van dat nadeel had ik dan weer geen weet! flippy1
Alfa 156SW 2.5 V6 24V ROSSO 130.

*

Tazio

Re: Stikstof
« Reactie #4 Gepost op: 04 mei 2016, 12:06:30 »
Stikstof moleculen zijn groter dan zuurstof moleculen. Daar waar zuurstof nog wel eens wil ontsnappen, kan stikstof niet weg. Als je je banden netjes regelmatig op spanning brengt, zal het stikstofgehalte automatisch toenemen omdat de zuurstof telkens ontsnapt.

Het effect van het minder opwarmen zie ik eerder als een groot voordeel dan een nadeel eerlijk gezegd. Was eens onderweg in Dld met 2.7 bar druk in mijn voorbanden. Na een uurtje of anderhalf feest boven  de 220 km/u begon het ding wel een beetje heel erg stuiterend te reageren. Even de druk checken resulteerde in een beetje wit om mijn neus: ruim over de 4 bar druk in de bandjes. Fijn die warmte! Hoofdoorzaak nr 1 voor een lekkere klapband. En daar zit je nou precies niet op te wachten! Bij lagere snelheden maar met belading, vakantie verkeer is zo'n lekker voorbeeld, krijg je precies hetzelfde. De banden worden warmer en warmer, de gemiddelde bestuurder merkt helemaal niets, de druk loopt op en op, en dan ineens: BOEM! EN daar ga je dan fraai achterstevoren als je in een flauwe bocht zit of net van baantje verwisseld. Een ongeluk blijkt dan plots toch wel in een heel onverwacht klein hoekje te zitten.

*

artc232

Re: Stikstof
« Reactie #5 Gepost op: 04 mei 2016, 12:10:47 »
Nog niet overtuigd.... Er zit 80% stikstof in de lucht die we inademen.....
En er zit al lucht in de band waarvan 80% al stikstof is....
Daar pompen we dan 100% stikstof bij zitten we hooguit op 85-90 % stikstof.

Ik zie geen voordeel.....

*

Tazio

Re: Stikstof
« Reactie #6 Gepost op: 04 mei 2016, 13:49:02 »
 Notworthy

Andersom rekenen. Band is leeg, je pompt hem op met 100% stikstof. Hoeveel procent zuurstof zit er dan  nog in? Geen 15-20% meer denk ik?

Anders rekenen. Band staat op een halve bar te lage spanning, de zuurstof is ontsnapt, hoeveel procent zuurstof zit er nog in de band? En hoeveel % zuurstof pomp je erbij als je 100% stikstof toevoegt?

 purk1 ;D 8)

*

artc232

Re: Stikstof
« Reactie #7 Gepost op: 04 mei 2016, 16:19:23 »
Voor beide is iets te zeggen, maar niet overtuigd van het nut....[emoji848]

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re: Stikstof
« Reactie #8 Gepost op: 04 mei 2016, 16:49:51 »
Het grootste voordeel zit hem in het feit dat er in de stikstof geen vocht zit en in de lucht uit een compressor wel.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline Jobo_156

  • *
  • 8199
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re: Stikstof
« Reactie #9 Gepost op: 04 mei 2016, 18:01:52 »

Er is ook een nadeel: de banden worden veel minder warm en hebben daardoor minder grip.

Dat is niet helemaal waar.

Hogere temp in banden met lucht gevuld is alleen te verklaren met Coen zijn verhaal ( dat er lucht, stof of olie meekomt de band in waardoor relatieve spanning lager is).
Dus de banden worden niet minder warm, maar blijven langer op bedrijfstemperatuur , waar banden gevuld met lucht sneller druk verliezen en dus sneller ''te warm '' worden
Portfolio

Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Distinctive

Gehad:

Lancia Delta 1.4 Tjet 2011
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999

*

Offline sanscorp

  • *
  • 12415
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
Re: Stikstof
« Reactie #10 Gepost op: 09 mei 2016, 11:32:29 »
Het enige feit waar ik van op de hoogte was, is dus inderdaad dat de stikstofmoleculen groter zijn en minder snel doorsijpelen.
Is het temperatuursverschil echt zo significant dat stikstof eigenlijk altijd aan te raden is?

Waar moet ik dan aan denken?
En zet stikstof ook minder uit bij het opwarmen bijvoorbeeld?

Zou bijv. op de motorfiets wel stikstof willen gebruiken.
Zoals genoemd lopen de drukken behoorlijk op bij rijden op een hete zomerdag.

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.