onvoorspelbaar wegrijden

• 1 Reacties
  • 1293 Gelezen

*

Tjeerd

onvoorspelbaar wegrijden
« Gepost op: 13 mei 2016, 08:32:13 »
Goedemorgen mede Alfisti

Ik ga over tot de aanschaf van een 159 2.2 jts. ik heb nu in een 3 auto's proefgereden en het valt mij op dat bij 2 auto's duidelijk voelbaar, en bij 1 wat minder,het wegrijden niet echt soepel verloopt. Dit gaat gepaard met behoorlijk veel gas, en de andere keer "normaal"
Het is net of het gaspedaal niet constant is qua reageren, het is een beetje onvoorspelbaar.

Is dit een 2.2 jts euvel of ervaren meerdere mensen dit?

Alvast bedankt voor de reacties
mvg,
Tjeerd

*

Offline brinkerik

• *
  • 2981
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: onvoorspelbaar wegrijden
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2016, 09:04:07 »
Hallo!

Ja, dit is een euvel van de 159,  en is bekend.

Dit is softwarematig, ik citeer vanuit een van de bekende Alfa tuners:

"
Echter hebben de Alfa ingenieurs een hele vervelende gaspedaalstrategie in het injectiesysteem geprogrammeerd. Het systeem kijkt namelijk niet alleen naar de actuele stand van het gaspedaal maar ook naar hoe snel men het gaspedaal intrapt. Daarbij wordt ook nog eens gekeken naar toerental en motorbelasting. Kortom, wanneer men een beetje vlot weg wenst te rijden geeft het systeem behoorlijk wat gas. De auto wordt daardoor springerig en onvoorspelbaar. Het is net alsof de reactie van het gaspedaal steeds weer anders is. Omdat het bij onze chiptuning altijd veel verder gaat dan koppel- en vermogenswinst, lag hier een uitdagende taak voor ons. Helaas is het ons niet gelukt de strategie geheel uit te schakelen. Maar we zijn er wel in geslaagd het fenomeen met 80 tot 90% weg te nemen. Wat in de praktijk een vrijwel normaal reagerend gaspedaal oplevert. "

In de garage: Alfa 159  2.4 JTDm '07  -  Punto Bicilindro '12
ex:   146   1.6 Lusso 97  -   147 Veloce  '01  - 156  1.9 JTD 16v  04