De 156 gaat op stal.

• 16 Reacties
  • 1975 Gelezen

*

Offline ico

• 135
  • Geslacht: Man
De 156 gaat op stal.
« Gepost op: 23 mei 2016, 16:14:32 »
Jip het is zover, na 8 jaar dienst heb ik een vervanger gekocht voor m,n 156 1.8 uit 2004.

ik heb ze niet ingeruild en doe ze ook niet de verkoop in, ze gaat op stal.

Nou is mijn vraag waar moet je aan denken om een auto voor langere tijd op stal te zetten?
Ik heb bij Frankalfa wel eens van die bubbels zien staan waar auto,s in stonden, ik heb er de ruimte voor dus zou graag zo,n ding aanschaffen om hem stofvrij te houden.

Iemand tips en suggesties?

Oja de vervanger is een golf 6 geworden, per toeval eigenlijk.

Groeten Ico

*

Offline Pjotr 156

• 12260
  • Keep that engine alive
Re: De 156 gaat op stal.
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2016, 17:32:38 »
zoizo een toevoeging in de tank doen
met de ethanol van tegenwoordig in de benzine word die heel snel verkeerd (vooral bekent bij motoren)
daarom en goedje in de tank gooien

*

Offline frankalfa

• 1437
  • Lid nummer 2187
« Reactie #2 Gepost op: 24 mei 2016, 00:15:25 »
Carcoon heet zo'n ding Ico, wat mij betreft dé oplossing voor ongeisoleerd/onverwarmd stallen voor langere tijd.  :thumbsup:
Nw best aan de prijs maar met wat consequent marktplaatsen scoor je binnen afzienbare tijd ongetwijfeld een gebruikte voor een redelijk bedrag.
Manco aan die dingen zijn de ventilatortjes, die geven zo af en toe de geest op leeftijd. Niet erg, met wat huisvlijt en een paar uurtjes klussen heb je nwe (evt wat dikkere capaciteit, indien gewenst met ledjes erin  Applaus) gemonteerd. Spul kost 3 eu oid p stuk bij conrad.nl, is gewoon pc koeler spul.

Auto zorgvuldig wassen en reinigen binnen/buiten.
Denk verder aan opbokken van je auto (geen 4kante banden) en afkoppelen/verwijderen accu, vloeistoffen controleren op vorstbestendigheid (heb wel eens een kapot gevroren ruitensproeiertankje gehad)
Brandstoftank zo ver als mogelijk leeg denk ik (benzine verouderd idd erg vlot, een kunststof tank zal niet roesten binnenin als ie leeg is), ramen een stukje open voor ventilatie, kofferklep motorkap idem. Deuren 'in t 1e klikje' om rubbers niet al te ver in te drukken, evt in de siliconen spuiten.

Vast nog wel eea vergeten maar dit is iig al wat.

Grtz,fRank

AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

*

Offline sanscorp

• *
  • 12415
  • 5 euro?
« Reactie #3 Gepost op: 24 mei 2016, 12:46:17 »
Tja, mij is gezegd dat ik de motorfiets in de ongebruikte maanden zo af en toe eens moet starten en warm moet laten lopen.
Sowieso op langere termijn zou dit wellicht verstandig zijn.

Je hebt ook seal conditioners, die nog even door de olie gooien en alle externe rubbers goed dik invetten.
Bepaalde rubbers ga je sowieso niet redden op langere termijn, denk aan ophanging, uitlaat, motorsteunen, veerpoten etc.

Verder zou ik zeggen zo vocht vrij mogelijk, desnoods met vochtvreters (action!) die je vervangt wanneer vol.

Forté kuurtje wellicht, een flush, top end treatment, fuel conditioner en oil fortifier en seal conditioner.
Misschien bepaalde zaken overvullen? Geen idee of dat een goed idee is, maar bijv. de bak helemaal volgooien (bij de JTD heb je een peilstok, bij andere met vulgat aan de zijkant wat lastiger).
Overal waar olie zit zal geen corrosie ontstaan, da's de gedachten.

En even op een papiertje zetten wat je allemaal gedaan hebt en dat op de stoel leggen.
Over 10 jaar weet je dat niet meer ;D

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

*

Offline frankalfa

• 1437
  • Lid nummer 2187
« Reactie #4 Gepost op: 24 mei 2016, 17:02:27 »
Tja, mij is gezegd dat ik de motorfiets in de ongebruikte maanden zo af en toe eens moet starten en warm moet laten lopen.
Sowieso op langere termijn zou dit wellicht verstandig zijn.

Je hebt ook seal conditioners, die nog even door de olie gooien en alle externe rubbers goed dik invetten.
Bepaalde rubbers ga je sowieso niet redden op langere termijn, denk aan ophanging, uitlaat, motorsteunen, veerpoten etc.

Verder zou ik zeggen zo vocht vrij mogelijk, desnoods met vochtvreters (action!) die je vervangt wanneer vol.

Forté kuurtje wellicht, een flush, top end treatment, fuel conditioner en oil fortifier en seal conditioner.
Misschien bepaalde zaken overvullen? Geen idee of dat een goed idee is, maar bijv. de bak helemaal volgooien (bij de JTD heb je een peilstok, bij andere met vulgat aan de zijkant wat lastiger).
Overal waar olie zit zal geen corrosie ontstaan, da's de gedachten.

En even op een papiertje zetten wat je allemaal gedaan hebt en dat op de stoel leggen.
Over 10 jaar weet je dat niet meer ;D
Met warm laten draaien zonder echt te rijden verzamel je mi alleen maar condens in je olie/verouderd je olie heel snel? Beter af en toe met de hand ronddraaien aan de krukas oid, zonder bougies. Zwz is t verstandig om na verwijderen bougies je cilinders wat olie te geven en m nog wat slagen met de hand rond te draaien, zo verdeel je een oliefilm over je wanden.

In een carcoon blijft rubberwerk leer en onbehandeld ijzer heel lang onaangetast. Fyi de sz kan er 2 jaar onaangeroerd in staan, krijgt geen schimmel op t stuur, geen roest op de schijven, remmen staan zelfs niet geplakt (kom daar eens om bij eender welke transaxle na een poosje stilstaan!)

Dat papiertje is trouwens na 10 jaar niet meer leesbaar... ;D

Er zijn ook carcoons voor motoren he, heet bikebubble volgens mij. :yes!

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

*

Offline ico

• 135
« Reactie #5 Gepost op: 24 mei 2016, 17:32:08 »
Heren,

Hartelijk dank voor de reacties, daar kan ik wat mee.
Eerst maar eens zo,n carcoon scoren of wel nieuw of 2de hands.

Net als de deuren in de eerste klikkie glad niet aan gedacht.

De reden dat ik de 156 weg zet: je krijgt er geen drol voor terug en ik kan er geen afstand van doen das wel de hoofd reden.
Hij paste me als een jas ik was de auto en de auto was ik.

Gr ico

*

Offline sanscorp

• *
  • 12415
  • 5 euro?
« Reactie #6 Gepost op: 24 mei 2016, 17:38:45 »
In de tussentijd nog wat verzamelen / vervangen?
Bodempje op voorraad en what not?
Altijd handig om voor de langere termijn wat te hebben. Straks is get niet meer leverbaar en zo hou je deze 156 misschien nog wel 30 jaar!

*

Offline ico

• 135
« Reactie #7 Gepost op: 25 mei 2016, 11:46:47 »
Hoe zit dat eigenlijk met de koppeling? Die gaat toch ook wel plakken op den duur?
Of de remmen?

Gr ico

*

Offline sanscorp

• *
  • 12415
  • 5 euro?
« Reactie #8 Gepost op: 25 mei 2016, 12:17:35 »
Remmen schoonmaken en terugdrukken?
Koppeling doe je weinig aan denk ik..
Ingedrukt houden is weer niet goed voor de hydrauliek en druklager

*

Offline brinkerik

• *
  • 2981
  • Moi
« Reactie #9 Gepost op: 25 mei 2016, 15:22:12 »
IK zou zelf de bodem nog even extra controleren,  als daar maar iets een plekje aan zit, dan is je Alfa na 4 jaar stallen rijp voor de sloop   :'(
In de garage: Alfa 159  2.4 JTDm '07  -  Punto Bicilindro '12
ex:   146   1.6 Lusso 97  -   147 Veloce  '01  - 156  1.9 JTD 16v  04

*

Offline frankalfa

• 1437
  • Lid nummer 2187
« Reactie #10 Gepost op: 25 mei 2016, 17:51:22 »
In een carcoon niet, de circulatie/beweging van de lucht zorgt ervoor dat t droog blijft van binnen. Echt.

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP

*

Offline korte

• 2169
  • 3.0 V6 24v
« Reactie #11 Gepost op: 25 mei 2016, 18:01:50 »
Nou ja, even nakijken idd geeft wel een rustiger gevoel... Anders moet je er nog aan beginnen als ze weer van stal komt.
mijn PP
Mijn Project

Details bepalen de plaatsen waar je het contrast ziet

*

Offline MartinPool

• 1638
« Reactie #12 Gepost op: 25 mei 2016, 22:40:10 »
Er staat ook heel wat info over op het internet :

- http://www.wikihow.com/Store-a-Car

De meeste sites komen ongeveer wel op zo`n lijstje uit.

Ik ga mijn best doen om de auto zo lang mogelijk te laten rijden.
Meeting afspreken voor 2047, 50 jaar Alfa 156  ;D

*

Offline ico

• 135
« Reactie #13 Gepost op: 26 juli 2016, 00:16:07 »
Het duurde even maar ze staat dan toch op stal, tot over een paar jaar alfatje.

Groeten Ico

*

Tazio

« Reactie #14 Gepost op: 26 juli 2016, 10:12:34 »
Die staat er wel heel netjes bij zo! Mijn exemplaar ziet er na 5 jaar stalling meer uit als een soort van schuurvonst  :o

*

Offline frankalfa

• 1437
  • Lid nummer 2187
« Reactie #15 Gepost op: 26 juli 2016, 12:48:04 »
Ha een Evo carcoon, goeie! :thumbsup: Hebben iets krachtiger fans en stoffilters itt de eerste series carcoons. Mooi spul man.

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP

*

Offline ico

• 135
« Reactie #16 Gepost op: 26 juli 2016, 22:48:30 »
Ja ik wilde voorkomen dat hij eindigt als die Daf die ernaast staat.

ja is idd best mooi spul die carcoons kost wel wat vind ik.
Had hem net besteld en prompt komen er twee op marktplaats.

oja had wel ff spinneplaagje binnenin....busje zooi in gespoten hopen dat ze eraan zijn.

Groeten Ico