Wastegate/dumpvalve

• 5 Reacties
  • 2190 Gelezen

*

Offline Deebo

• 1342
  • Geslacht: Man
Wastegate/dumpvalve
« Gepost op: 05 juni 2016, 20:48:50 »
Er is mij al enkele keren verteld, dat ik dit ook wel nodig heb met de aanpassingen dat ik al heb, en nog ga doen...
Moeten natuurlijk niet, maar beter is beter natuurlijk.
Huidige specs: 2.4jtd 150pk -> squadra tuning, fmic, egr dicht, downpipe, middenpijp zonder kat.
Nog te doen: WMI
Hij heeft nog niet op de rollenbank gestaan, maar normaal moet ik nu toch zeker al op 200pk zitten toch?

Ik ken van beide totaal niets... Wat is nu een wastegate, en wat is een dumpvalve?
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2016, 20:53:04 door Deebo »

*

Offline deBruijnJ

• 1193
Re: Wastegate/dumpvalve
« Reactie #1 Gepost op: 06 juni 2016, 07:58:51 »
Wastegate en dumpvalve zijn twee heel erg verschillende dingen en ze doen beide wat hun namen al suggereren ;) Wastegate is simpel gezegd een gestuurde klep in de uitlaat die de turbo overbrugt om de turbodruk te regelen. De JTD's hebben een variabele turbo en hebben geen wastegate. Dumpvalve of blow-off valve kan toegevoegd worden op de intercooler piping en is bedoeld om de druk af te blazen bij gas los. Bij een benzine staat de gasklep dan dicht en loopt de druk op, wat dan weer de turbo afremt. Een diesel heeft geen gasklep, dus is er niet echt een noodzaak voor zo'n ding. Klinkt wel leuk, vraag me alleen af voor hoe lang als het je dagelijks vervoer is ;D

*

Offline Deebo

• 1342
« Reactie #2 Gepost op: 06 juni 2016, 10:03:02 »
Dus een dumpvalve gaat ook niets doen in kracht ofzo?

*

Offline Pjotr 156

• 12260
  • Keep that engine alive
« Reactie #3 Gepost op: 06 juni 2016, 18:02:35 »

nee is om turbolag te verminderen in en benzine motor
op een diesel heeft het totaal geen meerwaarde dan alleen geluid (maar met een goed aangepaste uitlaat met vnt krijg je bijna het zelfde geluid)

*

Offline Coen

• *
  • 13688
    • Falco Motorsport
« Reactie #4 Gepost op: 06 juni 2016, 18:08:32 »

Je gaat alleen maar een turbogat creƫren........
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline Deebo

• 1342
« Reactie #5 Gepost op: 06 juni 2016, 19:52:06 »
Ok bedankt voor alle info :) er was mij verteld dat het wel nodig is met mijn aanpassingen, niet dus :)