Trillingen tussen 80 & 120 - 140 & 180

  • 27 Reacties
  • 5813 Gelezen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Claudio

Trillingen tussen 80 & 120 - 140 & 180
« Gepost op: 14 juni 2016, 00:56:07 »
Ik ben sinds kort overgestapt van een 159 naar een 159 TI. (beide Berlina)  De velgen van mijn vorige 159 overgezet op mijn nieuwe TI.

Nu had ik met mijn vorige 159 al wel wat last van trillingen maar deze trillingen zijn op mijn TI een heel stuk irritanter geworden.

Ik heb de banden nog eens laten balanceren waarna het wel iet minder is geworden maar het trillen blijft tussen de 80 & 120 - 140 & 180.

De velgen, 19" ATS Champion. Kocht ik een aantal jaar geleden nieuw met Vredestein sessanta 225x40 banden waar per velg nog geen 40 gram lood op ging.

Sinds een aantal maanden ben ik overgestapt op Vredestein Ultrac Vorti waar ik op 2 wielen 60 gram en die andere 2 rond de 80 gram lood heb zitten!.

De bandenspanning was 3.5 Bar. Ik heb geprobeerd op 2.8 bar te rijden maar dat hielp geen drol en reed niet lekker. Ik heb er nu 3.3 Bar lucht in zitten.

Het zal ongetwijfeld ook wel door het verlaagde onderstel komen want ik merk dat het per wegdek scheelt en het wordt ook erger als ik bijvoorbeeld continu 80 blijf rijden.

Ik heb nog niet veel ervaring met het verlaagde onderstel van de 159 TI. Ik ben benieuwd wat "normaal" is en wat ik eventueel nog zou kunnen doen om de trillingen te verhelpen.

Misschien is het wel heel iets anders wat de trillingen aan het veroorzaken is.

Saluti, Claudio
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2016, 01:05:26 door Claudio »

*

Offline katuut

  • *
  • 4319
  • Geslacht: Man
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
Re: Trillingen tussen 80 & 120 - 140 & 180
« Reactie #1 Gepost op: 14 juni 2016, 06:56:31 »
Uitlijning?
Last hebbend van detaildiarree

*

Offline bullettooth

  • ******
  • 1694
  • Geslacht: Man
  • Toon op 't Root
Re: Trillingen tussen 80 & 120 - 140 & 180
« Reactie #2 Gepost op: 14 juni 2016, 07:52:57 »
Uitlijning?


Uitlijning heeft er nix mee te maken..

Laat je banden/wielen ook eens controleren op hoogte slag!
Alfa's in het heden:
155 WB V6 Q2
156 SW GTA Q2

Alfa in het verleden:
156 1.8 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
155 SB V6
155 2.0TS
75 2.0TS '90
33 1.7 16V

*

Offline KhaZ

  • ******
  • 2634
  • Geslacht: Man
  • Turismo Internazionale
Re: Trillingen tussen 80 & 120 - 140 & 180
« Reactie #3 Gepost op: 14 juni 2016, 08:55:41 »
Is 3.3 niet veel te veel?
Huidig: Passat Variant 2.0 TDI 180pk
Ex: Alfa Romeo 156 1.8 TS 16V Ti

*

Offline kees artc40

  • ******
  • 161
  • Geslacht: Man
  • AR156 Club
Re: Trillingen tussen 80 & 120 - 140 & 180
« Reactie #4 Gepost op: 14 juni 2016, 11:02:46 »
Yep is teveel

*

Offline peetje155

  • *****
  • 771
  • Geslacht: Man
Re: Trillingen tussen 80 & 120 - 140 & 180
« Reactie #5 Gepost op: 14 juni 2016, 16:05:57 »
Is 3.3 niet veel te veel?

Misschien 4 thuiskomertjes eronder??? flippy1
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2016, 16:07:19 door peetje155 »
Alfa 156SW 2.5 V6 24V ROSSO 130.

*

Offline katuut

  • *
  • 4319
  • Geslacht: Man
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
Re: Trillingen tussen 80 & 120 - 140 & 180
« Reactie #6 Gepost op: 14 juni 2016, 17:41:18 »

Uitlijning heeft er nix mee te maken..

Laat je banden/wielen ook eens controleren op hoogte slag!


Balanceren is altijd trillen en wordt erger naarmate je harder gaat rijden. Uitlijning zorgt voor trillen bij bepaalde snelheden.

Hoogte slag lijkt me stug, aangezien hij al eens nieuwe banden heeft gemonteerd
Last hebbend van detaildiarree

*

artc232

Re: Trillingen tussen 80 & 120 - 140 & 180
« Reactie #7 Gepost op: 14 juni 2016, 18:50:52 »
Gecupte banden? van de vorige 159 nu op de vooras?

*

Claudio

Re: Trillingen tussen 80 & 120 - 140 & 180
« Reactie #8 Gepost op: 14 juni 2016, 20:00:53 »
Is 3.3 niet veel te veel?

Bandenmaat is 225x40 r19 max psi 51. Staat gelijk aan 3.5 Bar

*

Offline KhaZ

  • ******
  • 2634
  • Geslacht: Man
  • Turismo Internazionale
Re: Trillingen tussen 80 & 120 - 140 & 180
« Reactie #9 Gepost op: 14 juni 2016, 20:07:39 »
Ja, maar als je koud meet, wordt daarna de temperatuur en dus de druk hoger als je wat bochtjes hebt gepakt of hard rijdt.
Huidig: Passat Variant 2.0 TDI 180pk
Ex: Alfa Romeo 156 1.8 TS 16V Ti

*

Offline bullettooth

  • ******
  • 1694
  • Geslacht: Man
  • Toon op 't Root
Re: Trillingen tussen 80 & 120 - 140 & 180
« Reactie #10 Gepost op: 14 juni 2016, 20:22:08 »

Balanceren is altijd trillen en wordt erger naarmate je harder gaat rijden. Uitlijning zorgt voor trillen bij bepaalde snelheden.

Hoogte slag lijkt me stug, aangezien hij al eens nieuwe banden heeft gemonteerd


In mijn project topic schrijf je:

jeetje! goed werk man!

VOor een lampje vervangen rij ik al naar de garage, en met banden oppompen zoek ik nog steeds vergeefs naar een aansluiting voor een fietspomp....


Ben jaloers op je!

En nu ga je beweren dat uitlijning trillen kan veroorzaken en nieuwe banden niet......


Sorry katuut je zit er echt naast.

Aan de TS: Laat je wielen checken en compenseren voor hoogte slag. (begin daar eens mee, graag voor EN achter wielen).
 
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2016, 20:23:25 door bullettooth »
Alfa's in het heden:
155 WB V6 Q2
156 SW GTA Q2

Alfa in het verleden:
156 1.8 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
155 SB V6
155 2.0TS
75 2.0TS '90
33 1.7 16V

*

Offline Jobo_156

  • *
  • 8199
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re: Trillingen tussen 80 & 120 - 140 & 180
« Reactie #11 Gepost op: 14 juni 2016, 20:30:19 »
Nieuwe banden kunnen wel degelijk een hoogteslag hebben.
Ik heb het met een nieuwe set op de Pevo nu. 2 banden vanuit de fabriek al met een slag.
Splinternieuw met een **16 DOT.
Ik heb ze maar achter gelegd, maar het veroorzaakt een best irritante trilling bij 120-130 km/u
Portfolio

Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Distinctive

Gehad:

Lancia Delta 1.4 Tjet 2011
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999

*

Tazio

Re: Trillingen tussen 80 & 120 - 140 & 180
« Reactie #12 Gepost op: 14 juni 2016, 22:15:16 »
Bij hoogteslag wil het nog wel eens helpen om de band een halve slag tov de velg te verdraaien.  Handigheidje van mijn buurman die een groothandel in banden heeft. Geen idee of het een lapmiddel is of niet, trillende banden heb ik zelden tot nooit als hij er aangezeten heeft.

*

Offline katuut

  • *
  • 4319
  • Geslacht: Man
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
Re: Trillingen tussen 80 & 120 - 140 & 180
« Reactie #13 Gepost op: 14 juni 2016, 22:33:15 »

In mijn project topic schrijf je:

En nu ga je beweren dat uitlijning trillen kan veroorzaken en nieuwe banden niet......


Sorry katuut je zit er echt naast.

Aan de TS: Laat je wielen checken en compenseren voor hoogte slag. (begin daar eens mee, graag voor EN achter wielen).
 

Kerel. Bij wijze van spreken

Met 70 k per jaar, en menig sleutel ervaring verder (en ja, jij bent veeeeeel beter) ondertussen wat ervaring rijker


Zet je hok gewoon eens bij een uitlijner neer, kan nooit kwaad en kost je de kop niet.
Last hebbend van detaildiarree

*

Offline bullettooth

  • ******
  • 1694
  • Geslacht: Man
  • Toon op 't Root
Re: Trillingen tussen 80 & 120 - 140 & 180
« Reactie #14 Gepost op: 14 juni 2016, 22:35:19 »
Kerel. Bij wijze van spreken

Met 70 k per jaar, en menig sleutel ervaring verder (en ja, jij bent veeeeeel beter) ondertussen wat ervaring rijker


Zet je hok gewoon eens bij een uitlijner neer, kan nooit kwaad en kost je de kop niet.

Maar onderstel uitlijnen levert nix op, als je een trilling in de aandrijflijn/wielen zoekt...

Zucht....
Alfa's in het heden:
155 WB V6 Q2
156 SW GTA Q2

Alfa in het verleden:
156 1.8 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
155 SB V6
155 2.0TS
75 2.0TS '90
33 1.7 16V

*

Offline katuut

  • *
  • 4319
  • Geslacht: Man
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
Re: Trillingen tussen 80 & 120 - 140 & 180
« Reactie #15 Gepost op: 14 juni 2016, 22:51:59 »
Waar staat dat het in de aandrijflijn zit? Zucht
Last hebbend van detaildiarree

*

Offline Arthur

  • ******
  • 12156
  • Geslacht: Man
  • Heb ik dat gezegd!? =================>
Re: Trillingen tussen 80 & 120 - 140 & 180
« Reactie #16 Gepost op: 15 juni 2016, 00:25:45 »
Kromme (rem)schijven !?
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MA170 Savali tuned 194pk. 'Misschien' is 'nee' met 9 letters.

*

Offline KhaZ

  • ******
  • 2634
  • Geslacht: Man
  • Turismo Internazionale
Re: Trillingen tussen 80 & 120 - 140 & 180
« Reactie #17 Gepost op: 15 juni 2016, 09:17:04 »
ff teruggaan met de banden en een halve slag laten draaien, opnieuw balanceren. En niet meer zoveel druk erin doen da's nergens voor nodig. Voor 19" is 2.9bar toch prima?

Is je naaf wel goed/netjes? Als die beschadigd is gaat de boel ook trillen.
Huidig: Passat Variant 2.0 TDI 180pk
Ex: Alfa Romeo 156 1.8 TS 16V Ti

*

Claudio

Re: Trillingen tussen 80 & 120 - 140 & 180
« Reactie #18 Gepost op: 16 juni 2016, 13:30:30 »
Bedankt voor jullie reacties, is alweer een hele discussie geworden ;D

De banden een halve slag draaien en opnieuw balanceren heb ik inderdaad al een keer eerder gehoord. Zal ik eens proberen. De naaf heb ik nooit eerder gehoord. zal ik ook even naar laten kijken. tnx!

Een hoogte slag kan ik met het blote oog niet goed zien, maar als het goed is zijn er ook bedrijven die doen aan "super balanceren" dan leggen ze nog een rol op de band die een hoogte slag zou moeten ontdekken. Maar ik heb geen idee of ze dit ook in de buurt van Alkmaar doen.

Mijn remmen zouden alleen trillingen in mijn stuur kunnen veroorzaken of ook in het hele chassis?

Het zit in ieder geval niet in mijn aandrijving. Zo voel ik geen verschil met koppeling ingetrapt, in andere versnellingen of als ik accelereer. Wel voel ik een duidelijke grens bij 80. als ik 76 rij voel ik bijvoorbeeld niets en rijd ik 4 kmh harder schud ik bij wijze van mijn stoel af.

Over de bandenspanning wil ik nog wel het een en ander uitzoeken. Het kan toch niet zijn dat de maximale aangegeven bandenspanning (aangegeven op de band zelf) enkel bedoeld is voor een koude band..? Ik heb de eerste keer de band laten vullen met stickstof en die bandenboer drukte er rustig 3.5 bar stikstof in. Met 2.9 bar vind ik alles maar moeizaam sturen en direct afremmen als ik mijn koppeling intrap. Vroeger deed ik altijd 2.5 bar lucht in mijn banden. Zo had ik nog een klein rondje gereden met 2.5 bar maar dat was net of ze alle vier lek waren.

Ik vind die strippen lood ook storend. 80 gram is toch niet normaal!? Die banden zijn nog best nieuw misschien mijn esp maar een periode uitzetten dan kan ik na de zomer weer terug op mijn vertrouwde ultrac sessanta :P

Wat voor banden hebben jullie (met een verlaagd chassis met 19 inch velgen??)

Saluti
« Laatst bewerkt op: 16 juni 2016, 13:32:33 door Claudio »

*

Offline sid3windr

  • ******
  • 9253
  • Geslacht: Man
  • Tom zonder H
Re: Trillingen tussen 80 & 120 - 140 & 180
« Reactie #19 Gepost op: 16 juni 2016, 16:05:21 »
De maximale bandenspanning is de maximale bandenspanning. Als jij die erindrukt bij koude band gaat de spanning bij warme band natuurlijk dik hoger liggen dan de maximale spanning...

Er is natuurlijk wel wat speling, zodat je band niet meteen ploft als je er 0.1 bar over gaat, maar verder kan ik je redenering slecht volgen hoor :)

Ik rijd op 2.7-2.8 bar op 17", boekje geeft 2.4 bar aan als ik het goed heb. 3.5 bar zou ik nooit zelfs bedenken om mee te gaan rijden...
De normaalste Belg van heel Nederland

*

Offline katuut

  • *
  • 4319
  • Geslacht: Man
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
Re: Trillingen tussen 80 & 120 - 140 & 180
« Reactie #20 Gepost op: 16 juni 2016, 16:07:47 »
Van een hoge bandenspanning gaat hij niet zo trillen.

Mn moeder had een renault kangoo, daar moest altijd 3,5 bar in (personen uitvoering)
Last hebbend van detaildiarree

*

Offline Mec

  • ****
  • 185
Re: Trillingen tussen 80 & 120 - 140 & 180
« Reactie #21 Gepost op: 16 juni 2016, 21:31:55 »
Ga me niet uitlaten over de bandenspanning maar dit is volgens mij echt wel te hoog hoor. Je neemt toch niet de maximum druk die op de band zelf staat, dat is namelijk maximum toegestane druk op de band zelf, heeft niks met aanbevolen bandenspanning te maken.

Ook veel lood op je wielen is niet zo abnormaal hoor. Een velg gaat na verloop van tijd en de nodige klappen ook wel wat trillen.
Ook banden verlopen, door slippen en dergelijke kan je stukken op je banden krijgen waar er net dat meer rubber afslijt, gevolg meer onbalans.

Als je er iemand voor vind die het wil doen en je niet arm wil hebben kan je het volgende proberen:

Band los en een achtste slag draaien, opnieuw laten draaien en kijken wat de onbalans is, dit doe je de hele band rond, tot je het meest stabiele punt hebt. Haal wel eerst ALLE lood eraf.
Heb je je punt gevonden, terug gewoon uitbalanceren. Dit is een tijdrovend proces en daarom dat weinigen dit willen doen maar je kan hier hele goede resultaten mee behalen, van 100gr naar soms 10 a 20 gram lood.

Iets recentere balanceer machines hebben hier een volautomatisch programma voor zodat je de band maar twee keer moet verzetten, helaas gebruikt bijna geen enkele bandencentrale dit  om de eenvoudige reden dat ze niet weten hoe.

Ook heeft een degelijk balanceer toestel ook een programma dat je lood laat plakken enkel achter de spaak wat veel mooier is moest je toch nog veel moeten plakken.
Als laatste nog dit, kijk toch zeker na of er geen te erge slag in een velg zit.

En nog een laatste tip, krijg je iemand zover om onbalans in de band te gaan zoeken, vraag dat hij de hiel extra dik invet voor hij gezet wordt, op die manier kan dikwijls veel hoogte verschil weggehaald worden omdat de band zich beter kan "zetten".

Veel succes

*

Claudio

Re: Trillingen tussen 80 & 120 - 140 & 180
« Reactie #22 Gepost op: 16 juni 2016, 22:41:19 »
Top man dank je wel!

*

Offline Deebo

  • ******
  • 1342
  • Geslacht: Man
Re: Trillingen tussen 80 & 120 - 140 & 180
« Reactie #23 Gepost op: 17 juni 2016, 23:21:22 »
Voor 19 inch is 2.9 bar normaal gezien het maximum (aanbevolen), boven 3 is echt wel veel hoor.

*

Offline Pjotr 156

  • ******
  • 12260
  • Geslacht: Man
  • Keep that engine alive
Re: Trillingen tussen 80 & 120 - 140 & 180
« Reactie #24 Gepost op: 18 juni 2016, 20:45:37 »
De maximale bandenspanning is de maximale bandenspanning. Als jij die erindrukt bij koude band gaat de spanning bij warme band natuurlijk dik hoger liggen dan de maximale spanning...

Er is natuurlijk wel wat speling, zodat je band niet meteen ploft als je er 0.1 bar over gaat, maar verder kan ik je redenering slecht volgen hoor :)

Ik rijd op 2.7-2.8 bar op 17", boekje geeft 2.4 bar aan als ik het goed heb. 3.5 bar zou ik nooit zelfs bedenken om mee te gaan rijden...

met 3.5 bar zul je mss heel zuinig rijden maar hoe slijten dan je banden binnenkant kaal en zijkanten nog 6 mm profiel ? lijkt mij niet de bedoeling