Nieuwe speakerset, heb dan 4 tweeters voorin!

• 7 Reacties
  • 1640 Gelezen

*

Offline peetje155

• 771
  • Geslacht: Man
Nieuwe speakerset, heb dan 4 tweeters voorin!
« Gepost op: 14 juni 2016, 23:07:49 »

Ik heb maar vast een voorschot genomen op pappadag, en mezelf verwend met een nieuwe 2-weg speakerset van Hertz, de Energy ECX 165,5.
Voorin zit al een composet van Hifonics, maar die speaker ervan ga ik naar achteren verhuizen. Betekent dus dat er dan een dubbele set tweeters zit voorin.
Die 4 tweeters gaan dan dus allemaal ehhh..tweeteren. Is dat niet 'n beetjuh teveul van 't goeie?  ;D
Alfa 156SW 2.5 V6 24V ROSSO 130.

*

Offline BellaNuvola

• *
  • 2067
  • Ongeacht de kleur:een 156 is altijd bruin! (roest)
Re: Nieuwe speakerset, heb dan 4 tweeters voorin!
« Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2016, 11:16:07 »
De vraag stellen...is het antwoord weten.
Ja, 4 tweeters is teveel van het goede. Het zal ook een onrustig geluidsbeeld worden want de ene tweeter begint bijvoorbeeld vanaf 1500 Hz te spelen terwijl de andere er pas bij 3000 Hz bij komt. De bijbehorende wisselfilters zijn ook op die specifieke tweeter afgestemd.
Kortom: je moet gewoon kiezen. Of de composet of de tweeweg speaker. Niet allebei.
Alfa-rijder vanaf 1987.
Nu nog een 156 1.8 TS in Azzurro Nuvola met beige leder op 17 inch Selespeed wielen. Afgeleverd op 11 januari 1999 door (toen nog dealer) Madeno Racing.

*

Offline peetje155

• 771
« Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2016, 13:43:41 »
De vraag stellen...is het antwoord weten.
Ja, 4 tweeters is teveel van het goede. Het zal ook een onrustig geluidsbeeld worden want de ene tweeter begint bijvoorbeeld vanaf 1500 Hz te spelen terwijl de andere er pas bij 3000 Hz bij komt. De bijbehorende wisselfilters zijn ook op die specifieke tweeter afgestemd.
Kortom: je moet gewoon kiezen. Of de composet of de tweeweg speaker. Niet allebei.

Ok, duidelijk idd. :ok: Als ik dus de 2 weg speaker kies komt het erop neer dat ik de crossover van de composet moet verwijderen en het zaakje gewoon rechtstreeks door verbindt toch? Want de 2 weg speaker moet juist geen gescheiden signaal krijgen, of maakt dat niet uit?  Deuh

*

Offline BellaNuvola

• *
  • 2067
« Reactie #3 Gepost op: 15 juni 2016, 14:29:39 »
Even checken of ik je goed begrijp. Je bedoelt met een 2-weg set toch één luidspreker (woofer) waar in het midden een tweeter zit, toch? Met waarschijnlijk aan de achterkant een condensatortje om de lagere tonen uit de tweeter weg te houden?
Als dat zo is: ja, dan moet het wisselfilter van de composet er tussenuit. Dan is het de bedoeling dat het signaal rechtstreeks van de headunit (of de versterker, als die er tussen zit) naar de luidspreker gaat.

Zeer waarschijnlijk ga je minder hoog krijgen. Bij de composet zit de tweeter immers richting je oren te blazen en is hoger gemonteerd; bij het 2-wegsysteem speelt de tweeter bij je voeten en recht vooruit - niet specifiek gericht op jou. Dat hoeft niet slechter te zijn; wel anders.
Alfa-rijder vanaf 1987.
Nu nog een 156 1.8 TS in Azzurro Nuvola met beige leder op 17 inch Selespeed wielen. Afgeleverd op 11 januari 1999 door (toen nog dealer) Madeno Racing.

*

Offline peetje155

• 771
« Reactie #4 Gepost op: 15 juni 2016, 17:39:47 »

Ja klopt helemaal,  2 weg speaker met een vaste tweeter in het midden. Nu heb ik net ff proefgeluisterd met de composet nog volledig aangesloten.
En die tweeter op oorhoogte tweetert er dus nog lustig op los, maar de tweeter in de 2 weg speaker hoor ik helemaal niet!
Is het dan zo dat er door het wisselfilter toch geen signaal naar dat tweetertje gestuurd wordt?
In dat geval zou ik het zo kunnen laten, of het wisselfilter verwijderen en de tweeter van de 2 weg gebruiken.

*

Offline BellaNuvola

• *
  • 2067
« Reactie #5 Gepost op: 15 juni 2016, 18:02:25 »
Je hebt de 2-weg speaker aangesloten via het wisselfilter van de composet? Dan heb je de 2-weg zeer waarschijnlijk gekoppeld aan de woofer-uitgang van de composet. Dat wisselfilter geeft dan alleen de lage tonen door en dus gaat de tweeter van het 2-weg systeem niet werken.
Nee, wil je goed proefluisteren dan moet je de kabel aan de INGANG van het wisselfilter dmv een koppeling doorverbinden naar je 2-weg.

Maar dan nog: kiezen wat je het mooist vindt klinken: òf de composet òf de 2-weg. niet allebei.
Alfa-rijder vanaf 1987.

*

Offline peetje155

• 771
« Reactie #6 Gepost op: 15 juni 2016, 20:24:50 »

Ik heb inmiddels het wisselfilter verwijderd en bekabeling nu dus standaard doorverbonden met de 2-weg speaker.
En ik moet zeggen, het klinkt vet mooi! ;D Een strakke bas en helder geluid. En ik meen dat dit de juiste keus is, omdat ik op deze manier de 2-weg op de meest optimale manier gebruik. Tevens is de tweeter richtbaar bij deze set.
Thnx for your input! flippy1 :thumbsup:

*

Offline BellaNuvola

• *
  • 2067
« Reactie #7 Gepost op: 15 juni 2016, 22:54:14 »
Graag gedaan; fijn dat het goed klinkt :ok:
Dat je de tweeter kunt richten zal daar zeker bij helpen.
Alfa-rijder vanaf 1987.