Zekering F42 brandt door (1.9 JTDm automaat) Opgelost!

• 5 Reacties
  • 1400 Gelezen

*

Medi47

Zekering F42 brandt door (1.9 JTDm automaat) Opgelost!
« Gepost op: 12 juli 2016, 22:59:04 »
Hallo allemaal,

Ik ben dringend op zoek naar iemand die meer weet van elektronische uitdagingen van mijn Alfa. Met de lokale monteurs kom ik niet verder dan: "ik zou 'm snel te koop zetten..." of "Tsja, Alfa he.."  ::)

Sinds 2 weken terug gingen tijdens het beklimmen van mijn schuine oprit alle toeters en bellen af op het dashboard. Hij gaf aan dat ik de versnellingsbak (automaat) moest controleren. Niet alleen de 'D' ging knipperen maar ook verschenen er lampjes van de ABS/VDC in het scherm. Daarnaast doen de snelheidsmeter, de cruise control en het achterklepknopje in het interieur niet meer.

Na de auto achtergelaten te hebben bij een monteur die na uitlezen zegt dat de hele versnellingsbak naar z'n gootje is heb ik de auto ergens anders heen gebracht. De andere garage ontdekte dat telkens de zekering 42 er door gaat. (verantwoordelijk voor: Voeding knooppunt remsysteem (ABS/VDC) – Knooppunt stuurhoeksensor – Gierhoeksensor). Na een simpele meting met een multimeter heb ik ontdekt dat er sluiting ontstaat aan de 'massa'-kant van de zekering. (Of hoe je dat ook noemt). Aan de andere kant komt er namelijk netjes 12 volt door zodra de auto op het contact staat. Ook nadat ik de ABS stekker los gehaald heb vliegt de zekering er door.

Ik weet dat er na de zekering een behoorlijke boom aan kabels loopt met meerdere aardepunten maar ik ben het spoor echt bijster.

Hopelijk is er iemand die dit probleem kent of weet waar ik kan beginnen met zoeken.

Groetjes Medi!
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2016, 18:06:18 door Medi47 »

*

Offline goofy

• *
  • 1007
  • Geslacht: Man
  • 156 1.8TS- 2.5v6 sw & GTA sw
Re: Zekering F42 brandt door (1.9 JTDm automaat)
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2016, 23:23:56 »
Zou voor de zekerheid het schema moeten checken ma kijk eens naar de kabelbundel die naar de achterklep gaat, heb het al gehad bij een manuele dat daar kortsluiting ontstond als je hem in achteruit zette. Die kabels breken graag door het openen en sluiten van de koffer klep .
Als dat niet moest zijn geef ma een seintje dan zoek ik eens verder.

*

Medi47

« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2016, 23:40:06 »
Bedankt voor je reactie!

misschien heeft het er wel wat mee te maken inderdaad. Ik kreeg kort daarna ook een melding van parkeerlicht achter (verdween soms ook weer ineens). Heb het lampje gecontroleerd maar die was nog in orde maar brandde dus niet. Nu blijft de melding en het lampje werkt niet. Zou een sluiting in die bekabeling voor de hele kerstverlichting in het dashboard kunnen zorgen?

*

Offline goofy

• *
  • 1007
« Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2016, 23:41:01 »
Ja

*

Medi47

« Reactie #4 Gepost op: 13 juli 2016, 18:27:06 »
Het lijkt erop dat ik per ongeluk het probleem ben tegen gekomen, nadat ik de hele middag met die achterklep ben bezig geweest. Daarna ben ik voor de zekerheid de radio eruit gaan halen. Daar zag ik 4 kabeltjes met metalen deeltjes tegen elkaar aan hangen. (vermoedelijk van een navigatiesysteem?) Ik heb de kabeltjes gevolgd en zag dat ze ingeprikt waren op een aantal kabeltjes die in stekkers liepen in de zekering/relais kast naast het stuur. Ik heb die kabeltjes verwijdert, nieuwe zekering inprikt in f42 en daarna, zonder alvast blij te worden, de auto gestart. Alles doet het nu weer: ABS, VDS/ASR, km-teller, snelheidsmeter, start-/stopknop, achterlicht, knopje achterklep. Alle functies zijn weer terug.

Dat ik weer heel blij ben met m'n Italiaanse vriendje is een understatement. :italoflag:

Des te meer word ik chagrijnig van die monteurs en betweters die mij hebben bang gemaakt met allemaal mogelijk ellende..  Nono

Bedankt voor je tip Goofy!

*

Offline goofy

• *
  • 1007
« Reactie #5 Gepost op: 13 juli 2016, 19:09:33 »
Zo iets zijn meestal van die stomme dingen