4takt en auto olie, verschil?

• 29 Reacties
  • 7177 Gelezen

*

Offline sanscorp

• *
  • 12415
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
4takt en auto olie, verschil?
« Gepost op: 26 augustus 2016, 10:20:05 »
Ik ga het toch maar hier vragen want van het internet word ik niets wijzer.

Is 4 takt 10w40 hetzelfde als standaard auto olie 10w40?
Even uitgaande van Valvoline Durablend (die voert beide namelijk).

En als ze verschillend zijn, wat is dan het belangrijkste verschil?

Het gaat in dit geval om een 4takt scooter met droge koppeling.

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

*

Offline Coen

• *
  • 13688
    • Falco Motorsport
Re: 4takt en auto olie, verschil?
« Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2016, 10:23:40 »
Ja,is anders.Zit ander dope pakket in.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline sanscorp

• *
  • 12415
  • 5 euro?
« Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2016, 10:25:29 »
Cruciaal verschil? Dus nu vervangen? (Nog niet mee gereden overigens, 2 jaar stil gestaan en e.e.a. aan het vervangen)

En geldt datzelfde voor de eindtransmissie? Ze adviseren een gl4 75w90 scootergear olie. bij scooterzaken per 100ml te koop, ik had nog een liter staan voor de Alfa.

*

Offline Coen

• *
  • 13688
    • Falco Motorsport
« Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2016, 10:27:23 »
Met droge koppeling is het niet zo'n probleem.Voor de eindtransmissie kan je de zelfde gebruiken als voor je JTD  ;D
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline sanscorp

• *
  • 12415
  • 5 euro?
« Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2016, 10:34:19 »
 :thumbsup: Notworthy

Nu weet ik het tenminste zeker.

Nu nog het probleem met valse lucht verhelpen... carb, vacuümsysteem en inlaatspruitstuk zijn goed, waarschijnlijk koppakking (voetpakking?) Of krukas keerringen wat ik zoal lees op brommer fora.

Helaas kom ik met remmenreiniger niet heel ver.
Symptomen zijn onregelmatig stationair, in toeren blijven hangen bij wat gas geven en de luchtmengschroef kan ik helemaal dichtdraaien  (gaat dan zelfs hoger stationair lopen) dus is een kleine lekkage denk ik. Start en rijdt wel.

*

artc232

« Reactie #5 Gepost op: 27 augustus 2016, 19:20:56 »
Membraam gescheurd?

*

Offline sanscorp

• *
  • 12415
  • 5 euro?
« Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2016, 19:44:00 »
Nope, alles was in nieuwstaat. Wel een revisiesetje gehaald, er is veeeeel onduidelijkheid over de maat sproeiers die er in moet.

Helaas een namaak carb waar de sproeiermaten niet op staan. Ene handleiding zegt standaard 80 en 35, andere handleiding is 85 en 35.

Revisiesetje was specifiek voor deze namaak carb en de stationair sproeier was aanzienlijk groter dan wat er uit kwam, loopt nu helemaal beroerd stationair en ruikt naar benzine dus verzuipt gewoon. Alweer los, ori sproeier er in en ik probeer het wel met sproeier 84.

De originele idle jet ligt nu in de wd40 te weken, daarna schoonspuiten met remmenreiniger en maar weer proberen.

Valse lucht kan ik vooralsnog niet vinden, heel rustig en gericht gespoten met remmenreiniger. Inlaatapruitstuk en o-ringen preventief vervangen.

Wat ik sowieso begrijp is dat de idle mixture set screw aan de inlaatkant is voor luchtregelening en aan de uitlaatkant voor brandstof regeling.
Wanneer ik met de originele sproeiers (ik gok 85/35) de schroef helemaal dicht draaide (en dus brandstof minimaal) dan ging het toerental omhoog. Dat strookt niet met het feit dat hij in toeren blijft hangen na iets gas geven (wat een teveel aan lucht suggereert).

Ik zit dus even vast maar weet bijna zeker dat het in de carburateur / maten zit. Wellicht maar een nieuwe originele carb voor dit specifieke model halen.

Helaas kan ik de sproeiermaten niet meten, maar dat kunnen de 4 zaken waar ik tot nu toe ben geweest ook niet ::)

*

Tazio

« Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2016, 22:22:27 »
Stomme vraag misschien, maar hoe is het vlotternivo?

*

Offline sanscorp

• *
  • 12415
  • 5 euro?
« Reactie #8 Gepost op: 27 augustus 2016, 22:27:41 »
Niet zo'n heel stomme vraag, maar eerlijk gezegd snap ik de meetmethode niet echt.. moet ik ff goed lezen/doornemen.

Overigens bestonden de problemen al bij aanschaf, en niet pas na mijn gekloot ;D

Vlotterniveau niet bewust aan gezeten, wel alles los gehad om te reinigen.

Maar ik kan de basis al niet eens vaststellen of controleren (sproeiermaten) dus zal of een meetsetje moeten kopen, of met trial and error de juiste maat vinden.

Wat ik op internet vind is dus of 80/35 of 85/35 sproeiermaten. Wat er in zit is onbekend, staat geen maat op.

Hij reedt overigens wel, gewoon wat losmaakrondjes op gereden vlak na aanschaf en vervangen peut.

Toen nog steeds stationair problemen en dus gaan zoeken.

*

Tazio

« Reactie #9 Gepost op: 28 augustus 2016, 08:42:57 »
Ik vroeg het omdat een te hoog vlotternivo jouw klachtenlijstje kan veroorzaken.

Gister had ik overigens een leuke ontdekking aan de carburateur van mijn 127Fiorino. Het ding viel al een tijdje spontaan uit als je van het gas ging. Loopt op lpg, mengverhouding nog niet lang geleden af laten stellen, stationair schroef al een zwiep gegeven, maar elke keer als ik een half uurtje boven de 4000rpm had gezeten viel ie spontaan uit. Blijkt de hele bovenkant van de carburateur los te zitten. Moraal van het verhaal: zorg dat ie nergens valse lucht trekt..........

*

Offline sanscorp

• *
  • 12415
  • 5 euro?
« Reactie #10 Gepost op: 28 augustus 2016, 08:51:23 »
Vandaar dat ik de revisieset voor de carb heb gehaald. Het zag er echt nog als nieuw uit, maar heb alles gewoon vervangen. Voordeel is dat een complete kit voor een brommert maar 10 euro is.

Verder heb ik met remmenreiniger goed gezocht, maar geen duidelijk lek kunnen vinden.

Alle brandstof en vacuümleidingen zijn ook preventief vervangen, nadat ik het probleem niet gelokaliseerd kreeg heb ik ook het PAIR systeem en de vacuüm gestuurde oil catch tank afgekoppeld, alleen de vacuümklep naar de brandstoftank zit er nog op.

Ook de carb al een paar tikken gegeven, mocht de vlotter blijven hangen. Maar dat is niet het geval, hij loopt niet over.

Ik ga hopelijk straks de originele stationairsproeier (welke ik nu ook doorgeprikt heb met een ijzertje van een koperborstel) terugplaatsen. Enige wat ik nog kan vervangen zijn 3 stuks O-ringen in de carb, maar die zijn erg klein en dik, die heb ik helaas niet.

Het probleem met valse lucht (als dat al bestaat) moet tussen carb inlaat en uitlaat zitten neem ik aan.

Ik zou graag eens voortgang willen maken, heb vroeger ook wel eens een motor verkocht ondat ik het niet goed kreeg ::)

Vlotterniveau ga ik ook even uitzoeken ;D

*

Offline sanscorp

• *
  • 12415
  • 5 euro?
« Reactie #11 Gepost op: 28 augustus 2016, 08:58:45 »
Hoer trouwens een artikel wat bij mij wel als waarheid over komt, leuk over carburateurs (in dit geval voor scooters) maar volgens mij toepasbaar op alle carbs:

http://www.49ccscoot.com/faq/carbtune.html

Verder lees ik ook dat het luchtfilter en de behuizing een restrictie vormen, de behuizing is wel iets kromgetrokken en ik heb het idee dat deze mogelijk niet goed sluit. Zal daar eens remmenreiniger spuiten (luchthapper zit verderop met een slang). Misschien is het wel zoiets stoms dat 'ie te veel lucht krijgt / te weinig weerstand heeft.

*

Offline sanscorp

• *
  • 12415
  • 5 euro?
« Reactie #12 Gepost op: 28 augustus 2016, 22:01:35 »
tevens in de Sym Fiddle handleiding, dit principe om het vlotterniveau te bepalen:

Dat ziet er simpel genoeg uit ;D
Ik ken ook systemen waarbij je een slang met mm streepjes aan de carb moet bevestigen en daarmee moet meten (precies gelijk houden aan bepaald punt) maar dat systeem snap ik niet.
Dit spreekt voor zich en moet zelfs mij nog wel lukken.

Morgen weer even verder prutsen, ik ga het niveau controleren en indien echt afwijkend wellicht aanpassen, maar eigenlijk wil ik de brommer weer hebben lopen als bij aanschaf (dus nog enigzins OK). Daarna de originele stationairsproeier terug, sproeier 84 er in (waar de maat wel op staat zodat ik het zeker weet) en dan het luchtfilterhuis controleren op lekkages. Daarna zou het toch echt wel een keer beter moeten zijn ::) Dan nog maar eens de afstelling controleren, ff goed rijden en dan nogmaals zoeken naar valse lucht als het niet 100% naar tevredenheid is  v6tech1

Zo blijf je bezig ::) zou toch wel mooi zijn als ik het probleem ook gewoon kan vinden en verhelpen, zo langzamerhand is de lol er wel van af  Deuh

*

Offline sanscorp

• *
  • 12415
  • 5 euro?
« Reactie #13 Gepost op: 29 augustus 2016, 13:27:03 »
Ik heb in ieder geval het probleem van de zwarte/natte bougie gevonden denk ik. Er zit een Wax gestuurde choke op (auto bystarter) welke dicht gaat na 5 minuten opwarmen. Deze mag koud maximaal 10 ohm  weerstand hebben over de 2 pennen. Ik zit op 22 ohm ::)

Net ook het vlotterniveau gecontroleerd en daarbij de oude afsluiter teruggeplaatst (veerweg was langer dan de vervangende)..
Verder de originele stationairsproeier terug (hoewel de andere hetzelfde leek kan ik het dus niet opmeten) en sproeier 84 geplaatst (tov standaard 85).

Dan alleen de luchtfilterbehuizing nog ff nakijken en als het nu niet goed is dan maar een nieuwe carb halen.

Just to let you know haha.

*

Offline Pjotr 156

• 12260
  • Keep that engine alive
« Reactie #14 Gepost op: 29 augustus 2016, 17:20:39 »
met het slangetje kan niet simpeler dan dat  (niks streepje het nivo maakt het streepje)
communicerende vaten nooit gehad op school ?   zo maak je ook een waterpas voor over lange afstanden

*

Offline sanscorp

• *
  • 12415
  • 5 euro?
« Reactie #15 Gepost op: 29 augustus 2016, 19:24:01 »
Nope, ik kende het niet. Inmiddels wel gezien hoe het moet en dat viel idd mee haha.

Helaas probleem nog steeds niet opgelost, vlotterniveau volgens het handboek is erg vaag, donker plaatje waarop je niet ziet wat ze doen en vervolgens omschrijven ze 3.5mm, maar ze meten wel net als het plaatje hierboven. Dan zit ik op 14mm. Dus dat kan niet kloppen.

Dus nu gewoon andere handleidingen gevolgd en de vlotter parralel aan de ondergrond gezet (was zo goed als goed haha).

Nu wederom valse lucht gaan zoeken, ook de auto choke blijkt (ondanks de te hoge weerstand) wel te functioneren.

*

Offline yana

• 187
« Reactie #16 Gepost op: 07 september 2016, 08:53:12 »
Olie voor motoren is van veel betere kwaliteit dan voor autos

*

Offline sanscorp

• *
  • 12415
  • 5 euro?
« Reactie #17 Gepost op: 07 september 2016, 08:59:25 »
Wat ik in ieder geval weet is dat de dopes anders zijn er er minder of geen frictieverbeteraars in zitten bij motorfietsolie.

Ook weet ik dat motorfietsen anders belast worden en veel hogere toeren draaien, maar daar houdt het voor mij wel een beetje op. Het zou leuk zijn als ik de samenstelling (dopepakket) zelf begreep maar ik ben geen chemicus en je moet niet alles willen weten.

De automotorolie zit nog steeds in de 4 takt brommer. Het afstellen is na erg lang zoeken ook gelukt, laatste stap zou CO meten moeten zijn, maar wellicht kan ik met de lambdasensor (wideband) ook de afr wel instellen. Alleen even een verloopje maken.

Nu even lekker los rijden en nog 1x op gehoor afstellen en dan zit er weer genoeg tijd, moeite en geld in :)

*

Offline Arcblizz

• 723
  • Nil volentibus arduum
« Reactie #18 Gepost op: 07 september 2016, 09:54:24 »
als de brommert langere tijd heeft stil gestaan is het raadzaam om je carb eens ultrasoon te reinigen.
Benzine heeft de neiging om te gaan vergummen en dat verstopt allerlei kanaaltjes waardoor je mengsel in de war raakt.
AR156C#1830 - mijn PP
www.freddycane.com
Ex GT 3.2v6 met Madeno onderstel en Madeno getuned, CsC duplex.
Huidig Jeep Compass 4x4

*

Offline sanscorp

• *
  • 12415
  • 5 euro?
« Reactie #19 Gepost op: 07 september 2016, 10:16:54 »
De carburateur is meerdere malen geheel uit elkaar geweest en was nog verrassend schoon de 1e keer.

Ik heb hem schoongemaakt door hem door te spuiten met remmenreiniger, daarna heeft het 24u in een bak diesel gelegen, pakkingvlakken netjes gemaakt, kanalen doorgeprikt (waar niet doorheen te kijken) en toen weer remmenreiniger en doorgeblazen met perslucht.

Sproeiers, membraam, gasnaald, pakkingen, o-ringen, acceleratiepomp membraam, vlotter, afsluiter (brandstofplunjer) zijn nieuw/vervangen.

Huidige setup waarin het beter gaat is:
Hoofdsproeier 82
Stationairsproeier 35
Gasnaald in het midden (kan theoretisch helemaal hoog)
Rekensommetje tegengekomen op internet:
Diameter carb x 5 x factor = hoofdsproeiermaat
Dan zit ik op 18,5 x5 x 0.9 = 83,25 als juiste sproeiermaat.
De 0.9 als factor is voor standaard brommers (uitlaat, luchtfilter, motor), als je gaat voor performance parts kan je de factor geheel weglaten voor de juiste sproeier.

Op dit moment kan ik de stelschroef weer 1 hele slag uitdraaien en loopt de brommer goed (genoeg) om er normaal gebruik van te kunnen maken.

*

Offline Pjotr 156

• 12260
  • Keep that engine alive
« Reactie #20 Gepost op: 07 september 2016, 20:02:55 »
Wat ik in ieder geval weet is dat de dopes anders zijn er er minder of geen frictieverbeteraars in zitten bij motorfietsolie.

Ook weet ik dat motorfietsen anders belast worden en veel hogere toeren draaien, maar daar houdt het voor mij wel een beetje op. Het zou leuk zijn als ik de samenstelling (dopepakket) zelf begreep maar ik ben geen chemicus en je moet niet alles willen weten.

De automotorolie zit nog steeds in de 4 takt brommer. Het afstellen is na erg lang zoeken ook gelukt, laatste stap zou CO meten moeten zijn, maar wellicht kan ik met de lambdasensor (wideband) ook de afr wel instellen. Alleen even een verloopje maken.

Nu even lekker los rijden en nog 1x op gehoor afstellen en dan zit er weer genoeg tijd, moeite en geld in :)

er zijn motoren met natte koppeling waar mensen probleemloos normale motorolie in gooien
ik zou het persoonlijk niet doen maar zijn bij die veel km maken en dan is 5 liter motor olie of motorfiets olie wel een verschil in prijs

*

Offline sanscorp

• *
  • 12415
  • 5 euro?
« Reactie #21 Gepost op: 07 september 2016, 21:38:18 »
Heb ook wel eens TSL in de motorfiets gehad, op de gok, nooit problemen mee gehad en gewoon aan de percentages gehouden (3x aan de olie toegevoegd).

Maar om de 6000km moet de motor een beurt hebben, met bijna 4 liter olie en 10 euro per flesje tikt dat wel lekker aan ja.

*

Offline Pjotr 156

• 12260
  • Keep that engine alive
« Reactie #22 Gepost op: 07 september 2016, 21:52:13 »
Heb ook wel eens TSL in de motorfiets gehad, op de gok, nooit problemen mee gehad en gewoon aan de percentages gehouden (3x aan de olie toegevoegd).

Maar om de 6000km moet de motor een beurt hebben, met bijna 4 liter olie en 10 euro per flesje tikt dat wel lekker aan ja.

daarom neem ik nu een 3/4 syntheet 10w40 kan wat langer zitten
tsl ga ik met ruim 150 pk en genoeg koppel maar niet wagen
mijn 750 zat het wel in maar een stuk minder koppel

*

Offline leonm

• 2697
« Reactie #23 Gepost op: 07 september 2016, 22:21:37 »
er zijn motoren met natte koppeling waar mensen probleemloos normale motorolie in gooien
ik zou het persoonlijk niet doen maar zijn bij die veel km maken en dan is 5 liter motor olie of motorfiets olie wel een verschil in prijs

Vroegûh was het allemaal veel gemakkelijker  :yes!, we hadden op de boerderij altijd een vat minerale olie Mobil 15W40 staan en dat ging gewoon overal in. In de tractors, onze auto's en ook gewoon in m'n brommer met natte platen koppeling (Honda MT)  :)

Nu al dat gezeik met die verschillende soorten motorolie. Ik doe het onderhoud van veel auto's van familie en vrienden, maar je moet zowat voor elke auto een andere type olie aankopen  :-X

*

Offline sanscorp

• *
  • 12415
  • 5 euro?
« Reactie #24 Gepost op: 08 september 2016, 07:44:40 »
Ik vind het op zich niet erg, maar je moet het ook niet altijd even nauw nemen. Vaak heb je in de handleiding zo'n mooie tabel staan waarbij men roept dat er absoluut 5w40 in moet! oh ka behalve indien niet beschikbaar dan mag er ook 10w40 in hoor. Of als je niet in zuid Italië woont en het ook nog wel eens kouder dan 30 graden word mag er wel een wat dikkere olie in hoor ::) Hahaha