gasklep/gaspedaal potentiometer V6 -> help!!

• 85 Reacties
  • 8048 Gelezen

*

Tazio

Re: gasklep/gaspedaal potentiometer V6 -> help!!
« Reactie #75 Gepost op: 27 oktober 2016, 18:36:14 »
Kijk even of je een andere ecu kan bemachtigen

Plus codekastje met bijbehorende sleutel. Of een codevrij gemaakte ecu. ;)

*

Offline sanscorp

• *
  • 12415
  • Geslacht: Man
  • 5 euro?
« Reactie #76 Gepost op: 27 oktober 2016, 18:40:35 »
Als het goed is heb ik dat verteld ;D
Ik wil evt. ook wel kijken of de ecu codevrij te maken is (ivm sleutels die slecht open kunnen om bij de transponder te komen)

Cheapass oplossing is 1 transponder bij het contact plakken, dan maar geen startbeveiliging meer.

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

*

Tazio

« Reactie #77 Gepost op: 27 oktober 2016, 18:49:47 »
Als het goed is heb ik dat verteld ;D
Ik wil evt. ook wel kijken of de ecu codevrij te maken is (ivm sleutels die slecht open kunnen om bij de transponder te komen)

Cheapass oplossing is 1 transponder bij het contact plakken, dan maar geen startbeveiliging meer.

Zolang heb ik 3 jaar met de Punto rondgereden. Tot ik op het idee kwam dat de sleutel wel heel gemakkelijk uit elkaar ging. Het was meer werk om de oude sleutel achter het dashboard weg te peuteren dan die transponder wisselen..........

*

Offline sanscorp

• *
  • 12415
  • 5 euro?
« Reactie #78 Gepost op: 27 oktober 2016, 19:01:40 »
Ik weet niet hoe de punto in elkaar zit, maar bij de 156 heb je met 5 schroeven het contactslot in je handen ;D
Ja breekboutjes, ben je wel ff mee bezig, maar met 3 boutjes kan je zo de onderste kap er af halen haha.

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

*

Tazio

« Reactie #79 Gepost op: 27 oktober 2016, 19:19:54 »
Zit exact gelijk! Als je bij een 156 heel hard Punto roept, en alle Punto onderdelen zouden er spontaan uitvliegen, ben je wel ff zoet om de desbetreffende 156 weer aan de gang te krijgen........ contactslot, clockspring,  zekeringkast, stekkers in de kabelboom naar de portieren, het lijkt er allemaal op als 2 druppels water! Nu ik dit zo typ, kom ik op een idee! Ik ga eens ff koekeloeren hoe het met de stuurkolom zit! Als die ook 1 op 1 over is te zetten, ben ik meteen van dat veel te dichtbij staande stuur van de Punto af! Aankomend weekend maar eens op zolder koekeloeren, volgens mij zwerft er nog ergens zo'n ding.  De Punto heeft een stuurkolom die slechts alleen in hoogte verstelbaar is. De 156 heeft als extra dat ie ook axiaal is te verstellen. Ik zit nogal rechtop in een auto, daarbij heb ik nogal lange armen, ik duw zo'n stuur altijd zover mogelijk van me af! Komt de airbag ook niet zo hard aan als het fout gaat.............

*

Offline brinkerik

• *
  • 2980
  • Moi
« Reactie #80 Gepost op: 29 oktober 2016, 07:13:17 »
anders altijd nog andere opties  ;)
In de garage: Alfa 159  2.4 JTDm '07  -  Punto Bicilindro '12
ex:   146   1.6 Lusso 97  -   147 Veloce  '01  - 156  1.9 JTD 16v  04

*

Offline brinkerik

• *
  • 2980
  • Moi
« Reactie #81 Gepost op: 29 oktober 2016, 07:16:43 »

In de garage: Alfa 159  2.4 JTDm '07  -  Punto Bicilindro '12
ex:   146   1.6 Lusso 97  -   147 Veloce  '01  - 156  1.9 JTD 16v  04

*

Offline bullettooth

• 1694
  • Toon op 't Root
« Reactie #82 Gepost op: 29 oktober 2016, 11:28:22 »
Heeft nostra dadelijk geen ecu incl sleutels en code kastje beschikbaar oom te proberen!? Hij gaat een cf2 V6 slopen
Alfa's in het heden:
155 WB V6 Q2
156 SW GTA Q2

Alfa in het verleden:
156 1.8 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
155 SB V6
155 2.0TS
75 2.0TS '90
33 1.7 16V

« Reactie #83 Gepost op: 15 oktober 2019, 17:10:46 »
Waarschijnlijk is het voor de topicstarter niet meer van belang, maar ik kwam op dit topic terecht omdat ik -jaren later dus- exact hetzelfde probleem had met mijn 156 V6.
De oplossing was in mijn geval simpel en ligt besloten in één van de eerste zinnen van dit topic: de accu was niet best meer.
Starten met kabels was geen probleem, maar zodra de startkabels eraf gingen deed de gasklep het niet meer. Dus voor mensen die na mij met hetzelfde probleem te maken krijgen en ook hier terecht komen: probeer eerst eens een andere accu -waarvan je zeker weet dat hij goed is- voordat je al die ingewikkelde dingen hierboven probeert..

*

Offline leonm

• 2697
« Reactie #84 Gepost op: 15 oktober 2019, 22:34:55 »
Nee, het is inderdaad niet meer van belang, auto uiteindelijk maar gesloopt  :'(
Als het probleem inderdaad opgelost was door het vervangen van de accu baal ik nu nog harder, want ik mis die auto nog elke dag....

Nu was het wel zo dat ik na het opladen van de accu geen startkabels meer nodig had om de motor te starten, dus de accu was nog niet zo dramatisch slecht.
Maar zal het dus nooit weten of dat de oplossing was.

Wel goed dat je het hier even meldt :thumbsup:, kan heel handig zijn voor mensen die dit ooit nog meemaken.

« Reactie #85 Gepost op: 31 oktober 2019, 15:35:25 »
Dat was ook mijn gedachte, voor de volledigheid nog even het hele verhaal: Ik kocht mijn 156 als hobby auto met het probleem dat hij warm niet wilde starten, maar na een paar uur afkoelen weer wel. Lang verhaal kort: de accu die erin zat raakte oververhit of zoiets bij opladen, zowel opladen door de dynamo als opladen aan de lader. Het gasklepprobleem trad voor het eerst onderweg op, toevallig op weg naar de garage voor een broodnodige nieuwe distributie. Ze hebben alle verbindingen en het gasklephuis grondig schoongemaakt en toen deed hij het weer. Toen ik daarna op zoek naar het startprobleem een andere oude accu monteerde was het startprobleem opgelost, maar die accu was ook niet best: die liep bij langere stilstand leeg door de kleine continu verbruikers en liet zich bovendien onderweg niet bijladen. Ik was nog in de testfase van het startprobleem dus startte de auto een paar dagen lang met kabels als ik ergens heen moest, maar de accu werd slechter en slechter (cv deed het op een gegeven moment ook niet meer) en na een paar dagen weigerde de gasklep weer. Vervolgens de originele accu weer opgeladen (en af laten koelen) en erin gezet: gasklepprobleem opgelost.
Theorie: de eerste accu werd overladen of zoiets, leverde geen stroom meer en de gasklep hield er onderweg mee op, de tweede accu laadde niet bij, raakte leger en leger en op het nulpunt kapte de gasklep er weer mee. En de garage had het de eerste keer niet opgelost door alles schoon te maken, maar -onbewust- door de accu een dag te alten afkoelen..
Meteen een nieuwe accu gekocht en nu al een paar weken geen enkel probleem meer!