Temperatuur

• 8 Reacties
  • 1263 Gelezen

*

Offline Mec

• 185
Temperatuur
« Gepost op: 23 mei 2017, 20:04:44 »
Waarschijnlijk is dit al wel eens voorbij gekomen maar vind niks concreet.
Nu het wat warmer word buiten gaat mijn koeltemperatuur nogal variëren.
Tijdens de koudere periode en met verwarming blijft hij altijd rond de 80 graden hangen, nu met het warmer worden varieert hij tussen de 88 en 91 graden maar enkel als de airco moet werken en dan nog alleen op langere stukken autosnelweg.
Binnenwegen blijft hij nog steeds rond de 80 hangen.
Thermostaat is nog niet zolang geleden vervangen met een nieuwe, helaas geen idee welk merk, en hij warmt normaal op zowel bij koud als warm weer.
Radiator ziet er nieuw uit, binnen en buiten.
Waterpomp weet ik niet of ze mee vervangen is met de laatste distributiewissel.
Hoewel ze geen geluid maakt en ook niet lekt, dacht dat het alleen een schoepenwiel binnen in was, dacht altijd dat een pomp alleen maar kon gaan lekken of kapotte lagers krijgt. De retour op het reservoir pomp volgens mij nog steeds behoorlijk.

Dit is wel allemaal op de eigen temperatuurmeter waarvan ik weet dat die zo nauwkeurig is als een verzopen kat, maar 10 graden meer is 10 graden meer.

Was zelf aan het denken dat de vervangen thermostaat een te grote bypass heeft en de motor net niet op temperatuur laat komen met de verwarming aan.

Iemand nog andere ideeën? Anders wil ik best die domme thermostaat nog eens vervangen maar ga dit niet doen als het zinloos is.

Alvast bedankt, Patrick 

*

Offline brinkerik

• *
  • 2980
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: Temperatuur
« Reactie #1 Gepost op: 23 mei 2017, 20:51:47 »
Thermostaten vreet een 156 voor ontbijt,  toch even dubbelchecken.  Heb er zelf ooit eens gehad die na 1 dag alweer de geest gaf.
In de garage: Alfa 159  2.4 JTDm '07  -  Punto Bicilindro '12
ex:   146   1.6 Lusso 97  -   147 Veloce  '01  - 156  1.9 JTD 16v  04

*

Offline sanscorp

• *
  • 12415
  • 5 euro?
« Reactie #2 Gepost op: 25 mei 2017, 11:51:39 »
Ik ken alleen de jtd, maar die thermostaat zit er al weer een jaar of 5 op. Toen ging deze lekken en op een gegeven moment de temperatuur niet meer naar de 90 graden en heb ik hem vervangen.

Temperatuur bleek aan de meter te liggen, het lek was op het schroefdraad van de onderste pijp en had ik kunnen maken. Dan was de thermostaat nog goed geweest.

Ik zou hem eerst even uitlezen: kan dus even goed aan de meter liggen.

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

*

Offline leonm

• 2697
« Reactie #3 Gepost op: 25 mei 2017, 14:56:03 »
Niets aan de hand, niet van wakker liggen. 91 graden is nog altijd prima!  :thumbsup:

Het is nu eenmaal geen Duitser die altijd strak 90 graden aangeeft  ::)

*

Offline sanscorp

• *
  • 12415
  • 5 euro?
« Reactie #4 Gepost op: 25 mei 2017, 15:12:59 »
Het gaat hem meer om de 80 graden neem ik aan.
Dat hoort niet, maar die van mij doet het sinds kort ook.
Alsof de kvs of het systeem ineens efficiënter is geworden.

Klokje is dus gewoon slechter geworden, spoel of weerstand. Heb er niet naar gekeken.

Eenmaal uitgelezen, ook al geeft de teller 80 graden aan, is hij yoch netjes 90.

Alfa Romeo 156 1.9 JTD 8v
  Azzuro Gabiano 693, bj. nov. 2002.

*

Offline leonm

• 2697
« Reactie #5 Gepost op: 25 mei 2017, 15:29:42 »
Mijn V6 bleef op de meter ook altijd rond de 80 graden hangen (bij uitlezen rond de 88 graden). Met warmer weer inderdaad wat meer. Niet van wakker liggen, zo lang ie snel genoeg op temperatuur komt en niet te warm wordt is er niks aan de hand.

*

Offline Mec

• 185
« Reactie #6 Gepost op: 26 mei 2017, 10:13:35 »
Bedankt voor de reacties iedereen, zal hem 1 van de dagen toch maar even uitlezen voor de zekerheid,

Maar ik voel me toch al een beetje gerustgesteld nu, hij komt nooit boven 90 graden.

*

Offline Frank HF

• 485
  • Het is SOWIESO!
« Reactie #7 Gepost op: 26 mei 2017, 11:46:14 »
Je koelvloeistof blijft niet continue op dezelfde temperatuur. Schommelt continue. Moderne auto's geven tussen bvb 80 en 110 graden altijd 90 aan. Oudere of soms ook sportievere auto's zullen de echte temperatuur aangeven vaak.

*

Offline leonm

• 2697
« Reactie #8 Gepost op: 26 mei 2017, 15:34:25 »
Je koelvloeistof blijft niet continue op dezelfde temperatuur. Schommelt continue. Moderne auto's geven tussen bvb 80 en 110 graden altijd 90 aan. Oudere of soms ook sportievere auto's zullen de echte temperatuur aangeven vaak.

Idd  :yes!