Technische stoornissen GT JTD

• 59 Reacties
  • 7393 Gelezen

*

Robot

Technische stoornissen GT JTD
« Gepost op: 23 januari 2018, 21:57:29 »
Onderwerp maar even veranderd naar technische stoornissen => verzameling storinkjes die mij storen. Niet allemaal even acuut, maar adviezen en tips zijn welkom.

=> Parkeersensor defect
=> Benzineklep niet automatisch open => nog steeds op zoek naar relais => relais gevonden. Nu een nieuwe bestellen. => werkt nu met nieuw tweedehands relais.
=> Yatour bluetooth: handsfree ander wel te horen, ander hoort mij niet => werkt met ander microfoontje
=> Beide handzenders werken niet => werken vooralsnog weer
=> Moeilijk optrekken/ versnellen onder 2000 toeren => EGR wordt vervangen => inmiddels vervangen
=> Foutmelding Rempedaalsensor
=> Foutmelding Relais Brandstofpomp
=> Thermostaat defect => eindelijk vervangen, weer netjes 90 graden
=> Xenon Led koplamp zoemt => Blijkt ledverlichting te zijn waar ventilatortje van zoemt. => Ik verwacht geen ontploffingsgevaar, maar de leds zijn om verschillende redenen irritant => led eruit gehaald, ouderwets halogeen erin
=> Wit blokje voor hoogteverstelling linkerkoplamp kapot => andere koplamp nodig => nieuwe koplamp geplaatst => witte blokje ook gevonden. Kan wel los, maar was afgebroken waar het aan de spiegel bevestigd is.

Mijn parkeersensoren werken niet zoals het hoort. In plaats van piepjes als je achteruit rijdt, piept hij eenmaal als je de versnelling in zijn achteruit zet, daarna blijft het stil. Is dat instelbaar of zo? Vind het op zich niet erg. Maar heeft weinig nut op deze manier.
« Laatst bewerkt op: 04 april 2018, 10:59:01 door Robot »

*

Offline Bredabounce

• 372
  • Geslacht: Man
Re: Parkeersensoren -> 1 piep
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2018, 08:03:22 »
Een (of meer) van de sensoren is stuk waarschijnlijk.
Dat geeft de piep aan: let op; parkeersensoren functioneren niet.
Had mijn vorige 156 ook 'last' van.
AR156C#2277
2012 Alfa Romeo 159 2.0 JTDm TI SW Nero
[X] 2010 | 159 1750 TBI TI SW Chiaccio Bianco
[X] 2005 | 156 2.4JTD 20v SW Grigio Luce di Amalfi
[X] 2004 | 156 2.4JTD 20v Grigio Metallico
[X] 2003 | 156 1.9JTD 16v SW Grigio Kafla

*

Offline Martijn_vK

• 964
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2018, 09:17:53 »
Dat ligt eraan. Is het een langgerekte piep of enkel een korte?
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

*

Robot

« Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2018, 17:37:34 »
Het is toch wel een lange piep. Na een en ander gelezen te hebben denk ik dus inderdaad een sensor defect. Zal in het weekend eens proberen te luisteren of ze zoemen.

*

Offline Alfadavid

• 73
« Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2018, 20:34:59 »
Ik heb ook parkeersensoren origineel fabriek. Ik hoor wel gezoem als ik mij oor op de sensor hou.
Maar ik hoor geen pieptoon. Waar zit bij jullie die speaker?

*

Offline Martijn_vK

• 964
« Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2018, 21:29:43 »
Speaker in een 156 zit onder de vloerbedekking in de voetenruimte van de linker achterpassagier.

*

Offline Alfadavid

• 73
« Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2018, 21:47:51 »
Oké top! Dat ga ik uitzoeken. Daar heb ik nog nooit gekeken.

*

Robot

Re: Technische stoornissen GT JTD
« Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2018, 09:45:10 »
Naar sensoren geluisterd en de rechter sensor naast de kentekenplaat knettert niet. Blijkbaar is dit ook net die ene waar je de hele bumper voor los moet halen. Klus voor in de zomer...

*

Robot

« Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2018, 09:48:17 »
=> Benzineklep gaat niet automatisch (electrisch) open. Volgens mij komt er wel stroom door het stekkertje, maar doet niks. Vervangend motortje geprobeerd, doet het ook niet...
Hoor wel wat klikken onder dashboard bij indrukken knopje. Iemand een idee waar ik het moet zoeken? Merci.

*

Robot

« Reactie #9 Gepost op: 27 januari 2018, 09:55:09 »
=> Yatour bluetooth
Als ik wil bellen dan hoor ik de ander wel, maar de ander hoort mij niet. Microfoontje (stekker) zit er wel in (natuurlijk).

*

Offline MartinPool

• 1638
« Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2018, 11:08:00 »
=> Benzineklep gaat niet automatisch (electrisch) open. Volgens mij komt er wel stroom door het stekkertje, maar doet niks. Vervangend motortje geprobeerd, doet het ook niet...
Hoor wel wat klikken onder dashboard bij indrukken knopje. Iemand een idee waar ik het moet zoeken? Merci.

Is het een motortje of een selenoid, dat is een spoel met daarin een beweegbare kern, in rust staat ie naar buiten en door stroom op de spoel te zetten trekt ie de kern naar binnen.

Meten is weten, stekker los nemen en meten met een multimeter of er spanning op komt te staan als iemand op de knop duwt.
Ja --> open mechanisme kaduuk en vervangen voor een nieuwe.
Nee --> Stekker goed controleren of de draden er goed inzitten en ff kijken in het boekje welk relais de tankklep opent en deze eens vervangen of ruilen met een zelfde.

En voor de bleutooth, speur internet eens af, paar collega`s hebben soort gelijke problemen met Parrot, bij sommige werkt een harde reset en bij andere is gewoon de unit vervangen.

*

Robot

« Reactie #11 Gepost op: 27 januari 2018, 20:14:57 »
Is het een motortje of een selenoid, dat is een spoel met daarin een beweegbare kern, in rust staat ie naar buiten en door stroom op de spoel te zetten trekt ie de kern naar binnen.

Meten is weten, stekker los nemen en meten met een multimeter of er spanning op komt te staan als iemand op de knop duwt.
Ja --> open mechanisme kaduuk en vervangen voor een nieuwe.
Nee --> Stekker goed controleren of de draden er goed inzitten en ff kijken in het boekje welk relais de tankklep opent en deze eens vervangen of ruilen met een zelfde.
Merci. Tankklepvergrendeling ziet er zo uit:

Volgens mij zit er wel spanning op (weet niet hoeveel het zou moeten zijn), maar reageert dus niet. Had al een vervangende geregeld maar die doet het ook niet. Als die ook kaduuk blijkt zou wel beetje jammer zijn... Is er een manier om dat mechanisme op zichzelf te testen?

*

Robot

« Reactie #12 Gepost op: 31 januari 2018, 13:04:42 »
Motortje zelf doet het helaas wel direct op 12 volt, dus moet het jammer genoeg ergens anders zoeken.

*

Robot

« Reactie #13 Gepost op: 31 januari 2018, 15:20:35 »
Nieuwe storing: handzenders doen het allebei niet. Steeds probleemloos gedaan, totdat ik net thuis kom en de auto op slot wil doen. Niet dicht, niet open, kofferdeksel blijft dicht. Beide handzenders doen het dus niet. Net door regenbui gereden, maar dat zal toch wel niet van invloed zijn?

*

Offline ScriptMania

• 13371
  • to be or not to be, what was the question?
« Reactie #14 Gepost op: 31 januari 2018, 15:26:36 »
Nieuwe storing: handzenders doen het allebei niet. Steeds probleemloos gedaan, totdat ik net thuis kom en de auto op slot wil doen. Niet dicht, niet open, kofferdeksel blijft dicht. Beide handzenders doen het dus niet. Net door regenbui gereden, maar dat zal toch wel niet van invloed zijn?
Is je bodycomp nog wel ok?

*

Robot

« Reactie #15 Gepost op: 31 januari 2018, 15:28:47 »
Bedankt voor je snelle reactie. Hoe controleer ik dat/ hoe kan ik dat weten?

*

Offline MartinPool

• 1638
« Reactie #16 Gepost op: 31 januari 2018, 16:14:13 »
Werkt het 156 truukje misschien :

Deur met de sleutel openen, alle deuren openen, alle deuren sluiten, weer op slot met sleutel.
En het werkt weer.

Had ik laatst ook en dacht dat ik gek werd, dit truukje geprobeerd en het werkt weer als nooit te voren.

*

Robot

« Reactie #17 Gepost op: 31 januari 2018, 18:37:22 »
Werkt het 156 truukje misschien :

Deur met de sleutel openen, alle deuren openen, alle deuren sluiten, weer op slot met sleutel.
En het werkt weer.
Heb de truc geprobeerd, maar helpt niet...

Echter, het goede nieuws: handzenders werken wel! Het slechte nieuws: alleen als ik ze in het midden tegen de voorruit houdt, vlak boven het dashboard. Dat is onhandig. Het is hetzelfde bij beide handzenders. In beide ook al andere batterijtjes geprobeerd die ik nog had liggen. Zou denken dat de batterijtjes allemaal slecht zijn zodat het signaal niet sterk genoeg is? Wel vreemd dat beide handzenders op hetzelfde moment ermee stoppen. Kan het ook aan een ‘ding’ in de auto liggen dat het signaal moet ontvangen? Of een voor de hand liggend stekkertje dat los zit? Merci.

*

Robot

« Reactie #18 Gepost op: 01 februari 2018, 12:12:02 »
Bijzonder. Werkten vanmorgen natuurlijk weer gewoon. Op zich is dat fijn, alleen vind ik dit soort onverklaarbare storingen altijd een beetje spannend want geen idee wanneer dit - of iets anders - zich weer gaat voordoen. En dan op een moment dat het echt niet uitkomt.

*

Offline leonm

• 2697
« Reactie #19 Gepost op: 01 februari 2018, 16:13:58 »
Tja, als je een Alfa koopt kies je nu eenmaal automatisch voor S.H.I.T. (self healing italian technology)  flippy1

*

Robot

« Reactie #20 Gepost op: 14 februari 2018, 07:54:20 »
Twee weken verder en weer iets nieuws. De GT trekt ineens heel slecht op. Onder de 2000 toeren duurt het lang voordat er gang in komt, daar boven gaat het als een speer. Gisteren kon ik pas na drie pogingen en met heel veel moeite de helling van een parkeergarage op mijn werk nemen. Steeds viel hij halverwege stil en vervolgens uit. Wegrijden op een gewone, vlakke weg gaat wel. Ik heb niet direct het idee dat de koppeling kapot is (en hoop dat ook niet echt). Andere ideeën misschien?

*

Offline Bredabounce

• 372
« Reactie #21 Gepost op: 14 februari 2018, 09:21:43 »
Rookt de auto overmatig? Bekijk de turboslang(en) eens (sissen)
of de vacuumslangetjes naar de verstelling (VNT) van de turbo.
Die laatste loopt bij een 156 vanuit (uit mijn hoofd rechterzijde van het blok naar de pierburgklep aan de voorkant (boven de radiator) en dan naar beneden richting de turbo.
Als daar scheurtjes in zitten werkt de verstelling van de turbo niet (goed) en heb je weinig vermogen onder de 2000rpm.
AR156C#2277
2012 Alfa Romeo 159 2.0 JTDm TI SW Nero
[X] 2010 | 159 1750 TBI TI SW Chiaccio Bianco
[X] 2005 | 156 2.4JTD 20v SW Grigio Luce di Amalfi
[X] 2004 | 156 2.4JTD 20v Grigio Metallico
[X] 2003 | 156 1.9JTD 16v SW Grigio Kafla

*

Offline Martijn_vK

• 964
« Reactie #22 Gepost op: 14 februari 2018, 11:06:15 »
Twee weken verder en weer iets nieuws. De GT trekt ineens heel slecht op. Onder de 2000 toeren duurt het lang voordat er gang in komt, daar boven gaat het als een speer. Gisteren kon ik pas na drie pogingen en met heel veel moeite de helling van een parkeergarage op mijn werk nemen. Steeds viel hij halverwege stil en vervolgens uit. Wegrijden op een gewone, vlakke weg gaat wel. Ik heb niet direct het idee dat de koppeling kapot is (en hoop dat ook niet echt). Andere ideeën misschien?

Dit klinkt heel erg als gare vacuumslangen van de turboverstelling. Soms is het heel lastig te zien, maar ik zou gewoon de hele bende even nalopen en als het allemaal hard is en er oud uit ziet alles vervangen.

Als het nog origineel is dan loopt er vanaf de vacuumpomp (ronde doosje aan de bakkant van de nokkenas) een dikke slang richting rembekrachtiger. Halverwege takt een dunnere slang af richting de vacuumverdeelbox achterop het blok. Daarvandaan gaat een slang richting smoorklep en een slang richting turbodrukregelaar (Pierburgklep). Die laatste is deels van staal en loopt over het blok heen boven het uitlaatspruitstuk. Daar wil het vaak misgaan vanwege hitte en dus uitdroging. Ook de slangen onder de turbodrukregelaar richting turbo hebben daar last van. Vooral de voorste slangen checken dus.

Ik neem tenminste aan dat die slangenbende hetzelfde is als bij een 156 16v/20v?

*

Robot

« Reactie #23 Gepost op: 14 februari 2018, 19:56:52 »
Bedankt voor de reacties. Ik heb niet het idee dat de GT overmatig rookt, maar vind dat lastig te zien door het kleine achterraampje en kleine spiegels.

Vwb de slangen. Die zien er volgens mij wel netjes uit en kan zo niet direct scheurtjes oid zien. Lijken ook wel goed vast te zitten. Zijn inderdaad wel veel slangen dus heb wat fotootjes gemaakt. Misschien kunnen jullie daarbij aangeven welke ik met name moet controleren. Maakt koude of warme motor nog uit? Is het met draaiende motor makkelijker om iets te zien/ horen/ voelen? Alvast bedankt weer.

De onderkant is steeds de voorkant van de auto.

*

Robot

« Reactie #24 Gepost op: 14 februari 2018, 20:20:32 »
En, omdat ik toch bezig was een fotootje van het poweboxje dat er op zit. Is iemand bekend met dit boxje?