Technische stoornissen GT JTD

  • 59 Reacties
  • 7394 Gelezen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Offline brinkerik

  • *
  • 2978
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: Technische stoornissen GT JTD
« Reactie #25 Gepost op: 14 februari 2018, 21:37:07 »
Die verstuiver kabel, waar die trekbandjes omheen zitten -->  even door solderen, want dat kan ook al 1 reden zijn van slecht lopen ( op 3 poten ) Heb ik ook bij de 16v gehad, met cilinder nr 2 of 3.
In de garage: Alfa 159  2.4 JTDm '07  -  Punto Bicilindro '12
ex:   146   1.6 Lusso 97  -   147 Veloce  '01  - 156  1.9 JTD 16v  04

*

Offline Martijn_vK

  • *****
  • 964
  • Geslacht: Man
Re: Technische stoornissen GT JTD
« Reactie #26 Gepost op: 14 februari 2018, 22:38:29 »
Op foto 2 en 4 zie je het ronde vacuumpompje waar FGP op staat. Daar loopt 1 slang uit (richting rembekrachtiger). Die heeft halverwege een aftakking. Check dat hele slangensysteem maar eens. De andere slangen die je ziet zijn van het koelsysteem en de carterventilatie en zijn nu even niet interessant.

Je kan ook van de andere kant beginnen, dan vind je waarschijnlijk eerder het eventuele lek. Kijk dan voorop he blok, onder die verkleurde hitteschildjes. Daar zie je de turbo met het ronde vacuumblokje. Daar loopt een slangetje uit (als het goed is, ik zie hem niet op foto 2). Als je die volgt en vooral op de uiteinden kijkt waar ze op andere componenten aansluiten, kom je waarschijnlijk wel scheurtjes tegen.

Laat maar horen wat je bevindingen zijn!
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

*

Offline Bredabounce

  • ****
  • 372
  • Geslacht: Man
Re: Technische stoornissen GT JTD
« Reactie #27 Gepost op: 15 februari 2018, 12:02:44 »
Ik heb de slangetjes ook een keer vervangen. Als vervangende slang heb ik een benzineslang gebruikt.
AR156C#2277
2012 Alfa Romeo 159 2.0 JTDm TI SW Nero
[X] 2010 | 159 1750 TBI TI SW Chiaccio Bianco
[X] 2005 | 156 2.4JTD 20v SW Grigio Luce di Amalfi
[X] 2004 | 156 2.4JTD 20v Grigio Metallico
[X] 2003 | 156 1.9JTD 16v SW Grigio Kafla

*

Robot

Re: Technische stoornissen GT JTD
« Reactie #28 Gepost op: 15 februari 2018, 13:07:19 »
Ook nog even contact gehad met garage. Daar ga ik zaterdagochtend even langs. Die hadden het over egr misschien. Dat ik geen lampje motorstoring heb zou door powerbox kunnen komen.

=>
Gisteren bij garage geweest. Op uitgekomen dat EGR wordt vervangen. Afgesproken dat hij dat doet, ook al lijkt het me niet een hele ingewikkelde klus. Gaat 330 Euro kosten.
Fouten die naar voren kwamen waren:
- Rempedaalsensor
- EGR
- Relais brandstofpomp

Motormanagementlampje ging pas branden ná bezoek aan garage, terwijl die volgens hem allang daarvoor had moeten branden.
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2018, 09:02:41 door Robot »

*

Robot

Re: Technische stoornissen GT JTD
« Reactie #29 Gepost op: 18 februari 2018, 09:05:51 »
Die verstuiver kabel, waar die trekbandjes omheen zitten -->  even door solderen, want dat kan ook al 1 reden zijn van slecht lopen ( op 3 poten ) Heb ik ook bij de 16v gehad, met cilinder nr 2 of 3.
Hoe zou ik die moeten solderen. Nieuwe stekker erop? Hoorde iets van reparatiesets, maar weet niet waar die besteld kunnen worden.

*

Offline Martijn_vK

  • *****
  • 964
  • Geslacht: Man
Re: Technische stoornissen GT JTD
« Reactie #30 Gepost op: 18 februari 2018, 10:48:23 »
Ook nog even contact gehad met garage. Daar ga ik zaterdagochtend even langs. Die hadden het over egr misschien. Dat ik geen lampje motorstoring heb zou door powerbox kunnen komen.

=>
Gisteren bij garage geweest. Op uitgekomen dat EGR wordt vervangen. Afgesproken dat hij dat doet, ook al lijkt het me niet een hele ingewikkelde klus. Gaat 330 Euro kosten.
Fouten die naar voren kwamen waren:
- Rempedaalsensor
- EGR
- Relais brandstofpomp

Motormanagementlampje ging pas branden ná bezoek aan garage, terwijl die volgens hem allang daarvoor had moeten branden.

Zonde van je 330 euro als je het mij vraagt. Want punt 1: wat kan er kapot aan een EGR? Eraf halen en schoonmaken lijkt me een goedkopere oplossing. En punt 2: de EGR is zo'n beetje het meest nutteloze onder je motorkap. Je kan hem dus ook afblinden en uit de software laten programmeren. Ben je net zoveel geld kwijt. Gaat meestal in combinatie met motortuning, dus je krijgt er ook wat vermogen en koppel bij. Kan je gelijk die powerbox (ook al zo'n fantastische uitvinding) naar de prullenbak verwijzen ;-)
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

*

Robot

Re: Technische stoornissen GT JTD
« Reactie #31 Gepost op: 18 februari 2018, 11:55:11 »
Zonde van je 330 euro als je het mij vraagt. Want punt 1: wat kan er kapot aan een EGR? Eraf halen en schoonmaken lijkt me een goedkopere oplossing. En punt 2: de EGR is zo'n beetje het meest nutteloze onder je motorkap. Je kan hem dus ook afblinden en uit de software laten programmeren. Ben je net zoveel geld kwijt. Gaat meestal in combinatie met motortuning, dus je krijgt er ook wat vermogen en koppel bij. Kan je gelijk die powerbox (ook al zo'n fantastische uitvinding) naar de prullenbak verwijzen ;-)
Dat is inderdaad het gevoel dat ik nu een beetje heb :-(
Heb zelf te weinig ervaring en inzicht om te weten wat nou echt nodig is. Kan wel alles voor nieuw en origineel laten vervangen, maar vraag me af hoe effectief en zinvol dat is voor een auto van 11 jaar oud.
Maar goed. Ik laat dit nu vervangen (en ga ervan uit dat het dan werkt) en dan misschien op zoek naar een garagist die wat minder ‘puur’ is.

*

Offline brinkerik

  • *
  • 2978
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: Technische stoornissen GT JTD
« Reactie #32 Gepost op: 18 februari 2018, 19:44:51 »
Door die span bandjes, zie ik dat iemand anders ooit een vals contact/  slechte stekker verbinding gemeten heeft.

Bij mij hebben ze de stekker toen door gesoldeerd, dit betekend dat je meet waar je slecht contact hebt ; en er daarna dat punt ( meestal een stekker )  aan elkaar soldeert.

Als je geen ervaring met solderen hebt; zoek dan een handige garage.
In de garage: Alfa 159  2.4 JTDm '07  -  Punto Bicilindro '12
ex:   146   1.6 Lusso 97  -   147 Veloce  '01  - 156  1.9 JTD 16v  04

*

Offline aytac

  • *
  • 2995
  • Geslacht: Man
Re: Technische stoornissen GT JTD
« Reactie #33 Gepost op: 18 februari 2018, 21:15:31 »
Lijkt me sterk dat ze het rechtstreeks op de verstuiver aansluiting(en) hebben gesoldeerd...

Gewoon een nieuwe/andere stekker erop zetten en daar de kabels van aan je kabelboom solderen.

*

Offline brinkerik

  • *
  • 2978
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: Technische stoornissen GT JTD
« Reactie #34 Gepost op: 19 februari 2018, 18:45:55 »
Ik heb even gezocht naar de foto`s.   Ben idd van mening, is niet de mooiste oplossing, maar wel functioneel. 








fotos weer zichtbaar gemaakt...  klote photobucket
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2018, 19:47:25 door brinkerik »
In de garage: Alfa 159  2.4 JTDm '07  -  Punto Bicilindro '12
ex:   146   1.6 Lusso 97  -   147 Veloce  '01  - 156  1.9 JTD 16v  04

*

Robot

Re: Technische stoornissen GT JTD
« Reactie #35 Gepost op: 19 februari 2018, 20:42:02 »
Bedankt voor het plaatsen van die fotootjes. Had stekker nog niet los gehad. Hoe heten die stekkers officieel? En waar het beste te bestellen?

*

Offline Martijn_vK

  • *****
  • 964
  • Geslacht: Man
Re: Technische stoornissen GT JTD
« Reactie #36 Gepost op: 20 februari 2018, 00:10:17 »
Dat is inderdaad het gevoel dat ik nu een beetje heb :-(
Heb zelf te weinig ervaring en inzicht om te weten wat nou echt nodig is. Kan wel alles voor nieuw en origineel laten vervangen, maar vraag me af hoe effectief en zinvol dat is voor een auto van 11 jaar oud.
Maar goed. Ik laat dit nu vervangen (en ga ervan uit dat het dan werkt) en dan misschien op zoek naar een garagist die wat minder ‘puur’ is.

Het is nog niet te laat toch? Ik zou hem afzeggen. Blindplaatjes voor de EGR kosten een tientje ofzo, software is via JTD-Performance, Squadra, Falco Motorsport of een andere Alfaspecialist wel te regelen. Zonde om die EGR te gaan vervangen als je er zelf al zo over twijfelt. En als je geen zin hebt in software aanpassen zou ik de zaak lekker zelf demonteren op een zondagmiddag en met een tandenborstel en EGR-cleaner de boel schoonmaken.

Wat mij betreft is er niks 'puur' aan het nodeloos vervangen van onderdelen die evengoed schoongemaakt of verwijderd kunnen worden. In mijn ogen is dat juist geldklopperij.

Zo is mij een keer een nieuw uitlaatspruitstuk aangepraat voor 600 euri terwijl het oude, kromgeteokken ding voor 50 gevlakt had kunnen worden. Van schade en schande wordt men wijzer...
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

*

Offline Martijn_vK

  • *****
  • 964
  • Geslacht: Man
Re: Technische stoornissen GT JTD
« Reactie #37 Gepost op: 20 februari 2018, 00:13:29 »
Oja, en ik zou toch, gezien je beschrijving van je probleem (geen vermogen lage toeren, normaal vermogen hoge toeren) die vacuümslangen eens nalopen. Ook een goedkope fix die je anders een hoop geld en/of kopzorgen zou kosten ;)
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Nissan Micra 1.2 DIG-S - 2013

*

Offline Bredabounce

  • ****
  • 372
  • Geslacht: Man
Re: Technische stoornissen GT JTD
« Reactie #38 Gepost op: 20 februari 2018, 08:49:35 »
Oja, en ik zou toch, gezien je beschrijving van je probleem (geen vermogen lage toeren, normaal vermogen hoge toeren) die vacuümslangen eens nalopen. Ook een goedkope fix die je anders een hoop geld en/of kopzorgen zou kosten ;)

^^^^ wat hij zegt...
AR156C#2277
2012 Alfa Romeo 159 2.0 JTDm TI SW Nero
[X] 2010 | 159 1750 TBI TI SW Chiaccio Bianco
[X] 2005 | 156 2.4JTD 20v SW Grigio Luce di Amalfi
[X] 2004 | 156 2.4JTD 20v Grigio Metallico
[X] 2003 | 156 1.9JTD 16v SW Grigio Kafla

*

Robot

Re: Technische stoornissen GT JTD
« Reactie #39 Gepost op: 20 februari 2018, 21:01:48 »
Bedankt voor jullie reacties. Ik laat morgen nog wel de egr doen want vind het een beetje laat en dan niet zo netjes om af te zeggen. De slangen bekijk ik dan in het weekend. Wellicht laat ik de egr alsnog via software afsluiten, maar thermostaat en dat stekkertje zijn eerst nog aan de beurt.
Ik heb overigens ook ergens een elearn gedownload. Er is niet een Haynes manual oid wat ik zo kon vinden?

*

Robot

Re: Technische stoornissen GT JTD
« Reactie #40 Gepost op: 25 februari 2018, 09:46:15 »
De EGR is vervangen. Drie bouten hadden geen schroefdraad meer, de luchtinlaat zat vol met prut. Rijdt wel beter, dus dat is fijn.
Nu ben ik aan het kijken naar thermostaten. Bij sommige zie ik met pakking, bij sommige zonder pakking. Bij de 164 moest ik indertijd vloeibare pakking gebruiken. Is dat bij de GT anders?

*

Offline Gais

  • ******
  • 1020
  • ongenuanceerdedieselhater
Re: Technische stoornissen GT JTD
« Reactie #41 Gepost op: 25 februari 2018, 11:06:10 »
Merci. Tankklepvergrendeling ziet er zo uit:

Volgens mij zit er wel spanning op (weet niet hoeveel het zou moeten zijn), maar reageert dus niet. Had al een vervangende geregeld maar die doet het ook niet. Als die ook kaduuk blijkt zou wel beetje jammer zijn... Is er een manier om dat mechanisme op zichzelf te testen?
Heb ik me de GT ook gehad, was een gaar relais. Spanning meten met multimeter leek ok, zodra je stroom ging trekken van het relais zakte hij in. Was dus alleen te testen met ingeschakelde verbruiker...

Sent from my Moto G (5) Plus using Tapatalk

Klaar met frituren, koken doe je op gas.

*

Robot

Re: Technische stoornissen GT JTD
« Reactie #42 Gepost op: 27 februari 2018, 21:42:36 »
Heb ik me de GT ook gehad, was een gaar relais. Spanning meten met multimeter leek ok, zodra je stroom ging trekken van het relais zakte hij in. Was dus alleen te testen met ingeschakelde verbruiker...

Sent from my Moto G (5) Plus using Tapatalk
Weet je toevallig nog welk relais (of waar precies) het was? Scheelt mij weer een beetje zoeken.

*

Offline Gais

  • ******
  • 1020
  • ongenuanceerdedieselhater
Re: Technische stoornissen GT JTD
« Reactie #43 Gepost op: 27 februari 2018, 21:46:53 »
Weet je toevallig nog welk relais (of waar precies) het was? Scheelt mij weer een beetje zoeken.
Onder het stuur achter het dashboard. Tankdopontgrendeling en kofferklep zitten naast elkaar, gewoon op het geluid af gaan.

Sent from my Moto G (5) Plus using Tapatalk

Klaar met frituren, koken doe je op gas.

*

Robot

Re: Technische stoornissen GT JTD
« Reactie #44 Gepost op: 03 maart 2018, 08:39:33 »
Vanmorgen in de kou mijn stadslichten vervangen, want kapot. Dat was al een heel gepriegel, maar goed. Toen ik mijn verlichting aandeed, hoorde ik een enorm gezoem bij mijn linkerkoplamp. Volgens mij zit er aftermarket xenon ledlicht in want het past niet lekker. Zit daar een ventilator in die zo zoemt? En moet ik mij daar zorgen om maken?

De xenonlamp ledlamp:


Volgens mij de originele stekker:


Kan ik evt de draadjes loshalen en weer een gewone H7 lamp erin doen?
Linker stadslicht is alweer kapot  ???
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2018, 21:19:51 door Robot »

*

Robot

Re: Technische stoornissen GT JTD
« Reactie #45 Gepost op: 03 maart 2018, 11:53:03 »
... Toen ik mijn verlichting aandeed, hoorde ik een enorm gezoem bij mijn linkerkoplamp.

Is inderdaad ventilatortje. Zijn alleen geen xenon lampen, maar leds... irritante is dat die niet vastgeklikt kunnen worden door die ventilatortjes en volgens mij is de ring eruit gehaald. Ze hangen er dus eigenlijk los in. De kap van de rechter koplamp kan niet goed dicht geklikt worden omdat er geen ruimte is voor de ventilator van de lamp.

Wat ik dacht dat de originele stekkers waren kunnen ook niet (meer) op een originele H7 lamp geklikt worden. Dit is dus best irritant want losse ledlampen vind ik niet optimaal, maar ik kan blijkbaar ook niet zomaar terug naar origineel >:(
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2018, 15:49:37 door Robot »

*

Offline Gais

  • ******
  • 1020
  • ongenuanceerdedieselhater
Re: Technische stoornissen GT JTD
« Reactie #46 Gepost op: 03 maart 2018, 20:14:40 »
Origineel Xenon kan niet open, moet je uitbouwen om stadslichten te vervangen.



Sent from my Moto G (5) Plus using Tapatalk

Klaar met frituren, koken doe je op gas.

*

Offline aytac

  • *
  • 2995
  • Geslacht: Man
Re: Technische stoornissen GT JTD
« Reactie #47 Gepost op: 04 maart 2018, 00:30:31 »
Jaaaoooh zeetie... Heel koplamp (en dus bumper) uitbouwen voor stadslicht?! Op zich al reden genoeg om een auto gewoon niet te kopen...

*

Robot

Re: Technische stoornissen GT JTD
« Reactie #48 Gepost op: 04 maart 2018, 07:56:54 »
Jaaaoooh zeetie... Heel koplamp (en dus bumper) uitbouwen voor stadslicht?! Op zich al reden genoeg om een auto gewoon niet te kopen...
Ik ben een beetje kwijt welke richting we hiermee opgaan. In elk geval was voor mij niet de vraag of ik voor stadslicht vervangen bumper eraf moest halen. Dat was - met veel gepriegel - namelijk al gelukt, waarbij helaas de linker blijkbaar alweer kapot is.
Een vraag was of ik - om de gehele koplampunit te verwijderen - de bumper moet verwijderen. Dat is volgens mij het geval. Mogelijk moet ik die namelijk een keer vervangen.
In de tussentijd heb ik vastgesteld dat er helemaal geen (aftermarket) xenon in zit, maar dat mijn voorganger er leds heeft ingepropt. Dat past dus helemaal niet in een voor halogeen gemaakte koplampunit. Die H7 LED-lampen hangen dus al de hele tijd gewoon in het gat waar H7 halogeen lampen in vastgeklemd horen te zitten. Ik kan me niet voorstellen dat mijn tegenliggers blij met me zijn als ze mij in het donker tegenkomen. Of straks de apk.

Aanpassingen vind ik prima, maar dan moet het wel werken want anders hou ik het liever origineel of herstel ik het liever naar origineel. Vandaag probeer ik denk ik nog eens of ik er toch weer gewoon halogeen in kan zetten in plaats van die ledlampen.

Enfin. Vroeger was een lampje vervangen nog geen minuut werk omdat je er makkelijk bij kon. Dat is het tegenwoordig allang niet meer.

*

Robot

Re: Technische stoornissen GT JTD
« Reactie #49 Gepost op: 04 maart 2018, 10:34:15 »
Gelukt! Led eruit, gewoon halogeen erin. Contactjes van linkerkoplamp zijn niet helemaal lekker.

Iemand nog in de markt voor ledverlichting?