Alfa Romeo 156 SW 2.5l V6 24v Broject

• 219 Reacties
  • 28602 Gelezen

*

Offline Christiaan Z

• 581
  • Geslacht: Man
Re: Alfa Romeo 156 SW 2.5l V6 24v Broject
« Reactie #175 Gepost op: 13 juni 2020, 21:40:30 »
Kak, nu wil ik ook van die fittingen.. Waar heb je ze gekocht? :p

*

Offline Alfisti Adventures

• *
  • 174
« Reactie #176 Gepost op: 14 juni 2020, 09:40:34 »
Kak, nu wil ik ook van die fittingen.. Waar heb je ze gekocht? :p

Zorgelijk om te horen dat ik mensen meetrek in iets dat neigt naar financiële zelfmoord.

Ik heb het besteld bij QSP products, ik heb de link toegevoegd:

https://www.qspproducts.nl/nl/qsp-automotive

Na lang zoeken waren zij de enige die ik kon vinden met AN fittingen voorzien van snelkoppeling. Voor deze specifieke opstelling heb je het volgende nodig:
- Snelkoppeling D06 8mm 90graden (achteraf had ik de rechte uitvoering gekozen)
- Koppeling D06 recht zonder snijrand (achteraf dus hier 90 graden gepakt)
- Slang Nylon mantel D06 (8,7mm)
- Slang klem finisher D06 (om het af te maken, maar een normale slang klem is ook prima)

Tip: Je gaat ze beschadigen als je niet de aluminium bankschroef tussenstukken hebt en de aluminium sleutels. Ik dacht met een stuk doek uit de voeten te kunnen maar je barst in tranen uit wanneer het gebeurt  :'( . Bij de volgende bestelling bestel ik ze zeker mee.

*

• *
  • 174
« Reactie #177 Gepost op: 14 juni 2020, 11:32:19 »
First start! Open pijp Applaus

*

Offline leonm

• 2697
« Reactie #178 Gepost op: 14 juni 2020, 11:51:24 »
 :thumbsup: :thumbsup:

Vriendin de eer gekregen om eerste start te doen?  8)

*

Offline brinkerik

• *
  • 2982
  • Moi
« Reactie #179 Gepost op: 14 juni 2020, 12:04:43 »
Indrukwekkend   :ok: :ok:
In de garage: Alfa 159  2.4 JTDm '07  -  Punto Bicilindro '12
ex:   146   1.6 Lusso 97  -   147 Veloce  '01  - 156  1.9 JTD 16v  04

*

Offline frankalfa

• 1439
  • Lid nummer 2187
« Reactie #180 Gepost op: 14 juni 2020, 15:08:15 »
 :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Nog een tip vwb de motorsteun boven: Als je alle delen nog hebt kun je er voor kiezen om de stalenkernmetdoorgescheurdrubber vast te kitten aan de restvanhetrubber. Goed positioneren (in de bankschroef bv) en opvullen met een lekkere laag kit ertussen (PU).Rij ik al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaren mee rond. flippy1

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

*

Offline Christiaan Z

• 581
« Reactie #181 Gepost op: 14 juni 2020, 22:49:00 »
Zorgelijk om te horen dat ik mensen meetrek in iets dat neigt naar financiële zelfmoord.

Maak je geen zorgen, ik was al niet meer te redden  ;D Bedankt voor de link  :thumbsup:

*

• *
  • 174
« Reactie #182 Gepost op: 26 juni 2020, 11:14:01 »
Daar stond ik dan.... Het moest er een keer van komen :!nooooo naar de sloop voor onderdelen die echt niet meer verkrijgbaar zijn. Gekke splitmoertjes die de ruitenwissermotor/interieurfilter kap op zijn plek houden en de schroefjes die daar bij horen bijvoorbeeld.

Ik kon niet verder omdat de vorige eigenaar de bovenste radiator beugel niet nodig vond  Nono. Een aantal "Auto demontage bedrijven" gebeld of ze nog 156's hadden staan. Ze beginnen echt schaars te worden  :o. Gelukkig hadden ze bij van Spanje in Ingen nog twee staan. Ik ben daar wel eens vaker geweest omdat ik in die streek ben opgegroeid.

En natuurlijk met gevaar voor eigen leven sta je daar in de meest onmogelijke houding aan een auto te sleutelen die uiteraard onderop staat, zonder wielen.... lekker laag. Dan zijn de gasveren van de motorkap stuk of weg en dan lig je met een motorkap in je rug te ravotten.... MAAR ik heb echt goeie dingen gevonden! Het was het zeker waard. Gelukkig zat er een compleet zekering bakje aan bijvoorbeeld! Die wordt vaak helemaal aan gort getrokken omdat mensen vergeten dat ze op meerdere plekken vast zitten aan de accu.

Ik moet nog even geduldig zijn aangezien ik silicone slangen heb besteld bij Roose motorsport ter vervanging van de radiator slangen. Die moeten speciaal gemaakt worden en dat kost ca. twee weken. We zitten nu in de tweede week dus ik verwacht dat ze binnenkort geleverd worden. Dan gaan we de Busso op bedrijfstemperatuur laten komen en kijken of alles in orde is. Hier een paar foto's van de voortgang.

"The devil is in the details!"

*

• *
  • 174
« Reactie #183 Gepost op: 16 juli 2020, 10:27:08 »
De 156 had een aantal komische spontane elektrische problemen. Zodra de accu verbinding maakte ging de claxon aan, de eerste keer best schrikken. Als je dan het contact aanzet kreeg ik de ruitenwissers niet meer uit ::).

Ik was maar begonnen met het zoeken naar het probleem en ik was er al snel achter. Na de airbag gedemonteerd te hebben met de voorzichtigheid van de explosieven opruimingsdienst kwam ik er achter dat de claxon schakelaar contact bleef maken. Eerst dacht ik dat een beetje omhoog stellen de oplossing was maar hij bleef contact maken. Hup de stekker los en geen contact meer; de claxons schakelaar kon ik dus uitsluiten. Hup stuur er af en naar de springveer. De stekker gemeten en die bleef contact maken. Het moest dus of in de springveer zitten of in de schakelaar unit. Na even goed te kijken kwam ik er achter dat de springveer kapot was gedraaid en de contact punten tegen elkaar aan stonden. Dat komt natuurlijk omdat het stuur HEEL lang zonder verbinding met het stuurhuis vrij rond te draaien was  Deuh.

Door het storing zoeken kwam ik een bonus tegen! Het airbag lampje bleef altijd branden en nu weet ik dus waarom. een draadje op de stekker van de airbag zat gewoon los. Die heb ik dan ook maar netjes gerepareerd. Problemen opgelost! :ok:

« Laatst bewerkt op: 16 juli 2020, 10:29:38 door Alfisti Adventures »

*

Offline Christiaan Z

• 581
« Reactie #184 Gepost op: 16 juli 2020, 23:39:01 »
Leuk he, die elektrische storingen, ik heb op een gegeven moment de hele kabelboom onder de motorkap maar vervangen omdat er geen eind aan kwam (en de isolatie op sommige delen gewoon foetsie was..) En geen airbag in je gezicht gekregen?  ;D Na het lezen van een verhaal hier op het forum ben ik er altijd nog een beetje huiverig voor, ik heb hem gisteren ook los gehad en de accu er de dag voor al afgehaald.

*

• *
  • 174
« Reactie #185 Gepost op: 17 juli 2020, 22:31:34 »
Leuk he, die elektrische storingen, ik heb op een gegeven moment de hele kabelboom onder de motorkap maar vervangen omdat er geen eind aan kwam (en de isolatie op sommige delen gewoon foetsie was..) En geen airbag in je gezicht gekregen?  ;D Na het lezen van een verhaal hier op het forum ben ik er altijd nog een beetje huiverig voor, ik heb hem gisteren ook los gehad en de accu er de dag voor al afgehaald.

Ik ben ook erg voorzichtig met Airbags, gelukkig dit keer niets gebeurt ;D Als ik de airbag vast heb dan begin ik me gelijk zorgen te maken over mijn handen en vingers dan ga ik de airbag anders vast houden enzo :rofl:

*

• *
  • 174
« Reactie #186 Gepost op: 18 juli 2020, 21:32:12 »
Zoals jullie weten heb ik een hoop delen laten poeder coaten en aan die delen zaten vaak bijzondere splitmoeren en kunststof bevestigingsmaterialen. Die moest ik verwijderen en gingen daardoor soms stuk. Ik heb lang zitten zoeken naar alternatieven  alfanerd1 en uiteindelijk precies gevonden wat ik nodig had. Ik heb het bij Alie Expres gekocht en het was natuurlijk even afwachten wat nu precies de kwaliteit zou zijn. Nu zijn ze binnen en ik moet zeggen, echt goed! past precies en voelt degelijk aan.

Ook de silicone slangen van Roose Motorsport zijn binnen waardoor ik nu eindelijk de koelvloeistof kan vullen. De motor heb ik vandaag op bedrijfstemperatuur laten komen om proef te draaien en lekkages op te sporen. Ik had gelukkig maar een paar kleine lekkages die zo opgelost waren. De stuurbekrachtigingspomp aansluiting iets aan moeten draaien en een twee tal slangenklemmen die niet strak genoeg zaten. Al met al geen complicaties. Het was wel even spannend en de vraag of de ventilatoren aan zouden slaan en dat gebeurde uiteindelijk Applaus

*

Online Fur

• *
  • 214
« Reactie #187 Gepost op: 18 juli 2020, 23:45:54 »
Oh dat ziet er netjes uit, heb je misschien een linkje van die ali clipjes?

*

• *
  • 174
« Reactie #188 Gepost op: 19 juli 2020, 08:34:44 »
Oh dat ziet er netjes uit, heb je misschien een linkje van die ali clipjes?

Alsjeblieft! Zoals je ziet in mijn foto's is de kwaliteit veel beter dan wordt geadverteerd bij Aliexpress  :ok:

https://nl.aliexpress.com/item/32673630253.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.12224c4dCMzUG7

*

Offline Franssie

• 809
« Reactie #189 Gepost op: 19 juli 2020, 15:23:56 »
mooi werk zo

*

Online Fur

• *
  • 214
« Reactie #190 Gepost op: 20 juli 2020, 00:01:53 »
Alsjeblieft! Zoals je ziet in mijn foto's is de kwaliteit veel beter dan wordt geadverteerd bij Aliexpress  :ok:

https://nl.aliexpress.com/item/32673630253.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.12224c4dCMzUG7

Thanks, zijn inmiddels ook onderweg naar mij.  :thumbsup:

*

Offline ArjanB

• 1790
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
« Reactie #191 Gepost op: 23 juli 2020, 23:34:36 »
Respect!!
Lees altijd met veel plezier de vorderingen die je maakt  :thumbsup:
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

*

Offline Christiaan Z

• 581
« Reactie #192 Gepost op: 24 juli 2020, 21:23:39 »
Nice, ook direct een set van besteld  :thumbsup: Ik mis er nogal wat  :P

Gebruikt deze set slangen nog de snelkoppeling op de radiator van je oude slang? Dat was zo bij de set die ik op mijn vorige V6 had en van die koppeling wil ik eigenlijk af (deze is een keer los geschoten zonder dat ik het doorhad)

*

• *
  • 174
« Reactie #193 Gepost op: 25 juli 2020, 13:19:07 »
Nice, ook direct een set van besteld  :thumbsup: Ik mis er nogal wat  :P

Gebruikt deze set slangen nog de snelkoppeling op de radiator van je oude slang? Dat was zo bij de set die ik op mijn vorige V6 had en van die koppeling wil ik eigenlijk af (deze is een keer los geschoten zonder dat ik het doorhad)

Deze set van Roose motorsport maakt geen gebruik van snelkoppelingen. Ik zal een link toevoegen mochten er mensen interesse in hebben:

https://roosemotorsport.co.uk/alfa-romeo-156-96-2007-fw-2-5-v6-veloce-coolant-hose-kit.html

*

• *
  • 174
« Reactie #194 Gepost op: 25 juli 2020, 13:55:01 »
Op pagina 1 heb ik een uitspraak gedaan over een compleet RVS uitlaat systeem..... Dat gaat aanstaande dinsdag gebeuren. De auto wordt opgehaald door de auto-ambulance en gaat naar Bunschoten Spakenburg. Daar zit Crooke Tuning, ik ben benieuwd hoe dat gaat verlopen.  :yes!

In de tussentijd heb ik wat kleine dingetjes gerepareerd. Een bedieningspaneeltje vervangen bijvoorbeeld en het tankklep slot vervangen. Dat was echt één van DE dingen die de auto een algehele "rijp voor de sloop" uitstraling gaf  ::). Een half open tankklepje..... redelijk makkelijk te vervangen overigens. Ik kwam er helaas wel achter dat het daar erg knapperig aan het worden is... Wellicht kan de Alfa chirurg me wel helpen?

Om de uitstraling van mijn Busso enigszins te behouden heb ik een aluminium bodemplaat gekocht. Die ziet er ook wel strak uit. Hij moest er op om onder anderen te kunnen bepalen hoe de uitlaat moet lopen. De boutjes die ik nu heb gebruikt zijn voor de test. Ik heb dit excuus weer gebruikt om naar mijn vriendinnetje bij de Fabory langs te gaan  loveyou. Ik heb platte inbusboutjes gehaald met kraag zodat wanneer de boutjes de grond raken ze een minimale kans hebben om af te breken.

Ik heb een extra Aliexpress dingetje voor jullie. De radiator kabelboom zit normaal gesproken vast met klipjes aan je bovenste dwarsbalk en die zijn uiteraard ook niet meer. Daar heb ik ook wat moois voor bedacht. :ok:

*

Online Fur

• *
  • 214
« Reactie #195 Gepost op: 25 juli 2020, 14:00:50 »
Hah die had ik ook gevonden en besteld toen ik verder klikte nadat ik die clipjes had besteld. Ook een tip is een zak van deze:

https://www.aliexpress.com/item/32821327549.html

Je weet nooit wanneer je wat nodig hebt...
« Laatst bewerkt op: 25 juli 2020, 14:01:04 door Fur »

*

• *
  • 174
« Reactie #196 Gepost op: 27 juli 2020, 08:58:21 »
De 156 staat nu voor het eerst in lange tijd weer op vier wielen  :italoflag: Het kontje komt iets lager als ik de achterbank er weer in heb zitten, maar ik vind het een mooi sportief uiterlijk hebben zo.

De onderplaat eens even degelijk gemonteerd met de juiste schroefjes  v6tech1

« Laatst bewerkt op: 27 juli 2020, 09:01:55 door Alfisti Adventures »

*

Online Fur

• *
  • 214
« Reactie #197 Gepost op: 27 juli 2020, 10:12:33 »

De onderplaat eens even degelijk gemonteerd met de juiste schroefjes  v6tech1

Die heb ik ook een tijdje op mijn alu bodemplaat gebruikt maar je draait die platte inbusboutjes zo dol van binnen bij het vast draaien. Daarna heb je een griptang en heel veel geduld nodig om ze er weer af te krijgen als je pech hebt. Heb nu 6 kant boutjes gebruikt, gewoon dopje erop en gaan, geen risico dat je ze dol draait als je de boel vast zet... kan je een hoop tijd schelen in de toekomst.
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2020, 10:13:31 door Fur »

*

• *
  • 174
« Reactie #198 Gepost op: 28 juli 2020, 21:14:05 »
Crooke tuning belde me afgelopen maandag plotseling op of ze de auto om drie uur konden ophalen. Dat was een dag eerder dan we hadden afgesproken maar geen enkel probleem  Applaus.

Toen ze langs kwamen met de trailer was ik in eerste instantie niet van plan om de auto te starten in verband met het enorme kabaal dat er vanaf komt. Echter kreeg ik de versnellingsbak met geen mogelijkheid in de neutraal (automaat). Ik kon nergens op internet vinden hoeveel olie er precies in moest. Wat ik wel kon vinden was het advies "begin met 2l en vul bij tot pijlstok niveau" ok dan!. Dat had ik ook gedaan maar dat was niet genoeg om de auto van zijn plek te krijgen.

Het moment dat ik de auto startte (15:30h) kwam de welbekende buurvrouw om de hoek zetten om haar beklacht te doen... Zo eentje die iedereen wel in de buurt heeft wonen  Deuh. Volle bak negeren en een litertje olie erbij. Nog niks  :-\, dit was het moment dat ik aan al mijn kennis en kunde begon te twijfelen. Nog een liter olie erbij en wederom niks  :o. Het gehele project schiet aan me voorbij en mijn twijfels bleken gerond te zijn. Nog een liter olie..... en de Crooke tuning meneer zegt "meer GAS  ???).

En langzaam maar zeker begon de versnellingsbak te spoelen en ging de auto vooruit  Applaus. uiteraard was meer gas de oplossing  Notworthy. De Alfa ging met een hoop kabaal de trailer op en naar Bunschoten Spakenburg voor een RVS uitlaat systeem.

De volgende ochtend vroeg naar Crooke tuning toe om door te spreken hoe of wat. Ik heb het in het echt nog niet gezien maar dit zijn de foto's die ze me doorstuurden  :italoflag: Ik ben benieuwd hoe het klinkt!

*

Offline brinkerik

• *
  • 2982
  • Moi
« Reactie #199 Gepost op: 28 juli 2020, 22:42:56 »
Met de groeten van de buurvrouw    flippy1   v6tech1
In de garage: Alfa 159  2.4 JTDm '07  -  Punto Bicilindro '12
ex:   146   1.6 Lusso 97  -   147 Veloce  '01  - 156  1.9 JTD 16v  04