hoofdsteunen met dvd-spelers ingebouwd

• 3 Reacties
  • 618 Gelezen

*

Offline Romeer

• *
  • 55
  • 1.9 JTS
hoofdsteunen met dvd-spelers ingebouwd
« Gepost op: 17 december 2018, 17:30:42 »
Van m'n vorige 159 (aantal jaren geleden) had ik nog een set hoofdsteunen met ingebouwde dvd-spelers liggen. De dvd-spelers hebben een stuk bedrading van ca. 80 cm met een stekker er aan vast; deze loopt door de rugleuning van de stoel naar de onderzijde van de zitting. Hiervandaan gaat een andere stekker met een stuk draad naar de + en de - aansluiting. Ik wist nog ongeveer hoe ik ze destijds gemonteerd had, waar ik toen de stroom vandaan had gehaald, dus ik heb ik even moed verzameld en ben er maar eens goed voor gaan zitten.
Ik vond dat de hoofdsteunen destijds nogal losjes in de geleidebussen zaten dus eerst even naar de hornybach om geschikte buisjes te zoeken. Laten ze die nou in exact de juiste maat hebben zeg. Uitsparingen in de buisjes gezaagd/gevijld om de hoofdsteunen in hoogte verstelbaar te houden, netjes spuitbusje grijs er overheen, buisjes gelijmd op de originele buisjes en het paste perfect. De pootjes van de hoofdsteunen zijn qua hartafstand te verstellen van 130 tot 190 mm dus dat was geen probleem.
Destijds haalde ik de stroom vanaf de draad van de sigarettenaansteker; dat ging toen vrij gemakkelijk dus het leek me wel een goed plan om het weer zo te gaan doen. Bij een 2009-model loopt de bedrading blijkbaar dan toch ietsje anders dan bij een 2006...
De rechter tunnelbekleding (t.h.v. linker knie van de passagier) losgetrokken om bij de bedrading van de aansteker te komen. Deze bedrading zat een stuk dieper dan bij de 2009 en had extreem weinig ruimte om er met m'n vingers bij te komen. De stoel uitbouwen had ik niet veel zin in dus heb ik maar even verder gekeken naar de bedrading die er lag. Ik vond nog een loze stekker (ws voor de elektrische stoelverstelling/verwarming?) en daar stond op enkele draden 12V op bij ingeschakeld contact. Knippen, zekering er tussen, een voedingsdraad voor de dvd-spelers er aan gesoldeerd, krimpkousje er overheen en de aardedraad vanaf de dvd-spelers aan de carrosserie vastgezet. Tunnelbekleding er weer ingeklikt en vervolgens de voedingsdraden naar de onderzijde van de stoelen geleid. Voor de passagiersstoel was dat een makkie, de draad naar de bestuurdersstoel heb ik met een ijzerdraadje en ducttape over de tunnel getrokken. Dat was even vogelen maar ook dat ging weer goed.
De originele hoofdsteunen er uit gehaald en de andere er in. Het was nog even friemelen om de stekkers door de hoofdsteungeleiders te krijgen omdat er precies daar een plaat van de achterzijde van de rugleuning zit. De onderste rand van de rug van de stoelbekleding (zit met 2 klemmetjes vast) losgehaald, stekkers naar de onderzijde van de zitting geleid en vastgezet met een paar tie-wraps. Stekkers in elkaar geklikt, dvd-spelers aan, mees kees er in en koffie verdiend.

« Laatst bewerkt op: 17 december 2018, 17:33:49 door Romeer »

*

Offline katuut

• *
  • 4318
  • Geslacht: Man
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
Re: hoofdsteunen met dvd-spelers ingebouwd
« Reactie #1 Gepost op: 17 december 2018, 18:44:56 »
Zo dan! Netjes!!
Last hebbend van detaildiarree

*

Offline Romeer

• *
  • 55
  • 1.9 JTS
« Reactie #2 Gepost op: 17 december 2018, 20:09:25 »
thx  ;D

*

Offline BellaNuvola

• *
  • 2067
  • Geslacht: Man
  • Ongeacht de kleur:een 156 is altijd bruin! (roest)
« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2018, 14:16:14 »
Complimenten; heel mooi en strak gedaan.
Alfa-rijder vanaf 1987.
Nu nog een 156 1.8 TS in Azzurro Nuvola met beige leder op 17 inch Selespeed wielen. Afgeleverd op 11 januari 1999 door (toen nog dealer) Madeno Racing.