Het Alfa virus heeft weer toegeslagen

• 30 Reacties
  • 4400 Gelezen

*

Offline Franssie

• 809
  • Geslacht: Man
Re: Het Alfa virus heeft weer toegeslagen
« Reactie #25 Gepost op: 10 maart 2019, 13:40:08 »
mooie wagen, ene maurice uit het noorden van het land doet veel koplamp revisie en modificatie

voor een sportstuurtje kan je online terecht, ik heb mijne bij mr performance via facebook vandaan
onder en boven plat en alcantare zijkanten geperforeerdleder icm 159ti greep en het geheel afgewerkt met rode sticksels

*

Offline Busso

• *
  • 62
« Reactie #26 Gepost op: 25 januari 2020, 16:21:20 »
Al weer een hele tijd niets laten horen hier. Dat komt omdat ik meer bezig ben geweest met de 159 dan met de 147 en voor de 159 kies ik het andere alfaforum omdat daar meer 159 liefhebbers actief zijn :-X

Al weer een tijd geleden de volgende zaken hersteld aan de GTA:
- Aandrijfashoes binnenzijde rechts vervangend.
- Remolie ververst
- Compleet nieuwe linker xenon koplamp geplaatst omdat ik na 4 pogingen om de koplamp waterdicht te krijgen het zat was.
- Velgen laten spuiten in zilver  met pilotsport banden.
- Ragazzon eind en middendemper geplaatst.
Het blijft een genot om met de de GTA te rijden. De busso is verslavend en de 147 is een heerlijk strak sturende auto.

Klussen komende maanden:
- Aandrijfassen ivm trilling
- Koppelingscilinder vervangen
- Lekkage koelvloeistof bij het thermostaathuis
- Beginnende roest aanpakken

De GTA staat nu voor zijn winterslaap in de garage waardoor ik mooi de gelegenheid heb wat aan de carrosserie te doen. Ik had al langer het plan de hele carrosserie een keer na te lopen op roest. GTA op de brug, alle modderkuipen eruit, wielen eraf en ook de binnenbekledingspanelen bij de achterbank verwijderd zodat ik ook de kokers voor de achterwielen van binnenuit kan inspecteren.
Ik blijf de carrosserie van de 147 erg goed vinden. Een beetje vliegroest aan de bodemplaat op de welbekende plek maar vergeleken met andere 147's die ik de afgelopen jaren heb gezien is het echt te verwaarlozen. Verder 4 plekjes (2 voor en 2 achter) daar waar het spartbord vastzit aan de kokerbalk. Oorzaak is simpel. Er blijft daar water staan. Ontwerpfoutje.

Ik wil de voorschermen laten zitten omdat het niet is doorgeroest en het veel werk is om de schermen die met carrosseriekit vast zitten te verwijderen. Maar je kan er erg lastig bijkomen en er is al wel sprake van putcorrosie. De losse roest is al weg dmv cilindervormige staalborstel en schuurlinnen dat ik heb vastgeplakt op een smal plamuurmesje. Ik kan de plek een paar keer behandelen met roest oplosser maar echt goed roestvrij krijg ik het niet. Daarom speel ik met de gedachte er een stukje uit de onderzijde van het spatscherm  te slijpen zodat de ergste roest weg is. Bijkomend voordeel is dat er dan ook geen water meer kan blijven staan. Je ziet niets van het gat omdat de skirt erover heen zit. Ik maak het gat niet te groot zodat het spatscherm wel z'n sterkte behoud. Wat vinden van de gedachte om er een flink sleufgat in de maken?

Een paar foto's. Het gaat om de ruimte tussen het scherm dat de hoek om loopt en aan de onderzijde vastzit aan de kokerbalk.

In de richting van de rode pijl loopt het nog ruim 10 cm door voordat het spatscherm aansluit op de kokerbalk.

« Laatst bewerkt op: 25 januari 2020, 16:25:52 door Busso »
147 GTA Rosso & 159 TBI Bianco Ghiaccio

*

Offline Alfa 147 Ti

• 175
  • Alfa Giulia 2.0 T Super
« Reactie #27 Gepost op: 25 januari 2020, 20:01:09 »
Mooi project.
Wat het ook mag verbruiken, een Alfa moet je gebruiken.

Mijn vorige auto’s
Alfa 159 1750 TBI S.W 90-RNP-2 Alfa 159 2.2 S.W 59-XF-TZ 2007 Alfa 147 43-PN-KG 2004, Volvo 480 Turbo 1994 Mini Cooper 1300 carburateur 1991 Mini Jet Black 1989 Mini Mayvair 1987.

*

Offline ArjanB

• 1790
  • 156 SW GTA 3.2 V6 24v | Giulietta 1750 TBi QV
« Reactie #28 Gepost op: 31 januari 2020, 23:36:29 »
Je zou Alfachirurg een PB'tje kunnen sturen met link naar dit topic en zijn advies vragen?
nu: Alfa Romeo 156 SW GTA Q2 | Giulietta 1750 TBi QV | Abarth 595C turismo
gehad: 145 boxer | 156 JTD | 147JTD | Seicento Abarth | Panda 100HP

*

Offline Busso

• *
  • 62
« Reactie #29 Gepost op: 01 februari 2020, 12:58:26 »
Je zou Alfachirurg een PB'tje kunnen sturen met link naar dit topic en zijn advies vragen?

Dank voor de tip. Ga ik doen  :thumbsup:

Vandaag op zoek gegaan naar de oorzaak van de koelvloeistoflekkage bij het thermostaathuis. Ik heb met perslucht het systeem onder druk gezet (max 1,5 bar) door een T stukje te plaatsen bij het expansievat. Accu eruit, lamp en spiegeltje erbij. Ik ben er bijna zeker van dat de o ringen op de pijpjes tussen het thermostaathuis en de cilinderkoppen en de verbindingsbuis naar de waterpomp lekken. Even zoeken op ons geweldige forum en ik ben blijkbaar niet de eerste.

https://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=75256.msg1376714#msg1376714

Met onderdeelnummers erbij  Applaus. Arbeidsintensief klusje maar niet ingewikkeld en kostbaar.

« Laatst bewerkt op: 01 februari 2020, 13:00:43 door Busso »

*

Offline Busso

• *
  • 62
« Reactie #30 Gepost op: 16 februari 2020, 15:00:19 »
Thermostaathuis ligt eraf Wat blijkt hij lekt op een verlooppijpje dat tussen het thermostaathuis en de voorste kop zit. Dat buisje heeft ook 2 o ringen.

Ik doe ook maar 2 nieuwe o ringen op het 2e aansluitbuisje op de achterste kop (meest rechtse op de foto.  Dus helaas niet alle materialen in huis.

Ik de volgende maten o ringen extra nodig.
2x 20.29x2.62
2x 23.47x2.62

Ik heb ze gevonden op internet maar ik vraag me alleen af welke materiaalsoort ik moet nemen voor het koelsysteem: EPDM of SILICONEN of VITON of .....  ???

« Laatst bewerkt op: 16 februari 2020, 15:04:27 door Busso »