Parkeerlampje defect...en nu weet ik t niet meer....

• 4 Reacties
  • 345 Gelezen

Parkeerlampje defect...en nu weet ik t niet meer....
« Gepost op: 12 december 2019, 22:39:00 »
Goedendag,

afgelopen week een melding op het klokken-console: er is -ergens- een lampje defect. (156 station jtd 2002)

Bleek het parkeerlicht rechts (voor) te zijn.

Simpel...nieuwe erin...maar helaas, die deed t ook niet (li voor wel).

Lampjes (oude en nwe) op een 12V voeding aangesloten, beiden deden t.

Met spanningsmeter op klemmetje gemeten wat op lamp gaat: 0,14V dus niet goed.

Op een paar cm van dat klemmetje een speld door draad gedaan en gemeten, t zelfde (dus dat amp-klemmetje is zeer wss goed).

Zekeringen: alle zekeringen van de laagste 'box' (de onderste 3 rijen) gemeten, allemaal goed.

Even uit mn hoofd (kan anders zijn) maar 6 en 7 zijn voor de parkeerlichten li / re.

Als ik de zekering eruit trek die van het defecte parkeerlicht is dan gaat ook buiten, aan de achterkant de gewone rijverlichting (rood) uit (1 van de 2, weet even niet meer li of re) dus naast dat die zekering (gemeten) goed is krijgt t geheel ook spanning.

Als ik de zekering van de defecte parkeerlamp eruit heb dan is ook dat verklikkerlampje van 'ergens-een-defect-lampje' uit.

En nu weet ik t niet meer.....

Zou dit bv ergens een aansluiting kunnen zijn in het systeem wat meet of een lampje defect is? (waar zit dat) en is daar een schema van?

Is zo'n defect parkeerlampje APK afkeur (zo nee en ik kan t niet oplossen dan laat ik t zo, anders zou ik nog een draad vanaf de re kant kunnen trekken...)

Vriendelijk dank
« Laatst bewerkt op: 12 december 2019, 22:39:58 door Joppietersen »

*

Offline MartinPool

• 1639
  • Geslacht: Man
Re: Parkeerlampje defect...en nu weet ik t niet meer....
« Reactie #1 Gepost op: 13 december 2019, 10:03:46 »
Er zit bij de rechter koplamp (bestuurderszijde) een koppeling D2, deze komt vanaf de toerenteller en vertakt hier voor de linker en rechter koplamp.

Kan niet echt wijs worden uit het schema, dus even de kabels volgen, hier moet een conector zitten waarop je kan meten.
Komt hier wel spanning uit dan zit er wat in de bedrading / aansluiting. Komt hier geen spanning uit kans op defect uit toerenteller.

« Reactie #2 Gepost op: 13 december 2019, 10:11:30 »
Bedankt Martin.

Ik zal dat eens bekijken maar ... volgens de zekeringtabel zitten de linker en  rechter parkeerlamp op een aparte zekering (met nog wat lampen), net zoals trouwens bv de achterlichten, en zijn dus niet direct met elkaar verbonden

Wat misschien wel zou kunnen is dat  het (defecte) parkeerlicht gekoppeld is aan een totaal ander lamp en dat dat dan die koppeling niet goed meer is....

Zoekplaatje (en je kan het zo lekker goed zien......(not)

Waar zou ik trouwens een schema kunnen vinden (heb t internet al afgestruind maar geen succes tot nu toe...)

Thnx!

*

Offline MartinPool

• 1639
  • Geslacht: Man
« Reactie #3 Gepost op: 13 december 2019, 10:34:03 »
E learn downloaden :)

« Reactie #4 Gepost op: 14 december 2019, 08:47:24 »
Aha  ;D

Maar bedankt voor t bekijken en meedenken!
« Laatst bewerkt op: 14 december 2019, 08:47:48 door Joppietersen »