Hallo,
Ik ben de opties voor een remconversie van mijn alfa 156 (oorspronkelijk 2.5 V6) aan het bekijken. Ik ben ermee bekend dat er gangbare upgrades zijn middels de klauwen van een Alfa 156 GTA en de klauwen van een Alfa 166 3.0 V6. Zoals ik begrijp zijn deze qua bouw identiek maar qua montagepunten niet.
Ook heb ik begrepen dat bij de 156 GTA klauwen op een niet-GTA de fusees van de 156 GTA ook nodig zijn. En ik heb begrepen dat er 2 varianten zijn, met 305mm schijven en 330mm schijven. Hoe deze upgrade precies tot stand is gekomen is mij niet duidelijk (ik heb iets gehoord over spacers? Waar komen die dan?). Ook is mij niet duidelijk of de Alfa 166-klauwen ook met 305mm en 330mm schijven geleverd zijn.
Wat ik graag zou willen is een overzicht maken van de exact benodigde delen om een standaard 2.5 V6 te upgraden met GTA-klauwen vs. 166-klauwen en waar eventuele brackets/spacers te verkrijgen zijn. Ook zou ik graag in beeld brengen wat het onderscheid is m.b.t. de 305mm en 330mm schijven. Mijn sterke voorkeur gaat er naar uit om meteen naar 330mm schijven te gaan, als ik toch bezig ben.
Onderstaande tabel is wat ik begrepen heb. Ik zou heel graag jullie aanvullingen/feedback op de tabel len de onderstaande vragen lezen:
| 156 GTA | 166 3.0 V6 | Mito 1.4T, QV / Punto Abarth | 159 / Brera / Guilietta |
Bracket nodig?: | Nee | Ja (156 fusee) / Nee (166 fusee) | Ja, origineel | Ja, Mito |
Fusees nodig?: | Ja | Nee (bracket) / Ja (geen bracket) | Nee | Nee |
Schijf maat: | 305 & 330 | 310 (omgeboord) & 330 (omgeboord + verbrede remklauw) | 305 & 330 Delta (omgeboord) | 305 |
Spacer nodig?: | Nee (305mm) / Ja (330mm) | Nee (bracket) / Ja, 2mm shim (geen bracket) | Nee (305mm) / Ja, 8mm (330mm) | Nee (305mm) |
ABS sensor nodig?: | Ja | Nee | Nee | Nee |
Track-rods nodig?: | Ja | Nee | Nee | Nee |
Opmerking:
- Alfa 166 klauwen geven meer mogelijkheden voor velgenselectie dan 156 GTA klauwen.
Vragen:
1 - Is de 166 klauw geschikt voor zowel 305mm als 330mm schijf?
Nee. Wel met 310mm Alfa 166 schijf, mits 166 fusse wordt geplaatst2 - Waar zijn eventuele brackets voor 166 naar 156 2.5 V6 te krijgen?
3 - Waar zijn eventuele spacers voor 305 mm naar 330mm upgrade te krijgen?
4 - Waar wordt een spacer voor 305 mm naar 330mm upgrade gemonteerd en wat doet deze precies?
5 - Past een Mito klauw rechtstreeks op een 156?
Ja, wel moet de originele Mito-bracket worden geplaatst.6 - Is elke Mito klauw identiek, of moet het een klauw van een bepaalde uitvoering zijn?
Mito 1.4 Turbo, Mito QV & Punto Abarth passen7 - Is de Mito klauw geschikt voor zowel 305mm als 330mm schijf? Is hier een spacer voor nodig?
Alleen in combinatie met 305mm GTA schijf8 - Welke delen zijn vervangen/aangepast bij de fabrieksupgrade van de 156 GTA van 305mm naar 330mm schijven?
9 - Hoe kunnen de klauwen van een 166 verbreed worden? Waar zijn eventuele spacers te koop?
10 - Hebben alle Mito modellen dezelfde adapters?
11 - Zijn alle klauwen van de 159 / Brera / Guilietta gelijk of zijn er grotere en kleinere klauwen beschikbaar?
Edit: Mito klauwen toegevoegd. Vraag 1 beantwoord. Vragen 5 & 6 & 7 toegevoegd
Edit 2: Antwoord vraag 1 aangepast. Vragen 5, 6 en 7 beantwoord. Tabel geupdate. Vraag 8 toegevoegd.
Edit 3: 159 / Brera / Guilietta toegevoegd. Vraag 9, 10 en 11 toegevoegd.