Beste liefhebbers,
Omdat ik nogal van het berekenen en van het beleven ben betrap ik mezelf erop dat ik soms dingen aan het goed praten ben tegen me zelf ( en dan ook automatische tegen mijn vrouw

) dat het in bepaalde situaties een verstandige keuze is om een auto zwaar ver over de 2 ton heen te rijden.
Nu zullen jullie wel denken (even kort door de bocht gezegt) Auto rijden kost nu eenmaal geld (mee eens) maar auto rijden is ook een must. Zonder auto geen vervoer en zonder vervoer geen inkomsten. (geld voor mij dan he) Dit ligt nu ook weer anders gezien de tijd waar we inleven maar zo kun je over alles wel een uitzondering vinden. Ik wil proberen om realistische uitzonderingen in dit topic terug te vinden zodat we er met z,n alle iets aan hebben. Ik bedoel aankoop gedrag Versus: verstandig Versus Beleving Versus slim.
snappen jullie hem: (verstandig/beleving/slim) Ik trap even af met een voorbeeld dat door mij is beleefd waardoor dit topic weer voor iedereen anders ligt.
Bijv: Het is verstandig om een alfa te kopen als je beleving erg belangrijk vind maar hoe ga je er dan slim mee om.

Kun je er dan beter 1 kopen met een hoge km stand of met een lage en hoelang wil je de auto rijden voordat je hem weer verkoopt. Wat is nu verstandig en wat is nu slim in deze. Is de beleving nu echt de hersenkraker in deze?
We willen allemaal als we besluiten om de wagen te verkopen er zoveel mogelijk voor terug krijgen. Hier komt een stukje emotie/gevoel bij kijken maar ook Geld. Geld is fijn en maakt het leven makkelijker. Is het dan slim/verstandig om een alfa te kopen? Ik zeg ja want wat moet je met geld als je er niet iets voor terug krijgt wat niet helemaal naar je zin is. (gevoel/beleving)
Ik zal jullie mijn persoonlijke situatie vertellen omtrent de aankoop/verkoop en aanpak van mijn geliefde 159. Deze case ligt voor iedereen weer anders dat weet ik maar we moeten ergens mee aftrappen. Voor degene die het allemaal te zweverig vinden maak je niet druk, gewoon lekker reageren want daar hebben we met z,n allen het meeste aan.Ook jullie mening word gewardeerd!
Toen ik mijn 159 in 2019 kocht wist ik, dat het bedrag wat ik er voor neerlegde aan de hoge kant was. Echter de uitvoering en de km stand brachten mijn verstand op hol want ik had haar eindelijk gevonden. Een Sedan TI Q4 2.4 JTD. Nu bijna een jaar later heb ik de auto een keer te koop gezet en kon ik er een bedrag voor vangen wat 400 euro onder de aanschafprijs zat waar ik de 159 voor gekocht had. Super lage afschrijving dus en op zich een net resultaat. Wel even los gezien van het onderhoud wat ik er in had stopt had in 2019. Echter de liefhebber De Fransman die hem wou kopen kon het land niet uit (maart 2020) en dit ging volgens mij nog wel even duren. Onder tussen reed ik nog elke dag vol plezier met haar door Nederland en draaide mezelf nog regelmatig om als ik haar geparkeerd had. En dan heb ik het nog niet over de momenten dat ze voor de deur staat en als ik in de keuken sta, met een biertje naar haar aan het bekijken ben. Wat is het toch een ontzettend mooie auto!

Dus gaande weg ging het me steeds meer tegen staan dat ik haar binnenkort vaarwel moest zeggen. Gewoon hoppa en weg. Dus van af dat moment ben ik gaan rekenen denken en afwegen. En dit geeft dan het volgende beeld wat wellicht toch een zekere mate van goed praten is, denk ik zelf, maar hoor graag van jullie hoe jullie dat zien. Ik ging namelijk rekenen. Alleen maar rekenen. Haha en wellicht in mijn voordeel.lees aub even mee en laat me weten.
De case: de wagen heeft 150K gelopen. de wagen is super onderhouden en ik vind hem heel erg mooi. Ik ken haar van binnen en van buiten en dit bevalt me ook. Dit zijn voordelen die spelen ten opzichte van de nadelen. Nadelen: de auto kost 151 euro aan wegenbelasting en is met een hadbak. (ik wil heel graag een automaat) De auto is niet gemaakt voor korte stukjes (en mijn werk is 15KM van mij huis) (gelukkig compenseer ik de korte afstanden met lange afstanden. De wagen heeft nu een km stand van 150K en dit is natuurlijk een veel aantrekkelijker km stand voor verkoop dan wanneer er staks 220K op staat als ik hem over 2.5 jaar verkoop.
1 van de reken voobeelden sloeg op het afschrijven. Wat zal mij 159 nog waard zijn als er staks 220K op staat. En toen dacht ik van hee die afschrijving valt eigelijk best wel mee als je het vergelijkt met een 2tal voorbeelden die spelen als je de wagen verkocht had. 1 je moet er weer iets voor terug kopen 2 daar schrijf je ook weer op af. Ik moest dus iets terug kopen met een automaat. Het moest een alfa zijn en het liefst 1 met de looks die ik mooi vind 156 sedan Guillia of Guileta 2.0 TCT (anhoewel de Guilietta minder mijn voorkeur had kwa looks) en het moest een diesel worden. Dit omdat mijn vrouw en ik heel graag verre reizen maken met de auto en dan Diesel op jaar basis van kosten en verbruik het aantrekkelijst is. Omdat het Corrona tijsperk was aangebroken verwachten wij dat we dit jaar minimaal zulke grote afstanden kunnen gaan rijden, en gezien afstand woon werk verkeer zou een 156 selespeed prima voldoen. Ik wil met de 156 niet 6000KM gaan rijden op vakantie. Dus case 1 kopen van een 156. Deze 1 jaar rijden (minimale afschrijving) en dan in 2021 een nieuwe auto kopen. Een Guilia of een Guilietta bijv. Maar en nu komt het:
Ik denk dat als je nu of volgend jaar een Guil of Guileta koopt en ervan uitgaat dat je de auto 3 jaar rijd je minimaaal 10K afschrijft op de Guilia en op de Guilietta 7500euro.
Wat is dan verstandig? En slim match,t ook niet om 10K af te schrijven op een auto in 3 jaar. Dus dacht ik ik rij mijn 159 tot 220K schrijf er misschien 3K op af en koop dan 2.5 jaar later een Guilia. Voordelen: prijzen zijn gezakt. Het spaargeld blijft heerlijk vertrouwd op niveau en ik rij nu een wagen die ik ontzettend mooi vind.
en nu jullie mening: Praat ik mezelf nu wat wijs alleen in mijn voordeel zie ik iets over het hoofd en hoe zien jullie dit. Ja ik weet het is een lang verhaal totdat ik tot de kern kwam, maar ach het is een forum waarom niet.
Dus wat is het verstandigst? een auto kopen met een lage km stand of een auto met een hoge km stand. Prijzen zullen zeker groot verschillen maar de afschrijving ook.