147 jtd powerbox

  • 10 Reacties
  • 1095 Gelezen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

147 jtd powerbox
« Gepost op: 03 juni 2020, 21:39:48 »
Hallo! Ikheb een 147 jtd 8v met 120 pk nu heb ik onlangs een powerbox gekregen en geplaatst alleen nu merk ik dat de koppeling slipt met de box zonder box geen probleem ik heb de box open gemaakt en er zitten 2 potmeters (draaischakelaars)op om ik neem aan de box anders af te stellen heeft iemand enig idee hoe deze af te stellen?ben zelf wat terughoudend om er zelf aan te klooien

*

Offline brinkerik

  • *
  • 2987
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: 147 jtd powerbox
« Reactie #1 Gepost op: 03 juni 2020, 21:57:18 »
Powerbox is een manier van tuning, die meestal minder gewaardeerd wordt ;)  Je geeft hier al meteen aan, dat er zoveel koppel geprogammeerd wordt dat je koppeling slibt.  Dat kan kloppen, daar deze vorm van tuning meestal input waarden verdraaid zodat je inspuit druk/ hoeveelheid veranderd.

En... Een powerbox kan je maarzo niet bijstellen,  een tuning bedrijf kan dat wel maar die zal de file uit je auto uitlezen en die naar wens bijschaven.
In de garage: Alfa 159  2.4 JTDm '07  -  Punto Bicilindro '12
ex:   146   1.6 Lusso 97  -   147 Veloce  '01  - 156  1.9 JTD 16v  04

*

Offline katuut

  • *
  • 4320
  • Geslacht: Man
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
Re: 147 jtd powerbox
« Reactie #2 Gepost op: 04 juni 2020, 08:38:54 »
Ik denk dat je koppeling aan het eind is, en dat je dit merkt als je er meer vermogen op zet
Last hebbend van detaildiarree

Re: 147 jtd powerbox
« Reactie #3 Gepost op: 04 juni 2020, 11:09:52 »
Ja is goed mogelijk dat de koppeling richting z'n end gaat in het begin had ik dat probleem niet en het pedaal pakt ook pas tegen het einde aan ik merk ook door de box dat bij minimaal gas geven dat ie oploopt in toeren en dat de turbo sneller inslaat gedoseerd gas geven is anders dan zonder box gaat meer geleidelijk zonder daarom dacht ik dat die box anders af te stellen is zodat ie met wat hogere toeren meer druk leverd en btw bij koppeling vervangen altijd vliegwiel of kan dat nog mee?

*

Offline fransois

  • *
  • 185
  • Geslacht: Man
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
Re: 147 jtd powerbox
« Reactie #4 Gepost op: 07 juni 2020, 10:53:27 »
Ik hoor ook regelmatig dat een powerbox het gewoon echt niet is. Zoals Brinkerik ook al schreef het is manier van tunen die je volgens mij echt niet moet willen?

Maar als je er nou al zolang mee rijd dan kun je het zo laten als je je er niet te veel aan stoort. (ik heb ook een jaar rond gereden met een bad tune terwijl ik toch echt regelmatig echt genoot van mijn wagen.

Nu met een betere optimalisatie is het echt een wereld van verschil.

Ik weet btw niet wat er mogelijk is met een JTD 8V varriant maar het kan er alleen maar beter op worden denk ik en een koppeling ja die kan natuurlijk op zijn. Alles gaat een keer :police: 
Een ieder natuurlijk een fijne dag

*

Offline shoppy

  • *
  • 7111
  • Geslacht: Man
  • Hou het netjes
    • De Winkel Advies & Support
Re: 147 jtd powerbox
« Reactie #5 Gepost op: 07 juni 2020, 11:08:47 »
De rotterige koppeling begint meestal te slippen als je doortrekt in een te lage versnelling.
Wanneer je netjes terugschakelt en een beetje op je toerenteller let dan gaat het meestal wel goed.

En een powerbox, ja wat moet je daarvan zeggen.
Ik snap het wel hoor, die dingen zijn goedkoper dan een heuse chiptuning en vaak de oplossing voor een goedkope auto.
#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio Negozio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

Re: 147 jtd powerbox
« Reactie #6 Gepost op: 09 juni 2020, 18:03:08 »
ja het is wat prijzig ja om te chippen vandaar de box ik merk wel een verschil als ik aan de potmeters draai dus daar zit wel wat in wat meer geleidelijk acceleratie alleen nu gebeurd het volgende gisteren slipte mn koppeling op weg naar huis ik kon niet op het gas en vandaag helemaal niks aan de hand echt raar eerdere ervaringen met slippende koppelingen was altijd als het slipt slipt het maar goed ik dacht miss vliegwiel?! Iemand anders die hetzelfde heeft gehad?

*

Offline brinkerik

  • *
  • 2987
  • Geslacht: Man
  • Moi
Re: 147 jtd powerbox
« Reactie #7 Gepost op: 09 juni 2020, 18:18:32 »
Trek maar los, en dan zie je dat de boel 'op'  is.

Nieuwe koppeling, en nieuw dm vliegwiel,  alleen aan onderdelen zit je zo op  600 euro,  bij mijn 156 16v dacht ik een dikke 1000 euro bij de alfa specialist.   Bij de 159 2.4 was alleen het vliegwiel al 600 ( @ W. prins! )
In de garage: Alfa 159  2.4 JTDm '07  -  Punto Bicilindro '12
ex:   146   1.6 Lusso 97  -   147 Veloce  '01  - 156  1.9 JTD 16v  04

Re: 147 jtd powerbox
« Reactie #8 Gepost op: 09 juni 2020, 20:07:46 »
Ja is een prijzige aangelegenheid heb ik al gezien  bij autodoc kost het rond de 450 en ik weet nog bij aankoop dat de man zei ja er zit net een nieuwe koppeling in jaja had m eigenlijk gekocht en hoopte 1 of 2 jaar te kunnen rijden maar niet dus maar eens kijken wat ik ermee ga doen ben verder dik tevreden rijd als een zonnetje

Re: 147 jtd powerbox
« Reactie #9 Gepost op: 09 juni 2020, 23:05:03 »
Is er btw ook een enkelmassa vliegwiel te vinden of is die er nie voor deze motor

*

Offline shoppy

  • *
  • 7111
  • Geslacht: Man
  • Hou het netjes
    • De Winkel Advies & Support
Re: 147 jtd powerbox
« Reactie #10 Gepost op: 10 juni 2020, 12:59:01 »
Ik weet nog dat ik een versterkte koppeling heb gekocht via Coen en die toen door Automove heb laten inbouwen.
Die heeft het altijd netjes gedaan, was nodig vanwege het hoge koppel van dat ding indertijd.
Inbouwen was toen € 250,- incl. bak olie.
Koppeling weet ik niet meer (geen bon gehad)

Er zijn genoeg slopers te vinden en ook slachtpartijen, even zoeken via Facebook.
Als je van plan bent er toch maar een paar jaar in te sturen zou ik het niet te duur maken.
#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio Negozio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super