Uitleg over velgen en banden !!

  • 76 Reacties
  • 20001 Gelezen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Offline SilverShadow

  • ******
  • 6718
  • Geslacht: Man
  • Bimmer V6 driver
    • Mijn Alfa Romeo site
Uitleg over velgen en banden !!
« Gepost op: 13 augustus 2005, 14:45:28 »
UITLEG OVER VELGEN
[/size]
Velgmaat
De maat van een velg wordt weergegeven in inches. Een velg in de maat 6x14 is 6 inch breed en heeft een diameter van 14 inch. Wie zijn meetlat erbij pakt en de velgbreedte gaat controleren komt bedrogen uit; de meetlat geeft meer aan dan 6 inch. Dit komt doordat de velgbreedte wordt weergegeven over de binnenkant van de velgrand, zoals in onderstaande tekening is te zien. Als richtlijn geldt dat er aan beide zijden een halve inch moet worden opgeteld om de werkelijke breedte te verkrijgen. Voor degenen die een lesje wiskunde hebben gespijbeld: 1 inch = 2,54 cm.




ET
De ET van een velg, ook wel de offset of Einpress Tiefe genoemd, bepaald hoever een velg naar binnen valt of naar buiten steekt in de wielkast. Een ET van 38 wil zeggen dat het bevestigingspunt 38 mm aan de buitenkant van het midden van de velg ligt (zie schematische tekening).

Steekt een velg te ver naar buiten, dan moet er een velg met een hogere ET worden gemonteerd. Bij ET 42 valt de velg 4 mm meer naar binnen dan bij ET 38. Omgedraaid geldt: Hoe lager de ET, hoe meer een velg naar buiten steekt.

Fabrikanten produceren elke velgtype maar in een beperkt aantal fitments. Het kan dus zo zijn dat de velg die je gekozen hebt niet gemaakt wordt in een ET waarde die voor jouw auto geschikt is.

Of de velg van je keuze ook daadwerkelijk past op jouw auto kun je het best navragen bij je plaatselijke velgenspecialist. Deze weet in welke fitments de velg geleverd wordt en zal je o.a. op basis van de ET-waarde adviseren de velg wel of niet te monteren. Hier is geen ijzeren regel voor. Natuurlijk zijn er per autotype bepaalde toleranties, maar ook persoonlijke voorkeur speelt een rol. De ene automoblist wil tot het uiterste gaan en is bereid de carrosserie iets aan te passen, terwijl de andere automoblist hier absoluut niets van wil weten.
 



Steek
De steek van een wiel heeft betrekking op de bevestiging. De steek wordt omschreven met 2 cijfers: het aantal boutgaten en de diameter van de denkbeeldige cirkel die door het hart van de boutgaten getrokken kan worden. Een steek van 4x100 betekent dus dat de velg 4 boutgaten heeft met een steekcirkel van 100 mm. Bij velgen met 4 boutgaten is het meten van de steekcirkel eenvoudig omdat de boutgaten loodrecht op elkaar staan. Je kunt dan een liniaal pakken en van hart tot hart meten. Bij velgen met 5 boutgaten wordt het meten wat lastiger. Je zult dan een denkbeeldige cirkel moeten tekenen, zoals in de tekening hiernaast.




Montage    
Bij de montage van de velgen op de auto is het van groot belang het juiste bevestigingsmateriaal te gebruiken. De originele bouten of moeren zijn niet altijd geschikt voor de montage van de lichtmetalen velgen. Als er bouten of moeren worden geleverd bij de velgen die je hebt aangeschaft, gebruik deze dan altijd in plaats van de originele bouten of moeren.

Let bij het aandraaien van de bouten of moeren op de juiste aandraaivolgorde. Volg altijd een kruislings patroon, zoals in de schematische weergaven hiernaast. Zo voorkom je dat de velg scheef getrokken wordt en vroegtijdig vast loopt op de schroefdraad.

Het vastzetten van de bouten of moeren dient met een momentsleutel te gebeuren. Het gebruik van luchtgereedschap (in werkplaatsen) is sterk af te raden.

Als je wielen demonteert en je bent van plan deze op een later tijdstip weer te monteren, markeer dan de banden met een krijtje. Gebruik de afkortingen RV, LV, RA, LA voor respectievelijk rechts voor, links voor, rechts achter en links achter. Door de wielen bij montage weer op dezelfde plaats te monteren voorkom je verslechterde rij-eigenschappen (dit heeft te maken met de afslijting van het loopvlak van de band).

   
 
Centreerringen  
Veel fabrikanten werken met een ringensysteem om een bepaalde velg op meerdere typen auto's te kunnen monteren. Dit heeft te maken met de naaf van de auto. De naaf is het best voor te stellen als het uiteinde van de wiel-as van de auto. Het naafgat van de velg (het gat in het midden) moet hier exact op aansluiten. Nu is het zo dat de diverse autotypes verschillende naven hebben. Naaf 60 (mm) en 56 zijn bijvoorbeeld 2 voorkomende maten. Normaal gesproken zou een velg met een naafgat van 60 mm niet gemonteerd mogen worden op een auto die een naaf van 56 mm heeft. Door een plastic of metalen ring in het naafgat van de velg te plaatsen kan de diameter worden teruggebracht naar 56 mm, waardoor montage wel mogelijk is.

De centreerring zorgt er voor dat de velg netjes op z'n plaats wordt gehouden. Zonder deze ring zou de velg alleen door de bouten op z'n plaats worden gehouden en is de kans op onbalans veel groter.


« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2005, 15:28:31 door SilverShadow »
Il mio Sito privato
"Un giorno senza un sorriso ?Ø un giorno non vissuto!!!"

*

Offline SilverShadow

  • ******
  • 6718
  • Geslacht: Man
  • Bimmer V6 driver
    • Mijn Alfa Romeo site
Re:Uitleg over velgen en banden !!
« Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2005, 15:24:53 »
UITLEG OVER BANDEN
[/size]
De algemene notatie van de gegevens van een band luidt: 195/50 R15 85V
Wat kun je hier nu uit lezen?

195De breedte van de band in mm.
50De hoogte/breedteverhouding. In dit geval is de hoogte 50% van 195 mm.
RStaat voor "Radiale opbouw"
15De hieldiameter in inches. De band past in dit geval op 15" velgen.
85De belastingsindex (85= 515 Kg).
VHet snelheidssymbool (V= maximaal 240 km/u).


SymboolMaximun snelheid-SymboolMaximun snelheid-SymboolMaximum snelheid
Q
[/b]
160 km/u-
T
[/b]
190 km/u-
W
[/b]
270 km/u
R
[/b]
170 km/u-
H
[/b]
210 km/u-
Y
[/b]
300 km/u
S
[/b]
180 km/u-
V
[/b]
240 km/u-
ZR
[/b]
>240 km/u

De belastingsindex (ook wel "load index" genoemd) en het snelheidssymbool worden door middel van een code weergegeven. In onderstaande tabellen vind je de betekenissen van de codes.

Load IndexKGLoad IndexKGLoad IndexKG
7842591615104900
7943792630105925
8045093650106950
8146294670107975
82475956901081000
83487967101091030
84500977301101060
85515987501111090
86530997751121120
875451008001131150
885601018251141180
895801028501151215
906001038751161250
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2005, 15:28:19 door SilverShadow »
Il mio Sito privato
"Un giorno senza un sorriso ?Ø un giorno non vissuto!!!"

*

maax

Re:Uitleg over velgen en banden !!
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2005, 16:08:18 »
duidelijk!

Misschien is het handig om de maten van de 156 en de diverse alfa velgen te vermelden?

Misschien in een tabelletje?

velgmaat 156:
steek 5x98
5x100 met schuifbouten mogelijk.

etc etc

*

Offline pat156

  • ******
  • 3788
  • Geslacht: Man
  • # 175
Re:Uitleg over velgen en banden !!
« Reactie #3 Gepost op: 14 augustus 2005, 00:47:36 »
ET waarde's zijn misschien erg makkelijk.
schuifbouten word door de velgenspecialisten afgeraden.
ons wagenparkje

Alfa Romeo 156 2.0TS 2001
Alfa Romeo 145 1.4TS Junior 1998
Alfa Romeo 145 1.4TS 1997
Fiat Punto cabrio 1.2 1993

*

Offline Thunder

  • ******
  • 1710
  • Geslacht: Man
  • Abarthisti
Re:Uitleg over velgen en banden !!
« Reactie #4 Gepost op: 20 augustus 2005, 11:16:36 »
Misschien handig de conversietabel hier neer te zetten zodat je weet wat er onder de 156 past en zo min mogelijk tellerafwijking genereert? Dus bijv. 185/60/15, 215/45/17, 225/40/18, enz enz
Einde van een tijdperk. Alfa verkocht, Abarth 500 voor de deur.

*

Offline SilverShadow

  • ******
  • 6718
  • Geslacht: Man
  • Bimmer V6 driver
    • Mijn Alfa Romeo site
Re:Uitleg over velgen en banden !!
« Reactie #5 Gepost op: 21 augustus 2005, 00:53:26 »
Misschien handig de conversietabel hier neer te zetten zodat je weet wat er onder de 156 past en zo min mogelijk tellerafwijking genereert? Dus bijv. 185/60/15, 215/45/17, 225/40/18, enz enz


Daarvoor kunnen ze dan zelf gaan kijken op:
Tire Size Calculator
Il mio Sito privato
"Un giorno senza un sorriso ?Ø un giorno non vissuto!!!"

*

Foxtrot10

Re:Uitleg over velgen en banden !!
« Reactie #6 Gepost op: 06 januari 2006, 18:53:01 »
Wat is de steek van een velg van een alfa romeo??
5x98??
ik kan vier velgen van een golf 3 overnemen met een steek van 5x100!!
Kunnen die onder mijn 156???
Is dit mogelijk met speciale bouten???
Alvast bedankt

*

AlfaArjen

Re:Uitleg over velgen en banden !!
« Reactie #7 Gepost op: 06 januari 2006, 18:54:57 »
Van een Alfa 156 is het inderdaad 5 X 98.

Steek 5 X 100 past wel met schuifbouten, maar de meningen over deze bouten lopen sterk uiteen. De ene persoon vind dat ze gevaarlijk zijn, de ander rijdt er al jaren mee rond. Maar in primcipe past dat dus wel met schuifbouten...

Grtz, Arjen

*

Foxtrot10

Re:Uitleg over velgen en banden !!
« Reactie #8 Gepost op: 06 januari 2006, 19:03:55 »
Bedankt in ieder geval, toch makkelijk dit forum!!!

*

AlfaArjen

Re:Uitleg over velgen en banden !!
« Reactie #9 Gepost op: 06 januari 2006, 19:05:11 »
Graag gedaan!  :D

Grtz, Arjen

*

Offline J-J

  • ****
  • 336
  • Geslacht: Man
    • Xpro-hosting.nl
Re:Uitleg over velgen en banden !!
« Reactie #10 Gepost op: 18 januari 2006, 23:05:28 »
Van een Alfa 156 is het inderdaad 5 X 98.

Steek 5 X 100 past wel met schuifbouten, maar de meningen over deze bouten lopen sterk uiteen. De ene persoon vind dat ze gevaarlijk zijn, de ander rijdt er al jaren mee rond. Maar in primcipe past dat dus wel met schuifbouten...

Grtz, Arjen

Ik heb gehoord bij AlfaStrada dat meestal de bedrijven die ring van kunstof gebruiken en deze bij een flinke klap door over een drempel te rijden deze kan barsten en dat er dus speling in komt en dat is dus niet goed.
Nu vertelde ze ook dat je deze bij een metaal handel of iets dergelijks kan laten maken van dus metaal wat heel goed schijnt te werken en dus niet breekt...

*

AlfaArjen

Re:Uitleg over velgen en banden !!
« Reactie #11 Gepost op: 20 januari 2006, 17:52:06 »
Vergis je niet, ook metaal kan zo breken, heb ik dagelijks mee te maken...  ;)

Maar ik heb er geen mening over, die schuifbouten. Ik wil eerst zelf nog een keer gaan bekijken hoe de constructie werkt. Zoals ik hoor dat het is, denk ik dat het niet bepaald optimaal is...

Grta, Arjen


*

Offline J-J

  • ****
  • 336
  • Geslacht: Man
    • Xpro-hosting.nl
Re:Uitleg over velgen en banden !!
« Reactie #12 Gepost op: 21 januari 2006, 01:04:06 »
Ik ga het toch wel doen, zit niet veel anders op als ik mijn smaak velgen eronder wil...

*

Offline Arthur

  • ******
  • 12156
  • Geslacht: Man
  • Heb ik dat gezegd!? =================>
Re:Uitleg over velgen en banden !!
« Reactie #13 Gepost op: 26 februari 2006, 15:15:54 »
Mooie uitleg!
Volgens mij kan ik lezen , maar begin toch te twijfelen... ???
Bij het hoofdstukje over de ET waarde klopt het volgens mij niet...Op het plaatje is volgens mij het deel van de velg waar we tegen aankijken links, en is het gedeelte dat tegen de auto komt rechts. Steekt een velg te ver naar buiten dan moet volgens het plaatje juist een KLEINERE ET waarde velg worden gemonteerd. Op die manier gaat de velg meer naar de auto toe en steekt deze minder ver uit.

Kan ik nu lezen of zie ik iets overe het hoofd?  ???

groeten Arthur.
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MA170 Savali tuned 194pk. 'Misschien' is 'nee' met 9 letters.

*

Offline pat156

  • ******
  • 3788
  • Geslacht: Man
  • # 175
Re:Uitleg over velgen en banden !!
« Reactie #14 Gepost op: 26 februari 2006, 20:18:52 »
het verhaal klopt echt hoor arthur.
als je een kleinere ET waarde nemt gat de middenlijn van de velg meer naar buiten.
ons wagenparkje

Alfa Romeo 156 2.0TS 2001
Alfa Romeo 145 1.4TS Junior 1998
Alfa Romeo 145 1.4TS 1997
Fiat Punto cabrio 1.2 1993

*

Offline J-J

  • ****
  • 336
  • Geslacht: Man
    • Xpro-hosting.nl
Re:Uitleg over velgen en banden !!
« Reactie #15 Gepost op: 27 februari 2006, 11:15:08 »
Het verhaal klopt wel alleen de foto niet, want hoe kleiner de ET waarde hoe meer de velg naar rechts gaat dus naar binnen i.p.v. buiten...

*

Offline Arthur

  • ******
  • 12156
  • Geslacht: Man
  • Heb ik dat gezegd!? =================>
Re:Uitleg over velgen en banden !!
« Reactie #16 Gepost op: 27 februari 2006, 12:57:25 »
Zo had ik het ook gedacht...en twijfelde dus ook over de uitleg en de schets.  :-\
Maar volgens Pat156 klopt het allemaal wel!
Dus ben ik er even verder over gaan denken hoe het zit.
Ik denk dat ik het weet.
We denken steeds dat door van een bestaande velg de ET waarde te veranderen de gehele velg opschuift, maar zo werkt het dus niet. Je moet als het ware de velg zo onder de auto zetten dat ie mooi onder de schermen staat zonder op de naaf te letten. Heb je de juiste positie gevonden dan meet je de afstand tussen naaf en velg te meten. Stel dit is 38mm. Maar nu blijkt dat deze velg toch nog te ver naar buiten staat. Nu moet je bij de velgenboer een andere velg nemen met een ET van 42. De ruimte tussen velg en naaf is iets groter geworden , maar je wilt wel dat je velg vast zit, dus moet je de velg 4mm opschuiven richting de naaf. Omdat de velg ?©?©n geheel is schuift de rand ook mee naar binnen.
....is lastig uit te leggen :-\ , maar net als met 3D-plaatjes zie je opeens hoe het zit.
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MA170 Savali tuned 194pk. 'Misschien' is 'nee' met 9 letters.

*

Offline SilverShadow

  • ******
  • 6718
  • Geslacht: Man
  • Bimmer V6 driver
    • Mijn Alfa Romeo site
Re:Uitleg over velgen en banden !!
« Reactie #17 Gepost op: 27 februari 2006, 15:28:48 »
Zo had ik het ook gedacht...en twijfelde dus ook over de uitleg en de schets.  :-\
Tssssss >:( >:(
Il mio Sito privato
"Un giorno senza un sorriso ?Ø un giorno non vissuto!!!"

*

Offline pat156

  • ******
  • 3788
  • Geslacht: Man
  • # 175
Re:Uitleg over velgen en banden !!
« Reactie #18 Gepost op: 27 februari 2006, 15:31:34 »
Zo had ik het ook gedacht...en twijfelde dus ook over de uitleg en de schets.  :-\
Maar volgens Pat156 klopt het allemaal wel!
Dus ben ik er even verder over gaan denken hoe het zit.
Ik denk dat ik het weet.
We denken steeds dat door van een bestaande velg de ET waarde te veranderen de gehele velg opschuift, maar zo werkt het dus niet. Je moet als het ware de velg zo onder de auto zetten dat ie mooi onder de schermen staat zonder op de naaf te letten. Heb je de juiste positie gevonden dan meet je de afstand tussen naaf en velg te meten. Stel dit is 38mm. Maar nu blijkt dat deze velg toch nog te ver naar buiten staat. Nu moet je bij de velgenboer een andere velg nemen met een ET van 42. De ruimte tussen velg en naaf is iets groter geworden , maar je wilt wel dat je velg vast zit, dus moet je de velg 4mm opschuiven richting de naaf. Omdat de velg ?©?©n geheel is schuift de rand ook mee naar binnen.
....is lastig uit te leggen :-\ , maar net als met 3D-plaatjes zie je opeens hoe het zit.


dan word het toch goed uitgelegt of niet. ???
dat is wat er staat en alleen vertel jij het op een andere manier. ;)
ons wagenparkje

Alfa Romeo 156 2.0TS 2001
Alfa Romeo 145 1.4TS Junior 1998
Alfa Romeo 145 1.4TS 1997
Fiat Punto cabrio 1.2 1993

*

Offline Corn?©

  • ******
  • 2022
  • Geslacht: Man
Re:Uitleg over velgen en banden !!
« Reactie #19 Gepost op: 27 februari 2006, 23:17:01 »
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2006, 23:35:56 door CoSo »
Alfa heeft grandeur, klasse en de strakke vorm.
Mijn 156

*

Offline pat156

  • ******
  • 3788
  • Geslacht: Man
  • # 175
Re:Uitleg over velgen en banden !!
« Reactie #20 Gepost op: 27 februari 2006, 23:29:00 »
rood x-je  ???
ons wagenparkje

Alfa Romeo 156 2.0TS 2001
Alfa Romeo 145 1.4TS Junior 1998
Alfa Romeo 145 1.4TS 1997
Fiat Punto cabrio 1.2 1993

*

Offline Corn?©

  • ******
  • 2022
  • Geslacht: Man
Re:Uitleg over velgen en banden !!
« Reactie #21 Gepost op: 27 februari 2006, 23:34:40 »
Link doet het wel
Alfa heeft grandeur, klasse en de strakke vorm.
Mijn 156

*

Offline pat156

  • ******
  • 3788
  • Geslacht: Man
  • # 175
Re:Uitleg over velgen en banden !!
« Reactie #22 Gepost op: 27 februari 2006, 23:40:57 »
perfect.
meteen in m'n favo's gezet. ;)
ons wagenparkje

Alfa Romeo 156 2.0TS 2001
Alfa Romeo 145 1.4TS Junior 1998
Alfa Romeo 145 1.4TS 1997
Fiat Punto cabrio 1.2 1993

*

Offline Coyote156

  • ******
  • 4581
  • Geslacht: Man
  • ...
    • pp
Re: Uitleg over velgen en banden !!
« Reactie #23 Gepost op: 29 juni 2007, 15:10:11 »
podverdikkie..hehe

vraagje,

past dit nu wel of niet?

Banden maat: 225-45-zr 17w inch, et 35, 7,5jsteek 5x100

heb t stukje gelezen maar zit nog met die et waarde waar ik nie uit kom.

dusja,

HELLUP!
bvd!
156 1.8TS | 2000 | Weitec schroefschroef |

*

Offline Arthur

  • ******
  • 12156
  • Geslacht: Man
  • Heb ik dat gezegd!? =================>
Re: Uitleg over velgen en banden !!
« Reactie #24 Gepost op: 29 juni 2007, 15:16:30 »
podverdikkie..hehe

vraagje,

past dit nu wel of niet?

Banden maat: 225-45-zr 17w inch, et 35, 7,5jsteek 5x100

heb t stukje gelezen maar zit nog met die et waarde waar ik nie uit kom.

dusja,

HELLUP!
bvd!

Ja, dat gaat. Meerdere hebben die maat....klikken maar!  ;D
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MA170 Savali tuned 194pk. 'Misschien' is 'nee' met 9 letters.