Verkeerde uitlijn waarden voor 1.8 TS ?

• 15 Reacties
  • 1372 Gelezen

*

dallas

Verkeerde uitlijn waarden voor 1.8 TS ?
« Gepost op: 15 mei 2006, 08:50:26 »
Hallo,
Afgelopen weekend m'n 156 1.8 TS (geen sportwagon) laten uitlijnen door een soort kwikfit. Ik zag dat de monteur in de computer voor de 156 moest kiezen tussen twee tabellen. Een tabel was gemarkeerd:

156 - 1.6/1.8/1.9 jtd

De andere tabel was gemarkeerd:

156 - 1.6/1.8/1.9 jtd sport 

Volgens de monteur staat 'sport' voor 1.9 jtd sport versie en maakte het geen verschil voor de 1.8 versie. Naderhand heb ik het vermoeden gekregen dat 'sport' voor sportwagon staat. Als dat zo is dan staat ie nu dus verkeerd uitgelijnd...

Kan iemand bevestigen dat 'sport' staat voor sportwagon en dat ik nu die monteur aan z'n stropdas moet trekken ?

Vriendelijke groeten,

Kees

*

Offline ConQuestador

• 12310
  • Geslacht: Man
  • 156 GTA
Re: Verkeerde uitlijn waarden voor 1.8 TS ?
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2006, 09:12:07 »
Dat staat voor sportpakket, die is namelijk ietsje verlaagd waardoor de wielen er net ff anders onder staan.
156 GTA met kooktoestel aan boord

*

dallas

« Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2006, 09:57:47 »
Bedankt ConQuestador,

Wat zijn de originele/geadviseerde uitlijnwaarden voor een alfa 156 1.8 ts 1998 (niet sport versie)? Want ik lees dat de waarden bij kwikfit en co wel eens kunnen afwijken hiervan.

Ik heb een uitdraai meegekregen dus ik zou het graag willen checken.

Kees

*

Offline Arthur

• 12156
  • Heb ik dat gezegd!? =================>
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2006, 11:49:07 »
Sporing(mm):
standaard   -2,02+/-1
sport          -2,05+/-1

Wielvlucht(camber) = niet afstelbaar!
standaard   -0gr42'+/-20'
sport         -1gr09'+/-20'

Fuseelangshelling (caster) = niet afstelbaar!
standaard     3gr55'+/-30'
sport            4gr03'+/-30'

Alleen sporing is bij de 156 (standaard) afstelbaar.
Lijkt me bij jouw wel in orde. Als je ziet wat de afsteltolerantie is (1) en het verschil tussen standaard en sport (0,03) is......

edit: Nu ik er wat langer over nadenk....is een tolerantie van 1 niet een beetje veel , is het niet gewoon een druk fout geweest en bedoelen ze +/- 0,01 ipv 1 ?? ???  Als de tolerantie echt 1 is waarom dan zoooo precies aangeven en zelfs nog verschil maken tussen standaard en sport. Neeeee ben overtuigd moet 0,01 zijn!!
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2006, 12:16:33 door Arthur »
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MA170 Savali tuned 194pk. 'Misschien' is 'nee' met 9 letters.

*

Offline Arthur

• 12156
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2006, 13:31:48 »
Ik heb een soortgelijk probleem gehad bij de Kwikfit. Ik moest 3x terug omdat na het uitlijnen mijn stuur scheef stond. Bleek dat het apparaat opnieuw gekalibreerd moest worden... Daar ging mijn vrije dag, heeft 5 uur geduurd in totaal, Kwikfit bedankt  :P ;D
Eikels , een goede uitlijner kijkt niet naar je wielen en fixeert eerst je stuur in de middenpositie en gaat DAN pas uitlijnen. N?” uitlijnen staan de wielen weer goed en je stuur ook. Zo is het bij mij gedaan (stuur stond een beetje naar 'links' bij rechtuit rijden).
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MA170 Savali tuned 194pk. 'Misschien' is 'nee' met 9 letters.

*

Offline stopie

• 13904
  • crashhhhhhhhhhh
« Reactie #5 Gepost op: 16 mei 2006, 17:40:37 »
Eikels , een goede uitlijner kijkt niet naar je wielen en fixeert eerst je stuur in de middenpositie en gaat DAN pas uitlijnen. N?” uitlijnen staan de wielen weer goed en je stuur ook. Zo is het bij mij gedaan (stuur stond een beetje naar 'links' bij rechtuit rijden).

waar in almere heb jij het laten doen?

*

Offline Arthur

• 12156
« Reactie #6 Gepost op: 17 mei 2006, 00:33:44 »
waar in almere heb jij het laten doen?
Niet in Almere Barry.
Bij S&G , weet ff niet meer waar precies iig in het westen des lands.
(drank maakt meer kapot dan je lief is.....)

*

Offline AlfaNerd

• 9609
  • V6 Power .
« Reactie #7 Gepost op: 17 mei 2006, 12:20:21 »
Even een korte uitleg : Bij uitlijnen wordt altijd eerst het stuur op het nulpunt gezet (in het midden dus) en vervolgens worden dmv het verlengen danwel verkorten van de spoorstangen de totale sporing afgesteld. Als 1 van de apparaten niet meer correct uitmeet maar wel gebruikt wordt dan staat dus een van de wielen te veel naar binnen of buiten, ga je vervolgens met die afstelling rijden corrigeerd de auto vanzelf het rechtuit rijden en daardoor gaat het stuur dus uit het midden staan. Dit is een van de redenen dat ik mijn auto's laat uitlijnen dmv de ouderwetse manier van spiegelen. Tegenwoordig doe ik het trouwens gewoon zelf op zicht en gevoel en dat werkt perfect.
Hoop dat de uitleg duidelijk overkomt...............
* * * PERSOONLIJKE PAGINA VAN DE NERD * * *
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

*

Offline Jarno

• 2544
  • Lid #207
    • Alfa Romeo 156 pagina
« Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2006, 12:28:30 »

Die zitten er ook bij de dealer. Ik ben met mijn nieuwe auto 3 keer teruggeweest om hem uit te laten lijnen. Stuur stond ook scheef. Na de 2e keer vertelde ze dat ze zelfs 2 proefritten hadden gemaakt en dat het opgelost was. Maar het stond nog schever als in 1e instantie! Dus weer terug gegaan, en nu hebben ze het eindelijk wel goed gedaan. Soms wordt je daar ook een beetje moedeloos van.

Nu nog die rammel in mijn dashboard oplossen. Die hebben ze zogenaamd ook al 3 keer opgelost...huhu.
Het is nog steeds niet opgelost dus, dus binnenkort maar weer terug gaan hiervoor  >:(
Moet toch nog terug voor die roestplek, zouden ze me nog over bellen gisteren, maar nog niks gehoord natuurlijk. Het is dat ik niet naar een andere dealer kan nu de Bovaggarantie nog loopt maar zodra die afgelopen is ben ik daar weg en ga ik weer gewoon terug naar mijn oude dealer in Bergen op Zoom.

Nog wat leuks, ze hebben 3 vestigingen. Kom ik in Etten Leur dan moet ik in Breda wezen, kom ik in Breda dan moet ik weer naar Oosterhout. Heb onderhand al een tank diesel verreden met iedere keer teruggaan naar die dealer wordt er gek van.  :(
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2006, 12:30:19 door Jarno »

*

Offline Timmert

• 300
« Reactie #9 Gepost op: 17 mei 2006, 17:49:34 »
Roestplek??? Maar ik vond de rammelvrijheid van je nieuwe auto ook een beetje tegenvallen eerlijk gezegd, en dan was het nog een kort ritje wat we gemaakt hebben..

*

Offline Jarno

• 2544
  • Lid #207
    • Alfa Romeo 156 pagina
« Reactie #10 Gepost op: 17 mei 2006, 20:11:41 »
Roestplek??? Maar ik vond de rammelvrijheid van je nieuwe auto ook een beetje tegenvallen eerlijk gezegd, en dan was het nog een kort ritje wat we gemaakt hebben..

http://www.alfaromeo156club.nl/forum/index.php?topic=20799.0  :-\

*

Jelle

« Reactie #11 Gepost op: 17 mei 2006, 23:23:29 »
Als ik mijn auto verlaag met Eibach veren -30mm op originele dempers kan ik dan de waardes gebruiken van de sportpakket uitvoering? Zo ja, hoe lijn je dan uit bij meer dan 30mm verlaging?  ???

*

Offline Arthur

• 12156
« Reactie #12 Gepost op: 17 mei 2006, 23:27:38 »
Als ik mijn auto verlaag met Eibach veren -30mm op originele dempers kan ik dan de waardes gebruiken van de sportpakket uitvoering? Zo ja, hoe lijn je dan uit bij meer dan 30mm verlaging?  ???

Jelle , zie mijn iedere posting (met de afstel waarden).....
Verlaging maakt niet uit, want bij de 156 kun je alleen de sporing instellen!
De andere zijn fix en daar is (normaal) niets aan te doen.

*

Cynthia

« Reactie #13 Gepost op: 27 mei 2006, 16:22:03 »
Hi Heb jij toevallig ook de uitlijnwaardes van een AR 147 5drs 2.0 TS uit 2001?
Ik heb onlangs de AR verlaagd met een dempers en veren, 30mm. Vandaag laten uitlijnen en blijkt dat het camber( wielvlucht) helemaal uit lood lijkt.
L= -1.91' en R= -2.29' afgezet tegen jouw waardes, -1.09' +/- .20'???
Uitgangs waarde van PFT was -0.83' +/- .33'.
Even al mijn gangen nagegaan, maar heb niets kunnen ontdekken.
Het enige dat ik ben achtergekomen is dat mogelijk verkeerde draagarmen onder de auto zitten.
Wie kan hier verder nog brood van bakken?

Ik hoor graag van jullie.

Mvg Duncan

*

Offline ClaSSiC

• 4199
« Reactie #14 Gepost op: 27 mei 2006, 16:59:13 »
Vandaag laten uitlijnen en blijkt dat het camber( wielvlucht) helemaal uit lood lijkt.
L= -1.91' en R= -2.29' afgezet tegen jouw waardes, -1.09' +/- .20'???

Profiel 'Sport' is op basis van ca 2cm verlaging.
Als je verder verlaagt dan zal ook de camber verder toenemen.

Mijn 3cm verlaagde 156 valt ook buiten de camber 'sport' specificaties.

156 3.0 V6 LPG-G3 Squadra Q2

*

Offline ClaSSiC

• 4199
« Reactie #15 Gepost op: 27 mei 2006, 17:06:08 »
Ook al heb je geen sportpakket of verlaagde auto, altijd om de 'sport' profiel vragen. Dan gaan je banden langer mee.
156 3.0 V6 LPG-G3 Squadra Q2