Winterbanden-weetjes

• 571 Reacties
  • 40049 Gelezen

*

Offline AlfaNerd

• 9609
  • Geslacht: Man
  • V6 Power .
Winterbanden-weetjes
« Gepost op: 17 november 2006, 10:21:04 »
Even wat opmerkingen over de iedereen wel bekende winterbanden !

Als je er voor kiest om gedurende de winterperiode op winterrubber te gaan rijden , houd dan een aantal zaken eerst even duidelijk voor ogen :
* waar wil ik mijn winterbanden op zetten.
* welke maat zal ik doen.
* waar ga ik er voornamelijk mee rijden.
* hoeveel kilometer zal ik er ongeveer mee rijden.
* en natuurlijk , wat zijn de kosten.
* waar laat ik mijn zomerbanden.

Als je eigenlijk maar heel weinig kilometers maakt is het eigenlijk zonde om voor een redelijk hoog bedrag 4 (nieuwe) winterbanden onder te zetten omdat de volledige eigenschappen van zo'n band maar ongeveer 3 tot 4 seizoenen gehandhaafd blijven , het gaat namelijk niet zomaar alleen om de structuur van het profiel maar vooral om de eigenschappen van de rest van het rubber. Om dat rubber zo zacht te laten blijven zitten er extra toevoegingen in het rubber die helaas maar beperkt houdbaar zijn . Verder zal een winterband naar gelang de slijtage van het profiel veel sneller slechter gaan presteren dan dat een zomerband zal gaan doen , sterker nog , veel zomerbanden geven steeds meer grip naarmate ze slijten . Blijf dus niet te lang doorrijden met oudere winterbanden !

Verder willen er nog wel eens discussies ontstaan over de maatvoering , wanneer je NIET naar de wintersport gaat is het geen enkel probleem om bijv. dezelfde maat winterband te monteren op de velgen waar de zomerbanden normaal op zitten , ga je WEL naar de wintersport o.i.d is het idd beter om de smalste maat te nemen en om die dan op gewone stalen velgen te zetten . Dit om de druk per cm2 zo hoog mogelijk te houden zodat je meer grip zult hebben op besneeuwde wegen . Ook is het veel makkelijker om aan goede sneeuwkettingen te die ook nog eens zullen passen en GEEN schade zullen toebrengen !

Ook niet heel onbelangrijk zijn de kosten die winterbanden zullen geven , let dus goed op aanbiedingen bij de diverse bandenagrariers in de buurt en koop ze ook niet op het allerlaatste moment , koop een set aan het eind van het winterseizoen , dan zijn ze het voordeligst en ook nog eens nog maar net gemaakt , let wel even goed op het DOT-nummer wat op elke band MOET staan . Dat nummer geeft de productiedatum aan , zijn ze al een jaar oud moet je ze dus niet nemen , koop je er 4 tegelijk , let er dan op dat ze alle vier hetzelfde DOT-nummer hebben !!!

De zomerbanden kun je vaak laten opslaan bij een bandenzaak , maar je kunt ze ook zelf wegzetten . Zet ze dan wel goed op hoge spanning weg op een donkere plaats en dan diagonaal en op een stuk karton . Er zijn bij bv. de Halfords of Lidl ook van die standaards te koop zodat ze volledig van de grond af zijn .

Hier nog enkele toppers voor de binnenlandse winterse omstandigheden , weinig sneeuw en ijs dus en relatief veel natte wegen :
* Michelin Alpin . (niet Pilot Alpin of Alpin 2 !!!!!!!)
* Uniroyal MS Plus 5 en 55
* Vredestein Snowtrac 2
* Vredestein Wintrac Extreme
* Pirelli Sottozero
* Nokian WR
* Continental Wintercontact TS780
* Goodyear Ultra Grip 7
* Toyo Snowprox S941

Dan nog wat toppers voor de echte sneeuw- en ijssituaties :
* Gislaved Eurofrost 2
* Continental Wintercontact TS810/S
* Firestone FW930
* Goodyear Ultra Grip GW-3
* Goodyear Ultra Grip 6 en 7
* Michelin Alpin . ( ook hier niet Pilot Alpin of Alpin 2 !!!!)
* Semperit Sportgrip
* Semperit Wintergrip

Zijn er nog vragen , stel ze dan gerust maar begin aub niet over prijzen , daar heb ik echt geen zicht over. Die vari?«ren zo verschrikkelijk , dat het soms wel 100 euro kan schelen tussen 2 of 3 adressen .

O ja , nog even ter aanvulling , banden die in een test als eerst eindigen hoeven niet per se de beste te zijn ! Er wordt altijd getest in 1 maat onder dezelfde auto !
Onder een andere auto , of met een andere maat kan ineens een heel andere uitslag geven , staar je daar dus niet blind op .  Nono
Zo staat er geloof ik ook weer een test in de laatste of voorlaatste autoweek , houdt dit dus even in gedachten .
En nog iets , een band die geweldig spoort in een snelle bocht maar vervolgens gewoon kl0te remt op nat , staat dus NIET bij mij in de lijst met toppers !!!
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2009, 09:28:06 door AlfaNerd »
* * * PERSOONLIJKE PAGINA VAN DE NERD * * *
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

*

Offline Corn?©

• 2022
Re: Winterbanden........................................
« Reactie #1 Gepost op: 17 november 2006, 10:56:06 »
 :thumbsup: Nerd  Applaus Applaus Applaus
Alfa heeft grandeur, klasse en de strakke vorm.
Mijn 156

*

Offline AlfaNerd

• 9609
  • V6 Power .
« Reactie #2 Gepost op: 17 november 2006, 10:58:33 »
:thumbsup: Nerd  Applaus Applaus Applaus

Die award kan me nu niet meer ontgaan toch ???  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

*

Turbopaultje

« Reactie #3 Gepost op: 17 november 2006, 11:38:35 »
Goed onderwerp voor de komede dagen:
Ik mis in die eerste lijst de Dunlop Wintersport M3, heb die zelf onder mijn JTD?“tje liggen en de voorganger
de M2 ook al eens. Erg tevreden. Zeer goede band in het nat, slijten niet supersnel, iets minder in de sneeuw volgens de test.

Mijn eigen ervaring: meer dan goed genoeg in de sneeuw en je kan ermee lekker driften  8)

zie deze link: http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Winterreifen/205-55-R16-HT-2004-10/default.asp?ComponentID=94917&SourcePageID=8979

*

Turbopaultje

« Reactie #4 Gepost op: 17 november 2006, 11:50:59 »
en de Bridgestone Blizzak..... schijnt volgens deze en div, andere testen top te zijn....???

*

Offline AlfaNerd

• 9609
  • V6 Power .
« Reactie #5 Gepost op: 17 november 2006, 12:04:46 »
en de Bridgestone Blizzak..... schijnt volgens deze en div, andere testen top te zijn....???

Weet ik , de LM 22 maar........................................zie boven , remmen is zwaar onder de maat !
Hard een bocht door is voor 99% een eigen keuze , hard remmen (noodstop) is voor 99% GEEN eigen keuze en MOET je dus kunnen vertrouwen op de rubbers , m.i !!!
Er zijn nog zoveel meer banden die voor de normale omstandigheden zullen voldaan , maar wanneer het er echt op aankomt net niet goed genoeg zullen zijn op de meest belangrijke criteria .

Dit geldt natuurlijk overigens eveneens voor de zomerbanden.......................maar dat even terzijde.

*

Offline radial

• 321
« Reactie #6 Gepost op: 17 november 2006, 12:09:51 »
Maar wat nu als de temp zo blijft als deze week? Dan kunnen de winterbanden er snel weer onderuit  :thumbsup:
ex. 156 1.8TS
ex. 156 3.0 V6 24v
ex.  147 2.0TS
ex Audi A4 Avant 1.8T
Audi A4 Avant 2.0TFSI Fase2 @300pk JDEngineering

*

Turbopaultje

« Reactie #7 Gepost op: 20 november 2006, 13:13:09 »
Winterbanden zijn bijna altijd beter zodra de temp. onder de 8- 10 graden duikt........ ongeacht droog of nat wegdek ( voor de goede winterbanden tenminste).

Dit heeft te maken met de compoundsamenstelling van banden. Zomerbanden werken
optimaal in een temp venster boven de 10 graden, en winterbanden dus logischerwijs
onder de 10 graden.

Lees een willekeurige winterbandentest, daar wordt deze wijsheid ook verkondigd. Amen

Lekker laten zitten dus die banden ! 

*

Offline AlfaNerd

• 9609
  • V6 Power .
« Reactie #8 Gepost op: 20 november 2006, 13:20:41 »
Maar wat nu als de temp zo blijft als deze week? Dan kunnen de winterbanden er snel weer onderuit  :thumbsup:

Nou , dat wil ik meemaken !   ;D ;D ;D ;D

*

Offline Arthur

• 12156
  • Heb ik dat gezegd!? =================>
« Reactie #9 Gepost op: 20 november 2006, 13:25:45 »
Goed bezig weer Erik!  :thumbsup:

2 dingen:

1) Let op winterband op het symbooltje met de driehoek met het sneeuwvlokje , dit zijn zeker winterbanden. Ook staat hier het M+S symbool op (Mud en Snow , modder en sneeuw). MAAR aleen het M+S symbool moet je laten staan, dit is g?©?©n echte winterband.

2) Opslaan. Banden op velg? dan oppompen tot 3,3 bar en als "tonnetje" wegzetten. Als je je banden van de velg haalt dan staand wegzetten.
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MA170 Savali tuned 194pk. 'Misschien' is 'nee' met 9 letters.

*

Offline Mar1tin

• 202
  • Nordschleife adict.
    • Motormaf
« Reactie #10 Gepost op: 20 november 2006, 13:31:56 »
Weet ik , de LM 22 maar........................................zie boven , remmen is zwaar onder de maat !
Hard een bocht door is voor 99% een eigen keuze , hard remmen (noodstop) is voor 99% GEEN eigen keuze en MOET je dus kunnen vertrouwen op de rubbers , m.i !!!
Er zijn nog zoveel meer banden die voor de normale omstandigheden zullen voldaan , maar wanneer het er echt op aankomt net niet goed genoeg zullen zijn op de meest belangrijke criteria .

Dit geldt natuurlijk overigens eveneens voor de zomerbanden.......................maar dat even terzijde.

Zoals je zelf aan aangeeft kan e.e.a. vari?«ren, mijn ervaring totnogtoe met de LM22 zijn positief, ?³?³k met remgedrag op (zeik)natte weg. Stukken beter iig dan de "standaard" Conti's

Winterbandenvraag

Eigen ervaring of ook uit een test?? Indien het laatste zou ik graag een linkje zien naar deze test  Notworthy
« Laatst bewerkt op: 20 november 2006, 13:35:37 door Mar1tin »
Spa is G??????F!
Mijn speelgoed:-)

*

Offline AlfaNerd

• 9609
  • V6 Power .
« Reactie #11 Gepost op: 20 november 2006, 14:00:46 »
Goed bezig weer Erik!  :thumbsup:

2 dingen:

1) Let op winterband op het symbooltje met de driehoek met het sneeuwvlokje , dit zijn zeker winterbanden. Ook staat hier het M+S symbool op (Mud en Snow , modder en sneeuw). MAAR aleen het M+S symbool moet je laten staan, dit is g?©?©n echte winterband.

2) Opslaan. Banden op velg? dan oppompen tot 3,3 bar en als "tonnetje" wegzetten. Als je je banden van de velg haalt dan staand wegzetten.
Niet zomaar staand , maar diagonaal staand . Zo heb je het minste raakvlak met de ondergrond en kan er ook geen vocht onder blijven staan !!
Dit geldt voor zowel losse banden als complete wielen .

*

Offline AlfaNerd

• 9609
  • V6 Power .
« Reactie #12 Gepost op: 20 november 2006, 14:08:52 »

Zoals je zelf aan aangeeft kan e.e.a. vari?«ren, mijn ervaring totnogtoe met de LM22 zijn positief, ?³?³k met remgedrag op (zeik)natte weg. Stukken beter iig dan de "standaard" Conti's

Winterbandenvraag

Eigen ervaring of ook uit een test?? Indien het laatste zou ik graag een linkje zien naar deze test  Notworthy

Neem maar van mij aan dat ik gegevens , plus- en minpunten en aanbevelingen niet zomaar lukraak uit een test uit een blad of internet haal . Het verbaast mij iedere keer weer met wat voor links jullie aankomen met tests op het internet e.d !  Applaus
Ik zag trouwens weer een test staan in de Autoreview o.i.d met nu eindelijk eens een mooie maat en (bijna) al mijn bevindingen werden daar in bevestigd .  8)
Verder hoef je het natuurlijk niet met mijn mening eens te zijn..................... ;) ;) ;)

*

raspaardje

« Reactie #13 Gepost op: 20 november 2006, 14:28:55 »
In de AutoWeek van vorige week wordt er gesproken over het feit dat in hun laatste winterbandentest (overigens uitgevoerd door zusterblad AutoBild) de geteste zomerband (welke geen idee, niet vermeld) beter presteert dan een winterband in natte omstandigheden (dus boven 0 graden C) en droge omstandigheden zelfs een paar graden onder 0 graden C..... In winterse omstandigheden is een winterband natuurlijk superieur aan de zomerband.

Oftwel, een groot deel van de Nederlandse automobilisten zou onder huidige weersomstandigheden met winterbanden rijden die het niet halen bij hun zomerbanden. Zelfs al zou het wat kouder worden dan presteert een zomerband nog steeds beter dan een winterband...

Hoe denk jij hierover AlfaNerd? Ga jij ook af op de testen die te vinden zijn op het internet of ga je meer af op ervaring?

En hoe zijn de ervaringen van diegenen die nu al op winterbanden rijden? Mijn winterbanden gaan er pas om wanneer er echte kans is op gladheid.

Laatste vraag mbt opslag van banden: wat is beter: banden bewaren in de kruipruimte onder je huis (donker, koud maar wel vochtig) of in de garage (niet altijd donker, minder koud en minder vochtig)?

*

Offline AlfaNerd

• 9609
  • V6 Power .
« Reactie #14 Gepost op: 20 november 2006, 14:36:34 »
In de AutoWeek van vorige week wordt er gesproken over het feit dat in hun laatste winterbandentest (overigens uitgevoerd door zusterblad AutoBild) de geteste zomerband (welke geen idee, niet vermeld) beter presteert dan een winterband in natte omstandigheden (dus boven 0 graden C) en droge omstandigheden zelfs een paar graden onder 0 graden C..... In winterse omstandigheden is een winterband natuurlijk superieur aan de zomerband.

Oftwel, een groot deel van de Nederlandse automobilisten zou onder huidige weersomstandigheden met winterbanden rijden die het niet halen bij hun zomerbanden. Zelfs al zou het wat kouder worden dan presteert een zomerband nog steeds beter dan een winterband...

Hoe denk jij hierover AlfaNerd? Ga jij ook af op de testen die te vinden zijn op het internet of ga je meer af op ervaring?

Je hebt het niet helemaal goed doorgelezen !
Het betrof hier de vergelijking tussen een goede nieuwe zomerband (een Uniroyal Rainsport meen ik ) en een halfversleten winterband .
Een winterband kun je ook niet zover oprijden als een zomerband !!!    ;) ;) ;)

Citaat
Laatste vraag mbt opslag van banden: wat is beter: banden bewaren in de kruipruimte onder je huis (donker, koud maar wel vochtig) of in de garage (niet altijd donker, minder koud en minder vochtig)?

Simpel , in de garage dus !!  :yes!

« Laatst bewerkt op: 20 november 2006, 14:40:43 door AlfaNerd »

*

raspaardje

« Reactie #15 Gepost op: 20 november 2006, 15:02:06 »
http://www.autobild.de/test/reifen/artikel.php?artikel_id=12460

Dit is het artikel en in de AutoWeek stond het uitgebreide verslag met als conclusies dat de 7 graden grens absoluut niet werd onderschreven.... Er werden verschillende nieuwe winterbanden getest en dus een referentie nieuwe zomerband gebruikt.

Je hebt dus een andere test in gedachten.

Citaat
Simpel , in de garage dus !!
Omdat vocht het meest slechte is voor je rubber?

*

Offline AlfaNerd

• 9609
  • V6 Power .
« Reactie #16 Gepost op: 20 november 2006, 15:04:12 »
Niet vocht is het rotste voor de opslag van de banden . Het is de bedoeling dat de omstandigheden zo constant mogelijk zijn .

*

Offline Arthur

• 12156
  • Heb ik dat gezegd!? =================>
« Reactie #17 Gepost op: 20 november 2006, 15:28:27 »
Simpel , in de garage dus !!  :yes!

Niet zomaar staand , maar diagonaal staand . Zo heb je het minste raakvlak met de ondergrond en kan er ook geen vocht onder blijven staan !!
Dit geldt voor zowel losse banden als complete wielen .

Vocht in blijven staan? Binnen?  ;D
Minste raakvlak , dus hoogste druk per cm2 , dus meer kans op vervorming......?  ???

Deuh
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MA170 Savali tuned 194pk. 'Misschien' is 'nee' met 9 letters.

*

Offline AlfaNerd

• 9609
  • V6 Power .
« Reactie #18 Gepost op: 20 november 2006, 15:32:17 »
Ik heb dat artikel idd niet gelezen ( nu wel ) en moet zeggen dat een directe vergelijking wel leuk maar niet geheel eerlijk is . Beide banden zijn gemaakt met een ander doel en zijn dus niet te vergelijken.
Nu is het net alsof iedereen die op winterbanden rijdt , dat voor niets doet.
Wat ik overigens nooit ergens tegenkom is dat je een zomerband in de winterperiode door het uitharden van het rubber veel makkelijker lek rijdt met alle gevolgen van dien......................

*

Offline AlfaNerd

• 9609
  • V6 Power .
« Reactie #19 Gepost op: 20 november 2006, 15:36:47 »
Vocht in blijven staan? Binnen?  ;D
Minste raakvlak , dus hoogste druk per cm2 , dus meer kans op vervorming......?  ???

Deuh
Druk per cm2 ??? Op een onbelast wiel ??? Drukpunt ligt niet op het loopvlak dan iig !
En het gaat om het vocht dat blijft hangen tussen de band en de ondergrond................ Kijk maar eens op een camping naar het gras als je een tent weghaalt ! Ookal was het gras op het punt van neerzetten ogenschijnlijk droog .

*

Offline AlfaNerd

• 9609
  • V6 Power .
« Reactie #20 Gepost op: 20 november 2006, 15:40:05 »
Ik heb dat artikel idd niet gelezen ( nu wel ) en moet zeggen dat een directe vergelijking wel leuk maar niet geheel eerlijk is . Beide banden zijn gemaakt met een ander doel en zijn dus niet te vergelijken.
Nu is het net alsof iedereen die op winterbanden rijdt , dat voor niets doet.
Wat ik overigens nooit ergens tegenkom is dat je een zomerband in de winterperiode door het uitharden van het rubber veel makkelijker lek rijdt met alle gevolgen van dien......................

Nog even iets aan toevoegen : Leuk dat zo'n artikel vertaald wordt uit het Duits , maar waar staat nu dat winterbanden wel degelijk verplicht zijn in Duitsland gedurende de winterperiode......................???
Daarom zul je mij ook nooit zien of horen citeren uit dergelijke tests , die zijn naar mijn idee veel te oppervlakkig voor de zogenaamde "domme" klant .

*

Offline Roegbainder

• 2531
  • Giulietta 1.8TBi QV Squadra
« Reactie #21 Gepost op: 20 november 2006, 15:44:29 »
Laat mijn kruipruimte nou een van de droogste plekken van m'n huis zijn  ;D
Je moet maar zeggen of het verkeerd is, maar ik heb er 2 houten platen liggen in het zand, daarop kartonnen platen en daarop, plat naast elkaar de velgen met banden. Doe het al jaren zo. Het enige wat ik hoef te doen is de spinnewebben en het stof verwijderen.

145 1.6ieL
146 1.6TS Squadra
156 SW1.9JTD Squadra
166 2.4JTD 20V Squadra

Huidig model: Giulietta 1.8 TBi QV Squadra

*

Offline AlfaNerd

• 9609
  • V6 Power .
« Reactie #22 Gepost op: 20 november 2006, 15:49:11 »
Laat mijn kruipruimte nou een van de droogste plekken van m'n huis zijn  ;D
Je moet maar zeggen of het verkeerd is, maar ik heb er 2 houten platen liggen in het zand, daarop kartonnen platen en daarop, plat naast elkaar de velgen met banden. Doe het al jaren zo. Het enige wat ik hoef te doen is de spinnewebben en het stof verwijderen.

Nix aan veranderen dan !!!

*

Offline Hans75

• 435
  • Alfa Romeo per Sempre
« Reactie #23 Gepost op: 20 november 2006, 15:51:28 »
Banden en vocht: Ik wist niet dat banden niet tegen vocht kunnen... voortaan maar thuis blijven als het regent? ;-)
zonder gekheid: Het lijkt me dat een droge plek helemaal niet zo goed is voor rubber..

Ik lees altijd die verhalen over "de compound van winterbanden is gemaakt voor onder de 7 graden".. maar als je rijdt worden de banden warm.. in hoeverre is hier rekening mee gehouden? als ik mijn bandenspanning iets lager heb.. zal de temperatuur in de band iets oplopen? is dat niet voldoende om het verschil in buitentemp te compenseren?

Op mijn kart is de bandenspanning en temperatuur uiterst cruciaal.. en kan ik met de spanning ervoor zorgen dat het rubber op de juiste werktemperatuur, met het meeste grip komt. het werkt daar net andersom trouwens.. een hoge spanning betekent meer temperatuur.. maar de samenstelling van een kartband is totaal anders en dus niet vergelijkbaar.

*

Offline AlfaNerd

• 9609
  • V6 Power .
« Reactie #24 Gepost op: 20 november 2006, 16:25:12 »
Laten we nou geen dingen door elkaar halen , een winterband koop je voor de extra veiligheid , niet om er records mee te breken.
En hoe warmer een band is , hoe beter dat is voor de band. Punt is dat een zomerband uithardt onder een bepaalde temperatuur en dus niet meer zacht wordt door de omstandigheden.
Andersom zal een winterband door de hoge temperaturen in de zomer juist weer veel sneller slijten.........................