Winterbanden-weetjes

• 571 Reacties
  • 40013 Gelezen

*

raspaardje

Re: Winterbanden........................................
« Reactie #25 Gepost op: 20 november 2006, 16:30:25 »
Citaat
Ik heb dat artikel idd niet gelezen ( nu wel ) en moet zeggen dat een directe vergelijking wel leuk maar niet geheel eerlijk is . Beide banden zijn gemaakt met een ander doel en zijn dus niet te vergelijken.
Nu is het net alsof iedereen die op winterbanden rijdt , dat voor niets doet.
In deze test ging het erom om verschillende winterbanden te beoordelen. Van duur tot goedkoop. Daarbij heeft AutoBild als referentieband een nieuwe zomerband gebruikt. Met als conclusie: die 7 graden C grens die de consument voorgeschoteld krijgt klopt gewoon niet; zowel op droog als op nat zijn goede winterbanden in het nadeel wanneer gladheid zich niet voordoet. De verschillen tussen de referentie zomerband en een goede winterband waren natuurlijk kleiner dan tussen de zomerband en verscheidene B-merken winterbanden.

Je concludeert dus terecht dat er nu, omdat er toch geen kans op gladheid bestaat, heel veel mensen voor noppes op winterbanden rondrijden. Pas onder winterse omstandigheden presteert een winterband duidelijk beter dan een zomerband. Wie die 7 graden C grens ooit verzonnen heeft...... ???

Citaat
Nog even iets aan toevoegen : Leuk dat zo'n artikel vertaald wordt uit het Duits , maar waar staat nu dat winterbanden wel degelijk verplicht zijn in Duitsland gedurende de winterperiode......................
Daarom zul je mij ook nooit zien of horen citeren uit dergelijke tests , die zijn naar mijn idee veel te oppervlakkig voor de zogenaamde "domme" klant
Winterbanden zijn niet verplicht, dat staat ook niet in de Duitse verkeerswet. Het enige dat in de Duitse verkeerswet staat is dat er "geschikte banden" (vrije vertaling van "eine geeignete Bereifung") onder de auto moeten liggen. Onder winterse omstandigheden betekent dat automatisch winterbanden (die zijn immers veel beter dan zomerbanden bij gladheid). Echter wanneer het wegdek nat is en de temperatuur laag, dan zou je prima met je zomerbanden in Duitsland mogen rijden.

*

raspaardje

« Reactie #26 Gepost op: 20 november 2006, 16:34:18 »
Citaat
Laten we nou geen dingen door elkaar halen , een winterband koop je voor de extra veiligheid , niet om er records mee te breken.
En hoe warmer een band is , hoe beter dat is voor de band. Punt is dat een zomerband uithardt onder een bepaalde temperatuur en dus niet meer zacht wordt door de omstandigheden.

Dingen door elkaar halen is natuurlijk nooit goed. Maar consumenten voorschotelen dat onder de 7 graden C winterbanden beter presteren dan zomerbanden is dat natuurlijk ook niet. Want die "7 graden C" grens wordt door sommige automobilisten heel hard geinterpreteerd en dan wordt er ook naar gereden....Geheel onterecht dus.

*

Offline AlfaNerd

• 9609
  • Geslacht: Man
  • V6 Power .
« Reactie #27 Gepost op: 20 november 2006, 16:45:56 »
Die 7 graden-grens is idd wat ingeburgerd geraakt , das waar . Wel is het zo dat onder de 7 graden een zomerband door zijn samenstelling gewoonweg uithardt en het comfort wegvalt daardoor . Hij gaat dan meer herrie maken en hobbelen . Verder gaan ze in die tests dan wel uit van de voor zomerbanden "ideale" om standigheden , te weten een droog wegdek of een beregend wegdek . Wanneer het hagelt of ijzelt wordt het ineens een ander verhaal. En zeg nou zelf , kijk jij iedere dag eerst naar buiten wat voor weer het is om dan vervolgens een bandenkeuze te maken ??? Nee toch !?

Veiligheid voor alles !

(Het is NIET mijn bedoeling overigens om iedereen op winterbanden te krijgen mensen ! Sterker , ik heb ze zelf niet eens meer....................... :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :o :o )
* * * PERSOONLIJKE PAGINA VAN DE NERD * * *
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

*

raspaardje

« Reactie #28 Gepost op: 20 november 2006, 16:57:03 »
Citaat
Wanneer het hagelt of ijzelt wordt het ineens een ander verhaal. En zeg nou zelf , kijk jij iedere dag eerst naar buiten wat voor weer het is om dan vervolgens een bandenkeuze te maken  Nee toch !?

IJzel valt toch wel redelijk onder het hoofdstuk gladheid? Zodra onze Erwin/Helga/De Hond gladheid gaat voorspellen gaan ze er bij mij onder.

En omdat de prestatieverschillen erg groot worden onder winterse omstandigheden kan ik me voorstellen dat veel mensen op zeker spelen en ze er eerder onderdoen dan wanneer de eerste gladheid zich reeds heeft voorgedaan. Maar "Veiligheid voor alles" heeft met die "7 graden C regel" natuurlijk een naar bijsmaakje....

*

Offline AlfaNerd

• 9609
  • V6 Power .
« Reactie #29 Gepost op: 20 november 2006, 17:45:08 »
Voorbeeld : mijn schoonvader rijdt naar Winterberg op 2 mm zomerbanden , omdat het hier toch nog niet onder de 7 graden is ?!!!!  Alleen wel vervelend dat daar dan sneeuw ligt en dat ie bij Aken van de weg af flikkert !  :thumbsup: gedaan hoor !  Nono

*

Offline Arthur

• 12156
  • Heb ik dat gezegd!? =================>
« Reactie #30 Gepost op: 20 november 2006, 19:25:18 »
Druk per cm2 ??? Op een onbelast wiel ??? Drukpunt ligt niet op het loopvlak dan iig !
En het gaat om het vocht dat blijft hangen tussen de band en de ondergrond................ Kijk maar eens op een camping naar het gras als je een tent weghaalt ! Ookal was het gras op het punt van neerzetten ogenschijnlijk droog .

Erik , ik bedoelde de druk van de schuin gezette band onder zijn eigen gewicht.
Hoe kleiner het oppervlak waarmee de band op de grond staat des te meer druk dus op dat gebied van de band.
Mijn zorg/vraag was dan ook : heb je zo dan niet meer kans op "vervormen" van de band?! Deuh  ???
 :thumbsup:
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MA170 Savali tuned 194pk. 'Misschien' is 'nee' met 9 letters.

*

Offline AlfaNerd

• 9609
  • V6 Power .
« Reactie #31 Gepost op: 20 november 2006, 20:08:49 »
Erik , ik bedoelde de druk van de schuin gezette band onder zijn eigen gewicht.
Hoe kleiner het oppervlak waarmee de band op de grond staat des te meer druk dus op dat gebied van de band.
Mijn zorg/vraag was dan ook : heb je zo dan niet meer kans op "vervormen" van de band?! Deuh  ???
 :thumbsup:

Nee , want in de wangen zitten heel veel meer verstevigingen van staal en nylon en soms zelfs kevlar !!
Die vervormt dan echt niet hoor .  Nono

Kijk eens op de zijkant van een band , daarop staat precies hoe en waaruit die band is opgebouwd !  ;)  'T zijn wel kleine lettertjes hoor .  8) 8)
« Laatst bewerkt op: 20 november 2006, 21:19:27 door AlfaNerd »

*

Offline Arthur

• 12156
« Reactie #32 Gepost op: 20 november 2006, 20:10:45 »
okay !  :thumbsup:
Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MA170 Savali tuned 194pk. 'Misschien' is 'nee' met 9 letters.

*

Offline Arthur

• 12156
« Reactie #33 Gepost op: 22 november 2006, 19:18:03 »
Krijg net de nieuwe folder van euromaster in de bus.
precies dezelfde aanbieding , 4 halen 3 betalen (Goodyear Ultragrip 7 205/55/R16 T )
Nu van €596 voor €447.

Voordat je gaat rennen..... Nono

In de oude folder precies hetzelfde aangeboden, maar dan:
van €556 voor €417  :o ???

Lekker hoor !!! :!nooooo  (bla bla bla , winterbanden zijn nu schaars.....bla bla bla)
Gewoon de oude prijs bedingen , is toch weer bijna een half tankje peut!  :D

*

Offline Arthur

• 12156
Re: Winterbanden-weetjes
« Reactie #34 Gepost op: 10 december 2006, 15:55:57 »
Erik,  druk winterbandjes? volgens zeggen 0,2 meer dan je zomerbanden?

Dus pirelli p zero nero rondom 2,5 , dus Goodyear Ultragrip 7 (winter) 2,7 rondom ?

Hoor van je!

*

Offline stopie

• 13904
  • crashhhhhhhhhhh
« Reactie #35 Gepost op: 10 december 2006, 16:00:07 »
ehhh.... je gaat wel 2 inch kleiner. Misschien handig om de bandenmaat ook aan te geven?

*

Offline Arthur

• 12156
« Reactie #36 Gepost op: 10 december 2006, 16:03:12 »
ehhh.... je gaat wel 2 inch kleiner. Misschien handig om de bandenmaat ook aan te geven?

Ok, al geloof ik dat de grootte niet iets met de bandendruk te maken heeft....hoewel je thuiskomer (supersmal en klein) op 4,1 bar staat....Mmmmh

Pi 215/45/18 en GY 205/55/16

*

Offline AlfaNerd

• 9609
  • V6 Power .
« Reactie #37 Gepost op: 10 december 2006, 16:47:37 »
Houd de druk aan die origieel voor de auto worddt opgegeven , dit ivm de zachte samenstelling , anders slijten ze in het midden erg hard !

*

Turbopaultje

« Reactie #38 Gepost op: 10 december 2006, 16:53:48 »
origineel =>  de druk die voor 205/55/16 of daaromtrent door Alfa Romeo opgegeven wordt ..........
en evt. de voorbanden wat harder, 0,2-0,3 bar, als je minder onderstuur wil   :yes!

*

Offline humulus

• 430
  • Alfa Romeo 1.8 T-Spark
« Reactie #39 Gepost op: 20 januari 2007, 19:58:37 »
weet iemand of deze 185/65/R15 88T bandenmaat op de ar156 kan. Het gaat mij met name om de 88T. De velgmaat geloof ik wel. Die zijn hetzelfde als de standaard ar 156 velg.

Ben namelijk dringend opzoek naar winterbanden voor de standaard stalen velg ivm sneeuwkettingen. Bij voorkeur zonder stalen velg. Die heb ik namelijk zelf ;D

*

Offline Arthur

• 12156
« Reactie #40 Gepost op: 20 januari 2007, 20:01:06 »
weet iemand of deze 185/65/R15 88T bandenmaat op de ar156 kan. Het gaat mij met name om de 88T. De velgmaat geloof ik wel. Die zijn hetzelfde als de standaard ar 156 velg.

Ben namelijk dringend opzoek naar winterbanden voor de standaard stalen velg ivm sneeuwkettingen. Bij voorkeur zonder stalen velg. Die heb ik namelijk zelf ;D

Het gaat om de 185/65/R15 , als dat klopt past de band!  :yes!

Die 88T is een beladings/snelheids code (belading 88 en snelheid T)
In het buitenland moet een sticker op de auto indien auto harder kan dan de winterband mag (dus snelheid volgens die code).

88= 560 kg.
T =190 km/u.
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2007, 20:03:45 door Arthur »

*

Offline humulus

• 430
  • Alfa Romeo 1.8 T-Spark
« Reactie #41 Gepost op: 20 januari 2007, 20:07:40 »
Het gaat om de 185/65/R15 , als dat klopt past de band!  :yes!

Die 88T is een beladings/snelheids code (belading 88 en snelheid T)
In het buitenland moet een sticker op de auto indien auto harder kan dan de winterband mag (dus snelheid volgens die code).

88= 560 kg.
T =190 km/u.

maar is die code 88 (560kg) voldoende bij een beladen 156 met 4 personen?

*

Offline Arthur

• 12156
« Reactie #42 Gepost op: 20 januari 2007, 20:10:46 »
maar is die code 88 (560kg) voldoende bij een beladen 156 met 4 personen?

Kenmerk voor de draagkracht van de band (Load Index LI) (7)
Dit getal is het kenmerk voor de belastbaarheid van de band. Elke LI waarde staat voor een bepaalde belasting van de band bij een bepaalde bandenspanning. De waarde is af te lezen in een tabel. Bijvoorbeeld "85" = 515 kg. De gemonteerde banden moeten in ieder geval minimaal de in de instructieboekjes vermeldde LI waarde hebben. Een hogere LI waarde is uiteraard toegestaan. Als er nog "Versterkt" of "Re-inforced" (12) vermeld staat, betekent dit dat de band nog extra draagvermogen bezit. (Bij transportbusjes, kleine personenbusjes, vans, etc.) Van doorslaggevende betekenis is ook hier echter de hoogte van het LI getal.

Even in instructieboekje kijken dus....

*

Offline AlfaNerd

• 9609
  • V6 Power .
« Reactie #43 Gepost op: 21 januari 2007, 08:18:37 »
Dat is 560 kg per band , meer dan voldoende !!!   :thumbsup:

*

Offline Tiemen

• 291
  • Wannahave 159 3.2 V6!
« Reactie #44 Gepost op: 21 januari 2007, 20:30:32 »
Vraagje; (misschien staat het al ergens  ???) gaat Bella ook meer verbruiken met winterbanden. Rij nu 1 op 8,9 - 9 *1.8ts* normaal dik 1 op 10  ??? ???

Of is dit gevalletje lambdasonde  ???

*

Offline Serpente

• 3779
« Reactie #45 Gepost op: 24 januari 2007, 17:16:04 »
Vraagje; (misschien staat het al ergens  ???) gaat Bella ook meer verbruiken met winterbanden. Rij nu 1 op 8,9 - 9 *1.8ts* normaal dik 1 op 10  ??? ???

Of is dit gevalletje lambdasonde  ???

Mijn auto is juist zuiniger op winterbanden. Banden zijn smaller, dus minder rolweerstand, dus minder verbruik.

*

fritssie

« Reactie #46 Gepost op: 24 januari 2007, 18:16:52 »
Even wat opmerkingen over de iedereen wel bekende winterbanden..............

Hier nog enkele toppers voor de binnenlandse winterse omstandigheden , weinig sneeuw en ijs dus en relatief veel natte wegen :
* Michelin Alpin . (niet Pilot Alpin of Alpin 2 !!!!!!!)
* Uniroyal MS Plus 5 en 55
* Vredestein Snowtrac 2
* Vredestein Wintrac Extreme
* Pirelli Sottozero
* Nokian WR
* Continental Wintercontact TS780
* Goodyear Ultra Grip 7
* Toyo Snowprox S941

Dan nog wat toppers voor de echte sneeuw- en ijssituaties :
* Gislaved Eurofrost 2
* Continental Wintercontact TS810/S
* Firestone FW930
* Goodyear Ultra Grip GW-3
* Goodyear Ultra Grip 6 en 7
* Michelin Alpin . ( ook hier niet Pilot Alpin of Alpin 2 !!!!)
* Semperit Sportgrip
* Semperit Wintergrip

Wat vindt de winterbanden expert van Kleber winterbanden? In bepaalde test komen ze er prima uit.

*

Offline erka

• 13242
  • es war einmal....een lid met nr 716
« Reactie #47 Gepost op: 25 januari 2007, 16:20:14 »
Ik heb gekozen voor een huismerk band, bij een bandenboer die een tijd terug bij Kassa was en daar uit de test als zeer goed naar voren kwam, goed advies, goede service en goeie prijzen.
op zijn advies gekozen voor dit alternatief, een Maxxis of zoiets.
75 euro's per band. lopen netjes en rustig ( ineens geen doekdoekdoekdoekdoek meer, net alsof een lager naar
de haaien was...)

voor moet 2,6 in de band en achter 2,7 bar zei Theo van Rewinkel banden punt en el ;)

*

Offline AlfaNerd

• 9609
  • V6 Power .
« Reactie #48 Gepost op: 25 januari 2007, 18:14:06 »
Wat vindt de winterbanden expert van Kleber winterbanden? In bepaalde test komen ze er prima uit.

De kleber (wss de Krisalp ? ) is geen topper maar ook geen tobber  ;) .
Gewoon een bandje waar je normaal mee moet rijden en geen gekke dingen mee moet doen , prijzen liggen wat lager dan gemiddeld normaal gesproken !!!

*

ItaliAlfa

« Reactie #49 Gepost op: 26 januari 2007, 02:18:18 »
Ik heb net vers de Nokian WR er onder liggen. :thumbsup:

Zit qua prijs ver onder die van de concurrentie. Applaus

Laat de sneeuw maar komen ;)