Machinaal heb je een exentrische en een rotary, exentrische moet je al goed je best doen om iets kwaad te doen aan de lak, maar indien krasjes en swirls niet te diep zijn krijg je ze er hiermee makkelijk uit.
Rotary is enkel voor zwaardere lakdefecten en word aangeraden enkel te gebruiken met ervaring met deze machines.
Dan heb je ook nog van die machines die bedoeld zijn om de wagen mee te waxen, maar dan koop je beter een exentrische machine.
Gewoon met de hand kan ook maar krassen en swirls zal je er nooit zo goed uitkrijgen als machinaal.
even ter info ivm de excentrische en centrische/rotary toestellen.
de rotary is een pak krachtiger, hier kan je ook veel kwaad mee aanrichten, en dit kan op 2 manieren, en dit wordt door velen vergeten... met een excentische ben je "veilig" omdat je nagenoeg niets van je lak zal wegnemen door te polijsten, met een rotary doe je dit wel, een rotary is dus ook echt bedoeld zoals BertMito zegt, voor het grovere werk, je haalt dus ook meer blanke lak weg. Gebruik je dit toestel meerdere keren op je auto, dan heb je uiteraard kans dat je na enkele malen polijsten, geen blanke lak meer overhoudt, en dan is het te laat. Houd hier rekening mee als je dergelijk toestel wenst aan te schaffen om enkel en alleen op jou auto te gebruiken.
Enkel mits correct gebruik zal je geen schade toebrengen aan je lak, maar hiervoor vraag je best advies en uitleg aan het bedrijf waar je het toestel gaat aankopen.
Indien bij mij aangekocht krijg je natuurlijk uitleg met hopen ;-)