Bestaat er een lijst met de verschillende uitvoeringen van de 159?

• 11 Reacties
  • 864 Gelezen

*

Offline 159swrijder

• *
  • 19
  • Geslacht: Man
  • Ik spaar mooie Alfa momenten
Ik ben op zoek naar een overzicht van de verschillende uitvoeringen van de 159.
Ik zie dat er een Strada, TI, Business, Progression en nog meer uitvoeringen zijn.
Wat zijn de verschillen?
Misschien kan iemand mij wegwijs maken.

Groet, Henk
Meer dan 45 jaar Alfa Romeo rijder.

*

Offline frankalfa

• *
  • 1388
  • Lid nummer 2187
Re: Bestaat er een lijst met de verschillende uitvoeringen van de 159?
« Reactie #1 Gepost op: 15 april 2020, 17:55:41 »
Hoi Henk,

Daar is naar goed italiaans gebruik eigenlijk geen peil op te trekken Applaus. De schrijver van het hoofdartikel over de 159 -enkele jaren geleden in het clubmagazine van de scarb- kwam eigenlijk ook al niet veel verder dat deze conclusie als ik me goed herinner.  Deuh Deuh ;D

Een vergelijking van diverse auto's van verschillende eigenaren liet toen zien dat de ene TI de andere niet is om maar een idee te geven. Heeft de ene wel memory stoelen had de andere ze niet, terwijl dit dan bv geen optie was die 'apart' aangevinkt kon worden op het bestelformulier bij de dealer (bijvoorbeeld he, geen idee of dat ook werkelijk zo was)

De ene 1750 tbi had 2 uitlaat monden achter (L-R) een andere had er maar 1, dat soort verschillen. Interieur details weken onderling af, om nog maar te zwijgen over geïmporteerde auto's, die hadden vaak weer een andere standaard uitrusting (en waar dan bv BE en DLD ook al weer van elkaar konden afwijken)

Lease auto's weken volgens mij ook weer af van particulier bestelde 159's.

Kortom, dr is geen lijst van samen te stellen denk ik. flippy1

Grtz,fRank
AR156C#2187 - mijn PP
'Statistics say that 84% of Alfa Romeos built is still on the road.......the other 16% made it home.'

*

Offline ScriptMania

• *
  • 13323
  • to be or not to be, what was the question?
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2020, 18:02:23 »
Ik heb dat ooit ook eens geprobeerd te achterhalen, zelfs via de dealer maar die wisten het zelf ook niet.

*

Offline 159swrijder

• *
  • 19
« Reactie #3 Gepost op: 17 april 2020, 13:20:04 »
Bedankt voor jullie reacties.
Ik was zelf uiteraard ook op zoek gegaan naar de verschillen maar kwam daar niet uit, vandaar mijn oproep of iemand van de club iets meer kon vertellen.

Voor mijn dagelijks vervoer zoek ik een 159 liefst met een 2.2 motor en licht-en regensensor.
Fabrieks navigatie zou leuk zijn maar is geen noodzaak.
Misschien leer, als het maar geen rood is.
Staat veel te koop op internet maar veel met een hoge Km. stand.

Groet, Henk

*

Offline Bredabounce

• *
  • 365
« Reactie #4 Gepost op: 17 april 2020, 16:03:21 »
De af fabriek navigatie is "kwalitatief uitermate teleurstellend" :-)

Verder moet je gewoon kijken naar zaken die je belangrijk vind.

De onderverdeling is (voor mij) ongeveer zo:

De TI: verlaagd; grotere wielen; wat meer body; mooi lederen of alcantara sportief interieur (stoelen, stuur etc).
De niet TI: die heeft dat (standaard) niet.

Dan wordt het speficieker in beide uitvoeringen met opties als:
Stoelverwarming, electrische stoelen, licht en/of regensensor, navigatie, lederen bekleding; zelfdimmende binnenspiegel, rolhoes kofferbak met of zonder bagagenet.
2 of 3 zones airco
Zonnedak
ASR, ABS, VDC, Hillhold, etc.
Standaard Radio of navigatiesysteem (m.i. in alle 159 verouderd en -vooral de 'nieuwste' navigatiesystemen: beperkt koppelbaar met telefoon:-))
Xenon, geblindeerde ramen, meegespoten , plastiek of chrome spiegels; wel of niet automatisch inklapbaar.
en ik zal vast nog wel iets vergeten :-)

onderhoudshistorie is natuurlijk van belang (wellicht meer dan de km stand)
algehele staat van de auto; hoe ermee is omgegaan.

Succes met zoeken :-)

« Laatst bewerkt op: 17 april 2020, 16:03:44 door Bredabounce »
AR156C#2277
2012 Alfa Romeo 159 2.0 JTDm TI SW Nero
[X] 2010 | 159 1750 TBI TI SW Chiaccio Bianco
[X] 2005 | 156 2.4JTD 20v SW Grigio Luce di Amalfi
[X] 2004 | 156 2.4JTD 20v Grigio Metallico
[X] 2003 | 156 1.9JTD 16v SW Grigio Kafla

*

Offline 159swrijder

• *
  • 19
« Reactie #5 Gepost op: 19 april 2020, 09:23:44 »
Op mijn zoektocht heb ik een 159 2.2 JTS BUSINESS uit 2009 met 120.000 Km. op de teller gevonden.
Moet ik ernstig rekening houden met het oprekken van de distributie ketting en de daarbij behoorlijke rekening of is er een modificatie doorgevoerd.
Heeft stoffen bekleding, licht-en regen sensor, fabrieksnavigatie en 17 inch wielen.
Vraagprijs is 6250 euro.
Het is een ingevoerde 159 uit Italië.
Laten staan of misschien toch kopen.

Groeten Henk

*

Offline fransois

• *
  • 261
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
« Reactie #6 Gepost op: 19 april 2020, 12:39:57 »
Hallo Henk,

De ketting is inderdaad een zwak punt. (wat precies dat weet ik niet) Er is geen modificatie doorgevoerd. Je kan inderdaad al gaan opvragen wat de kosten zijn voor vervanging en daar dus rekening mee houden. Prima toch. zo ie zo goed om geld appart te houden voor onvoorziene zaken. Een Alfa goed houden kost geld en dat verdiend ie ook.

Ik ga je nog een tip geven die door mij persoonlijk jaren is toegepast. Ik heb 2,5 jaar een Mito 1.3JTDm gereden (2012) Wat ik altijd deed was de motor voor dat ik weg reed altijd minimaal 30sec laten draaien. Zo kwamen de spanners mooi op spanning en ik heb de Mito zo zonder problemen naar de 2 ton gereden. Ketting stond nog super strak toen ik hem verkocht.  Nu weet ik niet 100% zeker of de mito simplex of duplex ketting,s set had. Wat ik wel weet is dat daar een verschil in zat en wellicht ook iets van doen hebben met oprekken van de JTS 2.2. Er zal vast iemand hier zijn die weet wat het oprekken veroorzaakt bij de 2.2 JTS  :police:

Voor mij blijft een feit: zo ie zo niet gelijk weg rijden. de boel eerst op spanning laten komen.  :glasses20:
Een ieder natuurlijk een fijne dag

huidig: 159 2.4 JTD-m 20V TI Q4  sedan 2008
Mito 1.3 JTD-m 2013
156 1.9 JTD 16v TI sedan 2005
Gtv 3.0 V6 24v Fase 2 red style 1999

*

Offline Henry2910

• *
  • 168
« Reactie #7 Gepost op: 01 mei 2020, 12:40:36 »
Met de ketting hebt ik zelf geen ervaring, maar een vriend van ons heeft een 159 2.2 JTS. De problemen schijnen te komen doordat de motor een nogal nerveuze gaspedaalstrategie heeft. Dit heeft tot gevolg dat er behoorlijk wat krachten komen op de ketting waardoor deze oprekt en problemen gaat geven. Er zijn ook geen echte modificaties voor, alleen regelmatig vervangen en dat is vrij duur. Bij Squadra-tuning kunnen ze de gaspedaalstrategie aanpassen zodat deze minder nerveus wordt. Dit zal misschien wel een positief effect hebben op de kettingrek, maar het kan niet voorkomen worden. Onze vriend heeft ondertussen 160 dkm gereden en nog geen problemen met de ketting. Wel heeft hij destijds toen de auto nieuw was bij Squadra de tuning laten uitvoeren en is het ook een rustige rijder. Het beste is een auto zoeken waar de ketting recent van vervangen is, dan kun je er weer een hele tijd tegen. Verder zijn het goede motoren.

Het is hierboven al vermeld: De af-fabriek navigatie is echt niet wat je wilt hebben. Was 10-11 jaar geleden misschien redelijk ok, maar nu hopeloos verouderd. Ik had het ook in mijn 2010 159 en het is vrij waardeloos. Beter een modern aftermarket systeem plaatsen waar je fatsoenlijk je telefoon aan kan koppelen, heb ik in de Spider ook gedaan.

Als je googlet op "prijslijst alfa 159" of "brochure alfa 159" kun je zien welke opties er allemaal waren voor de 159, dan kun je kijken welke opties je echt wil hebben. Bij Biezeman hebben de online prijslijsten, brochures en instructieboekjes. Succes!
Huidige Alfa: 2008 Spider 2.4 JTDm Q-tronic

*

Offline ScriptMania

• *
  • 13323
  • to be or not to be, what was the question?
« Reactie #8 Gepost op: 01 mei 2020, 18:14:06 »
De oorzaak van het rekken van de ketting bij een 2.2, komt omdat de olieaanvoerkanaal in de motor te klein is voor zijn werk.
Die kan de ketting niet voldoende smeren, regelmatig olie wisselen houd het ook niet tegen.
Ook al heeft de mijne me nooit in de steek gelaten, zou ik never nooit geen 2.2 meer kopen.
3X een ketting in 6 jaar is nogal een dure bezigheid, heb maar voor een keer zelf betaald.
Toen de derde keer moest heb ik de wagen maar ingeruild.

*

Offline 159swrijder

• *
  • 19
« Reactie #9 Gepost op: 02 mei 2020, 12:42:54 »
Beste Alfa rijders,

Heel erg bedankt voor al jullie reacties en adviezen.
Gisteren de stoute schoenen aangetrokken en heb mezelf een Alfa 159 sedan 2.2 JTS uit 2009 met 110.000 Km. op de teller aangeschaft.
De gok maar genomen!!
Zonder enig risico in het leven is het niet leuk en daarom besloten de Alfa te kopen.
Uiteindelijk 750 euro van de vraagprijs afgekregen met een nieuwe accu en 4 nieuwe banden.
Als het goed is staan er wat foto`s in dit bericht.

Groet, Henk

*

Offline fransois

• *
  • 261
  • Een goede voorbereiding is het halve werk.
« Reactie #10 Gepost op: 02 mei 2020, 16:33:04 »
Kijk eens aan! mooie kleur combinatie ook zeg.

En ik denk nu je de kennis gelezen hebt van shoppy en Henri dat je weet waar je op moet letten.

Ik moet zeggen dat ik ook niet wist dat het aan een gasrespons kon liggen of een oliekanaal wat te klein is. Misschien weten de heren ook iets over Simplex of dublex set? Ik heb dat ooit gehoord en klonk wel logische.

De tip die ik deed: min 30sec laten draaien voordat je weg rijd is goud. Gevoelsmatig klopt het zoiezo en technische gezien lijkt het mij ook logische. spanners die op spanning moeten komen.

En nu ga je natuurlijk genieten van je wagen. Ik heb er een android navi in en dat werkt echt als een malle! wat een heerlijk touchscreen en makkelijke navigatie heeft die zeg. Ook kun je er heel fijne apps op los laten en werkt de app Torgue pro toppie.. haha

Een ieder natuurlijk een fijne dag

huidig: 159 2.4 JTD-m 20V TI Q4  sedan 2008
Mito 1.3 JTD-m 2013
156 1.9 JTD 16v TI sedan 2005
Gtv 3.0 V6 24v Fase 2 red style 1999

*

Offline 159swrijder

• *
  • 19
« Reactie #11 Gepost op: 10 augustus 2020, 11:35:37 »
Allemaal HEEL erg bedankt voor de goede adviezen. Na enkele maanden in de 159 gereden te hebben heb ik diverse handelingen doorgevoerd. Olie en olie filter vernieuwen. Nieuwe bougies en verder een grote beurt laten uitvoeren. Nieuwe thermostaat met expansievat laten vervangen. Ook op internet een CD voor de navigatie met het jaar 2018 voor heel Europa en meer kunnen kopen. Al met al voor een redelijke prijs een Alfa 159 met bouwjaar 2009 met slechts 110.000 km op de teller kunnen aanschaffen.
Helaas gaat mijn Beeldscherm keuren vertonen en gaat steeds vaker scrollen. Alles werkt oké maar op het scherm is soms niets te zien. Is dit het einde van mijn ICE of  gaat het nog goed komen. Ik lees dat vele 159 en Brera rijders hun systeem hebben vervangen door een aftermarket en hun fabriek systeem uit hun auto hebben gehaald. Ik ben geïnteresseerd in hun systeem als er maar een code bijzit.

Met vriendelijke groet, Henk Vedder