Optimaliseren luchtfilter 3.0V6

• 92 Reacties
  • 13415 Gelezen

*

Offline Ron gs

• 800
Optimaliseren luchtfilter 3.0V6
« Gepost op: 30 juni 2011, 23:40:39 »
Ik heb enorm veel gelezen op dit forum over welk luchtfilter er nu betere prestaties bij een V6 zou opbrengen en veel verschillende oplossingen gezien. Ik was eerst van zins om de AutoDelta Carbon aanzuigbuis icm met een sportfilter in het gewone lcutfilterhuis te plaatsen. Maaarrrrrr AutoDelta stuurde een mail dat er 6/8 weken levertijd op deze spullen zat............ dat was 4 maanden geleden, en ondanks 3 emails van mij nooit meer wat vernomen. Ze zullen derhalve wel op zijn dus maar iets anders verzinnen..............

Volgens mij heb ik nu een compleet standaard filterhuis, aanzuigbuis en rubberen aansluiting op de inlaat. De rubbere aansluiting zit vol met kleine scheurtjes, die wil ik meteen maar vervangen door een blauwe bocht van Coen.

Maar wat nu te doen mbt de rest,
1 een GTA aanzuigbuis met een goed filter in het originele filterhuis
2 Een Carbon airbox, BMC CDA
3 een Madeno oplossing
4 ????

Het geluid is voor mij niet belangrijk, ik heb liever een zo stil mogelijke oplossing of een berg herrie maar dan ook een behoorlijke vermogenswinst....flippy1

Andere uitlaatbochten zoals die van Allard met daarachter de Unicorse replica van Henkio is ff geen optie, maar wellicht dat iemand hier nog goede ideen heeft.

Gr Ron
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2011, 23:42:10 door Ron gs »

*

Offline flippy

• 15529
  • Geslacht: Vrouw
  • "Is dit beleid of is hier over nagedacht?"
Re:Optimaliseren luchtfilter 3.0V6
« Reactie #1 Gepost op: 30 juni 2011, 23:47:38 »
ik zou eens kijken of je die accu niet naar de achterbak kan laten oprotten en zo ruimte maakt voor een wat gezondere leefomgeving en meer ruimte om een fatsoenlijk inlaat te fabriceren, die voorkant is al zwaar zat zonder dat stuk lood...
Het glas is niet half vol of half leeg, het glas is gewoon te groot ;D
?æʇǝıu ʞoo ǝɾ puıʌ ʇuɐʇıɹɹı ʇsǝq ʞɾıluǝƃıǝ sı uǝzǝl doʞ ǝp do
heute gestolen, morgen in polen
I am dyslexic of Borg, your ass will be laminated.

*

Offline Ron gs

• 800
« Reactie #2 Gepost op: 01 juli 2011, 00:28:35 »
OK das op zich een goede optie, maar wat voor oplossing dan in elkaar te fabrieken ?

gr Ron

*

Offline Jumping Jack Flash

• 4276
  • Geslacht: Man
  • Marlin Barracuda
« Reactie #3 Gepost op: 01 juli 2011, 07:03:21 »
hier ga ik mee op inpikken....

ik heb weliswaar een 2.4 jtd maar ik wil een GTA LMM erin (is dan ook meteen F3)..  heb ik dan een GTA filterhuis nodig, of kan je het deksel ook los krijgen?  of zijn er voor dat geld nog betere oplossingen?

IIG ook zo stil mogelijk dus ik denk dat het zowiezo een GTA filterhuis wordt
156 2.4 JTD in afbraak, alle onderdelen beschikbaar, behalve panelen (wegens krom of gekrast)

*

Offline flippy

• 15529
  • Geslacht: Vrouw
  • "Is dit beleid of is hier over nagedacht?"
« Reactie #4 Gepost op: 01 juli 2011, 08:26:09 »
Denk dat coen wel een mooi passende oplossing heeft. Ik moet namelijk ook dit probleem oplossen. Ik heb de accu alcachterin zitten...
Het glas is niet half vol of half leeg, het glas is gewoon te groot ;D
?æʇǝıu ʞoo ǝɾ puıʌ ʇuɐʇıɹɹı ʇsǝq ʞɾıluǝƃıǝ sı uǝzǝl doʞ ǝp do
heute gestolen, morgen in polen
I am dyslexic of Borg, your ass will be laminated.

*

Offline Henkio

• *
  • 5563
  • bezig mn 155 weer op de weg te krijgen.
« Reactie #5 Gepost op: 01 juli 2011, 08:32:24 »
ben hier op de laatste sleuteldag ook al over bezig geweest met Coen..

mijn auto heeft nog een 2,5 lmm.. idee was om op mijn auto een GTA lmm te steken icm een carbon gebeuren en Coens slangenwerk. kijken wat voor verschil zo'n pakket zou maken..

Kreeg echter de opmerking van een ander dat dat niet zo geweldig veel zou kunnen doen ivm beperkte grootte van de doorlaat van het gasklephuis en nokkenasprofiel.

met andere woorden: je kunt wel meer lucht willen aanzuigen, maar diameter gasklephuis blijft gelijk. En als de motor dan niet om heel veel meer lucht vraagt hoe groot wordt de winst dan??

*

Offline HAAK28

• 2875
  • Life is racing. Everything else is just waiting...
    • Alfa race team
« Reactie #6 Gepost op: 01 juli 2011, 08:37:14 »
Ik heb enorm veel gelezen op dit forum over welk luchtfilter er nu betere prestaties bij een V6 zou opbrengen en veel verschillende oplossingen gezien. Ik was eerst van zins om de AutoDelta Carbon aanzuigbuis icm met een sportfilter in het gewone lcutfilterhuis te plaatsen. Maaarrrrrr AutoDelta stuurde een mail dat er 6/8 weken levertijd op deze spullen zat............ dat was 4 maanden geleden, en ondanks 3 emails van mij nooit meer wat vernomen. Ze zullen derhalve wel op zijn dus maar iets anders verzinnen..............

Volgens mij heb ik nu een compleet standaard filterhuis, aanzuigbuis en rubberen aansluiting op de inlaat. De rubbere aansluiting zit vol met kleine scheurtjes, die wil ik meteen maar vervangen door een blauwe bocht van Coen.

Maar wat nu te doen mbt de rest,
1 een GTA aanzuigbuis met een goed filter in het originele filterhuis
2 Een Carbon airbox, BMC CDA
3 een Madeno oplossing
4 ????

Het geluid is voor mij niet belangrijk, ik heb liever een zo stil mogelijke oplossing of een berg herrie maar dan ook een behoorlijke vermogenswinst....flippy1

Andere uitlaatbochten zoals die van Allard met daarachter de Unicorse replica van Henkio is ff geen optie, maar wellicht dat iemand hier nog goede ideen heeft.

Gr Ron

Er stond deze week een autodelta carbon pijp op marktplaats, nu niet meer, die heb ik gekocht  flippy1
Babyblauwe 1.8TS www.alfaraceteam.eu

*

Offline Henkio

• *
  • 5563
« Reactie #7 Gepost op: 01 juli 2011, 08:40:03 »
heb ik ook nog over gedacht.. maar aangezien die rvs buis bij mij precies niks opleverde op de rollenbank bij stephan, heb ik besloten die 125 euro maar ff bij me te houden..

*

Offline Ron gs

• 800
« Reactie #8 Gepost op: 01 juli 2011, 09:03:38 »
Als het allemaal niet oplevert dan plaats ik alleen de Samco-bocht van Coen, icm met een sportfilter in het bestaande filterhuis. Wbt LMM, zit er verschil in een 2.5 en een 3.0 LMM ? Er zit neem ik aan verschil in een 2.5 en GTA LMM. Hoe zit het met het gasklephuis, kan er nergens van bijv een ander Alfa model een gasklep met een grotere diameter worden geleend ? Het hoeft van mij niet State of the Art te zijn, maar als ik toch een rubber moet vervangen dan een zo effectief mogelijke oplossing.

De carbon aanzuigbuis had ik ook gespot, heb het toch maar uitgegeven aan SP remblokken........  flippy1

gr Ron

*

Offline Henkio

• *
  • 5563
« Reactie #9 Gepost op: 01 juli 2011, 09:08:14 »
goede keuze ron.. er zit idd verschil tussen een 2,5 en 3.2 lmm. maar das maar een paar mm, 3 ofzo.. qua oppervlakte maakt dan dan natuurlijk wel wat meer verschil, maar vraag me af of dat heel veel veschil gaat maken.

daarom dus met Coen overlegd dat gewoon eens uit te gaan testen. en dat dan ook icm met een ander filtersysteem en andere buizen.

wellicht is idd en ander gasklephuis ook interessant, maar dat hangt af van hoe groot de vraag van de motor is om lucht of het veel kan gaan uitmaken denk ik.

*

Offline Coen

• *
  • 13688
    • Falco Motorsport
« Reactie #10 Gepost op: 01 juli 2011, 18:31:20 »
Het gasklephuis is idd een beperking,maar als je de diameter van de slangen er naar toe groter maakt(of een luchtfilter met een betere doorlaat)heeft dat het effect van een kort inlaattraject,dus gewilliger in hoge toeren.Ben op het moment aan het testen met een flowbankje wat de verschillen in diverse luchtfilters zijn.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline Allerd

• *
  • 2280
  • AANDACHTSHOER!
« Reactie #11 Gepost op: 01 juli 2011, 21:24:37 »
volgens stephan geeft het verwijderen van de originele resonator box en koppeldip bij lage toeren!!

Ik had mijn cda trouwens direct naar de motor liggen , met een dikke 90graden samco bocht , en met de lmm direct op de bmc gemonteerd
Low&Slow

*

Offline Dreamer

• 1411
  • Grigio Africa 3.0 V6 24V
« Reactie #12 Gepost op: 01 juli 2011, 21:31:11 »
Heb het topic voor de rest nog niet gelezen maar is dit niet wat voor jou?

http://link.marktplaats.nl/460818934

Edit: lees nu net dat haak die heeft gekocht  Deuh
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2011, 21:34:01 door Dreamer »

*

Offline Ron gs

• 800
« Reactie #13 Gepost op: 01 juli 2011, 23:11:07 »
Het gasklephuis is idd een beperking,maar als je de diameter van de slangen er naar toe groter maakt(of een luchtfilter met een betere doorlaat)heeft dat het effect van een kort inlaattraject,dus gewilliger in hoge toeren.Ben op het moment aan het testen met een flowbankje wat de verschillen in diverse luchtfilters zijn.

Dan spaar ik nog ff door..... flippy1 eens kijken wat er uit de test komt......  Als je een idee hebt over hoe en wat hoor ik het graag ! trouwens vandaag doos 2 ontvangen  :ok:

Gr. Ron

*

Offline Henkio

• *
  • 5563
« Reactie #14 Gepost op: 01 juli 2011, 23:21:19 »
heb al gelezen dat een gasklaphuis van een maserati 3200 gt of van een ferrari 430 bijvoorbeeld groter is en werkt. maar ja, qwanta costa? en wat gaat dat opleveren??

heb je dan voor echt effect ook andere nokkenassen nodig Coen? of is er met de standaard 3.2 setup ook fatsoenlijke winst te behalen?? weet dat bijvoorbeeld ook een corvette lmm lekker groot is en kan werken.. ;D

*

Offline Coen

• *
  • 13688
    • Falco Motorsport
« Reactie #15 Gepost op: 01 juli 2011, 23:24:01 »
heb al gelezen dat een gasklaphuis van een maserati 3200 gt of van een ferrari 430 bijvoorbeeld groter is en werkt. maar ja, qwanta costa? en wat gaat dat opleveren??

heb je dan voor echt effect ook andere nokkenassen nodig Coen? of is er met de standaard 3.2 setup ook fatsoenlijke winst te behalen?? weet dat bijvoorbeeld ook een corvette lmm lekker groot is en kan werken.. ;D

Denk dat het zonder andere nokkenassen ook merkbaar is :yes!
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline Henkio

• *
  • 5563
« Reactie #16 Gepost op: 01 juli 2011, 23:25:20 »
nog ff pb Coen.. :ok:

*

Offline Ron gs

• 800
« Reactie #17 Gepost op: 01 juli 2011, 23:28:25 »
   Deuh met zo'n gasklephuis verdubbelt de dagwaarde van mijn V6....... ;D

Heb trouwens ff zitten googelen, je moet wel een aangepast gasklephuis van een 3200GT hebben, ze hebben hetzelfde euvel als die van Volvo, Je moet dus een contactloze hebben...

Gr. Ron
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2011, 23:45:09 door Ron gs »

*

Offline Serpente

• 3779
« Reactie #18 Gepost op: 02 juli 2011, 00:12:38 »

Een Corvette is groot en vooral lomp. H?©lemaal mijn ding dus. Hehehe  flippy1

Maar serieus, denk dat een groot inlaat pas wat gaat opleveren als je de rest ook aanpast. Een min of meer standaard 3.2 heeft voldoende aan t standaard  inlaat. Vraag anders Ron GS eens. Die heeft toch een custom inlaat?

*

Offline Coen

• *
  • 13688
    • Falco Motorsport
« Reactie #19 Gepost op: 02 juli 2011, 00:14:49 »
Een Corvette is groot en vooral lomp. H?©lemaal mijn ding dus. Hehehe  flippy1

Maar serieus, denk dat een groot inlaat pas wat gaat opleveren als je de rest ook aanpast. Een min of meer standaard 3.2 heeft voldoende aan t standaard  inlaat. Vraag anders Ron GS Ron GTA eens. Die heeft toch een custom inlaat?

*

Offline Serpente

• 3779
« Reactie #20 Gepost op: 02 juli 2011, 00:16:41 »

Excuse me... die bedoelde ik ook. Bedankt voor de correctie almighty Coen  ;D

Maar serieus, waarom heeft hij zo'n voordeel bij zo'n inlaat?
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2011, 00:19:10 door Serpente »

*

Offline Henkio

• *
  • 5563
« Reactie #21 Gepost op: 02 juli 2011, 00:48:37 »
ik heb op het engelse alfaforum een stuk gelezen van iemand die ook zo iets in elkaar had geknutseld. het gaat er vooral om dat hij aan de achterkant ronder/groter is waardoor de lucht er beter in kan ofzo iets.. hoop dat ik het zo ongeveer goed uitleg.

die engelsman had zelfs op de aansluitingen in het inlaathuis aan de binnenkant van die trompetten gemaakt net als bij die inlaatkelken als je aparte throttlebodies hebt..

*

Offline Ron gs

• 800
« Reactie #22 Gepost op: 02 juli 2011, 13:12:11 »
Dit is natuurlijk de uber-oplossing, maar ik heb maar een gewone 3.0V6.... ;D ik wacht even de ontwikkelingen bij Coen af..... ben tot op heden erg tevreden over de huidige afstelling, kan in de vierde versnelling een rotonde nemen, heb een berg koppel bij laag toerental en vanaf 4000 toeren trekt ie aan 1 stuk door tot de 7000 toeren. Dat wil ik eigenlijk wel houden, hoef niet zo'n hoogtoerige V6 icm met weing koppel onderin.

Ik heb even twee foto's geleend Ron.........

Gr Ron

*

Offline HAAK28

• 2875
  • Life is racing. Everything else is just waiting...
    • Alfa race team
« Reactie #23 Gepost op: 12 juli 2011, 20:28:33 »
Er stond deze week een autodelta carbon pijp op marktplaats, nu niet meer, die heb ik gekocht  flippy1

En dat staat best mooi :thumbsup:

Het wordt wel tijd om inlaat en kleppendeksel een keer aan te pakken, zien er niet uit....
Babyblauwe 1.8TS www.alfaraceteam.eu

*

Offline Henkio

• *
  • 5563
« Reactie #24 Gepost op: 12 juli 2011, 20:41:20 »
ziet er idd sjiek uit andre. ik zal dat topic nog eens opzoeken op dat engelse forum.. interessante materie. want helaas maakt enkel zo'n carbonbuis niks uit voor het vermogen.

@ Coen: heeft je flowtestbankje al iets opgeleverd?