Downpipe/uitlaat JTD 20v

  • 26 Reacties
  • 3245 Gelezen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Offline deBruijnJ

  • ******
  • 1193
  • Geslacht: Man
Downpipe/uitlaat JTD 20v
« Gepost op: 14 juli 2011, 13:39:11 »
Naar aanleiding van wat berichten die ik las op het AO forum vroeg ik me af hoe het zit met een katloze downpipe op een 20v JTD. Ik weet dat ze niet heel veel kosten (heb al een RVS downpipe zien staan voor 150 euro) en zat dus eigenlijk vooral met de kosten van het plaatsen. Maar het schijnt dus dat om het oliefilter te vervangen de downpipe los moet Deuh Hahaha

Dus ja, als het dan toch los moet, dan is het interessanter om het ding meteen te vervangen. Ik vraag me alleen af wat dat voor gevolgen heeft, van een 16v weet ik dat er wel eens foutmeldingen willen onstaan en daar heb ik eigenlijk geen zin in. En zou zo'n lege downpipe ook nog veel invloed hebben bij eventueel chippen? Van de 10v weet ik dat met een andere downpipe en verder 'vrije' uitlaat richting de 200pk gaat als de inlaattemperatuur laag genoeg is (lees: FMIC) in plaats van 180pk. De 20v gaat natuurlijk al naar 210pk zonder dit alles.. ::)

*

Offline p

  • *****
  • 547
  • Geslacht: Man
Re:Downpipe/uitlaat JTD 20v
« Reactie #1 Gepost op: 14 juli 2011, 15:52:30 »
ik zit er ook sterk over na te denken om dit te plaatsen. volgens mij komt er dan zeker 15 a 20 pk bij. maar het mooiste is dat de turbo veel sneller ingrijpt en dus in lagere toeren meer power.

het "nadeel" bij mij is dat de mijne al squadra getuned is. hierdoor zal dit opnieuw moeten gebeuren of herzien. die van jouw is nog niet getuned dus als dat in de planning zit zou ik zeker eerst die downpipe plaatsen en daarna langs Stephan.

ik vraag me af wat Stephan rekent voor de herziening? @Allerd: kun jij dit vertellen?

ik persoonlijk zou naar Goofy gaan voor de montage maar dat is voor jou wel een stukje tuffen. alhoewel. wanneer je de downpipe in Eindhoven zou ophalen kun je meteen doorrijden.

wanneer ik dit ga doen doe ik dit pas in december. mijn vriendin maakt me af als ik nu nog meer geld in de alfa steek. in december is het weer tijd voor de jaarlijkse beurt. dan kan ik het daarin vermommen.

wanneer je dit binnenkort gaat doen hoor ik graag je bevindingen.

iig succes!



*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:Downpipe/uitlaat JTD 20v
« Reactie #2 Gepost op: 14 juli 2011, 18:54:31 »
ik zit er ook sterk over na te denken om dit te plaatsen. volgens mij komt er dan zeker 15 a 20 pk bij. maar het mooiste is dat de turbo veel sneller ingrijpt en dus in lagere toeren meer power.

het "nadeel" bij mij is dat de mijne al squadra getuned is. hierdoor zal dit opnieuw moeten gebeuren of herzien. die van jouw is nog niet getuned dus als dat in de planning zit zou ik zeker eerst die downpipe plaatsen en daarna langs Stephan.

ik vraag me af wat Stephan rekent voor de herziening? @Allerd: kun jij dit vertellen?

ik persoonlijk zou naar Goofy gaan voor de montage maar dat is voor jou wel een stukje tuffen. alhoewel. wanneer je de downpipe in Eindhoven zou ophalen kun je meteen doorrijden.

wanneer ik dit ga doen doe ik dit pas in december. mijn vriendin maakt me af als ik nu nog meer geld in de alfa steek. in december is het weer tijd voor de jaarlijkse beurt. dan kan ik het daarin vermommen.

wanneer je dit binnenkort gaat doen hoor ik graag je bevindingen.

iig succes!




15-20 pk met alleen de downpipe gaat er niet bijkomen.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline Allerd

  • *
  • 2280
  • Geslacht: Man
  • AANDACHTSHOER!
Re:Downpipe/uitlaat JTD 20v
« Reactie #3 Gepost op: 14 juli 2011, 20:11:37 »
En grote vermogens toename moet je niet verwachten, volgens mij onstaat er wel aardig meer koppel.
Ik denk dat je niet direct aangepaste software nodig hebt , dat was bij wel nodig omdat ik echt alles veranderd had.
Met de nieuwe downpipe had ik geen foutmeldingen
Low&Slow

*

Offline robin2.4jtd1997

  • ******
  • 2455
  • Geslacht: Man
Re:Downpipe/uitlaat JTD 20v
« Reactie #4 Gepost op: 14 juli 2011, 21:03:08 »
vanaf eindhoven is coen ook niet verweg

alfa 156 1.8 ts 2001 overleden

nu een 156 2.4 jtd licht gemodificeerd uit 97 met 365000 + op teller

power is nothing without control

*

Offline p

  • *****
  • 547
  • Geslacht: Man
Re:Downpipe/uitlaat JTD 20v
« Reactie #5 Gepost op: 14 juli 2011, 21:39:55 »
En grote vermogens toename moet je niet verwachten, volgens mij onstaat er wel aardig meer koppel.
Ik denk dat je niet direct aangepaste software nodig hebt , dat was bij wel nodig omdat ik echt alles veranderd had.
Met de nieuwe downpipe had ik geen foutmeldingen

dat extra vermogen maakt me niet zo veel uit. dat de turbo eerder opspoelt weer wel. volgens mij had ik gelezen dat je zei dat ie al bij 1750 toeren flink meedraait. ook dat je de software niet hoeft aan te passen klinkt me goed in de oren.


*

Offline Jumping Jack Flash

  • ******
  • 4276
  • Geslacht: Man
  • Marlin Barracuda
Re:Downpipe/uitlaat JTD 20v
« Reactie #6 Gepost op: 15 juli 2011, 06:36:59 »
ik heb een 2.4 20v turbo op men 10v, en idd van 1500 rpm draait die al behoorlijk mee, en vanaf 1750 ongeveer geeft die zich volledig...
156 2.4 JTD in afbraak, alle onderdelen beschikbaar, behalve panelen (wegens krom of gekrast)

*

Offline robin2.4jtd1997

  • ******
  • 2455
  • Geslacht: Man
Re:Downpipe/uitlaat JTD 20v
« Reactie #7 Gepost op: 15 juli 2011, 14:31:26 »
die van mij timmert ook aardig aan de weg hoor  :thumbsup:

fluiten doet ie met alle plezier en bij gaslos hoor je de turbofluit door de uitlaat gaan
alfa 156 1.8 ts 2001 overleden

nu een 156 2.4 jtd licht gemodificeerd uit 97 met 365000 + op teller

power is nothing without control

*

dino156

Re:Downpipe/uitlaat JTD 20v
« Reactie #8 Gepost op: 16 juli 2011, 02:00:48 »
Dus met een 10v 2.4jtd en een downpipe en een squadra tuning gaat je alfa zonder problemen naar de 200 pk?

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:Downpipe/uitlaat JTD 20v
« Reactie #9 Gepost op: 16 juli 2011, 02:58:53 »
Dus met een 10v 2.4jtd en een downpipe en een squadra tuning gaat je alfa zonder problemen naar de 200 pk?

 :!nooooo  dan moet er nog een FMI bij en bij de fase 2 een boostcontroller.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

dino156

Re:Downpipe/uitlaat JTD 20v
« Reactie #10 Gepost op: 16 juli 2011, 11:10:59 »
Wat is een fmi en een boostcontroler en wat kost dat

*

Offline robin2.4jtd1997

  • ******
  • 2455
  • Geslacht: Man
Re:Downpipe/uitlaat JTD 20v
« Reactie #11 Gepost op: 16 juli 2011, 16:17:04 »
fmi is een front mounted intercooler ( ongeveer 400 euro bij js jtd en bij coen duurder maar professioneel spul ) en een boostcontroller is een turbodrukregelaar die electronisch werkt en kost je een vermogen ( of coen moet eens tijd maken  v6tech1 )

met een downpipe en wmi en squadra kom je al wel verder dan de 166 pk maar een fmi is een must in dit geval


en als je dan toch na squadra moet voor de software laat dan ook gelijk grotere injectoren monteren als je toch al software modificeert
alfa 156 1.8 ts 2001 overleden

nu een 156 2.4 jtd licht gemodificeerd uit 97 met 365000 + op teller

power is nothing without control

*

Offline Alfafa

  • ******
  • 1065
  • Geslacht: Man
Re:Downpipe/uitlaat JTD 20v
« Reactie #12 Gepost op: 09 augustus 2011, 16:43:35 »
Eventueel ideetje voor goedkoper, service voor de beurten..

Neem twee V-Band clamps als de downpipe eraf moet voor het olie filter... dan is ie er zo op en zo weer af. minimaal tijd kosten en moeite met enkele investering.  ;D
Turbo lag is just fore play !

Everybody loves Alfa, You gotta Love Alfa......it's the LAW ...


ex Alfa 156 SW 2.4 JTD 20V Nero Mettalico
Alfa 159 SW Ti TBI Rosso Competizione
------

*

Offline p

  • *****
  • 547
  • Geslacht: Man
Re:Downpipe/uitlaat JTD 20v
« Reactie #13 Gepost op: 09 december 2011, 21:33:05 »
klopt het dat, ook bij de 20v met een downpipe, je moet opletten dat je inlaatcollector temperatuur niet te veel oploopt zodat de turbodruksensor weg zou kunnen smelten? deze zou dat al doen bij 90?°. is de kans er? en wat is er tegen te doen zonder een al te grote investering?

wie weet het? Coen? Allerd? Alfafa?


*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:Downpipe/uitlaat JTD 20v
« Reactie #14 Gepost op: 09 december 2011, 21:41:19 »
klopt het dat, ook bij de 20v met een downpipe, je moet opletten dat je inlaatcollector temperatuur niet te veel oploopt zodat de turbodruksensor weg zou kunnen smelten? deze zou dat al doen bij 90?°. is de kans er? en wat is er tegen te doen zonder een al te grote investering?

wie weet het? Coen? Allerd? Alfafa?



In dat geval is WMI de beste en goedkoopste oplossing.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline p

  • *****
  • 547
  • Geslacht: Man
Re:Downpipe/uitlaat JTD 20v
« Reactie #15 Gepost op: 09 december 2011, 22:08:12 »
In dat geval is WMI de beste en goedkoopste oplossing.

thanks voor de snelle reactie. dus het is vrijwel zeker dat dit kan gebeuren. dus met alleen een downpipe ben je er nog niet. jammer.
maar wmi is toch alleen maar aktief wanneer je zelf een knopje indrukt toch? of heb je ook systemen die constant meedraaien? en hoe vaak zou je dan moeten bijvullen? lijkt me dan toch weer te veel gedoe.

hmmmm, dilemma

*

Offline Fer

  • ******
  • 1631
  • Geslacht: Man
  • ThE-FuNkY
    • ligtenberg.es
Re:Downpipe/uitlaat JTD 20v
« Reactie #16 Gepost op: 09 december 2011, 22:13:07 »
het is een aan/uit knop..

het is geen "boost knop" zoals bij the fast and the furious   Hahaha



en volgens mij heb ik sjon wel eens horen zeggen (zien schrijven) dat hij het bij de tankbeurt bijvult..
#1030 - I'm not crazy, my mother had me tested.

*

Offline robin2.4jtd1997

  • ******
  • 2455
  • Geslacht: Man
Re:Downpipe/uitlaat JTD 20v
« Reactie #17 Gepost op: 10 december 2011, 23:16:54 »
wmi kan op druk ingesteld worden

je kan ook een aan/uit systeem doen dus kun je zelf bepalen wanneer je evt met extra vulling wil rijden ( wel goedkoper dan een continu systeem )

alfa 156 1.8 ts 2001 overleden

nu een 156 2.4 jtd licht gemodificeerd uit 97 met 365000 + op teller

power is nothing without control

*

Offline Pjotr 156

  • ******
  • 12260
  • Geslacht: Man
  • Keep that engine alive
Re:Downpipe/uitlaat JTD 20v
« Reactie #18 Gepost op: 11 december 2011, 13:13:02 »
wmi kan op druk ingesteld worden

je kan ook een aan/uit systeem doen dus kun je zelf bepalen wanneer je evt met extra vulling wil rijden ( wel goedkoper dan een continu systeem )



je moet altijd een aan/uit schakelaar er tussen zetten voor de zekerheid  :ok:

*

Offline robin2.4jtd1997

  • ******
  • 2455
  • Geslacht: Man
Re:Downpipe/uitlaat JTD 20v
« Reactie #19 Gepost op: 11 december 2011, 13:34:29 »
of aansluiten op de voorste mistlichten  fruyt1


met extra lampen aan gaan de meesten wel aan de kant als je er aan komt schuiven  flippy1
alfa 156 1.8 ts 2001 overleden

nu een 156 2.4 jtd licht gemodificeerd uit 97 met 365000 + op teller

power is nothing without control

*

Offline Jumping Jack Flash

  • ******
  • 4276
  • Geslacht: Man
  • Marlin Barracuda
Re:Downpipe/uitlaat JTD 20v
« Reactie #20 Gepost op: 11 december 2011, 13:45:41 »
zo wil ik het ook....  voorste mistlichten zijn er toch al uit bij mij :)
156 2.4 JTD in afbraak, alle onderdelen beschikbaar, behalve panelen (wegens krom of gekrast)

*

Offline Allerd

  • *
  • 2280
  • Geslacht: Man
  • AANDACHTSHOER!
Re:Downpipe/uitlaat JTD 20v
« Reactie #21 Gepost op: 11 december 2011, 20:16:14 »
Heb bij mijn auto ook het mistlamp systeem gebruikt, dus de drukschakelaar op de bedrading van de mistlampen. Gebruik mijn controle lamp in de km teller om te zien wanneer er daadwerkelijk wordt ingespoten.
Low&Slow

*

Offline Jumping Jack Flash

  • ******
  • 4276
  • Geslacht: Man
  • Marlin Barracuda
Re:Downpipe/uitlaat JTD 20v
« Reactie #22 Gepost op: 12 december 2011, 07:43:44 »
jij snapt 't :)

heeft ook als voordeel dat het systeem automatisch uit staat als je de motor start (koude motor)
156 2.4 JTD in afbraak, alle onderdelen beschikbaar, behalve panelen (wegens krom of gekrast)

*

Offline JS JTD

  • *****
  • 558
  • Geslacht: Man
    • JTD-Performance
Re:Downpipe/uitlaat JTD 20v
« Reactie #23 Gepost op: 12 december 2011, 12:51:49 »
klopt het dat, ook bij de 20v met een downpipe, je moet opletten dat je inlaatcollector temperatuur niet te veel oploopt zodat de turbodruksensor weg zou kunnen smelten? deze zou dat al doen bij 90?°. is de kans er? en wat is er tegen te doen zonder een al te grote investering?

wie weet het? Coen? Allerd? Alfafa?



Controleer eens even of je EGR klep niet open blijft staan.
Zo ja, dan is de goodkoopste oplossing een EGR afdichtplaatje.
JTD-Performance.com

*

Offline p

  • *****
  • 547
  • Geslacht: Man
Re:Downpipe/uitlaat JTD 20v
« Reactie #24 Gepost op: 12 december 2011, 17:55:23 »
hij is squadra getuned dus, als het goed is, is deze al afgedicht. maar dan heb je dat probleem niet? en kun je zonder probleem een downpipe plaatsen? en dat voe lje goed het verschil?

veel vragen. ik weet het. sorry.