Winterbanden op de 159

• 1 Reacties
  • 983 Gelezen

*

Offline HeMaN

• 645
  • Geslacht: Man
    • Hijmen.NL
Winterbanden op de 159
« Gepost op: 12 november 2011, 21:02:03 »
Nou, afgelopen donderdag de winterbanden eronder gegaan.

Rij normaal met een set TI velgen met 235/40/19 benden, en heb voor de winterbanden gekozen voor de standaardmaat die alfa aanbeveelt 205/55/16 (Bridgstone Blizzak lm-25 ook weer op lichtmetaal).
Uiteraard bij aankoop in mei eerst gekeken of dat zou passen, en omdat ik er geen brembo's op heb paste het ook nog.

Ga ik ze nu dus laten monteren, blijken als eerste de slotbouten niet te passen, de "sleuteldop" past niet in de ruimte van het boutgat in de velg :(
gelukkig nog 4 gewone bouten gevonden, dus konden we doorgaan.

Zitten ze erop, draai ik het voorwiel en hoor ik een zacht regelmatig tikken ...  :!nooooo
Loopt het plaklood dat erop zit net tegen de remklauw aan  Deuh
Plaklood eraf en opnieuw balanceren met een stukje lood aan de binnenkant achter. Ook weer opgelost.  :thumbsup:

Daarna de TI's gelijk weggebracht om ze opnieuw te laten spuiten en stoeprandschade weg te werken  :thumbsup:

Heb er nu twee dagen mee gereden, blijkt de tellerafwijking iets van 10% te zijn (bij de TI's nihil) en hoorde dingen die ik met de 159 nog niet eerder had gehoord:
De bumper en bodemplaat schrapen over de straat aan als ik over een drempel of door een kuil ga, zelf als ik normaal rij  :o ??? :-X  Deuh Deuh
(ja de bella is verlaagd)

Heb het hier eens nagerekend, blijkt deze maat in totaal bijna 4 cm minder hoog te zijn dan mijn TI's, oftewel ligt de auto 2 cm lager bij de grond .....

Heb nog eens goed gekeken en gerekend, en denk dat ik toch maar ga kijken of ik nog 215/60/16 winterbanden kan vinden.
Dit benaderd nog het meeste de grootte van de TI banden

Iemand nog tips of advies waarom ik wel/niet voor 215/60/16 moet gaan??

« Laatst bewerkt op: 12 november 2011, 21:03:42 door HeMaN »

*

Offline MO8

• 523
  • Geslacht: Man
  • Helaas is Jos op 6-12-2014 overleden
Re:Winterbanden op de 159
« Reactie #1 Gepost op: 14 november 2011, 18:16:50 »
Je moet er gewoon altijd voor zorgen dat de wielomtrek gelijk, of zo goed als mogelijk gelijk blijft. Daarmee voorkom je problemen.
159 2.4 JTDm A&A chiptuning 238pk - 510Nm
CL 63 AMG