wastegate op een turbo

  • 55 Reacties
  • 5713 Gelezen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:wastegate op een turbo
« Reactie #25 Gepost op: 15 december 2011, 20:27:57 »
ruilen  flippy1

Nope ;D  Zit zelfs inmiddels al een mooi setje leer in party  (Met dank aan Henkio :ok: )
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline robin2.4jtd1997

  • ******
  • 2455
  • Geslacht: Man
Re:wastegate op een turbo
« Reactie #26 Gepost op: 15 december 2011, 20:29:55 »
echt waar  v6tech1

zal binnenkort me bivakmuts en betonschaar weer eens opzoeken  :rofl:
alfa 156 1.8 ts 2001 overleden

nu een 156 2.4 jtd licht gemodificeerd uit 97 met 365000 + op teller

power is nothing without control

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:wastegate op een turbo
« Reactie #27 Gepost op: 15 december 2011, 20:38:20 »
echt waar  v6tech1

zal binnenkort me bivakmuts en betonschaar weer eens opzoeken  :rofl:

Wel raar he dat die 2.4's zoveel verbruiken.............. :rofl:
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline robin2.4jtd1997

  • ******
  • 2455
  • Geslacht: Man
Re:wastegate op een turbo
« Reactie #28 Gepost op: 15 december 2011, 21:30:42 »
kom ik aan met me "standaard" dieseltje  flippy1
alfa 156 1.8 ts 2001 overleden

nu een 156 2.4 jtd licht gemodificeerd uit 97 met 365000 + op teller

power is nothing without control

*

Offline JS JTD

  • *****
  • 558
  • Geslacht: Man
    • JTD-Performance
Re:wastegate op een turbo
« Reactie #29 Gepost op: 15 december 2011, 21:55:00 »
Ik kan je verzekeren dat zoals ik het heb gemaakt met een werkende variabele verstelling dat het veel mooier werkt :yes! Het is namelijk zonde om de voordelen van een variabele turbo weg te nemen.Tevens moet je opletten voor het wegbranden van het turbinewiel.

Eens, het beste is om de VNT functie te behouden wat betreft efficiency (lage uitlaattegendruk), maar
zoals je al aangeeft in een andere post kost deze oplossing een vermogen. Voor veel mensen dus geen optie.

Dan denk ik dat het vastzetten van de verstelling en een externe wastegate plaatsen aanzienlijk interessanter is.
JTD-Performance.com

*

Offline robin2.4jtd1997

  • ******
  • 2455
  • Geslacht: Man
Re:wastegate op een turbo
« Reactie #30 Gepost op: 15 december 2011, 21:56:42 »
als er dan toch geld gesmeten moet worden

turbo eraf en supercharger erop
alfa 156 1.8 ts 2001 overleden

nu een 156 2.4 jtd licht gemodificeerd uit 97 met 365000 + op teller

power is nothing without control

*

Offline JS JTD

  • *****
  • 558
  • Geslacht: Man
    • JTD-Performance
Re:wastegate op een turbo
« Reactie #31 Gepost op: 15 december 2011, 22:05:44 »
als er dan toch geld gesmeten moet worden

turbo eraf en supercharger erop

Dat is een stap terug. Een supercharger vraagt veel meer aandrijfvermogen dan een uitlaatgasturbo, om hetzelfde resultaat te behalen heb je veel meer druk nodig.
Beste is een mooie GTB turbo of evt een biturbo setup.
JTD-Performance.com

*

Offline deBruijnJ

  • ******
  • 1193
  • Geslacht: Man
Re:wastegate op een turbo
« Reactie #32 Gepost op: 15 december 2011, 22:09:14 »
Zelfs mijn tweede 2.4 waar ik niks aan zou veranderen zit inmiddels al op 200pk  Hahaha Hahaha

Een tweede 2.4? Aan een 20v begonnen? Moet zeggen dat ik er nog geen spijt van heb, in standaard trim sleurt dat al prima door. Toch wil ik nog eens aan een Squadra beurtje, deels voor de driveability maar natuurlijk ook voor de extra bult power die er dan bij komt ;D

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:wastegate op een turbo
« Reactie #33 Gepost op: 15 december 2011, 23:27:54 »
Eens, het beste is om de VNT functie te behouden wat betreft efficiency (lage uitlaattegendruk), maar
zoals je al aangeeft in een andere post kost deze oplossing een vermogen. Voor veel mensen dus geen optie.

Dan denk ik dat het vastzetten van de verstelling en een externe wastegate plaatsen aanzienlijk interessanter is.

Ja,wat kosten betreft idd interessanter :yes!
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:wastegate op een turbo
« Reactie #34 Gepost op: 16 december 2011, 11:59:18 »
Een tweede 2.4? Aan een 20v begonnen? Moet zeggen dat ik er nog geen spijt van heb, in standaard trim sleurt dat al prima door. Toch wil ik nog eens aan een Squadra beurtje, deels voor de driveability maar natuurlijk ook voor de extra bult power die er dan bij komt ;D

Nee,een 10v.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline fly-by

  • ******
  • 2101
  • Geslacht: Man
  • Bella is een beest!
Re:wastegate op een turbo
« Reactie #35 Gepost op: 16 december 2011, 17:01:07 »
Nee,een 10v.

Dat is zo 2001!! oldskool  ;D

Die vraag was eigenlijk om mijn noodloop tegen te gaan met de wmi aan,
maar aangezien je er met waste gate de nodige power mee verliest is dit geen optie.
Dan rest me alleen nog maar de turbo op te sturen naar Coen...
Probleem is dat de auto dan een dag of 3-4 stil moet kunnen staan.

Een grotere turbo zie ik ook wel nog zitten, wat zijn de opties daar bij een 8v?
Bestaat er eentje die plug en play is?

*

Offline robin2.4jtd1997

  • ******
  • 2455
  • Geslacht: Man
Re:wastegate op een turbo
« Reactie #36 Gepost op: 16 december 2011, 17:57:52 »
jumping jack flash heeft een pasklare 20v turbo voor je klaarliggen  :thumbsup: incl downpipe

ben je ineens klaar
alfa 156 1.8 ts 2001 overleden

nu een 156 2.4 jtd licht gemodificeerd uit 97 met 365000 + op teller

power is nothing without control

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:wastegate op een turbo
« Reactie #37 Gepost op: 16 december 2011, 18:10:46 »
jumping jack flash heeft een pasklare 20v turbo voor je klaarliggen  :thumbsup: incl downpipe

ben je ineens klaar

Die is voor een 10V
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline robin2.4jtd1997

  • ******
  • 2455
  • Geslacht: Man
Re:wastegate op een turbo
« Reactie #38 Gepost op: 16 december 2011, 19:57:23 »
en die kun jij niet pasklaar maken voor een 8v
alfa 156 1.8 ts 2001 overleden

nu een 156 2.4 jtd licht gemodificeerd uit 97 met 365000 + op teller

power is nothing without control

*

Offline JS JTD

  • *****
  • 558
  • Geslacht: Man
    • JTD-Performance
Re:wastegate op een turbo
« Reactie #39 Gepost op: 16 december 2011, 20:03:39 »
Een grotere turbo zie ik ook wel nog zitten, wat zijn de opties daar bij een 8v?
Bestaat er eentje die plug en play is?

PM nightrider eens, die heeft een pasklare turbokit liggen die ik voor zijn 1.9 8v heb gemaakt. Daarmee moet je wel richting de 200 pk kunnen.
JTD-Performance.com

*

Offline fly-by

  • ******
  • 2101
  • Geslacht: Man
  • Bella is een beest!
Re:wastegate op een turbo
« Reactie #40 Gepost op: 16 december 2011, 20:31:03 »
PM nightrider eens, die heeft een pasklare turbokit liggen die ik voor zijn 1.9 8v heb gemaakt. Daarmee moet je wel richting de 200 pk kunnen.


Ik weet dat hij die heeft. Ik dacht eigenlijk dat die al op zijn auto zat?

Een tijdje geleden zei hij dat ie advertentie ging aanmaken maar verder niets meer over gehoord.
Duurt wss nog een tijdje voor de 159 er komt?
Ik zal hem eens pb'en  :ok:

*

Offline JS JTD

  • *****
  • 558
  • Geslacht: Man
    • JTD-Performance
Re:wastegate op een turbo
« Reactie #41 Gepost op: 17 december 2011, 07:39:09 »
Naar mijn weten zit die er nog niet op.

Ik weet dat hij die heeft. Ik dacht eigenlijk dat die al op zijn auto zat?

Een tijdje geleden zei hij dat ie advertentie ging aanmaken maar verder niets meer over gehoord.
Duurt wss nog een tijdje voor de 159 er komt?
Ik zal hem eens pb'en  :ok:
JTD-Performance.com

*

Offline Alfafa

  • ******
  • 1065
  • Geslacht: Man
Re:wastegate op een turbo
« Reactie #42 Gepost op: 08 april 2012, 21:51:48 »
Ik moet dit soort dingen niet teveel lezen, wil ik me bella ook weer extra gaan kietelen.
Turbo lag is just fore play !

Everybody loves Alfa, You gotta Love Alfa......it's the LAW ...


ex Alfa 156 SW 2.4 JTD 20V Nero Mettalico
Alfa 159 SW Ti TBI Rosso Competizione
------

*

Offline robin2.4jtd1997

  • ******
  • 2455
  • Geslacht: Man
Re:wastegate op een turbo
« Reactie #43 Gepost op: 08 april 2012, 22:01:09 »
ben echter benieuwd hoe je die verstelling vastzet en een wastegate monteerd

en het kostenplaatje natuurlijk  flippy1
alfa 156 1.8 ts 2001 overleden

nu een 156 2.4 jtd licht gemodificeerd uit 97 met 365000 + op teller

power is nothing without control

*

Offline JS JTD

  • *****
  • 558
  • Geslacht: Man
    • JTD-Performance
Re:wastegate op een turbo
« Reactie #44 Gepost op: 09 april 2012, 20:35:46 »
ben echter benieuwd hoe je die verstelling vastzet en een wastegate monteerd

en het kostenplaatje natuurlijk  flippy1

Dat is niet zo moeilijk, je haalt de actuator van je turbo af en zet het armpje van de leidschoepverstelling vast. Bijvoorbeeld dmv een strip met 2 gaatjes erin. Tussendoor niet proefrijden want dan blaas je gegarandeerd je turbo op.
Vervolgens zet je een externe wastegate in je downpipe en die verbind je aan de aansluiting op de turbo die voorheen naar je actuator ging.
Wel even zorgen dat de wastegate op de juiste druk staat afgesteld, ik zou zo'n 1.4 bar aanhouden.
JTD-Performance.com

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:wastegate op een turbo
« Reactie #45 Gepost op: 09 april 2012, 20:37:58 »
Dat is niet zo moeilijk, je haalt de actuator van je turbo af en zet het armpje van de leidschoepverstelling vast. Bijvoorbeeld dmv een strip met 2 gaatjes erin. Tussendoor niet proefrijden want dan blaas je gegarandeerd je turbo op.
Vervolgens zet je een externe wastegate in je downpipe en die verbind je aan de aansluiting op de turbo die voorheen naar je actuator ging.
Wel even zorgen dat de wastegate op de juiste druk staat afgesteld, ik zou zo'n 1.4 bar aanhouden.

Idd niet verder gaan dan 1,4 bar met een 2.4 fase 2 turbo.Hogere druk vindt ie niet leuk ;D
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline aytac

  • *
  • 2995
  • Geslacht: Man
Re:wastegate op een turbo
« Reactie #46 Gepost op: 09 april 2012, 20:47:48 »
Idd niet verder gaan dan 1,4 bar met een 2.4 fase 2 turbo.Hogere druk vindt ie niet leuk ;D

En fase 3?  ;D

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:wastegate op een turbo
« Reactie #47 Gepost op: 09 april 2012, 21:40:33 »
En fase 3?  ;D

Die kan wat meer aan,maar boven de 1,5-1,6 bar met standaard lagers is de levensduur niet erg lang.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline JS JTD

  • *****
  • 558
  • Geslacht: Man
    • JTD-Performance
Re:wastegate op een turbo
« Reactie #48 Gepost op: 10 april 2012, 12:43:48 »
Dat is niet zo moeilijk, je haalt de actuator van je turbo af en zet het armpje van de leidschoepverstelling vast. Bijvoorbeeld dmv een strip met 2 gaatjes erin. Tussendoor niet proefrijden want dan blaas je gegarandeerd je turbo op.
Vervolgens zet je een externe wastegate in je downpipe en die verbind je aan de aansluiting op de turbo die voorheen naar je actuator ging.
Wel even zorgen dat de wastegate op de juiste druk staat afgesteld, ik zou zo'n 1.4 bar aanhouden.

Nog even een kleine aanvulling: de externe wastegate sluit je met zijn ingang aan op het uitlaatspruitstuk, vlak voor de turbineflens. De uitgang komt uit op de downpipe.
Of je maakt een zogenaamde screamer pipe zoals die monteur van Auto-move, dan krijg je dus een apart uitlaatpijpje van de externe wastegate naar buiten toe. Herrie gegarandeerd.  fruyt1
JTD-Performance.com

*

Offline ALFA R.

  • ******
  • 1279
  • Geslacht: Man
  • AR156 Club
Re:wastegate op een turbo
« Reactie #49 Gepost op: 02 november 2012, 10:44:32 »
Heeft een 2.4 136 pk nu wel of geen schoepverstelling? Dit klinkt allemaal erg interessant, maar je moet wel weten wat je hebt natuurlijk!
Historie: 33 1.3S, 33 1.5, 75 1.8IE, 146 1.6TS, 156 1.9JTD  145 1.8 TS, 156 2.4 10V. Nu: 2.4 JTD 20V, Squadra Massimo