Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d

  • 56 Reacties
  • 5165 Gelezen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Offline bas hinnen

  • ****
  • 284
  • Geslacht: Man
Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Gepost op: 13 februari 2012, 01:00:33 »
Ik zit een beetje te twijfelen wat mijn volgende auto moet worden.
Een jaar terug mijn Bmw 530d verkocht ivm met het starten van een eigen zaak, nu gaat het financieel weer een stuk beter en moet er weer een andere auto gekocht worden en wel een diesel.

Eerste gedachte was weer een 530d, maar aardige aanslag op de bankrekening en duur onderhoud.
Maar een facelift 156 met 2.4 20v sportwagon blijft ook door mijn gedachten spelen, vind het nog steeds een prachtige auto, rijd vast net zo fijn als mijn vorige pre facelift 156 en iets fijner voor de bankrekening  ;D

Enige waar ik bang voor ben is dat toch de power tegen gaat vallen (mijn vorige 530d had 260 pk en 610nm koppel) even bij squadra gekeken en de 20v gaat met chip naar 210 pk en 425 nm maar eigenlijk wil ik een beetje meer  ;D
Mijn vraag is dan ook voor de kenners, wat valt er aan vermogen te behalen met een budget van rond de €1500? en wat is de max aan koppel voor de bak en de assen? tot hoeveel pk gaan de standaard turbo, injectoren en pomp

Had zelf het volgende lijstje al in gedachten:

Chip op maat door Squadra.
Andere downpipe.
Wmi set.

Dit moet te doen zijn met €1500 maar waar kom je dan uit qua vermogen en zijn er nog meer aanpassingen die binnen het budget vallen?
Het montagewerk van de onderdelen kan ik zelf.

Een 5 serie is natuurlijk niet echt vergelijkbaar met een 156 maar daar is de prijs natuurlijk ook naar, en een 159 is niet echt mijn ding (schrok behoorlijk van het gewicht van een 159 2.4 20v sportwagon)


2.4jtd power!!

*

Sjefke

Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2012, 01:05:28 »
Gewoon gaan voor een 5 serie.

Als je dit gewend bent te rijden, denk ik dat de 156 2.4 gaat tegenvallen. Maar goed dat is de mening van iemand die BMW rijdt. Je kunt een 2.4 wel flink chippen, ik geloof dat Shoppy er aardig wat pk's uit heeft weten te halen,

Het voordeel van de 156 is het gewicht
Het voordeel van de 5 serie (ik neem aan een e39?) is de snelheid en het comfort.

*

Offline Serpente

  • ******
  • 3779
  • Geslacht: Man
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2012, 01:17:55 »
Ik zeg 535D  ;D

*

Sjefke

Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2012, 01:18:53 »
Off..., 335D kost een paar knaken, maar dan heb je wel echt wat ;D

*

Offline bas hinnen

  • ****
  • 284
  • Geslacht: Man
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2012, 01:34:47 »
Gewoon gaan voor een 5 serie.

Als je dit gewend bent te rijden, denk ik dat de 156 2.4 gaat tegenvallen. Maar goed dat is de mening van iemand die BMW rijdt. Je kunt een 2.4 wel flink chippen, ik geloof dat Shoppy er aardig wat pk's uit heeft weten te halen,

Het voordeel van de 156 is het gewicht
Het voordeel van de 5 serie (ik neem aan een e39?) is de snelheid en het comfort.


Ik heb hiervoor ook 2x een 156 gehad (1.9 jtd 105 pk en 2.4 jtd 136pk, beide gechipt) en altijd veel plezier aan gehad, vooral de 2.4 was een zeer fijne motor.
De overweging is gewoon het vermogen en aanschafprijs, als een goed gekietelde 2.4 20v mee kan komen met een gechipte 530d denk ik dat ik dit liever heb dan een 530d die €6000 duurder is in aanschaf.
Een 530d is natuurlijk een andere klasse auto, maar zit te twijfelen of met dit ook plusminus €6000 meer waard is, qua afschrijving zal het elkaar niet veel doen.

Het gaat om een een e60.

Als je naar het gewicht/vermogen kijkt in gechipte toestand:

530d     1585 kg 260pk 610 nm
2.4 20v 1410 kg 210pk 425 nm

Dit scheelt dus 175 kg 50pk en 185nm.
Gezien het gewicht denk ik dat een 2.4 20v met plusminus 230pk en 500nm aardig mee moet komen met de 530d, maar is dit haalbaar met mijn genoemde budget en lijstje?
De meeste 530d zijn ook nog automaat wat ook een behoorlijk verlies betekent

2.4jtd power!!

*

Offline bas hinnen

  • ****
  • 284
  • Geslacht: Man
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2012, 01:39:15 »
Als je kijkt wat een 330d of 335d kost  :-X kun je beter een 530d of 535d kopen
Een kale e90 320d van 2005 met 2 ton kost als snel €10,000, voor een 330d met een paar opties ga je snel naar het dubbele
2.4jtd power!!

*

Offline Jumping Jack Flash

  • ******
  • 4276
  • Geslacht: Man
  • Marlin Barracuda
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2012, 07:38:40 »
mijn gechipte 136 2.4 had iig geen moeite met een standaard 530d...  allerd heeft trouwens een 20v met +- 250 pk...
156 2.4 JTD in afbraak, alle onderdelen beschikbaar, behalve panelen (wegens krom of gekrast)

*

Offline GTA-Michael

  • ******
  • 1390
  • Geslacht: Man
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2012, 09:00:02 »
Deze is van MO8, is wel een 159 en geen 156.

Maar de cijfers liegen niet om!

159 2.4 JTDm A&A chiptuning 238pk - 510Nm
AR 33 1.5 TI
AR 33 17 16V S
AR 145 1.8 TS Madeno 168pk/198nm
AR 156 GTA SW Selespeed

*

Offline Franswa

  • *****
  • 578
  • Geslacht: Man
  • #432
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2012, 09:11:07 »
Ik zou dan gewoon voor een E60 gaan. Gewoon veel meer auto, en niet onbelangrijk, die auto is er gewoon voor gebouwd om flink wat NM te verwerken.
Ex:
75 V6
155 2.5TD, 2.5V6 en 155 2.0 16v G3
156 2x 8v JTD, 1x 16v JTD, 1x V6
GT JTD

Nu:156  GTA SW Q2

*

Offline GTA-Michael

  • ******
  • 1390
  • Geslacht: Man
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2012, 09:19:04 »
Mijn idee ook.

Toch een stapje hoger, en er voor gemaakt ook.

Mits dit met de centen kan natuurlijk ;D

Ik zou dan gewoon voor een E60 gaan. Gewoon veel meer auto, en niet onbelangrijk, die auto is er gewoon voor gebouwd om flink wat NM te verwerken.
AR 33 1.5 TI
AR 33 17 16V S
AR 145 1.8 TS Madeno 168pk/198nm
AR 156 GTA SW Selespeed

*

Offline geertnorde

  • *****
  • 610
  • Geslacht: Man
  • bella: nero metallico SW 1.9 jtd 16v
    • foto's
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #10 Gepost op: 13 februari 2012, 10:07:32 »
Je hebt niet beide auto's tegelijk in gebruik, dus waarom moeten ze precies even snel zijn?

Het gaat vooral om het gevoel van koppel en acceleratie. Dat heeft een 20v (zeker een gechipte) meer dan genoeg.
Door de lekkere 5-cilinder roffel is de beleving misschien wel groter dan bij de stillere 6pitter in de 530d.

Ik zou wel oppassen met het extreem vergroten van vermogen en vooral koppel bij de 2.4...er zijn nogal wat componenten die het zwaar te verduren krijgen.

*

Offline Jordi_ALfa_156

  • ******
  • 4867
  • Geslacht: Man
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #11 Gepost op: 13 februari 2012, 12:30:24 »
Heel persoonlijk, de 530D :yes!

Neem je nieuw model of het model dat je had?
__ᶘ ᵒᴥᵒᶅ__

*

Offline bas hinnen

  • ****
  • 284
  • Geslacht: Man
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #12 Gepost op: 13 februari 2012, 12:42:08 »
Heel persoonlijk, de 530D :yes!

Neem je nieuw model of het model dat je had?

Als het weer een Bmw wordt wordt het dezelfde, E60 530d bjr 2003-2005.
Neem aan dat je deze bedoeld, heb daarvoor ook een blauwe e39 540i gehad
2.4jtd power!!

*

Offline Jordi_ALfa_156

  • ******
  • 4867
  • Geslacht: Man
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #13 Gepost op: 13 februari 2012, 12:45:43 »
Als het weer een Bmw wordt wordt het dezelfde, E60 530d bjr 2003-2005.
Neem aan dat je deze bedoeld, heb daarvoor ook een blauwe e39 540i gehad
Ik heb het op deze,



In het begin vond ik die wagen qua looks maar niks maar nu denk ik daar heel anders over, het is een apparte BMW en niet een grotere 3 of kleinere 7 serie als ervoor en nu Deuh.

Niet ver van me rijd er ook iemand met zo een BMW, M - pakket, mooi verlaagd en daarond AC schnitzer velgen onder en dat is echt een  jayzen1 wagen
__ᶘ ᵒᴥᵒᶅ__

*

Offline bas hinnen

  • ****
  • 284
  • Geslacht: Man
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #14 Gepost op: 13 februari 2012, 13:09:58 »
Ik heb het op deze,



In het begin vond ik die wagen qua looks maar niks maar nu denk ik daar heel anders over, het is een apparte BMW en niet een grotere 3 of kleinere 7 serie als ervoor en nu Deuh.

Niet ver van me rijd er ook iemand met zo een BMW, M - pakket, mooi verlaagd en daarond AC schnitzer velgen onder en dat is echt een  jayzen1 wagen

Dit was inderdaad mijn vorige, zelfde kleur en wielen alleen geen M-pakket
2.4jtd power!!

*

Offline Siddartha

  • ******
  • 1129
  • Geslacht: Man
  • Dat bedoel ik
    • My Band
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #15 Gepost op: 13 februari 2012, 13:13:58 »
als je een 2.4 gaat chippen en tweaken reken dan ook op jaarbasis op een paar honderd Euro aan onderhoud aan de assen, deze zijn bij een standaard 2.4 al gauw gaar, laat  staan gechipt...
Es gibt Leben nach Alfa Romeo... (0o\*/o0) ;D

*

Offline bas hinnen

  • ****
  • 284
  • Geslacht: Man
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #16 Gepost op: 13 februari 2012, 13:17:50 »
als je een 2.4 gaat chippen en tweaken reken dan ook op jaarbasis op een paar honderd Euro aan onderhoud aan de assen, deze zijn bij een standaard 2.4 al gauw gaar, laat  staan gechipt...

Dit is dus echt het zwakke punt bij 20v?
Voor de prijs van een automaat revisie kun je gelukkig heel wat assen kopen, de automaat heeft met 610nm ook niet echt een lang leven
2.4jtd power!!

*

Offline bas hinnen

  • ****
  • 284
  • Geslacht: Man
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #17 Gepost op: 13 februari 2012, 13:21:43 »
Is dit nog wel de156/159 club? tot nu toe gaan de stemmen naar de 530d  ;D had het tegenover gestelde verwacht.
Moet maar eens gaan proefrijden met een 20v en de extra pk's erbij fantaseren en kijken hoe dat bevalt  flippy1
2.4jtd power!!

*

patrick156oost

Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #18 Gepost op: 13 februari 2012, 13:23:30 »
De 2.4 20V doet het erg leuk als Underdog denk ik. Zoals hier al beschreven is kan de 156 carrosserie al die pk's en Nm's maar met moeite aan vooral als de motor een beetje aangepakt wordt. Dat maakt het dat je af en toe met geknepen billen zit "Blijft alles wel heel?" Hoewel dat het geval zal zijn slijten delen als de binnenste homokineten buitensporig snel met sportief rijgedrag. Dan nog kun je je afvragen of ondanks het vervangen van ashoezen, wiellagers, homokineten etc. op de 156 je niet nog steeds goedkoper uit bent dan met een E60.

De voldoening als je menig duur apparaat laat kennismaken met de power van de 20V maakt veel goed.

*

Offline MO8

  • ******
  • 523
  • Geslacht: Man
  • Helaas is Jos op 6-12-2014 overleden
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #19 Gepost op: 13 februari 2012, 14:04:27 »
Ik zou persoonlijk niet voor een dikke 156 diesel gaan, zeker niet als deze ook nog getuned is.
De 156 is daar gewoon niet echt op berekend en de kosten zullen dan snel oplopen.

De 159 mag dan wel een stuk zwaarder zijn, maar gaat ook veel beter om met dat vermogen.
Met een budget van €1500,- moet 250pk en 550Nm mogelijk haalbaar zijn.
Dan hoef je ook niet bang te zijn voor de aandrijflijn. De 159 is gewoon veel degelijker gebouwd.

Overigens denk ik niet dat je een 530 moet vergelijken met een 159/156.

Die 530 kost nieuw, meer dan 20 mille meer. Als je dat bedrag aan een 159 zou hangen krijg je een monster dat iedere 530 om zeep helpt.

Ik heb nog niet tegen een 530 gereden maar kan je wel vertellen dat een Mercedes CLS 3.0V6 diesel het nakijken heeft. flippy1
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2012, 14:07:42 door MO8 »
159 2.4 JTDm A&A chiptuning 238pk - 510Nm
CL 63 AMG

*

Offline bas hinnen

  • ****
  • 284
  • Geslacht: Man
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #20 Gepost op: 13 februari 2012, 15:31:26 »
Ik zou persoonlijk niet voor een dikke 156 diesel gaan, zeker niet als deze ook nog getuned is.
De 156 is daar gewoon niet echt op berekend en de kosten zullen dan snel oplopen.

De 159 mag dan wel een stuk zwaarder zijn, maar gaat ook veel beter om met dat vermogen.
Met een budget van €1500,- moet 250pk en 550Nm mogelijk haalbaar zijn.
Dan hoef je ook niet bang te zijn voor de aandrijflijn. De 159 is gewoon veel degelijker gebouwd.

Overigens denk ik niet dat je een 530 moet vergelijken met een 159/156.

Die 530 kost nieuw, meer dan 20 mille meer. Als je dat bedrag aan een 159 zou hangen krijg je een monster dat iedere 530 om zeep helpt.


Ik heb nog niet tegen een 530 gereden maar kan je wel vertellen dat een Mercedes CLS 3.0V6 diesel het nakijken heeft. flippy1

Heb ook serieus gekeken naar een 159 maar die zijn zwaarder dan een 530d, snap werkelijk niet waarom een 159 zwaarder is
Daar komt bij dat de 20v 200pk ook niet de meest fantastische motoren zijn, de 210pk daar in tegen weer wel, maar dan kom je weer in dezelfde prijscategorie als de 530d en dan heb ik liever een 530d.
2.4jtd power!!

*

Offline p

  • *****
  • 547
  • Geslacht: Man
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #21 Gepost op: 13 februari 2012, 16:26:55 »
1675 kg of 1410 kg. wel een verschil. hoeveel ruimte heb je nodig? voldoet een 156 ga dan voor de 20V. met squadra, downpipe, fmi en wmi toch een behoorlijke wolf in schaapskleren stylish maatpak.

http://link.marktplaats.nl/529984511

http://link.marktplaats.nl/515159484

http://link.marktplaats.nl/528724113

http://link.marktplaats.nl/525669361

http://link.marktplaats.nl/525005043

prijzen zijn ook veel lager dan die van de 530d
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2012, 16:29:45 door p »

*

patrick156oost

Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #22 Gepost op: 13 februari 2012, 17:15:41 »
Die auto's staan echt al een tijdje te koop, ik snap dat niet. Je hebt wel heel veel auto voor dat geld!

*

Offline sebastiano

  • ******
  • 1586
  • Geslacht: Man
  • EINDHOVEN=>VOETBALHOOFDSTAD
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #23 Gepost op: 13 februari 2012, 18:44:45 »
ALFA ROMEO 156 2.4 jtd 20v sportwagon ti

bouwjaar : 2004 , kleur : zwart metaal , kilometerstand : 45845 , overig :
Te koop Alfa Romeo 156 2.4 jtd 20v sportwagon ti. Voorzien van zwart lederen bekleding, bose geluidinstallatie en 18" velgen. Verder is het motormanagement aangepast door de firma Balduzzi uit Italie en heeft de 156 meer dan 200 pk.

http://www.arcabreukelen.nl/products-page/occasions

 :italoflag: :italoflag: :italoflag:
Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark SW

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #24 Gepost op: 13 februari 2012, 19:08:50 »
Ik zou persoonlijk niet voor een dikke 156 diesel gaan, zeker niet als deze ook nog getuned is.
De 156 is daar gewoon niet echt op berekend en de kosten zullen dan snel oplopen.

De 159 mag dan wel een stuk zwaarder zijn, maar gaat ook veel beter om met dat vermogen.
Met een budget van €1500,- moet 250pk en 550Nm mogelijk haalbaar zijn.
Dan hoef je ook niet bang te zijn voor de aandrijflijn. De 159 is gewoon veel degelijker gebouwd.

Overigens denk ik niet dat je een 530 moet vergelijken met een 159/156.

Die 530 kost nieuw, meer dan 20 mille meer. Als je dat bedrag aan een 159 zou hangen krijg je een monster dat iedere 530 om zeep helpt.

Ik heb nog niet tegen een 530 gereden maar kan je wel vertellen dat een Mercedes CLS 3.0V6 diesel het nakijken heeft. flippy1

Een 156 is heel goed aan te passen aan dat vermogen.Wat sturen betreft blijf ik toch de 156 boven de 159 verkiezen.De zwakke punten van de 156 zijn precies het zelfde als van de 159...aandrijfassen.Alleen is er voor de 156 meer te krijgen om dat probleem op te lossen.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250