Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d

  • 56 Reacties
  • 5146 Gelezen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Offline Albert156SW

  • ******
  • 1397
  • Geslacht: Man
  • mooi h?Ø??!!
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #25 Gepost op: 13 februari 2012, 19:38:18 »
Pas wel op als je in de BMW stapt. Het schijnt dat je er een echte aso van wordt op de weg.
Ex :147 1.9 8v 2002 tunex trekker; Alfa 156 1.9 16v 110 kw 2005 Ti

Huidig ; Hoog en droog in de V50

*

Sjefke

Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #26 Gepost op: 14 februari 2012, 01:20:51 »
Ik heb nog niet tegen een 530 gereden maar kan je wel vertellen dat een Mercedes CLS 3.0V6 diesel het nakijken heeft. flippy1

Nja.., de CLS (ik neem aan dat je de 320cdi R6 bedoeld aangezien er geen 3.0v6 diesel is) heeft ook "maar" 224pk/510Nm

als je het nou een beetje eerlijk houdt, en naast een gechipte CLS 250cdi 4cyl zet (2143cc) standaard 204pkbij 500Nm (na chip 234pk 590Nm) dan denk ik toch dat hij je stof laat eten ;)

Als Bas nou kiest voor een 530d met standaard 204PK en geeft hem een kuurtje, dan komt hij uit op: 245pk-500Nm

Als ik nou opdezelfde site kijk wat hun uit een 2.4JTD kunnen halen: (zwaarste versie) standaard 175pk na kuurtje 204pk bij 455Nm


het verschil van 204 of 245 en dat van 455 en 500 ga je zeker wel voelen.

Ik denk dat je de BMW ook verder kunt laten tunen net zoals de 2.4, maar dat je uiteindelijk meer uit de beemer gaat halen.

GrtZ

*

Offline robin2.4jtd1997

  • ******
  • 2455
  • Geslacht: Man
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #27 Gepost op: 14 februari 2012, 02:07:36 »
Pas wel op als je in de BMW stapt. Het schijnt dat je er een echte aso van wordt op de weg.

geldt voor alle duitse merkrijders  flippy1
alfa 156 1.8 ts 2001 overleden

nu een 156 2.4 jtd licht gemodificeerd uit 97 met 365000 + op teller

power is nothing without control

*

jasper_o

Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #28 Gepost op: 14 februari 2012, 07:08:38 »
Grappig,

De middelste link/auto heb ik ooit voor mn werk nieuw mogen rijden totdat ik een andere baan kreeg, zelf tot de nok mogen uitrusten met alle opties :-). Btw. Het gewicht en de bouw van een 159 heeft ook weer voordelen in wegligging zoals je die met een bmw ook hebt. De 20v vond ik, net als de 2.5v6 altijd te zwaar voorin voor de carosserie, iets wat bij de 159 was opgelost.

1675 kg of 1410 kg. wel een verschil. hoeveel ruimte heb je nodig? voldoet een 156 ga dan voor de 20V. met squadra, downpipe, fmi en wmi toch een behoorlijke wolf in schaapskleren stylish maatpak.

http://link.marktplaats.nl/529984511

http://link.marktplaats.nl/515159484

http://link.marktplaats.nl/528724113

http://link.marktplaats.nl/525669361

http://link.marktplaats.nl/525005043

prijzen zijn ook veel lager dan die van de 530d

*

Offline Jordi_ALfa_156

  • ******
  • 4867
  • Geslacht: Man
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #29 Gepost op: 14 februari 2012, 07:49:01 »
Is dit nog wel de156/159 club? tot nu toe gaan de stemmen naar de 530d  ;D had het tegenover gestelde verwacht.
Moet maar eens gaan proefrijden met een 20v en de extra pk's erbij fantaseren en kijken hoe dat bevalt  flippy1
Als ik een weekje langer had gewacht met de aankoop van de wagen toen ik de 156 kocht reed ik nu gewoon BMW :)
__ᶘ ᵒᴥᵒᶅ__

*

Offline Jobo_156

  • *
  • 8199
  • Geslacht: Man
  • Fotograaf nodig?? Urban Impressions Fotografie
    • Urban Impressions
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #30 Gepost op: 14 februari 2012, 08:33:06 »
http://www.autotrack.nl/tweedehands/alfa_romeo/156/8580992
Portfolio

Huidig: Alfa Romeo Giulietta 1.4 MA Distinctive

Gehad:

Lancia Delta 1.4 Tjet 2011
Fiat Bravo 1.6 mjet Edizione Sport 2010
Fiat Punto Evo 1.3 mjet 2011
AR 166 2.4 - 2004
AR 156 1.9 - 2002
AR 33 1.7 -1988
AR 155 v6 -1992
AR 156 1.6 -1999

*

Offline bas hinnen

  • ****
  • 284
  • Geslacht: Man
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #31 Gepost op: 14 februari 2012, 09:27:58 »
Nja.., de CLS (ik neem aan dat je de 320cdi R6 bedoeld aangezien er geen 3.0v6 diesel is) heeft ook "maar" 224pk/510Nm

als je het nou een beetje eerlijk houdt, en naast een gechipte CLS 250cdi 4cyl zet (2143cc) standaard 204pkbij 500Nm (na chip 234pk 590Nm) dan denk ik toch dat hij je stof laat eten ;)

Als Bas nou kiest voor een 530d met standaard 204PK en geeft hem een kuurtje, dan komt hij uit op: 245pk-500Nm

Als ik nou opdezelfde site kijk wat hun uit een 2.4JTD kunnen halen: (zwaarste versie) standaard 175pk na kuurtje 204pk bij 455Nm


het verschil van 204 of 245 en dat van 455 en 500 ga je zeker wel voelen.

Ik denk dat je de BMW ook verder kunt laten tunen net zoals de 2.4, maar dat je uiteindelijk meer uit de beemer gaat halen.

GrtZ

Een e60 530d heeft origineel 218pk en 500nm en na chippen 260pk en 600nm, dat scheelt dus nog iets meer
2.4jtd power!!

*

Offline Groschl

  • ****
  • 282
  • Geslacht: Man
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #32 Gepost op: 14 februari 2012, 10:41:28 »
http://www.autotrack.nl/tweedehands/alfa_romeo/156/8580992

Aardig aan de prijs dat ding.

*

Offline KhaZ

  • ******
  • 2634
  • Geslacht: Man
  • Turismo Internazionale
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #33 Gepost op: 14 februari 2012, 10:50:16 »
Lage kmstand
Huidig: Passat Variant 2.0 TDI 180pk
Ex: Alfa Romeo 156 1.8 TS 16V Ti

*

Offline Groschl

  • ****
  • 282
  • Geslacht: Man
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #34 Gepost op: 14 februari 2012, 11:08:47 »
Lage kmstand

Geimporteerd dus dat is nog maar de vraag dan of dat klopt.
Maar goed, wel 6 maanden garantie.

*

Offline MO8

  • ******
  • 523
  • Geslacht: Man
  • Helaas is Jos op 6-12-2014 overleden
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #35 Gepost op: 14 februari 2012, 12:29:10 »
Nja.., de CLS (ik neem aan dat je de 320cdi R6 bedoeld aangezien er geen 3.0v6 diesel is) heeft ook "maar" 224pk/510Nm

als je het nou een beetje eerlijk houdt, en naast een gechipte CLS 250cdi 4cyl zet (2143cc) standaard 204pkbij 500Nm (na chip 234pk 590Nm) dan denk ik toch dat hij je stof laat eten ;)
GrtZ

Ik bedoel idd de 224pk variant.
Hoezo eerlijk houden?
Mijn 238pk en 510nm is nagenoeg gelijk qua spec's. Qua wagengewicht is de CLS zelfs 35 Kg in het voordeel..
Het verschil op de weg is dan wel behoorlijk hoor. De cls blijft dan meer dan een wagenlengte achter op een tussensprint.
159 2.4 JTDm A&A chiptuning 238pk - 510Nm
CL 63 AMG

*

Offline MO8

  • ******
  • 523
  • Geslacht: Man
  • Helaas is Jos op 6-12-2014 overleden
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #36 Gepost op: 14 februari 2012, 12:35:09 »
@ Bas, hoe kom je erbij dat de 200pk uit de 159 een slechtere of mindere motor zou zijn?
Deze is identiek aan de 210pk. Enkel de turbo is aangepast op de 210pk versie waardoor deze meer reserve heeft en dus makkelijker te tunen is.

Vergeet niet dat de 210pk meestal Q4 is. Dat kost ook vermogen en het wagengewicht neemt ook nog eens fors toe. ;)
159 2.4 JTDm A&A chiptuning 238pk - 510Nm
CL 63 AMG

*

Offline MO8

  • ******
  • 523
  • Geslacht: Man
  • Helaas is Jos op 6-12-2014 overleden
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #37 Gepost op: 14 februari 2012, 12:55:50 »
Dit topic eens lezen.
280pk en ruim 600Nm volgens de dyno graph.
En dat voornamelijk met software, wmi en aanpassingen aan EGR en DPF.
klikkerdeklik
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2012, 13:02:17 door MO8 »
159 2.4 JTDm A&A chiptuning 238pk - 510Nm
CL 63 AMG

*

Offline bas hinnen

  • ****
  • 284
  • Geslacht: Man
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #38 Gepost op: 14 februari 2012, 13:57:22 »
@ Bas, hoe kom je erbij dat de 200pk uit de 159 een slechtere of mindere motor zou zijn?
Deze is identiek aan de 210pk. Enkel de turbo is aangepast op de 210pk versie waardoor deze meer reserve heeft en dus makkelijker te tunen is.

Vergeet niet dat de 210pk meestal Q4 is. Dat kost ook vermogen en het wagengewicht neemt ook nog eens fors toe. ;)

Stukje gejat van Squadra:


De ontwikkeling van deze Squadrachip heeft nogal wat voeten in de aarde gehad. De 2.4 20v 200 pk versie bleek niet "zomaar" een 1.9 16v te zijn met een 5e cilinder. In het verleden met de Euro 2 en Euro 3 JTD's was dit als het ware wel zo. De ontwikkeling van deze Euro 4 JTDm Squadrachip was niet eerder zo ingewikkeld. Softwarematig zijn er bijzondere aanpassingen nodig om het geheel goed te laten functioneren. Omdat de concurrentie mogelijk mee leest en een goede diepgaande uitleg te ingewikkeld is gaan wij niet op de details in.

Helaas hebben wij moeten constateren dat er iets niet helemaal klopt aan de 2.4 20v JTDm 200 pk versie Er zijn bepaalde componenten niet goed op elkaar afgestemd. De turbo blijkt een grote koppeltoename niet goed te kunnen verwerken. Dit resulteert in een instabiele turbodruk wanneer er te veel koppel wordt geprogrammeerd. Dit levert een grotere hoeveelheid uitlaatgassen op welke de turbo maar moeilijk kan verwerken. Uiteraard stemmen wij dit zo goed mogelijk per auto af.

De bevestiging van onze constatering werd midden 2007 ge?Æntroduceerd in de vorm van de 210 pk versie, De verschillen zijn op papier klein. 400 Nm en 210 pk. Echter de verschillen in de praktijk zijn enorm (zie november 2007).


De turbo is hier dus het grote struikelblok, instabiele turbodruk waardoor het met de originele turbo dus echt wel ophoud met alleen squadra.
De 200pk haalt de opgegeven fabriek waardes ook niet.

Origineel 200pk versie: 192pk en 400nm! met squadra 220pk en 441nm
Origineel 210pk versie: 210pk en 418nm! met squadra 235pk en 475nm
2.4jtd power!!

*

Offline MO8

  • ******
  • 523
  • Geslacht: Man
  • Helaas is Jos op 6-12-2014 overleden
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #39 Gepost op: 14 februari 2012, 14:03:23 »
Exact!

De turbo was het struikelblok voor tuners. Maar verder zijn de motoren gelijk gebleven.
Feitelijk zou je kunnen zeggen dat AR de 200pk motor als zo'n beetje max heeft geleverd met de bestaande turbo.
159 2.4 JTDm A&A chiptuning 238pk - 510Nm
CL 63 AMG

*

Offline bas hinnen

  • ****
  • 284
  • Geslacht: Man
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #40 Gepost op: 14 februari 2012, 14:06:20 »
Ben benieuwd wat een turbo kost.
Zou de 210pk turbo zo op de 200pk passen?
Misschien dan toch wel interessant
2.4jtd power!!

*

Offline bas hinnen

  • ****
  • 284
  • Geslacht: Man
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #41 Gepost op: 14 februari 2012, 14:12:36 »
Hoe is de binnenruimte van de 159 berlina eigenlijk in vergelijk met de 156 berlina, met name in de kofferbak?
Als de kofferbak ruimer is dan een 156 berlina, is een 159 berlina ook het overwegen waard, heb geen zin aan gestuntel met kinderwagens als er kindertjes komen.

2.4jtd power!!

*

Offline JS JTD

  • *****
  • 558
  • Geslacht: Man
    • JTD-Performance
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #42 Gepost op: 14 februari 2012, 15:01:16 »
Ben benieuwd wat een turbo kost.
Zou de 210pk turbo zo op de 200pk passen?
Misschien dan toch wel interessant

Ja, past 1 op 1.
Met de GTB turbo van de 210 pk versie behoort 250 pk tot de mogelijkheden. Wel zul je met een turbo swap de software moeten laten aanpassen om deze optimaal te benutten.
JTD-Performance.com

*

Offline bas hinnen

  • ****
  • 284
  • Geslacht: Man
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #43 Gepost op: 14 februari 2012, 15:28:58 »
Ja, past 1 op 1.
Met de GTB turbo van de 210 pk versie behoort 250 pk tot de mogelijkheden. Wel zul je met een turbo swap de software moeten laten aanpassen om deze optimaal te benutten.

Logisch, mocht het een 159 worden komt er sowieso een squadra kuurtje en wmi op
2.4jtd power!!

*

Offline MO8

  • ******
  • 523
  • Geslacht: Man
  • Helaas is Jos op 6-12-2014 overleden
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #44 Gepost op: 14 februari 2012, 16:29:51 »
Hoe is de binnenruimte van de 159 berlina eigenlijk in vergelijk met de 156 berlina, met name in de kofferbak?
Als de kofferbak ruimer is dan een 156 berlina, is een 159 berlina ook het overwegen waard, heb geen zin aan gestuntel met kinderwagens als er kindertjes komen.



De koffer is groter, wat mn een verbetering is, is dat de ruimte om spullen het koffer in te brengen groter is.
159 2.4 JTDm A&A chiptuning 238pk - 510Nm
CL 63 AMG

*

Offline Alfap0wer1

  • ****
  • 491
  • Geslacht: Man
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #45 Gepost op: 14 februari 2012, 16:31:47 »
jammer dat de 156 2.4 20v jtd's  SEDAN uitvoeringen heeeeeeeel zeldzaam zijn, hoe zijn dat toch komen?  :-[
Alfa 156 2.4 JTD fase 3 140 PK

*

Offline robin2.4jtd1997

  • ******
  • 2455
  • Geslacht: Man
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #46 Gepost op: 14 februari 2012, 18:02:46 »
bij van kooten staat een 2004 20v sedan voor 4000 euro  v6tech1
alfa 156 1.8 ts 2001 overleden

nu een 156 2.4 jtd licht gemodificeerd uit 97 met 365000 + op teller

power is nothing without control

*

Offline Albert156SW

  • ******
  • 1397
  • Geslacht: Man
  • mooi h?Ø??!!
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #47 Gepost op: 14 februari 2012, 20:38:19 »
"gewoon" BMW. Net of dat de norm is. hahaha

Die dingen zijn echt saai en degelijk. Maarja dat zal wel een kwestie van smaak zijn.
Ex :147 1.9 8v 2002 tunex trekker; Alfa 156 1.9 16v 110 kw 2005 Ti

Huidig ; Hoog en droog in de V50

*

Offline Alfafa

  • ******
  • 1065
  • Geslacht: Man
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #48 Gepost op: 07 april 2012, 23:20:16 »
Ik was zelf meer aan het kijken naar een e46 330d of een 156 2.4 20v ....

nou je ziet wat het geworden is,
toch het verbruik, en belasting klasse,
mijn collega heeft een nieuwe 320d e92 hij haalt de 1:14 lastig ik zit met de 20v op de 1:15 en rond de 1:19 als ik me aan de snelheid houd  sleep...

tja het enige wat ik vervangen zie worden is het vliegwiel die trilt af en toe als ik m flink de sporen geef tempo 180.
enkele keer dat ie ging trillen op een laag heuveltje 80 in de 6de versnelling (me pa reed) Deuh 
Turbo lag is just fore play !

Everybody loves Alfa, You gotta Love Alfa......it's the LAW ...


ex Alfa 156 SW 2.4 JTD 20V Nero Mettalico
Alfa 159 SW Ti TBI Rosso Competizione
------

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:Dubio 2.4 20v of toch weer een 530d
« Reactie #49 Gepost op: 07 april 2012, 23:21:36 »
Ik was zelf meer aan het kijken naar een e46 330d of een 156 2.4 20v ....

nou je ziet wat het geworden is,
toch het verbruik, en belasting klasse,
mijn collega heeft een nieuwe 320d e92 hij haalt de 1:14 lastig ik zit met de 20v op de 1:15 en rond de 1:19 als ik me aan de snelheid houd  sleep...

tja het enige wat ik vervangen zie worden is het vliegwiel die trilt af en toe als ik m flink de sporen geef tempo 180.
enkele keer dat ie ging trillen op een laag heuveltje 80 in de 6de versnelling (me pa reed) Deuh 

Denk eerder dat het je homokineten zijn.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250