JTD 16v squadra, 2 opties ??

  • 39 Reacties
  • 3720 Gelezen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Offline zeekip

  • ****
  • 179
  • Geslacht: Man
JTD 16v squadra, 2 opties ??
« Gepost op: 13 februari 2012, 23:54:35 »
hallo :italoflag:,

Ik heb een 156 JTD uit '03 een 16 kleppert.
Op zich niet echt een gebrek aan vermogen maar meer is altijd leuker :d

Ik heb een WMI set gemonteert 180cc nozzle rij met 50% water/methanol verhouding.
Heb dit vooral gedaan voor het "reinigen van de motor".

Nu wil ik ook van die EGR troep af. Er is (helaas) geen andere manier bij een 16v dan chippen.
Nu heb ik op school (HBO werktuig) een inlaat gemaakt net zoals die bij JS-tuning te koop zijn zodat de smoorklep komt te vervallen en de WMI beter naar binnen stroomt. Ook heb ik nog een downpipe in de schuur liggen ( hoeveel sneller/eerder werkt de turbo ongeveer met een downpipe en wat is de geschatte winst in vermogen ?? )

Dus nu ga ik binnenkort ( in mei wss ) bij Squadra een afspraak maken voor het sluiten van de EGR en dan moet er ook maar gelijk een chippie in.
Nu is een Massimo niet veel duurder en scheelt aardig wat maar nu lees ik dat door het gebruik van de VNT-turbo zonder wastegate de turbo wel een te hoge druk opbouwt. Gebeurt dat ook bij mijn Alfa als ik hem Massimo laat chippen incl. de WMI en rechte inlaat en de downpipe ??

Een medio chip zal voor mij ook voldoen dus als een massimo niet verstandig is ivm met te hoge turbo druk is dat geen probleem.
Wil mijn turbo liever niet laten aanpassen ivm met de kosten. ( arme student ) Maar ik ben toch nieuwsgierig naar het geschatte verschil.

eigelijk zijn er 2 opties dan en wat zal het geschatte vermogen ongeveer zijn ?

1 Squadra medio (massimo als mogelijk ), WMI, inlaat recht, downpipe .          pk ?, nm ?, kosten: +/- 650€(med) 800€(mas)

2 Squadra massimo,Turbo aangepast door Coen, downpipe, WMI, inlaat recht.   pk ?, nm ?, kosten +/- 1350€

3 suggesties ??  ???

Mvg,

Zeekip
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2012, 23:56:51 door zeekip »

*

Sjefke

Re:JTD 16v squadra, 2 opties ??
« Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2012, 23:56:02 »
Ik zou Coen gewoon ff een PB sturen, hij heeft hier het meeste verstand van.

Groetjes

*

Offline Vuurpijl

  • ******
  • 1089
  • Geslacht: Man
  • Alfa: A-Always L-Love F-For A-Alfa
    • webhossting/online backup
Re:JTD 16v squadra, 2 opties ??
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2012, 00:03:29 »
als je optie 2 doet en je gaat eerst alles erop zetten en daarna chippen kwam je volgens mij uit bij een 190 pk. maar dan moet de turbo wel aangepast worden en volgens mij moet je dan ook je koppelingset erop aanpassen.
AR156C#1702 - mijn PP
www.smart2host.nl (Hosting voor uw website en online backup)

*

Offline zeekip

  • ****
  • 179
  • Geslacht: Man
Re:JTD 16v squadra, 2 opties ??
« Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2012, 00:26:50 »
Zowieso wordt alles eerste netjes gemonteerd en daarna gechipt  :thumbsup:

en idd bij optie 2 gaat de turbo aangepast worden.

*

Offline shoppy

  • *
  • 7110
  • Geslacht: Man
  • Hou het netjes
    • De Winkel Advies & Support
Re:JTD 16v squadra, 2 opties ??
« Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2012, 14:50:37 »
Ook heb je een zwaardere koppeling nodig.
Die heeft Coen ook voor je.
#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio Negozio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

*

Offline Vuurpijl

  • ******
  • 1089
  • Geslacht: Man
  • Alfa: A-Always L-Love F-For A-Alfa
    • webhossting/online backup
Re:JTD 16v squadra, 2 opties ??
« Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2012, 14:53:39 »
Ook heb je een zwaardere koppeling nodig.
Die heeft Coen ook voor je.

is zo'n koppeling heel veel duurder dan een standaard koppeling?
AR156C#1702 - mijn PP
www.smart2host.nl (Hosting voor uw website en online backup)

*

Offline shoppy

  • *
  • 7110
  • Geslacht: Man
  • Hou het netjes
    • De Winkel Advies & Support
Re:JTD 16v squadra, 2 opties ??
« Reactie #6 Gepost op: 14 februari 2012, 15:36:50 »
Nee, dat is het leuke.
Maar PB hem maar even, hijzelf gaat over de prijzen.

Trouwens JS JTD heeft ook versterkte koppelingen, ook even een PB!

Ik ben inmiddels aan mijn derde koppeling toe en dat wordt ook een verzwaarde.
Maar moet eerst nog even sparen.
Ik moet ook nog een motorkap gespoten hebben en wat ander klein spul.
Er moet nog een downpipe komen en een open uitlaat.
Het doel is eigenlijk 220PK maar dat zal dit jaar niet gaan lukken vrees ik (wil ook nog op vakantie kunnen)  :rofl:
#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio Negozio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

*

Offline Vuurpijl

  • ******
  • 1089
  • Geslacht: Man
  • Alfa: A-Always L-Love F-For A-Alfa
    • webhossting/online backup
Re:JTD 16v squadra, 2 opties ??
« Reactie #7 Gepost op: 14 februari 2012, 17:32:17 »
Nee, dat is het leuke.
Maar PB hem maar even, hijzelf gaat over de prijzen.

Trouwens JS JTD heeft ook versterkte koppelingen, ook even een PB!

Ik ben inmiddels aan mijn derde koppeling toe en dat wordt ook een verzwaarde.
Maar moet eerst nog even sparen.
Ik moet ook nog een motorkap gespoten hebben en wat ander klein spul.
Er moet nog een downpipe komen en een open uitlaat.
Het doel is eigenlijk 220PK maar dat zal dit jaar niet gaan lukken vrees ik (wil ook nog op vakantie kunnen)  :rofl:
 :thumbsup:
AR156C#1702 - mijn PP
www.smart2host.nl (Hosting voor uw website en online backup)

*

Offline GTA-Michael

  • ******
  • 1390
  • Geslacht: Man
Re:JTD 16v squadra, 2 opties ??
« Reactie #8 Gepost op: 14 februari 2012, 17:40:22 »
Allemaal wel leuk dat tunen,maar tot hoeveel kun je gaan zonder extra fratsen,

Dus de koppeling, aandrijving en aanverwanten?
AR 33 1.5 TI
AR 33 17 16V S
AR 145 1.8 TS Madeno 168pk/198nm
AR 156 GTA SW Selespeed

*

Offline robin2.4jtd1997

  • ******
  • 2455
  • Geslacht: Man
Re:JTD 16v squadra, 2 opties ??
« Reactie #9 Gepost op: 14 februari 2012, 17:42:36 »
ligt ook aan jezelf

als jij bij elk stoplicht wil laten weten dat de jouwe sneller is tja dan merk je het vanzelf hoe lang het goedgaat

is hetzelfde als met je GTA

rij je rustig heb je er jaren plezier van , ga je er elke dag mee racen ........... vul zelf maar in wat het je kost
alfa 156 1.8 ts 2001 overleden

nu een 156 2.4 jtd licht gemodificeerd uit 97 met 365000 + op teller

power is nothing without control

*

Offline shoppy

  • *
  • 7110
  • Geslacht: Man
  • Hou het netjes
    • De Winkel Advies & Support
Re:JTD 16v squadra, 2 opties ??
« Reactie #10 Gepost op: 14 februari 2012, 17:50:15 »
Zoals Robin al zegt.

Squadra tuned de 16veetjes tot ongeveer 170PK.
Dan kan de rest redelijk origineel blijven.

Maar ook dan kun je de koppeling slijten.
Ik kocht hem met een tikkie gare koppeling en dat werd met de Massimo alleen maar erger.

Het leuke van een diezzzel is natuurlijk dat je denkt niet steeds te hoeven terugschakelen om op toeren te blijven.
Dus lekker het gas vol intrappen bij 120km/h in zijn zes.
Dat is funest voor je koppeling.
Ik schakel nu gewoon vaker terug wanneer het gas er even op moet.

#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio Negozio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

*

Offline robin2.4jtd1997

  • ******
  • 2455
  • Geslacht: Man
Re:JTD 16v squadra, 2 opties ??
« Reactie #11 Gepost op: 14 februari 2012, 17:53:09 »
ja mijn 2.4 heeft geen zesbak maar bij 120 durf ik ook nog wel terug te schakelen na 4 dan gas erop en vervolgens snel weer na 5

dan gaat t net iets sneller
alfa 156 1.8 ts 2001 overleden

nu een 156 2.4 jtd licht gemodificeerd uit 97 met 365000 + op teller

power is nothing without control

*

Offline GTA-Michael

  • ******
  • 1390
  • Geslacht: Man
Re:JTD 16v squadra, 2 opties ??
« Reactie #12 Gepost op: 14 februari 2012, 17:53:30 »
Dat dat niets opleverd weet ik, doe dit ook niet.
Met de GTA maar 1 keer gedaan aan een stoplicht, en vorige auto's ook niet.

Maar een sqaudra chip laat toch pas bij de 3e versnelling alle vermogen en koppel los toch?
Mijn vraag is dan krijg je bij normaal gebruik,dus zelden of nooit dit te doen,

Nergens last van buiten normale slijtage?
AR 33 1.5 TI
AR 33 17 16V S
AR 145 1.8 TS Madeno 168pk/198nm
AR 156 GTA SW Selespeed

*

Offline shoppy

  • *
  • 7110
  • Geslacht: Man
  • Hou het netjes
    • De Winkel Advies & Support
Re:JTD 16v squadra, 2 opties ??
« Reactie #13 Gepost op: 14 februari 2012, 17:56:21 »
Dat dat niets opleverd weet ik, doe dit ook niet.
Met de GTA maar 1 keer gedaan aan een stoplicht, en vorige auto's ook niet.

Maar een sqaudra chip laat toch pas bij de 3e versnelling alle vermogen en koppel los toch?
Mijn vraag is dan krijg je bij normaal gebruik,dus zelden of nooit dit te doen,

Nergens last van buiten normale slijtage?

Homokineten van platinum, banden van titanium, ventielen van gehard zilver, deuren van mahonie, wmi met 50% single malt.

Slijtage?   Ben je gek.

ghehe
#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio Negozio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

*

Offline GTA-Michael

  • ******
  • 1390
  • Geslacht: Man
Re:JTD 16v squadra, 2 opties ??
« Reactie #14 Gepost op: 14 februari 2012, 17:58:52 »
Dus mechanisch zoals de 156 is,kan deze het allemaal aan ;D
AR 33 1.5 TI
AR 33 17 16V S
AR 145 1.8 TS Madeno 168pk/198nm
AR 156 GTA SW Selespeed

*

Offline robin2.4jtd1997

  • ******
  • 2455
  • Geslacht: Man
Re:JTD 16v squadra, 2 opties ??
« Reactie #15 Gepost op: 14 februari 2012, 18:04:24 »
als je maar rustig aan doet



ja  flippy1

wil je raggen koop dan een golf  :rofl:
alfa 156 1.8 ts 2001 overleden

nu een 156 2.4 jtd licht gemodificeerd uit 97 met 365000 + op teller

power is nothing without control

*

Offline JS JTD

  • *****
  • 558
  • Geslacht: Man
    • JTD-Performance
Re:JTD 16v squadra, 2 opties ??
« Reactie #16 Gepost op: 14 februari 2012, 21:33:18 »
@zeekip: in feite kan Squadra de software terplekke aanpassen als blijkt dat de turbo het einde van zijn verstelling bereikt heeft. Hoe meer ingrepen je doet waardoor de motor beter ademt, des te sneller je die grens bereikt.
Het leuke is dat dit niet opgaat voor een fmic of wmi, omdat er dan bij gelijke turbodruk meer massa lucht verpompt wordt ten gevolge van de afkoeling. Omdat de turbo dan harder moet werken krijg je wat verstelbereik terug.

Maar ik zou Coen het verstelbereik laten vergroten, als je dan toch bezig bent doe het dan goed, dan kun je echt het maximale uit de std turbo halen.

Een overtreffende trap is een andere turbo, maar dan heb je meteen een flink groter budget nodig.
JTD-Performance.com

*

Offline Sonador

  • ******
  • 3437
Re:JTD 16v squadra, 2 opties ??
« Reactie #17 Gepost op: 15 februari 2012, 21:49:26 »
Hmm Zeekip, ik heb nog nooit een kip op zee gezien.

Echt niet,  Deuh

Wat wil je berijken met jou diesel, is echt alleen meer vermogen wat je wil, of wil je juist een soepele motor?

*

Offline zeekip

  • ****
  • 179
  • Geslacht: Man
Re:JTD 16v squadra, 2 opties ??
« Reactie #18 Gepost op: 16 februari 2012, 01:24:27 »
bedankt voor de reacties ! ik heb nu een beter beeld wat ik wil, zoals ik het hier allemaal lees met koppelingen die het geen jaar volhouden wordt het optie 1 met een medio. qua pk zou het dan iets boven de 160 liggen incl de WMI.

Ik wil een soepelere motor zonder EGR (!). De Alfa maakt meer dan 1000km per week dus ook in oog met het verbruik hou ik het liever wat rustiger. ( met meer vermogen ben je toch sneller verlijd om het pedaaltje wat verder te vloeren )
Het vermogen is nu al voldoende, het is alleen leuker om een beetje meer te hebben maar gebruik het eigelijk nooit.

Nu heb ik nog wel een klein vraagje met betrekking tot de downpipe.

Ik heb er nu  1 liggen maar heeft het veel nut om deze te monteren als ik er toch het uiterste er niet uit wil halen.
Zover ik het begrijpt kan de turbo makkelijker zijn lucht kwijt waardoor deze eerder opspoelt.
aan hoeveel eerder moet ik dan denken ? en is het verschil echt merkbaar met een 16v sq-medio ??


*

Offline zeekip

  • ****
  • 179
  • Geslacht: Man
Re:JTD 16v squadra, 2 opties ??
« Reactie #19 Gepost op: 16 februari 2012, 01:26:20 »
Hmm Zeekip, ik heb nog nooit een kip op zee gezien.

Echt niet,  Deuh


Ik ook niet,  :P

er was wel al een een zeekoe,zeepaard etc, dus ik dacht waarom geen zeekip.  ;D ;D

*

Offline robin2.4jtd1997

  • ******
  • 2455
  • Geslacht: Man
Re:JTD 16v squadra, 2 opties ??
« Reactie #20 Gepost op: 16 februari 2012, 02:21:52 »
ja helaas bestond die ook al

in de diepvries bij me vader op t schip  :rofl:
alfa 156 1.8 ts 2001 overleden

nu een 156 2.4 jtd licht gemodificeerd uit 97 met 365000 + op teller

power is nothing without control

*

Offline JS JTD

  • *****
  • 558
  • Geslacht: Man
    • JTD-Performance
Re:JTD 16v squadra, 2 opties ??
« Reactie #21 Gepost op: 16 februari 2012, 21:49:00 »
De downpipe geeft vooral een betere driveability, ik zou deze zeker monteren alvorens je de Squadra kuur laat uitvoeren.

bedankt voor de reacties ! ik heb nu een beter beeld wat ik wil, zoals ik het hier allemaal lees met koppelingen die het geen jaar volhouden wordt het optie 1 met een medio. qua pk zou het dan iets boven de 160 liggen incl de WMI.

Ik wil een soepelere motor zonder EGR (!). De Alfa maakt meer dan 1000km per week dus ook in oog met het verbruik hou ik het liever wat rustiger. ( met meer vermogen ben je toch sneller verlijd om het pedaaltje wat verder te vloeren )
Het vermogen is nu al voldoende, het is alleen leuker om een beetje meer te hebben maar gebruik het eigelijk nooit.

Nu heb ik nog wel een klein vraagje met betrekking tot de downpipe.

Ik heb er nu  1 liggen maar heeft het veel nut om deze te monteren als ik er toch het uiterste er niet uit wil halen.
Zover ik het begrijpt kan de turbo makkelijker zijn lucht kwijt waardoor deze eerder opspoelt.
aan hoeveel eerder moet ik dan denken ? en is het verschil echt merkbaar met een 16v sq-medio ??


JTD-Performance.com

*

Offline Vuurpijl

  • ******
  • 1089
  • Geslacht: Man
  • Alfa: A-Always L-Love F-For A-Alfa
    • webhossting/online backup
Re:JTD 16v squadra, 2 opties ??
« Reactie #22 Gepost op: 16 februari 2012, 22:37:07 »
ik ga morgen mijn auto ophalen en dan zal ik hier mijn bevindingen neerzetten.
Dan heb ik squadra massimo 170 pk
Aangepaste turbo
Downpipe en katvervanger.
Ben erg benieuwd ;D
AR156C#1702 - mijn PP
www.smart2host.nl (Hosting voor uw website en online backup)

*

Offline shoppy

  • *
  • 7110
  • Geslacht: Man
  • Hou het netjes
    • De Winkel Advies & Support
Re:JTD 16v squadra, 2 opties ??
« Reactie #23 Gepost op: 16 februari 2012, 22:38:11 »
ik ga morgen mijn auto ophalen en dan zal ik hier mijn bevindingen neerzetten.
Dan heb ik squadra massimo 170 pk
Aangepaste turbo
Downpipe en katvervanger.
Ben erg benieuwd ;D

Ik mis nog iets
#Lidnr. 1130
Huidige:
Spider 2.0 TS 1996 Grigio Negozio

ex-Bella's
156 1.9JTDm-jet 16v Distictive 200+PK 430Nm
156 1.6TS LPi
166 3.0V6 24v Super

*

Offline Vuurpijl

  • ******
  • 1089
  • Geslacht: Man
  • Alfa: A-Always L-Love F-For A-Alfa
    • webhossting/online backup
Re:JTD 16v squadra, 2 opties ??
« Reactie #24 Gepost op: 16 februari 2012, 22:39:04 »
Ik mis nog iets
haha wmi bedoel je? die komt er later misschien nog bij, moet wel leuk blijven he ;)
AR156C#1702 - mijn PP
www.smart2host.nl (Hosting voor uw website en online backup)