Oliekoeler waarom en voordelen?

  • 43 Reacties
  • 7131 Gelezen

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

*

Offline fly-by

  • ******
  • 2101
  • Geslacht: Man
  • Bella is een beest!
Re:Oliekoeler waarom en voordelen?
« Reactie #25 Gepost op: 12 april 2012, 19:32:36 »
Waarom niet? De olie van een 16v word gekoeld door het koelwater van de motor bij hogere belasting. En dus ook opgewarmd door het koelwater in koudere omstandigheden. En als je thermostaat van je koelwater in goede staat is werkt dat dus prima!

De reactie doelt op een oliekoeler (non origineel) zonder een thermostaat.
De olie zou te veel afkoelen bij winterse temperaturen als die in de rijwind hangt.

*

Offline Albert156SW

  • ******
  • 1397
  • Geslacht: Man
  • mooi h?Ø??!!
Re:Oliekoeler waarom en voordelen?
« Reactie #26 Gepost op: 12 april 2012, 19:45:16 »
Dan kan je toch beter een koelwater gekoelde koeler kopen ipv rijwind. Of ben ik nu abuis?
Ex :147 1.9 8v 2002 tunex trekker; Alfa 156 1.9 16v 110 kw 2005 Ti

Huidig ; Hoog en droog in de V50

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:Oliekoeler waarom en voordelen?
« Reactie #27 Gepost op: 12 april 2012, 21:05:05 »
Dan kan je toch beter een koelwater gekoelde koeler kopen ipv rijwind. Of ben ik nu abuis?

Bij een getunde auto kan dat wel een te weinig zijn.Mooiste is een combinatie van beide.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline Albert156SW

  • ******
  • 1397
  • Geslacht: Man
  • mooi h?Ø??!!
Re:Oliekoeler waarom en voordelen?
« Reactie #28 Gepost op: 12 april 2012, 21:17:17 »
Hoezo? Als je een 8v tuned (volgens ts) dan kom je toch amper aan het vermogen van een 16v origineel? Tenzij je het heel bont maakt natuurlijk. En dan nog, een getunede 16v met 200 pk draait ook nog met de ori oliekoeler. Dus lijkt me voor een 8v een koelwater gekoelde oliekoeler voldoende. En je hebt niet het nadeel van een rijwind gekoelde koeler in de winter.

Cool he!
Ex :147 1.9 8v 2002 tunex trekker; Alfa 156 1.9 16v 110 kw 2005 Ti

Huidig ; Hoog en droog in de V50

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:Oliekoeler waarom en voordelen?
« Reactie #29 Gepost op: 12 april 2012, 21:50:10 »
Hoezo? Als je een 8v tuned (volgens ts) dan kom je toch amper aan het vermogen van een 16v origineel? Tenzij je het heel bont maakt natuurlijk. En dan nog, een getunede 16v met 200 pk draait ook nog met de ori oliekoeler. Dus lijkt me voor een 8v een koelwater gekoelde oliekoeler voldoende. En je hebt niet het nadeel van een rijwind gekoelde koeler in de winter.

Cool he!

Je moet op de rijwind gekoelde koeler ook altijd een thermostaat zetten.Als de planning is om 190 pk uit een 8v te gaan halen dan heb je de extra koeling echt nodig als je ook van plan bent om dat vermogen te gaan gebruiken.Als ik met een getunde 16v JTD flink aan het gassen ben dan loop de temperatuur van de olie behoorlijk op.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline Albert156SW

  • ******
  • 1397
  • Geslacht: Man
  • mooi h?Ø??!!
Re:Oliekoeler waarom en voordelen?
« Reactie #30 Gepost op: 12 april 2012, 22:21:00 »
 klopt! Echter na het gassen komt toch ook een moment van minder gassen en stabiliseert de boel weer. We rijden niet allemaal op een circuit.
Ex :147 1.9 8v 2002 tunex trekker; Alfa 156 1.9 16v 110 kw 2005 Ti

Huidig ; Hoog en droog in de V50

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:Oliekoeler waarom en voordelen?
« Reactie #31 Gepost op: 12 april 2012, 22:29:16 »
klopt! Echter na het gassen komt toch ook een moment van minder gassen en stabiliseert de boel weer. We rijden niet allemaal op een circuit.

Ik heb het niet over circuit rijden ;D want dan voeldoet de originele koeling van een getunde 16v niet voor mij flippy1

Dat de temperatuur even te hoog wordt is voor de olie net zo slecht,ook al stabiliseerd de temperatuur zich daarna snel.

Veel mensen gebruiken zelden het vermogen dat in een auto zit.Maar als je een 8v JTD naar 190 pk wil gaan tunen dan moet je hem ook zo maken dat je dat ook probleemloos kan gebruiken.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline JS JTD

  • *****
  • 558
  • Geslacht: Man
    • JTD-Performance
Re:Oliekoeler waarom en voordelen?
« Reactie #32 Gepost op: 13 april 2012, 12:39:00 »
Kortom, de standaard oplossing van een 16v is een hele goede.

Namelijk een thermostaatgeregelde rijwindkoeler. En het mooie is, het is plug en play mits compleet met leidingen en thermostaathuis. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Wel hangt er een stevig prijskaartje aan.

@fly-by: je hebt PM.
« Laatst bewerkt op: 13 april 2012, 12:45:03 door JS JTD »
JTD-Performance.com

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:Oliekoeler waarom en voordelen?
« Reactie #33 Gepost op: 13 april 2012, 13:10:19 »
Kortom, de standaard oplossing van een 16v is een hele goede.

Namelijk een thermostaatgeregelde rijwindkoeler. En het mooie is, het is plug en play mits compleet met leidingen en thermostaathuis. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
Wel hangt er een stevig prijskaartje aan.

@fly-by: je hebt PM.

Is idd een mooie oplossing,niet goedkoop,maar wel meteen pasklaar :ok:
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline fly-by

  • ******
  • 2101
  • Geslacht: Man
  • Bella is een beest!
Re:Oliekoeler waarom en voordelen?
« Reactie #34 Gepost op: 24 mei 2012, 13:04:07 »
Ik heb al de aansluitingen, nu moet ik nog een externe oliekoeler aanschaffen.

Welke maat neem ik het best? Deze past het best in mijn budget
Setrab: Totale Breedte 210mm: 19 ROW OIL COOLER M22
Zal deze voldoende kunnen koelen? Of moet ik groter? Er word vanuit de bumper
luchtgeleidings schotten gebruikt. Wil gewoon dat de olie optimale specs blijft behouden dus
niet te warm wordt.
rijstijl sportief straatgebruik.

Re:Oliekoeler waarom en voordelen?
« Reactie #35 Gepost op: 24 mei 2012, 14:39:00 »
klopt! Echter na het gassen komt toch ook een moment van minder gassen en stabiliseert de boel weer. We rijden niet allemaal op een circuit.

juist na het gassen als je geen rijwind meer hebt ....
Vroegah ... toen ik nog regelmatig voor werk in Duitsland zat, weliswaar met een niet geheel vergelijkbare auto (2000 Berlina) gebeurde het nog al eens dat ik op weg naar huis door Duitsland kwam aangesjeesd en aan moest sluiten in de file bij de grensovergang.
Dus, alle koelsystemen al op max. (maar dat kan als je goed doorrijdt) en flink wat warmte nog in de motor, en dan opeens stilstaan ...
Toen moest ik dus in de file staan gassen omdat de oliedruk anders wegviel. Buren in de file kijken, wat is dat voor een idioot ... had geen zin om het tig-keer uit te leggen.

*

Offline fly-by

  • ******
  • 2101
  • Geslacht: Man
  • Bella is een beest!
Re:Oliekoeler waarom en voordelen?
« Reactie #36 Gepost op: 25 mei 2012, 11:50:20 »
Setrab: Totale Breedte 210mm: 19 ROW OIL COOLER M22
Deze toch maar besteld, er moet een beetje vaart komen in het project  ;D

*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:Oliekoeler waarom en voordelen?
« Reactie #37 Gepost op: 25 mei 2012, 11:57:53 »
Deze toch maar besteld, er moet een beetje vaart komen in het project  ;D

Gebruik je ook een thermostaat voor de oliekoeler?
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline fly-by

  • ******
  • 2101
  • Geslacht: Man
  • Bella is een beest!
Re:Oliekoeler waarom en voordelen?
« Reactie #38 Gepost op: 25 mei 2012, 12:03:35 »
neen Coen hij is zonder thermostaat.
In de winter zal ik die af moeten dekken.
Er komt nog een temp meter op zodat ik weet wanneer die op goede
temperatuur is.

Of zeg je zonder thermostaat te veel nadelen?


*

Offline Coen

  • *
  • 13688
  • Geslacht: Man
    • Falco Motorsport
Re:Oliekoeler waarom en voordelen?
« Reactie #39 Gepost op: 25 mei 2012, 12:04:20 »
neen Coen hij is zonder thermostaat.
In de winter zal ik die af moeten dekken.
Er komt nog een temp meter op zodat ik weet wanneer die op goede
temperatuur is.

Of zeg je zonder thermostaat te veel nadelen?



Zonder thermostaat kan het erg lang duren voordat de motor op temperatuur is.
Alfa 156 2.4 JTD Q2 Squadra - Alfa 145 2.0 TD - Alfa 75 indy - Fiat Doblo 1.9 JTD - Aprilia RS 250

*

Offline fly-by

  • ******
  • 2101
  • Geslacht: Man
  • Bella is een beest!
Re:Oliekoeler waarom en voordelen?
« Reactie #40 Gepost op: 25 mei 2012, 12:08:39 »
I know maar ik zet hem er eerst zo op, ik heb de leidingen al en sandwich plate.
Mocht het toch echt te lang duren ga ik tot de ollie op themperatuur is ga
op zoek naar een sandwich plate met thermostaat.

*

Offline Jumping Jack Flash

  • ******
  • 4276
  • Geslacht: Man
  • Marlin Barracuda
Re:Oliekoeler waarom en voordelen?
« Reactie #41 Gepost op: 17 april 2013, 04:10:38 »
ja, zo had ik het nog niet bekeken...
156 2.4 JTD in afbraak, alle onderdelen beschikbaar, behalve panelen (wegens krom of gekrast)

*

Offline katuut

  • *
  • 4319
  • Geslacht: Man
  • GEEF me een hamer!
    • Coaching bij Burn-Out en stress
Re:Oliekoeler waarom en voordelen?
« Reactie #42 Gepost op: 17 april 2013, 07:49:37 »
 Hahaha
Last hebbend van detaildiarree

*

Offline Albert156SW

  • ******
  • 1397
  • Geslacht: Man
  • mooi h?Ø??!!
Re:Oliekoeler waarom en voordelen?
« Reactie #43 Gepost op: 22 april 2013, 19:37:45 »
 :thumbsup: Applaus Back to topic
Ex :147 1.9 8v 2002 tunex trekker; Alfa 156 1.9 16v 110 kw 2005 Ti

Huidig ; Hoog en droog in de V50